Mastrestant Musselkanaal-Lathen

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
JarnoS
380 kV
Berichten: 405
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Mastrestant Musselkanaal-Lathen

Bericht door JarnoS » 07 aug 2021 11:41

Ik vond vroeger een aparte verbinding die naar Duitsland liep.
Gelukkig staat die mast helaas zonder traverse er nog.
Bijlagen
DSCN0401 (Copy).jpg
EGD Hamerkop III-restant
DSCN0401 (Copy).jpg (571.83 KiB) 2969 keer bekeken
Screenshot_20210807-113411_Gallery.jpg
Waarschuwingsbord van mastrestant
Screenshot_20210807-113411_Gallery.jpg (71.54 KiB) 2969 keer bekeken

Hunzecentrale
middenspanning
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2021 22:09
Dichtstbijzijnde trafo: Groningen Hunze

Re: Mastrestant Musselkanaal-Lathen

Bericht door Hunzecentrale » 07 aug 2021 22:20

Leuk! De mast staat ook op de netkaart, maar het mastnummer staat daar als "onbekend". Kennelijk is het dus mastnummer 16.

Omdat ik de verdwenen 110 kV-interconnector wel fascinerend vind, heb ik er wat informatie over opgezocht. In een beschikking van de Europese Commissie uit 1991 staat hier wat over geschreven. De achtergrond van de beschikking was dat de N.V. Samenwerkende Elektriciteitsproduktiebedrijven (SEP), de voorganger van TenneT, een overeenkomst had met de vier elektriciteitsproductiebedrijven waardoor in de Algemene Voorwaarden was bepaald dat grootverbruikers exclusief bij de Nederlandse elektriciteitsproductiebedrijven de elektriciteit moesten afnemen, en dus geen stroom mochten importeren. Gedwongen winkelnering bij de Nederlandse elektriciteitsbedrijven. Musselkanaal-Lathen was kennelijk echter een achterdeurtje waarlangs dat tóch gebeurde.

Wat passages:
In totaal zijn er momenteel in Nederland met Duitsland vier hoogspanningsverbindingen en met België drie. Al deze verbindingen, behalve één (Musselkanaal-Lathen) die het eigendom is van het Elektriciteitsbedrijf voor Groningen en Drenthe (EGD) zijn het eigendom van SEP. De verbinding die niet het eigendom is van SEP wordt aan deze vennootschap ter beschikking gesteld.
De afname van buitenlandse elektriciteit door Elektro-Schmelzwerk Delfzijl BV
Deze onderneming, hierna „ESD" genoemd, gevestigd te Delfzijl, is een dochteronderneming van het Wacker-Chemie-concern met hoofdvestiging te München. ESD heeft tussen 1982 en 1987 uit Duitsland elektriciteit afgenomen over de internationale koppelverbinding Musselkanaal-Lathen. De invoer geschiedde op verzoek van ESD maar in feite door SEP als importeur. Deze invoer stuitte medio 1987 op moeilijkheden, volgens SEP van technische aard. Dit resulteerde erin, dat ESD op dat moment de wens uitte om zelf rechtstreeks, dus niet meer met inschaking van SEP, in te voeren. Toen bleek, dat zulks op grond van de genoemde Wet 1936 niet zonder vergunning mogelijk was, werd door ESD deze vergunning aangevraagd en op 23 januari 1987 van de minister van Economische Zaken verkregen. De minister heeft bij brief van 23 januari 1987 aan de Tweede Kamer medegeeld, dat SEP de invoer voor ESD voor het jaar 1987 niet wenst voor te zetten, hoewel zulks technisch zeer wel mógelijk zou zijn geweest (bij voorbeeld over de internationale koppelverbinding Meeden-Diele). In deze brief maakt de minister melding van het feit, dat ESD voor verdere invoer is aangewezen op de bereidheid van SEP, doch dat bij SEP „grote reserves" ter zake bestonden.
Bron: Europese Commissie (openbare bron)

Grappig om te lezen. De interconnector Musselkanaal-Lathen werd door ESD in de jaren ´80 dus gebruikt om de toenmalige machtspositie c.q. kartel van de Nederlandse elektriciteitsbedrijven te omzeilen. De SEP (TenneT avant la lettre) werkte hier tot 1987 aan mee, maar kwam toen met een smoes "van technische aard" waarom dat niet meer zou kunnen. Tot ontzetting van SEP vroeg ESD daarop een vergunning aan bij het Ministerie van EZ om zélf elektriciteit te mogen importeren en kreeg deze vergunning ook. Gebruikers die zélf stroom gingen importeren, dat wou SEP destijds absoluut niet! Dus werd door SEP aan ESD een aanbod gedaan om elektriciteit via de nieuwe 380kV-interconnector Meeden-Diele te importeren, formeel met regionale elektriciteitsproducent EPON als tussenpersoon in verband met de overeenkomst tussen SEP en de elektriciteitsproductiebedrijven over "exclusieve afname". Daar is ESD mee akkoord gegaan, waarmee de import via Musselkanaal-Lathen per 1988 gestopt zal zijn.

De uitkomst van de juridische procedure was overigens dat de overeenkomst tussen SEP en de elektriciteitsproductiebedrijven volgens de Europese Commissie in strijd was met het Europese recht. Eigenlijk was dat dus het begin van de opening van de Nederlandse elektriciteitsmarkt.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Mastrestant Musselkanaal-Lathen

Bericht door Hans » 08 aug 2021 08:38

Dat het mastrestant daar nog staat is bekend, ik ben er zelf ook wel eens langs gereden. Voor de bewoners van het huis is het een briljante klimtoren, maar daar zwijgen we natuurlijk over omdat anders de uitbater van de antenne helemaal bovenin een beetje chagrijnig wordt. Het mastnummer was nog niet bekend, maar die is nu door iemand van ons toegevoegd op de netkaart.

Inderdaad een leuk en verrassend stukje achtergrond. De lijn is dus meer geweest dan slechts een noodkoppeling, maar hij is ook daadwerkelijk gebruikt in een marktconstructie die vandaag de dag niet zou hebben misstaan.
Vandaag de dag zou de verbinding overigens vrijwel niet meer bruikbaar zijn in het net. We zien dwarsregeltrafo's op Meeden. Je zou een enorm hoog doortransport krijgen zolang de 380/110 kV-koppeling op Niederlangen ook open staat.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Mastrestant Musselkanaal-Lathen

Bericht door Tom » 12 aug 2021 22:06

Interessante achtergrond, bedankt voor het uitzoekwerk!

Plaats reactie