Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer

Bericht door Shrek » 19 aug 2021 21:45

Imposante masten daar aan de bergen :o
Wel vreemd dat ze die kabels niet harder aanspannen. Zo heeft de wind toch vrij spel en kan het alle richtingen uit gaan galopperen?

CM
36 kV
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 jan 2020 01:08

Re: Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer

Bericht door CM » 19 aug 2021 22:08

Waarom zijn erop sommige 220 kV lijnen in Frankrijk geen bliksemdraden ???
Ik stelde tig jaar geleden de vraag eens aan de toenmalige SEP.
Het antwoord destijds was dat ik waarschijnlijk niet goed opgelet had en me vergiste…..

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer

Bericht door Tom » 20 aug 2021 10:54

Hmm, ander concept van beveiliging denk ik.
Er valt me ook nog op bij de bergmast dat de veldstuurring op de isolator verkeerd om lijkt te zitten :?
Ik zou zeggen dat de twee hoorns bovenop moeten zitten om de overslag naar de enkele pin aan de mastkant te coördineren.
DSCN3503-b4.jpg
DSCN3503-b4.jpg (77.65 KiB) 2959 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer

Bericht door Hans » 22 aug 2021 21:04

Dat duurde even om allemaal door te nemen. Maar met een goeie kop koffie, twee schermen (verslag op links, netkaart met OSM- of luchtfoto-achtergrond op rechts) en een poosje de tijd kom je dan een heel eind.

Hoogspanning in Frankrijk is elk jaar in de verslagen een nieuwe ontdekkingsreis, telkens met gekke dingen. Maar de serie op de berg in het laatste bericht van het verslag is de hoofdprijs. Geknikte traversen in een chevronvorm. Agressieve dingen zijn dat zo bovenop de berg. Best mooi gezicht, ook met die wolken ervoor. Alsof drie of vier verkenners uit een fantasyfilm even over de rand komen loeren hoe de situatie in een te doorkruisen onbekend dal erbij staat. :grin:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer

Bericht door Tom » 22 aug 2021 21:09

Wel vreemd dat ze die kabels niet harder aanspannen. Zo heeft de wind toch vrij spel en kan het alle richtingen uit gaan galopperen?
De overspanning is meer dan een kilometer. Je kan zo'n geleider niet zomaar harder aantrekken dat kan het materiaal niet aan, laat staan dat de masten dan ook veel zwaarder belast worden. Ik denk dat het nog niet zo gek is zoals het nu is. De draden volgen heel aardig het verloop van de berg, daardoor zal de windsnelheid beperkt blijven over een groot gedeelte van de overspanning. Verder hangen de draden bij dit masttype al best ver uit elkaar, door de constructie met de gaffel. Het is ook de reden dat je niet de Beaubourg hier ziet met de ongunstigere Donau-configuratie.

Plaats reactie