Afgelopen zondag was het nodig om er even uit te gaan. Over ongebruikelijk rustige snelwegen richting het zuidwesten gereden om 9 uur 's ochtends in Rilland. Daar de stand van de werkzaamheden aan de 380 kV-lijnen bekeken.
Eenmaal de Brabantse wal verlaten zie je de witte palen al verschijnen sommige met wieken andere met draden .
Vanwege de richting van de zon bij Zandvliet begonnen.
Hier stopte de excursie, want de weg langs het kanaal was voorzien van een hek, alleen fietsers en voetgangers waren toegestaan.
Vanaf het talud van de brug was de lijn met de tele nog goed vast te leggen. De foto's laten wel zien hoe enorm meer de witte kleur van de windturbines opvalt ten opzichte van de grijze masten. Begrijp nog steeds niet waarom de windmolens wit moeten zijn, uit gewoonte?
Horizonvervuiling vs. horizonvervuiling
Rilland - Zandvliet
Re: Rilland - Zandvliet
Mooie reportage Tom! Het was inderdaad prachtig fotoweer. Het blijft toch in mijn ogen een mooie 380kV verbinding met de wijde half-verankeringen en lange isolatorkettingen, eigenlijk een tussenvorm van de eerste en tweede fase van de landelijke ring en het ontwerp van de masten van de ringsluiting zoals we die nu in Oost-Nederland zien.
De gigantische windmolens vallen wel heel erg op in het landschap, waarbij de wintracks in het niet vallen
De gigantische windmolens vallen wel heel erg op in het landschap, waarbij de wintracks in het niet vallen
Re: Rilland - Zandvliet
Deel 2 met mast 4N en de Wintracks naar station RLL.
Mast 4N stond ongunstig ten opzichte van het zonlicht. De fasewisseling aan de westkant in het grijze circuit. Mast 3N en 2N, de zwaar ogende Wintrack-eindmasten. Mast 3N met een windmolen. De fasewisseling van mast 4N nogmaals. Ook opvallend de korte bretellefixatie, mogelijk door de kortere isolatoren van de Wintrackmasten ten opzichte van gebruikelijke afstanden bij vakwerkmasten. Mast 3N Zicht richting Rilland, helaas met direct zonlicht in de rug. De witte paal is nog feller wit dan normaal. Panorama van station Rilland, met dit licht domineren de witte masten het verder nogal kale landschap. in tegenstelling tot Bleiswijk is de doorbuiging van de masten veel minder aanwezig. Mast 3N Het mastlichaam van mast 2 van Kreekrak - Zandvliet is bewaard gebleven. Dit was de hoge S+21, oogt zonder traverses en omringd door windmolens ineens niet meer zo hoog.
Mast 4N stond ongunstig ten opzichte van het zonlicht. De fasewisseling aan de westkant in het grijze circuit. Mast 3N en 2N, de zwaar ogende Wintrack-eindmasten. Mast 3N met een windmolen. De fasewisseling van mast 4N nogmaals. Ook opvallend de korte bretellefixatie, mogelijk door de kortere isolatoren van de Wintrackmasten ten opzichte van gebruikelijke afstanden bij vakwerkmasten. Mast 3N Zicht richting Rilland, helaas met direct zonlicht in de rug. De witte paal is nog feller wit dan normaal. Panorama van station Rilland, met dit licht domineren de witte masten het verder nogal kale landschap. in tegenstelling tot Bleiswijk is de doorbuiging van de masten veel minder aanwezig. Mast 3N Het mastlichaam van mast 2 van Kreekrak - Zandvliet is bewaard gebleven. Dit was de hoge S+21, oogt zonder traverses en omringd door windmolens ineens niet meer zo hoog.
Re: Rilland - Zandvliet
mooie plaatjes. Die windtracks bij Rilland lijken iets dikker, of is dat optisch bedrog?
Re: Rilland - Zandvliet
Het lijkt erop dat deze wintracks inderdaad wat dikker zijn om het kromtrekken tegen te gaan. Ook wel grappig om in een wintrack een overgang van 3 naar 4-bundelgeleiders te zien. Wederom mooi scherp in beeld gebracht Tom!
Re: Rilland - Zandvliet
Vers beeldmateriaal uit een hoek van het land waar we anders maar heel weinig komen. Zie eens aan.
Maar wat betreft de landschappelijke situatie op Rilland...
Nou, ik ben nog niet bepaald overtuigd van de veronderstelling dat witte buizen een beter beeld geven dan grijs vakwerk. Het station zelf trekt nogal de aandacht door al die portalen die in blinkend wit de grauwe akkers, blauwe lucht en kouwe wind uitdagen. De wintracks zelf zijn ook niet bepaald elegante ranke snaken geworden, hoewel ze dan wel weer rechtop staan en niet mee buigen in de bocht, dat moet ook gezegd worden. De windmolens, ook voor een windturbine niet bepaald moeders mooiste modelletje, benadrukken de dominantie van lange dunne witte objecten alleen nog maar extra. En dan te bedenken dat er nog een extra wintrackverbinding bij komt.
Nee, hier hadden ze beslist beter gewoon het mastontwerp van de koppelnetmasten opnieuw kunnen gebruiken voor de nieuwe posities en het station was minder in het oog gesprongen als hij gebouwd was zoals Geertruidenberg, met vakwerkportalen. (Zal wel niet kunnen vanwege zoutproblemen en onoverzichtelijkheidsissues van hangrails voor 380, hoewel ze het op Oudeschip alsnog toegepast hebben.)
Uiteraard, achteraf weten we alles beter, maar nu er geen wintracks maar vakwerk naar Brabant gaat komen levert het een beetje beschamende situatie op. Drie bestaande vakwerklijnen zijn op hun uiteindes met veel gedoe verwintrackt, en nota bene de nieuwe afgaande lijn (gepland als wintracks) wordt uiteindelijk toch weer als vakwerk aangelegd. Het kan verkeren.
Maar wat betreft de landschappelijke situatie op Rilland...
Nou, ik ben nog niet bepaald overtuigd van de veronderstelling dat witte buizen een beter beeld geven dan grijs vakwerk. Het station zelf trekt nogal de aandacht door al die portalen die in blinkend wit de grauwe akkers, blauwe lucht en kouwe wind uitdagen. De wintracks zelf zijn ook niet bepaald elegante ranke snaken geworden, hoewel ze dan wel weer rechtop staan en niet mee buigen in de bocht, dat moet ook gezegd worden. De windmolens, ook voor een windturbine niet bepaald moeders mooiste modelletje, benadrukken de dominantie van lange dunne witte objecten alleen nog maar extra. En dan te bedenken dat er nog een extra wintrackverbinding bij komt.
Nee, hier hadden ze beslist beter gewoon het mastontwerp van de koppelnetmasten opnieuw kunnen gebruiken voor de nieuwe posities en het station was minder in het oog gesprongen als hij gebouwd was zoals Geertruidenberg, met vakwerkportalen. (Zal wel niet kunnen vanwege zoutproblemen en onoverzichtelijkheidsissues van hangrails voor 380, hoewel ze het op Oudeschip alsnog toegepast hebben.)
Uiteraard, achteraf weten we alles beter, maar nu er geen wintracks maar vakwerk naar Brabant gaat komen levert het een beetje beschamende situatie op. Drie bestaande vakwerklijnen zijn op hun uiteindes met veel gedoe verwintrackt, en nota bene de nieuwe afgaande lijn (gepland als wintracks) wordt uiteindelijk toch weer als vakwerk aangelegd. Het kan verkeren.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Rilland - Zandvliet
Daar had ik nog niet eens me voorgesteld, wel erg confronterend ja .en nota bene de nieuwe afgaande lijn (gepland als wintracks) wordt uiteindelijk toch weer als vakwerk aangelegd. Het kan verkeren