Crossing over het Zijkanaal C

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Crossing over het Zijkanaal C

Bericht door Knarvel » 28 okt 2012 16:12

Wie kent het niet, het Zijkanaal C, dagelijks met een vaste plek in de file info op radio en tv. Dat komt door de beweegbare brug die om 5h30 en 13 uur bediend wordt. Maar het het Zijkanaal C biedt ons ook nog een mooie crossing in de 150kV duplex-lijn Velsen - Vijfhuizen. De dagen van deze masten zijn geteld, Randstad380 komt ervoor in de plaats.
DSCN0236.jpg
DSCN0236.jpg (135.75 KiB) 8588 keer bekeken
DSCN0229.jpg
DSCN0229.jpg (179.02 KiB) 8588 keer bekeken

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Crossing over het Zijkanaal C

Bericht door bas380 » 28 okt 2012 19:18

mooie crossings van mijn favoriete et-type, jammer dat juist deze masten verkabelt moeten worden door die lelijke wintrack masten, over uiterlijk gesproken.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Crossing over het Zijkanaal C

Bericht door Ruben » 28 okt 2012 19:35

Jammer dat deze masten weggaan.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Crossing over het Zijkanaal C

Bericht door Hans » 29 okt 2012 00:06

Verhip, dat is hetzelfde mastontwerp als dat waar de PUEM in Utrecht een heuse fetisj voor leek te hebben. In Friesland zie je ze trouwens ook. Tussen Veenendaal en Driebergen zijn ze zelfs aan één zijde rood geverfd. Reden onbekend, misschien een gevalletje van randstaafschildering goes wild?

Enfin, 380 kV maakt meer kapot dan je lief is. Dat blijkt maar weer. Maar wat me dan wel weer intrigeert is de aanwezigheid van kunststof isolators in de verbinding. Is hij soms recentelijk (na 2005) nog onderhouden? Een opwaardering is onwaarschijnlijk gezien de enkele geleiders die er anno vandaag nog steeds aan hangen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Crossing over het Zijkanaal C

Bericht door ElektroThriller » 29 okt 2012 10:21

Hans schreef:Een opwaardering is onwaarschijnlijk gezien de enkele geleiders die er anno vandaag nog steeds aan hangen.
In foto DSCN0236 van Knarvel zie ik een ET-hoekmast (zonder kattenoren!!) waarin de enkelvoudige geleiders op dubbele geleiders overgaan. Er is dus sprake van een partiële upgrade.
Inderdaad, die driehoeken op beide uiteinden van de bovenste traverse zie je in Utrecht. En ik vind het op zijn Amsterdams gezegd inderdaad geen porum (zij het alleen voor gewone draagmasten). Een benaderbaar exemplaar is: A2 richting het zuiden, direct na de passage van knooppuunt Lunetten. Eventueel kan ik je binnenkort nog een mastnummer opgeven door ter plaatse bij wijze van uitzondering op de rechter rijstrook te rijden. (Maar dat kom je natuurlijk ook via OSM aan de weet.) Ook langs de A9 kun je ze zien.

@Hans:Fetishism, the attribution of religious or mystical qualities to inanimate objects, known as fetishes.[Wikipedia]
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 29 okt 2012 10:33, 5 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Crossing over het Zijkanaal C

Bericht door Ruben » 29 okt 2012 10:24

Dat viel mij ook pas net op toen jij het zei. En het is ook nog een wisselmast.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Crossing over het Zijkanaal C

Bericht door Peter » 29 okt 2012 13:26

Volgens mij is het gezichtsbedrog op de foto van Knarvel en heeft de lijn zeker tot Vijfhuizen dubbele geleiders. De masten zijn inderdaad gelijk aan de oude PUEM masten. Bij Diemen zijn ook nog enkele exemplaren te vinden.

Dat 380kV alles kapot maakt is niet altijd zo, een 380kV lattenmast kan ik enorm waarderen Met de bouw van de 380kV lijn Zwolle - Meeden - Eemshaven zijn de provincies Groningen en Drenthe hoogspanningstechnisch een stuk interessanter geworden

Wintracks maken meer kapot dan je lief is Dan is het verkabelen van de 150kV lijnen nog een betere optie dan ze aan wintrackcombinatiemasten te hangen. De gewone versie zoals bij Bleiswijk gaat nog wel.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Crossing over het Zijkanaal C

Bericht door Knarvel » 30 okt 2012 17:31

bas380 schreef: ... jammer dat juist deze masten verkabelt moeten worden ...
Eh, verkabelt wordt deze lijn niet. Als Vijfhuizen 380kV transformatoren heeft, is deze voedende lijn vanuit Velsen overbodig. Als het allemaal klaar is ontstaat er een apart 150kV deel-net noordelijk van het Noordzeekanaal wat vanuit Oostzaan en Diemen gevoed wordt. (En natuurlijk vanuit de div. centrales voor zover die dan in bedrijf zijn).

Plaats reactie