Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
De komende tijd verwacht ik dat er wel veel te zien zal zijn in Zeeland. De lijn Bors(s)ele-Rilland wordt gebouwd. Hopelijk kan ik er regelmatig even lang rijden, of misschien iemand anders wel, en zal ik hier de foto's zetten. En daarna komt natuurlijk nog het Oostelijke deel van Zuidwest 380kV. Genoeg te fotograferen de komende tijd!
Voor de gelegenheid heb ik mijn oeroude Canon EOS300D maar eens van zolder gehaald. Die blijkt het nog steeds te doen, joepie! Wel zijn de rubber handvatten helemaal plakkerig geworden. Dus foto's gemaakt met een plastic zakje om de body heen. Dat plakkerige schijnt gebruikelijk te zijn na een jaar of vijftien. Eens zien hoe ik dat kan schoonmaken. De plaatjes voldoen in ieder geval beter dan wat ik gewoonlijk met mijn telefoon maak.
Eerst een foto van januari dit jaar toen ik ook even ter plaatse was. De bouwput van positie 1004 was in wording.
Maar inmiddels staan ook de eerste masten aan die zijde van de lijn. Positie 1001 is een enkele Wintrack-mast om twee circuits naar een nieuw afspanportaal te krijgen. Daarachter zijn mast 1002a en 1002b in wording.
Het afspanportaal voor de circuits van mast 1001 staat met open armen te wachten.
Dan door naar het kanaal door Zuid-Beveland, waar de nieuwe vakwerkasten al zijn geplaatst. Eigenlijk was ik daar voordat ik Borssele was, maar ik houd hier de lijnvolgorde maar even aan. Van ver af zie je al de imposante nieuwe vakwerkmasten. Daar wordt toch wel een stukje, ik mag wel zeggen - ahum - vakwerk geleverd.
De masten staan met de voeten stevig in de Zeeuwse klei.
Er werd in de masten gewerkt. Wat precies kon ik niet zien; wel hingen er katrollen en kabels binnenin de mast.
Ook heb ik de drone maar even tevoorschijn gehaald. Nu er nog geen geleiders in de masten hangen, kun je nog op plekken komen waar dat straks niet meer gaat.
En ook aan de andere kant van het kanaal, dus met mast 1062 op de voorgrond en 1061 daarachter.
Vanaf nu zal het wel snel zijn, want ik zag al op meer plekken tussen 1001 en 1061 de eerste wintracks verrijzen. Benieuwd wanneer de eerste geleiders op het programma staan. Hopelijk kan ik er de komende maanden nog een paar keer langs. En binnenkort zal ik ook even wat dronevideo van de vakwerkmasten uitmonteren.
Voor de gelegenheid heb ik mijn oeroude Canon EOS300D maar eens van zolder gehaald. Die blijkt het nog steeds te doen, joepie! Wel zijn de rubber handvatten helemaal plakkerig geworden. Dus foto's gemaakt met een plastic zakje om de body heen. Dat plakkerige schijnt gebruikelijk te zijn na een jaar of vijftien. Eens zien hoe ik dat kan schoonmaken. De plaatjes voldoen in ieder geval beter dan wat ik gewoonlijk met mijn telefoon maak.
Eerst een foto van januari dit jaar toen ik ook even ter plaatse was. De bouwput van positie 1004 was in wording.
Maar inmiddels staan ook de eerste masten aan die zijde van de lijn. Positie 1001 is een enkele Wintrack-mast om twee circuits naar een nieuw afspanportaal te krijgen. Daarachter zijn mast 1002a en 1002b in wording.
Het afspanportaal voor de circuits van mast 1001 staat met open armen te wachten.
Dan door naar het kanaal door Zuid-Beveland, waar de nieuwe vakwerkasten al zijn geplaatst. Eigenlijk was ik daar voordat ik Borssele was, maar ik houd hier de lijnvolgorde maar even aan. Van ver af zie je al de imposante nieuwe vakwerkmasten. Daar wordt toch wel een stukje, ik mag wel zeggen - ahum - vakwerk geleverd.
De masten staan met de voeten stevig in de Zeeuwse klei.
Er werd in de masten gewerkt. Wat precies kon ik niet zien; wel hingen er katrollen en kabels binnenin de mast.
Ook heb ik de drone maar even tevoorschijn gehaald. Nu er nog geen geleiders in de masten hangen, kun je nog op plekken komen waar dat straks niet meer gaat.
En ook aan de andere kant van het kanaal, dus met mast 1062 op de voorgrond en 1061 daarachter.
Vanaf nu zal het wel snel zijn, want ik zag al op meer plekken tussen 1001 en 1061 de eerste wintracks verrijzen. Benieuwd wanneer de eerste geleiders op het programma staan. Hopelijk kan ik er de komende maanden nog een paar keer langs. En binnenkort zal ik ook even wat dronevideo van de vakwerkmasten uitmonteren.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Schitterende fotoserie PJK! Vooral de nieuwe vakwerkmasten heb je mooi vastgelegd en ook erg mooi gedaan met de drone! Ik kijk al uit naar het vervolg
P.S. Als je het niet erg vind heb ik enkele foto's gebruikt voor de netkaart
P.S. Als je het niet erg vind heb ik enkele foto's gebruikt voor de netkaart
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Mooie reportage zo!
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Mooie plaatjes daarbij de Vlakecrossing !
Laatst kreeg ik nog mooie informatie over de mastnummers, hieronder heb ik de informatie:
Oorspronkelijk waren de masten vanaf Borssele naar Tilburg genummerd van 1 tot 320 bij Tilburg (en 104 bij Rilland). Rondom Rilland leverde deze nummering een dubbeling in mastnummers op, wat een gevaarlijke situatie kan veroorzaken bij onderhoud. Daarom is er toen opnieuw genummerd. Er is gekozen de mastlocatie 1 te hernummeren als 1001 en 104 als 1104, zodat de relatie met de oude mastnummers en plandocumenten herleidbaar bleef.
Laatst kreeg ik nog mooie informatie over de mastnummers, hieronder heb ik de informatie:
Oorspronkelijk waren de masten vanaf Borssele naar Tilburg genummerd van 1 tot 320 bij Tilburg (en 104 bij Rilland). Rondom Rilland leverde deze nummering een dubbeling in mastnummers op, wat een gevaarlijke situatie kan veroorzaken bij onderhoud. Daarom is er toen opnieuw genummerd. Er is gekozen de mastlocatie 1 te hernummeren als 1001 en 104 als 1104, zodat de relatie met de oude mastnummers en plandocumenten herleidbaar bleef.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Mooie reportage van deze hoge masten!
Leuk om de eindmast bij Borselle te zien met de dubbele bliksemtraverse .
Leuk om de eindmast bij Borselle te zien met de dubbele bliksemtraverse .
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Daarover vraag ik mij nog iets af.
Waarom heeft W6 de wintrack van Borsele Rilland aan de binnenzijde ook bliksemtraverses, terwijl de W6 wintrack van Vierverlaten Eemshaven alleen aan de buitenzijde heeft ?
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 19 apr 2023 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Inderdaad een apart verschil Bram.
Heb nog even je foto's doorgekeken. Wat ook opvalt dat Zuidwest-West aparte aarddraden van de armen naar de mast hebben, die zie ik niet bij Eemshaven-Vierverlaten.
Heb nog even je foto's doorgekeken. Wat ook opvalt dat Zuidwest-West aparte aarddraden van de armen naar de mast hebben, die zie ik niet bij Eemshaven-Vierverlaten.
Laatst gewijzigd door ds23man op 20 apr 2021 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Dit geldt zo het lijkt alleen voor deze eindmasten, met afspanning naar de portalen. In de rest van het tracé is er alleen aan de buitenzijde een bliksemtraverse.Bram Gaastra schreef: ↑20 apr 2021 14:01Daarover vraag ik mij nog iets af.
Waarom heeft de wintrack van Borsele Rilland aan de binnenzijde ook bliksemtraverses, terwijl de wintrack van Vierverlaten Eemshaven alleen aan de buitenzijde heeft ?
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
De reden hiervan is dat nabij station Rilland de twee mastparen uit elkaar gaan om op de twee portalen van Rilland aan te sluiten. Door de grotere tussenafstand is voor bliksembescherming een extra bliksemgeleider nodig. Ook bij de overgang van de viercircuitmast naar 380/150 kV bij Goes zal er ook zo'n alleenstaande Wintrackmast verschijnen.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Rilland? Of bedoel je Borssele?Tom schreef: ↑20 apr 2021 20:33De reden hiervan is dat nabij station Rilland de twee mastparen uit elkaar gaan om op de twee portalen van Rilland aan te sluiten. Door de grotere tussenafstand is voor bliksembescherming een extra bliksemgeleider nodig. Ook bij de overgang van de viercircuitmast naar 380/150 kV bij Goes zal er ook zo'n alleenstaande Wintrackmast verschijnen.