Crossing Pannerdensch Kanaal
Geplaatst: 30 jan 2023 20:51
De meeste kennen hier wel de 150kV-lijn Nijmegen - Doetinchem, aangelegd in 1954 om het bestaande 50kV-net te versterken en om een directe verbinding te creëren vanuit Centrale Gelderland richting het oosten van de provincie. De lijn had als primeur om als eerste uitgevoerd te gaan worden met de 150kV tonmasten, dit type werd later het boegbeeld voor de PGEM.
In de lijn bevonden zich bij de bouw drie crossings. Iedereen kent de crossing over de Waal bij Nijmegen met de Waalportalen. Bij Doetinchem was de crossing over de Oude IJssel met twee verhoogde hoekmasten. Maar bij Pannerden was nog een crossing te vinden over de Pannerdensch Kanaal. Het is in dat opzicht een bijzondere crossing omdat er veel masten nog in de uiterwaarden staan aan de noordkant van het kanaal. De rivieroverspanning zelf werd uitgevoerd met twee extreem verhoogde steunmasten, iets wat we ook zien bij de daarvoor toegepaste dennenboommasten in de drie lijnen. Aan de noordkant staat nog een grote hoekmast op een betonnen tafel gevolgd door zeven steunmasten op betonnen tafels die variëren in hoogte vanwege de verschillende hoogtes van het terrein. De crossing zelf bestaat uit hoekmast 40, crossingmasten 41 en 42 en hoekmast 43. De steunmasten in de uiterwaarden zijn genummerd 44 t/m 50. In 2013 is de ophanging van de crossingmasten helaas in een negatieve manier veranderd.
In dit topic wordt stil gestaan bij deze markante crossing.
Dit was de reportage over de crossing over het Pannerdensch Kanaal.
Cheers Ruben
In de lijn bevonden zich bij de bouw drie crossings. Iedereen kent de crossing over de Waal bij Nijmegen met de Waalportalen. Bij Doetinchem was de crossing over de Oude IJssel met twee verhoogde hoekmasten. Maar bij Pannerden was nog een crossing te vinden over de Pannerdensch Kanaal. Het is in dat opzicht een bijzondere crossing omdat er veel masten nog in de uiterwaarden staan aan de noordkant van het kanaal. De rivieroverspanning zelf werd uitgevoerd met twee extreem verhoogde steunmasten, iets wat we ook zien bij de daarvoor toegepaste dennenboommasten in de drie lijnen. Aan de noordkant staat nog een grote hoekmast op een betonnen tafel gevolgd door zeven steunmasten op betonnen tafels die variëren in hoogte vanwege de verschillende hoogtes van het terrein. De crossing zelf bestaat uit hoekmast 40, crossingmasten 41 en 42 en hoekmast 43. De steunmasten in de uiterwaarden zijn genummerd 44 t/m 50. In 2013 is de ophanging van de crossingmasten helaas in een negatieve manier veranderd.
In dit topic wordt stil gestaan bij deze markante crossing.
Dit was de reportage over de crossing over het Pannerdensch Kanaal.
Cheers Ruben