Franse Hoogspanningsmasten.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Peter_S
110 kV
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Peter_S » 25 jul 2015 14:51

@ Powerlion; In principe rijdt men in Frankrijk zowel op 1.500 volt gelijkstroom alsmede op 25 kV wisselstroom waarbij in de oude stadscentra volgens mij altijd op 1.500 volt gelijkstroom wordt gereden. De 1.500 volt dateert nog, net zoals in Nederland, uit de begintijd van de elektrificatie. In Frankrijk is men echter veel eerder overgestapt op 25 kV wisselstroom als energie voorziening voor de treinen. Een TGV kent geen locomotief maar heeft motorwagens als aandrijvende kracht waarbij de TGV in principe op twee spanningen kan rijden namelijk 1.500 volt gelijkstroom en 25 kV wisselspanning. Een beperkt aantal TGV stellen kan op meer dan twee spanningen rijden, anders is het met de Thalys waarvan over het algemeen veel meer stellen op vier spanningssystemen kunnen rijden.

https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/9382726413 voor een plaatje van een Thalys die aankomt in Aken vanuit België. En aankomst in Venlo https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/6741211565 waar de trein nog onder de Duitse spanning rijdt.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Hans » 25 jul 2015 22:34

Die Beaubourgs zijn redelijk gemeengoed in grote delen van Frankrijk, net zoals sommige vrij hoge (en niet al te sterke) Chats. Maar die vrij platte deltamaten met een typisch jukvormige balktraverse en met het uiterlijk van een opgeschaalde bokmast zijn een verhaal apart. Wie wil er een lesje hoogspanningsgeschiedenis?

Een poosje terug kwam ik een tekst tegen over extra hoge voltages zoals die in India, China, het Oostblok, Japan en in delen van de Amerika's gebruikt worden. Het gaat dan over spanningen van 700 kV en hoger. Wat bleek? Ook Italië had ooit plannen voor hoogspanningslijnen van zulke hoge spanningen. Het hing samen met plannen voor mega-kerncentrales, passend in het optimisme omtrent kernenergie van de jaren zestig en zeventig. Italië plande toen kerncentrales van 6 GW aan de kust. Een handjevol zulke centrales zou dan het hele land kunnen doen en om zulke vermogens te koppelen waren zeer zware hoogspanningslijnen met spanningen van 750 tot 1000 kV beraamd.

Uiteindelijk ging dat niet door omdat er een grootschalige wijziging in de visie op productie en de visie op een storingsbestendig koppelnet kwam. Ook kernenergie bleek 'het' niet te zijn. In plaats van een handjevol mega-kerncentrales koos men uiteindelijk voor een veel groter productiepark dat uit kleinere productie-eenheden met een gevarieerde brandstofmix bestond. Dat is minder kwetsbaar voor storingen of grondstofprijzen. Het gevolg daarvan was echter ook dat die hele zware megaverbindingen niet handig meer waren: een redundant, vermaasd net met een iets lagere spanning zoals we dat nu kennen is daar geschikter voor (en dat kwam er dus ook).

Deze masten in Frankrijk hebben wij er al vaker van verdacht te zijn ontworpen als enkelcircuitverbindingen voor 750 kV, in plaats van de dubbelcircuit 400 kV die er nu aan hangt. Aangezien ook Frankrijk (net als Italië) sterk op kernenergie leunt en er in de jaren zestig en zeventig wellicht vergelijkbaar in geloofde, lijkt het idee dat ze inderdaad 750 kV hadden zullen voeren alleen maar aannemelijker te worden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Tom » 25 jul 2015 23:31

Leuke reportage van de barrage van Serre-Poncon, ik ben er zelf meerdere keren geweest en buiten de dam kom je als mastenliefhebber goed aan je trekken. De 220 kV-eindmasten zijn erg mooi op de helling geplaatst. Het is begin jaren zestig aangelegd, zo oud zijn de masten ook. In de tentoonstellingsruimte kon je ook zien hoe het er voor de aanleg van het stuwmeer uitzag. Er is ook een stuk spoor verlegd, het oude tracé is nog herkenbaar omdat een spoorbrug het water in loopt. De dubbelcircuitlijn die je ziet gaat helemaal naar Grenoble en heeft meer dan driehonderd masten.
DSF_3731 1200.jpg
DSF_3731 1200.jpg (269.41 KiB) 7045 keer bekeken
En nog een foto van de eindmasten meer in detail.
DSF_3732 1000.jpg
DSF_3732 1000.jpg (258 KiB) 7045 keer bekeken
Deze drie masten gaan naar de eindmasten toe, rechts de lijn naar Grenoble, in het midden een andere 220 kV-lijn, die ook vrij oud is en op mysterieuze wijze al jaren zonder kabels is geraakt. De dubbelcirucuitlijn heeft hetzelfde masttype als het oerontwerp van de 400 kV-chat, mijn favoriete model die helaas momenteel behoorlijk bedreigd is.
DSF_3736 1000.jpg
DSF_3736 1000.jpg (130.93 KiB) 7045 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Shrek » 10 aug 2015 23:46

Powerlion schreef:En tot slot nog wat overige foto's van hoogspanning in Zuid-Frankrijk:
Leuke reportage. Ik heb enkele weken terug ook de trein genomen richting het zuiden, maar de camera zat te ver weg voor fotos.
Heb je deze ook gezien?: https://www.google.com/maps/@47.8846397 ... 312!8i6656
De franse bahnstrom

ElexTro
220 kV
Berichten: 322
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door ElexTro » 11 aug 2015 02:34

Interessant, ook Franse bahnstrom-lijnen hebben vier draden Maar ik denk er is geen samenhangende net.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Shrek » 11 aug 2015 08:01

ElexTro schreef:Interessant, ook Franse bahnstrom-lijnen hebben vier draden Maar ik denk er is geen samenhangende net.
Het is inderdaad maar een kort lijntje naar het dichtstbijzijnde RTE-station. Maar het blijft toch leuk om te zien.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Peter » 11 aug 2015 08:51

Lijkt me eerder een enkelcircuits lijn met een vierde fasedraad, aangezien het Franse wisselstroom net wel gewoon op 50Hz werkt. Het lijntje gaat naar de LGV Parijs - Lyon. Dan vraag ik me alleen af waarom er niet meteen een redundante lijn van is gemaakt, zeker omdat het toch maar een kort lijntje is. Dat maakt de invoeding voor de belangrijkste hogesnelheidslijn van het land alleen maar bedrijfszekerder.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Shrek » 11 aug 2015 09:15

Peter schreef:Lijkt me eerder een enkelcircuits lijn met een vierde fasedraad, aangezien het Franse wisselstroom net wel gewoon op 50Hz werkt. Het lijntje gaat naar de LGV Parijs - Lyon. Dan vraag ik me alleen af waarom er niet meteen een redundante lijn van is gemaakt, zeker omdat het toch maar een kort lijntje is. Dat maakt de invoeding voor de belangrijkste hogesnelheidslijn van het land alleen maar bedrijfszekerder.
Neen hoor, dit is 2x 2fasen.
Voor de voeding van een spoorlijn op 25kV 50Hz heb je maar 2 fasen nodig. Het heeft dan ook geen zin om die 3de fase tot aan LGV te brengen.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Tom » 29 okt 2015 21:29

Nog een paar foto's die ik van mijn broer heb ontvangen. Hij zat in de TGV bij Lyon.
Deze vind ik erg mooi: een rijtje met links een oude jaren vijftig 225 kV-mast. In het midden twee jaren zestig 400 kV-Chats, en rechts de nieuwere Beaubourg. Misschien dat iemand wel kan achterhalen waar dit is .
DSC_0213.jpg
DSC_0213.jpg (175.71 KiB) 6916 keer bekeken
Nog een keer.
DSC_0207.jpg
DSC_0207.jpg (224.07 KiB) 6916 keer bekeken
En deze grote dubbelcircuit-chats bij de snelweg, heb ik ook wel eens daar vandaan gezien.
DSC_0203.jpg
DSC_0203.jpg (251.67 KiB) 6916 keer bekeken
En hier verwisselt de 400 kV-lijn van gedaante!
DSC_0188.jpg
DSC_0188.jpg (149.04 KiB) 6916 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Hans » 30 okt 2015 11:07

Afbeelding
Die grote dikke dubbelcircuit-chats roepen altijd dezelfde gedachte op: allez RTE, pourqoui ci dificile.
Als je twee circuits van 400 kV op wil hangen, waarom heeft men dan in vredesnaam gekozen voor zo'n bizar ontwerp als deze chats?

De langste traversen aan de zijkant zijn niet bepaald op de sterkste plek van de mast bevestigd. Het hele apparaat is nogal een windvanger en een evenwichtig verloop van het mastlichaam is ver te zoeken met die dikke kont, dan een spits gaffelvormig gedeelte en daar weer een vierkante balktraverse bovenop. Ja kan haast geen ingewikkelder manier bedenken om twee circuits symmetrisch op te hangen dan deze manier.

Voor bepaalde types waar nu twee circuits van 400 kV in hangen lijkt het erop dat ze oorspronkelijk zijn ontworpen voor enkelvoudige circuits van 750 kV (toen de spanning nog steeg in Europa, zie een eerder bericht in dit topic). Maar voor dit ontwerp kan daar geen sprake van zijn geweest, daarvoor zijn de twee traversen aan de zijkant te kort, te zwak en verkeerd gepositioneerd. Het enige nut van deze vorm (behalve discussies veroorzaken bij mastengekken) zou misschien nog het benaderen van een tonvorm kunnen zijn.

Iemand een idee of verklaring?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie