Wintrack masten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Wintrack masten

Bericht door Peter » 11 jan 2012 22:30

Begin november 2011 moest ik in Rotterdam zijn en ik had daarna nog wat tijd over dus ben ik langs Zoetermeer gereden om eens te kijken naar de eerste wintrack masten. Bij Zoetermeer ter hoogte van het nieuwe trafostation Bleiswijk staat sinds 2010 een kort traject met wintrack masten. Het lijkt erop dat dit traject als pilot is gebouwd om ervaring op te doen met de wintrack masten en TenneT wil hun paradepaardje natuurlijk ook graag showen...

Afbeelding
Volgens TenneT gaat dit het toekomstbeeld worden in Nederland. Twee buismasten vlak naast elkaar waaraan per mast een circuit met drie fasedraden aan komt te hangen. Zoals je kan zien hangen de fasedraden dicht bij elkaar en dat moet zorgen voor een kleiner magneetveld rondom de hoogspanningslijn. De schapen op de voorgrond hadden overigens meer aandacht voor de fotograaf dan de wintracks

Afbeelding
Wintrack hoekmast waarop te zien is dat de kabels door een nieuw ontworpen constructie horizontaal via een horizontale bretel om de mast heen geleid worden. De foto is gemaakt vanaf het talud van de N209.

Afbeelding
De wintrack masten van een afstand bij het nieuwe trafostation Bleiswijk. Ze zijn duidelijk minder dominant aanwezig dan de lattenmasten. Ook lijkt het erop dat de kabels minder doorbuigen dan bij de lattenmasten maar dat kan ook te maken hebben met de relatief korte afstand tussen beide mastsets.

Afbeelding
Overgang van wintrack naar lattenmasten. Deze foto geeft het verschil tussen beide mastsoorten goed weer.

Ik moet zelf eerlijk gezegd nog wel wennen aan de wintrack masten. Lelijk vind ik ze niet maar ik vind de bekende lattenmasten van het huidige 380kV net toch wel het mooist. Voor zover ik weet zijn dit nog de enige wintrack masten. Dezelfde dag in november ben ik ook bij Delft over de A4 langs het tracé van de zuidring gereden maar daar waren nog geen nieuwe wintrack masten te zien. Hier zou dan ook voor het eerst 380kV met 150kV gecombineerd worden. De 150kV lijn komt dan aan de buitenkant van de wintrack masten te hangen. Ik ben benieuwd hoe dan de hoekmasten eruit gaan zien...
Bijlagen
IMG_9760.jpg
Wintrack hoekmastpaar 44 bij Bleiswijk.
IMG_9760.jpg (220.2 KiB) 16052 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 17 feb 2017 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Wintrack masten

Bericht door Max » 12 jan 2012 11:15

In het begin vond ik de wintrack masten heel erg wennen. Ik vond het zelfs jammer dat ze uberhaupt bestonden. Want dit betekend het einde van de verschillende type masten. Want wat kan je nou variëren aan zo'n mast?

Tegenwoordig kan ik dit type wel waarderen. Het is gewoon een kwestie van wennen.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Wintrack masten

Bericht door Hans » 12 jan 2012 18:18

Max schreef:Tegenwoordig kan ik dit type wel waarderen. Het is gewoon een kwestie van wennen.
Tja. Ondergetekende zit nog maar halverwege dat proces. Soms denk ik wel: zaten we maar in Duitsland. Geen gedoe over horizonvervuiling, negen keer zoveel grondoppervlak en alle mogelijke combi's aan de masten - en geen buismasten voor hoogspanning. Niks te vrezen voor de hobby.
Aan de andere kant, de lattenmasten zijn de komende 50 jaar ook in Nederland nog niet verdwenen, dus hoewel het bovengrondse landschap wel zal verschralen is de wintrack vooralsnog gewoon een extra uitbreiding.

Maar ik had 'm mooier gevonden als het eerste ontwerp het was geworden. Dat was namelijk één mast (geen twee) waarop de kabels aan beide kanten op de drie-evenconfiguratie vast zouden zitten. Op die manier lijken ze veel op Duitse drie-evenmasten. En dan een kleinere maat voor 150 kV. Dat geeft nog een beetje het idee van een hoogspanningsmast.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 14 jan 2012 22:14

Ik denk dat ik eerst een volledige lijn met wintrack masten moet zien om een definitief oordeel te kunnen vellen. Laten we het voorlopig ook maar houden op uitbreiding en dat kan in elk geval geen kwaad.

Overigens valt het me op dat er nog geen schot in de bouw van Randstad 380 zit. Op sommige sites zou staan dat de zuidring eind 2011 klaar zou moeten zijn. Nou, dan moet er nog veel gebeuren. Misschien moet op sommige punten het ontwerp van de wintrack toch nog worden herzien?

Een paar maand geleden was er nog geen mast van de zuidring te zien. Ik heb alleen foto's gezien van de aanleg van de 380kV grondkabels bij Delft. Ook de 4-circuits lijn Westerlee - Wateringen moet nog worden omgebouwd naar 2-circuits 380kV. De masten zijn er al wel op berekend.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 28 jan 2012 21:57

Inmiddels is de eerste wintrack mast voor Randstad380 aan het einde van de A4 bij Delft geplaatst, zie het persbericht van TenneT. Op YouTube staat een filmpje van de bouw van deze mast. Dus we gaan het nu zien, dit worden de eerste wintrack-combinatiemasten.

Edit: YouTube filmpje gevonden en toegevoegd.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Wintrack masten

Bericht door Ot » 01 feb 2012 19:39

zo'n wintrack is wel snel te bouwen. Maar de hoekmasten vind ik niet mooi. Die staan dichter bij elkaar en ze zijn zo anders dan de draagmasten. Dan heb ik liever de andere soorten buismasten.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Wintrack masten

Bericht door Mark » 21 feb 2012 17:26

Ik zag gisteren vanuit de trein op het stuk door Midden-Delfland een 1 paar hoekmasten in de verte omhoogschieten volgens mij. Eens kijken of ik daar binnenkort een kijkje kan nemen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 22 feb 2012 15:59

Klopt, dat zijn dan de masten die op het YouTube filmpje hierboven in elkaar worden gezet. Ik heb ook al ergens foto's gezien dat deze wintrack masten traversen aan de buitenkant hebben voor het 150kV gedeelte. Voor foto's van deze masten en de aanleg van dit lijngedeelte houden we ons aanbevolen, mocht je in de buurt zijn

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Wintrack masten

Bericht door Mark » 12 mar 2012 15:09

Nu het weer eindelijk wat beter aan het worden is (lees: de zon schijnt) ga ik eens spoedig een bezoekje aan Delft plannen .

Vandaag zag ik eveneens uit de Fyra (vanaf de HSL dus) diverse Wintrack masten waren geplaatst (locatie), vermoedelijk tegen het bedrijventerrein aan. Ook waren er links en rechts van het spoor nabij het trafostation grondwerken te zien voor de fundering van nieuwe masten.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 14 mar 2012 20:13

Vanavond vond ik op YouTube een filmpje waar het plaatsen van de wintrack masten bij Pijnacker te zien is. Het filmpje is kwalitatief niet zo denderend maar geeft de situatie wel weer. De maker is aan de beschrijving te zien niet zo blij met de masten. Maar goed, er lijkt nu eindelijk schot in de bouw van de Zuidring te komen...

Plaats reactie