Het verhogen van een 380kV donaumast

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Het verhogen van een 380kV donaumast

Bericht door Peter » 11 mar 2012 20:03

Vandaag een fotoserie uit het archief: Het verhogen van een 380kV donaumast. In april 2005 is vlak bij ons huis een 380kV draagmast verhoogd vanwege het doortrekken van de A35. Het gaat om mast 118 van de verbinding Zwolle - Hengelo. Dit was al een bijzondere mast voor mij omdat dit dezelfde mast is waar ik als jochie van 10 bij stond te kijken toen de hele mast gebouwd werd ergens in de zomer van 1988. Ik woonde toen nog aan de andere kant van de stad en was die dag bij m'n oma die verderop in de Windmolenbroek woonde. Toen we 's morgens aan kwamen fietsen zag ik in de verte een grote kraan staan in het verlengde van een aantal masten die al eerder waren gebouwd, dus ik moest op onderzoek uit Aangekomen midden in het weiland zag de mast in delen liggen en ben er vrijwel de hele dag bij blijven staan. Het is overigens niet gelukt om de hele mast in één dag in elkaar te zetten.

Afbeelding
In 2005 is de bebouwing inmiddels opgerukt tot aan de 380kV lijn en in april zag ik ineens dat er katrollen onder de isolatoren waren gemonteerd. Ik moest dus opnieuw kijken wat er aan de hand was

Afbeelding
Vlak bij de mast lagen deze kant en klare mastdelen. Er komt dus een nieuw broekstuk onder de mast zodat de mast uiteindelijk een aantal meter hoger wordt, dit was nodig omdat nu onder de kabels de oprit naar de A35 richting Wierden ligt en de A35 is hier verhoogd aangelegd.

Afbeelding
Onder de mast lagen ook nog enkele isolatorkettingen. Normaal gesproken is in mast 118 de halfverankering toegepast maar men had een groot deel van de isolatorkettingen uit de mast gehaald. Zo hier en daar zaten de isolatoren aardig onder de verfspetters...

Afbeelding
De mast vanaf de andere kant gezien. Op deze plek loopt nu de verhoogd aangelegde A35.

Afbeelding
De volgende dag, op zaterdag stond er een grote kraan bij de mast en begon de ombouw. De afgelopen week waren de circuits nog deels in gebruik tijdens de voorbereidende werkzaamheden, maar vanzelfsprekend waren nu beide circuits buiten gebruik. De monteurs waren inmiddels druk bezig om het broekstuk los te schroeven van de rest van de mast.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het verhogen van een 380kV donaumast

Bericht door Peter » 11 mar 2012 20:20

Deel 2 van de ombouw:
Afbeelding
Een tijdje later was de mast los en werd de mast omhoog getakeld. Het was een indrukwekkend gezicht om de hele mast in de takels te zien hangen

Afbeelding
De mast "hangt" inmiddels een stuk naast de oorspronkelijke plek.

Afbeelding
Het oude broekstuk wordt weggetakeld.

Afbeelding
Het nieuwe broekstuk staat bijna op de plek. Het tweede deel wordt in elkaar gezet.

Afbeelding
Het hoogteverschil tussen beide broekstukken is nu goed zichtbaar. Meer foto's van de ombouw heb ik helaas niet. Later die dag moest ik nog wat anders doen.

Nu staat deze mast tussen het industrieterrein en de A35, een heel verschil met 1988 toen de mast midden in het weiland werd gebouwd. Overigens nog een weetje, deze mast had vroeger nummer 207 en de lijn was genummerd vanaf Ens in Flevoland. De mastnummers zijn vanaf Zwolle later aangepast toen halverwege de jaren '90 380kV station Zwolle-Hessenweg in bedrijf kwam. In 1988-1989 is de lijn als een geheel aangelegd van Ens naar Twente om bij Enschede aan te sluiten op het al aangelegde deel naar Gronau.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Het verhogen van een 380kV donaumast

Bericht door Max » 11 mar 2012 22:50

zo wat een gebeuren zeg! het zou maar fout gaan !
indrukwekkend stuk!
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het verhogen van een 380kV donaumast

Bericht door Hans » 13 mar 2012 18:37

Ah, kijk aan. Een nieuwe kwaliteitsbijdrage uit Twente.

Het aanleggen, verdubbelen of inbouwen van viaducten in wegen gebeurt vaker en het verhogen van masten dus ook. Op de site van Tennet kan je in het nieuwsarchief zien dat het ieder jaar wel ergens in Nederland nodig is. En bij grote 380 kV-verbindingen is het nu eenmaal indrukwekkender dan bij een kleine oude 110 kV-lijn.
Interessant trouwens om te zien dat de glaskappen nog voorzien zijn van een koperen borgklem. Ze zijn identiek zijn aan de exemplaren van Zwolle-Meeden-Emshaven (de S95 van fabrikant Sediver), behalve die borgklem. Sinds 1995 zijn alle nieuwe glaskappen standaard voorzien van een RVS-borg, maar blijkbaar was dat nog niet zo lang voor die tijd anders.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Jacob K
50 kV
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 dec 2011 23:47

Re: Het verhogen van een 380kV donaumast

Bericht door Jacob K » 16 mar 2012 18:08

Peter schreef: Afbeelding
De mast "hangt" inmiddels een stuk naast de oorspronkelijke plek.
Bijna surrealistisch.

Als je goed kijkt kan je in de geleiders nog de kousen zien zitten van de halfverankering die de mast ooit gedragen heeft. Opmerkelijk dat ze die weg hebben gehaald. Want hoewel de katrollen noodzakelijk zijn tijdens de operatie zelf, zou men toch verwachten dat de halfverankering netjes wordt teruggeplaatst wanneer het achter de rug is. Blijkbaar was een enkele ketting ook genoeg?
Oud-sitebeheerder. Mothballing sinds 2013.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het verhogen van een 380kV donaumast

Bericht door Peter » 16 mar 2012 18:57

Blijkbaar was de enkele ketting inderdaad genoeg tijdens de opratie, en die enkele ketting was zelfs nog een aantal schotels korter dan een normale enkele draagketting. De halfverankering is na de operatie wel netjes teruggeplaatst met hergebruik van de kousen.

Plaats reactie