Duitse hoogspanningsmasten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door michel » 08 mei 2019 01:06

Jazeker ik weet niet precies hoever ze nu zijn,maar in ook ter hoogte van mastposities 9 en 10 van de 380kv lijn Rommerskirchen-Brauweiler zie ik via GE ook 4 circuits verschijnen!Met andere woorden:mega-mastenstraten.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 08 mei 2019 08:48

@ Michel: Een repo over deze omgeving zou een mooie aanvulling voor de netkaart zijn!

Ik ben net deze week bezig geweest met het "strakker" trekken van de lijnen tussen Rommerskirchen en Brauweiler en de Google Earth beelden zijn nu net een jaar oud. Daarop zijn de meeste nieuwe viercircuitsmasten tussen Rommerskirchen en Brauweiler al te zien. Verder zijn er ook nieuwe masten zichtbaar bij Sechtem. De zichtbare masten heb ik als mastbollen toegevoegd op de netkaart, dus daar zouden we mooi de foto's aan kunnen hangen ;)

Ik verwacht dat de lijn nu inmiddels wel zo goed als klaar is.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElexTro » 08 mei 2019 13:21

Dus zijn ze tussen Brauweiler en Knapsack nog niet aan’t bouwen. De masten bij Brühl (4x 380 kV, tonmasten) heb ik al live gezien tijdens de bouwtijd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 10 mei 2019 16:54

Misschien dat het gedeelte tussen Brauweiler en Knapsack inmiddels ook in aanbouw is maar dat durf ik zo niet te zeggen...

Vandaag moest ik even in Oldenzaal wezen en na de afspraak ben ik doorgereden naar Gronau om de tank te vullen, scheelt zeker in deze dure tijden zo 20 tot 25 cent op een liter benzine. Ondanks dat het weer niet zo mooi was (mei valt heel erg tegen tot nu toe dit jaar!!!) heb ik ook even van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat veldwerk te doen.

Men is momenteel blijkbaar bezig met het verstevigen van de 380/220kV verbinding tussen Gronau en Hanekenfähr. Ik zag dat diverse masten extra randstaven hebben gekregen en ook lijkt het er op dat men divers lattenwerk aan het uitwisselen is. Deze masten zijn inmiddels ook alweer ruim 50 jaar oud...

Ik zag dat in hoekmast 4305-3 vandaag monteurs bezig waren en deze twee circuits waren afgeschakeld. Let ook op de vlag in de top van de mast! Ik Duitsland is het zo te zien gebruikelijk dat de afschakelvlag in de top van de mast hangt! Ik zag ook dat bij mast 1 het 220kV circuit Grafschaft West geaard was en op deze foto is te zien dat de bovenste fase van 380kV circuit Gronau West ook is geaard! Mast 3 is overigens verhoogd i.v.m. het overspannen van de 110kV verbinding Gronau - Coesfeld (Bl. 1503).
4305-3.jpg
4305-3.jpg (279.18 KiB) 10932 keer bekeken
Ten zuiden van Gronau staat ook nog deze afwijkende donaumast. Het is een verhoogde mast i.v.m. het overspannen van de B54 met een verlaagde bliksemdraad omdat de verbinding hier onder de 380/220kV verbinding Gronau - Hanekenfähr (Bl. 4305) doorgaat...
1503-4.jpg
1503-4.jpg (300.28 KiB) 10932 keer bekeken
Met wat groothoek mast 2 van de 380/220kV verbinding Gronau - Hanekenfähr en zo te zien gaat men ook in deze mast aan de slag. De maïs komt alweer boven de grond, dus over een tijdje wordt het weer een heel stuk lastiger om masten te fotograferen...
4305-2.jpg
4305-2.jpg (307.67 KiB) 10932 keer bekeken
Na deze foto's heb ik de tank volgegooid en ben ik een klein stukje richting Ochtrup gereden en heb ik de auto aan een landweg geparkeerd. Hier zien we mast 17 van de 380/220kV verbinding Gronau - Hanekenfähr (Bl. 4305) waarbij al duidelijk te zien is dat de randstaven recent zijn verstevigd.
4305-17.jpg
4305-17.jpg (315.02 KiB) 10932 keer bekeken
Idem voor mast 18, de sporen van de monteurs zijn nog te zien in het gras...
4305-18.jpg
4305-18.jpg (300.96 KiB) 10932 keer bekeken
En waar ik voor kwam is deze wisselmast 19 tussen Gronau en Ochtrup tussen de oude B54 en de spoorlijn Gronau - Münster in. Deze mast heb ik vroeger vaak gezien als we verder Duitsland in gingen toen de B54n en A31 nog niet klaar waren. Bij deze wisselmast wisselt alleen het 380 kV circuit Gronau - Hanekenfähr (Gronau West) aan de binnenkant van fase. Deze verbinding heeft ook bredere wisselmasten waarbij de buitenste circuits van fase wisselen. Bij het fotograferen van deze mast brak zowaar de zon ook nog even kortstondig door...
4305-19.jpg
4305-19.jpg (406.79 KiB) 10932 keer bekeken
Het zal ongetwijfeld aan het asymmetrische mastbeeld liggen dat deze verbinding veel wisselmasten heeft. Alleen het gedeelte tussen Gronau en Hanekenfähr (46 km) heeft er al vier en in het andere gedeelte tussen Gronau en Kusenhorst zitten er ook de nodige...

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Shrek » 10 mei 2019 17:06

Mooi!
Vraagje: bouwen de Duitsers nog steeds wisselmasten? Of zijn ze er daar ook achter gekomen dat die eigenlijk tot niets dienen? :lol:

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Tom » 10 mei 2019 22:30

Interessant verslag. Ik zie niet direct de reden voor deze werkzaamheden. Mogelijk zijn ze in Duitsland nog altijd bezig om masten te versterken als reactie op wat er in 2005 gebeurde onder de sneeuwbelasting. Hoewel deze 380 kV-lijn het toen wel doorstond.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 11 mei 2019 13:52

Ik heb de indruk dat men in Duitsland net als bij ons vanaf de jaren '70 geen wisselmasten meer toepast en deze verbinding hoort nog bij de eerste generaties 380kV lijnen in Duitsland. In voormalig Oost-Duitsland is men wel doorgegaan met het toepassen van wisselmasten, in de recentere lijnen van 50Hertz zitten ze gewoon nog in.

Verder worden bij ons juist recent weer wisselmasten toegepast, maar nu wordt dit gedaan voor een optimale indeling van de klokgetallen i.v.m. elektromagnetische velden, zie het duo-ton project bij Helmond en bij Lelystad wordt ook een hoekmast omgebouwd tot wisselmast.

Gezien de leeftijd van de 380/220kV verbinding Gronau - Hanekenfähr is deze waarschijnlijk nog met (minderwaardig) Thomasstahl gebouwd en dit niet meer aan de huidige sterktenormen voldoet, vandaar de verstevigde randstaven bij de steunmasten. Verder is op de foto van de wisselmast in de zon goed te zien dat in de kruisverbanden op diverse plaatsen nieuw staal zit, dus ik denk dat het oude staal deels gesaneerd wordt en/of dat er op bepaalde onderdelen door de leeftijd wellicht ook sprake was van corrosievorming. De sneeuwchaos van 2005 in het Münsterland zal dit proces ongetwijfeld versneld hebben ondanks dat deze zware masten de sneeuwchaos prima hebben doorstaan.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElexTro » 11 mei 2019 15:26

Aan de Nord-Süd-Leitung zijn in de laatste jaren vele wisselmasten toegepast tot normale afspanmasten.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElexTro » 18 mei 2019 14:12

380-kV-splitsing westelijk van Darmstadt

Westelijk van Griesheim (dit is zelfs een westelijke voorstad van Darmstadt, een bekend stad zuidelijk van Frankfurt am Main) is er een 380-kV-splitsing: De lijn van Bürstadt splitst hier links in een lijn naar Bischofsheim (die gaat door naar Marxheim en op het tracé van de oude Nord-Südleitung door tot Koblenz) en rechtdoor een lijn naar Urberach. Alle tracés zijn voorzien voor vier 380-kV-circuits maar deels slechts met drie circuits in bedrijf.

Tussen Biblis en Griesheim is eer ook een 220-kV-circuit ("Kranichstein Ost") op een enkele traverse en twee circuits buiten dienst. De spanningslose circuits splitsen hier ook (een richting Bischofsheim en een richting Urberach).
Griesheim_1.jpg
Griesheim_1.jpg (174.01 KiB) 10774 keer bekeken
De noordoostelijke splitsingsmast. Je kunt hier goed zien dat de 220-kV-circuit naar een voor 380 kV voorziene circuit overgaat. Ook is hier een fasewisseling aan de rechte 380-kV-circuit ("Griesheim Ost").
Griesheim_2.png
Griesheim_2.png (1.27 MiB) 10774 keer bekeken
De mast van noorden gezien.
Griesheim_3.png
Griesheim_3.png (1.46 MiB) 10774 keer bekeken
Hier ziet je hoe de 380-KV-circuit ("Trebur Nord") van Urberach richting Bischofsheim aftakt.
Griesheim_4.png
Griesheim_4.png (1.28 MiB) 10774 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Tom » 18 mei 2019 21:00

Indrukwekkende mast zeg. Drie fasen naast elkaar op een traverse :shock: .

Plaats reactie