Van 150 kV naar 380 kV
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Gezien de 2 isolatorkettingen worden dit een ^ ophangingen zoals we vaak zien in de 380kV lijnen in het westen?
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Het zijn inderdaad glaskap-isolatoren, op de eerste foto's leken het zo van een afstand net kunststof-isolatoren. Misschien omdat deze exemplaren geen groen glas hebben. Ook zijn de corona-ringen leuk om te zien, die zitten er bij de 380kV lijnen in het oosten niet op.
De kans is inderdaad groot dat het een ^-ophanging wordt ofwel de zogenaamde halfverankering.
De kans is inderdaad groot dat het een ^-ophanging wordt ofwel de zogenaamde halfverankering.
Re: Van 150 kV naar 380 kV
wat overigens nu ook kunnen concluderen is dat Nederland alweer een uniek mast samenstelling minder is.
er staat nog een soort gelijk type vlak bij Alblasserdam. maar daar liggen de traversen veel dichter op elkaar.
er staat nog een soort gelijk type vlak bij Alblasserdam. maar daar liggen de traversen veel dichter op elkaar.
'your personal grid modeler'
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Net ontdekt tijdens wat googelen:
Die blauwe "buis-lattenmasten" bij Wateringen hebben een naam: Concordemast
zie hier http://www.buterarchitecten.nl/sector/? ... ojectID=14 of hier http://www.wateringseveldpost.nl/Nieuws ... ingen.html.
Die blauwe "buis-lattenmasten" bij Wateringen hebben een naam: Concordemast
zie hier http://www.buterarchitecten.nl/sector/? ... ojectID=14 of hier http://www.wateringseveldpost.nl/Nieuws ... ingen.html.
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Leuk om te weten dat deze masten ook nog een specifieke naam hebben. Het is meteen duidelijk waarom deze concordemast heten. Technisch gezien blijven het natuurlijk wel buis-lattenmasten.
Ik kon het natuurlijk niet laten om even op Concordemast te Googlen en kwam een fotoalbum tegen waar de bouw van de tweede concordemast te zien is. Let ook eens op de tijdelijke constructie voor het omleiden van de 150kV circuits rondom de mast
Ik kon het natuurlijk niet laten om even op Concordemast te Googlen en kwam een fotoalbum tegen waar de bouw van de tweede concordemast te zien is. Let ook eens op de tijdelijke constructie voor het omleiden van de 150kV circuits rondom de mast
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Die concordemasten zien er "freaky" uit!
Maar zolang die masten kattenoren hebben vind ik ze mooi, want ze doen me denken aan de klassieke nederlandse donaumasten en dat verwacht ik niet zo snel bij buismasten
in Illinois (VS) staan er buismasten die ook veel op de nederlandse lijken.
http://www.gazettenet.com/files/images/ ... isplay.jpg
http://www.panoramio.com/photo/44388402 (latten-dennenboom-versie)
Maar zolang die masten kattenoren hebben vind ik ze mooi, want ze doen me denken aan de klassieke nederlandse donaumasten en dat verwacht ik niet zo snel bij buismasten
in Illinois (VS) staan er buismasten die ook veel op de nederlandse lijken.
http://www.gazettenet.com/files/images/ ... isplay.jpg
http://www.panoramio.com/photo/44388402 (latten-dennenboom-versie)
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Nederland aapt Denemarken na (is het maar tijdelijk)
Wel weten ze hier de 150kV circuits op een fatsoenlijke manier op te hangen
Mast met de nieuwe 380kV circuit bij brug over N211, Wateringen vorig zondag.
400/150kV mast bij Aarhus
Hier dezelfde mast in januari:
Anders dan verwacht wordt er geen halfverankering maar een gewone dubbele isolatorketting toegepast bij het 380kV circuit. De uitzondering is de eerste mast na de blauwe Concordemast, die heeft wel een halfverankering.
Wel weten ze hier de 150kV circuits op een fatsoenlijke manier op te hangen
Mast met de nieuwe 380kV circuit bij brug over N211, Wateringen vorig zondag.
400/150kV mast bij Aarhus
Hier dezelfde mast in januari:
Anders dan verwacht wordt er geen halfverankering maar een gewone dubbele isolatorketting toegepast bij het 380kV circuit. De uitzondering is de eerste mast na de blauwe Concordemast, die heeft wel een halfverankering.
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Let ook op het verschijnen van railings op de tippen van de traversen. Blijkbaar wordt het Twentse ontwerp, met railings en een dubbele isolatorketting, hier als leidraad genomen.
Toch wel apart dat de zware circuits in het noordoosten van het land (vier geleiders en niet de dunsten) gewoon met één enkele ketting bevestigd zijn, terwijl de drie geleiders hier d.m.v. twee parallelle kettingen vast zijn gemaakt.
Zou dat te maken hebben met het landgebruik eronder? (Als die fasedraden van anderhalve ton per veld naar beneden komen in stedelijk gebied heb je de poppen aan het dansen, terwijl je bij mij in het noordoosten meestal slechts geroosterde aardappels krijgt. )
Toch wel apart dat de zware circuits in het noordoosten van het land (vier geleiders en niet de dunsten) gewoon met één enkele ketting bevestigd zijn, terwijl de drie geleiders hier d.m.v. twee parallelle kettingen vast zijn gemaakt.
Zou dat te maken hebben met het landgebruik eronder? (Als die fasedraden van anderhalve ton per veld naar beneden komen in stedelijk gebied heb je de poppen aan het dansen, terwijl je bij mij in het noordoosten meestal slechts geroosterde aardappels krijgt. )
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Van 150 kV naar 380 kV
op foto 1 lijkt het erop dat een twentse donaumast en een deense donaumast met elkaar in love waren geweest en er uiteindelijk dit uitkwam.
en nee, het is niet mijn fotoshop van ergens in het buitenland.
en nee, het is niet mijn fotoshop van ergens in het buitenland.
Laatst gewijzigd door bas380 op 23 mei 2012 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Hier in België is de regel simpel: dubbele isolatoren wanneer er een rivier/kanaal, spoorweg of andere hoospanningslijn gekruist wordt. Anders enkel Ik weet niet veel uitzonderingen hierop