Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Zijn weer mooie foto`s Peter. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat hoe het straks allemaal is.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Verklaart waarom er de afgelopen dagen niets gebeurd aan de West kant (ehv kant). Ze zijn hier natuurlijk min of meer klaar, dus zullen nu wel aan de oostkant bezig zijn, zoals te zien is op Peter zijn foto's.
De 150kV lijn is trouwens overal met roestige masten voorzien, erg jammer, maar blijkbaar gaan ze die niet meer schilderen en eerder vervangen? Wat ik raar vind, is dat ze de rest, tot en met Eindhoven toe, niet voorzien van deze duo-masten. Voor het landschap zou het veel beter zijn iig. Daar lopen nu de 380kV en de 150kV langs elkaar.
Trouwens, er werkt nog een 3de bedrijf aan dit project, tenminste, ik zie vaak Duitse auto's staan. Misschien dat het zichtbaar was in een van de foto's.
De 150kV lijn is trouwens overal met roestige masten voorzien, erg jammer, maar blijkbaar gaan ze die niet meer schilderen en eerder vervangen? Wat ik raar vind, is dat ze de rest, tot en met Eindhoven toe, niet voorzien van deze duo-masten. Voor het landschap zou het veel beter zijn iig. Daar lopen nu de 380kV en de 150kV langs elkaar.
Trouwens, er werkt nog een 3de bedrijf aan dit project, tenminste, ik zie vaak Duitse auto's staan. Misschien dat het zichtbaar was in een van de foto's.
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Dat Duitse bedrijf moet SAG zijn. Die zitten ook in de hoogspanningstechniek en bij de opwaardering van Zwolle-Meeden (extra meeliftende circuits eronder) speelden zij ook een rol.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
@ Olivier: Het zal wel te kostbaar zijn om de rest van de lijn de naar Eindhoven te combineren en rond 1970 bij de bouw van de 380kV lijn had men in Nederland nog niet van combinatiemasten gehoord. Apart trouwens dat er pal onder de 380kV lijn ook nog een complete dierentuin ligt.
En dan nu verder met deel 3
Vanaf mast 115 ben ik weer terug gelopen naar de wijk Brandevoort. Inmiddels waren de stapelwolken al vrijwel volledig uitgesmeerd. Ik kon nog net mast 116 van de andere kant met nog een streepje zon fotograferen.
Vanaf het grasveldje had ik mooi zicht op de portaalmast en de eerste tonmast in wording. De zon had het inmiddels opgegeven.
Nogmaals een plaatje van de tonmast in wording. Het blijft een bijzonder gezicht, zeker nu er nog twee oude halfverankeringen te zien zijn. Ook als de mast straks klaar is met de 150kV traversen eronder blijft dit een unieke mast.
Mast 118, 119 en 120 zien er nog vrijwel onveranderd uit al is men al wel bezig om de funderingen en broekstukken van deze masten te versterken. Daarachter is de nieuwe mast te zien waarvan Olivier de ombouw heeft kunnen fotograferen. Als je goed kijkt zie je dat de 380kV traversen van deze mast dichter bij elkaar staan dan die van de standaard 380kV donaumasten.
Aan het broekstuk van hoekmast 119 wordt al wel gewerkt. De wapening van de nieuwe betonnen fundering is al zichtbaar.
Het zal nog een hele klus worden om deze hoekmast om te bouwen naar een duo-ton hoekmast. Dit kon wel eens de meest spectaculaire ombouw worden.
Vanaf deze plek heb ik ook nog even een overzichtsfoto gemaakt van de 380kV masten in Brandevoort.
Via de Stepekolkshoeve ben ik naar de andere kant van het project gelopen (straks te zien in deel 4). Natuurlijk mag een plaatje van de te slopen 150kV lijn ook hier niet ontbreken. Als de 150kV lijn hier verdwenen is kan men verder bouwen aan de woonwijk.
En dan nu verder met deel 3
Vanaf mast 115 ben ik weer terug gelopen naar de wijk Brandevoort. Inmiddels waren de stapelwolken al vrijwel volledig uitgesmeerd. Ik kon nog net mast 116 van de andere kant met nog een streepje zon fotograferen.
Vanaf het grasveldje had ik mooi zicht op de portaalmast en de eerste tonmast in wording. De zon had het inmiddels opgegeven.
Nogmaals een plaatje van de tonmast in wording. Het blijft een bijzonder gezicht, zeker nu er nog twee oude halfverankeringen te zien zijn. Ook als de mast straks klaar is met de 150kV traversen eronder blijft dit een unieke mast.
Mast 118, 119 en 120 zien er nog vrijwel onveranderd uit al is men al wel bezig om de funderingen en broekstukken van deze masten te versterken. Daarachter is de nieuwe mast te zien waarvan Olivier de ombouw heeft kunnen fotograferen. Als je goed kijkt zie je dat de 380kV traversen van deze mast dichter bij elkaar staan dan die van de standaard 380kV donaumasten.
Aan het broekstuk van hoekmast 119 wordt al wel gewerkt. De wapening van de nieuwe betonnen fundering is al zichtbaar.
Het zal nog een hele klus worden om deze hoekmast om te bouwen naar een duo-ton hoekmast. Dit kon wel eens de meest spectaculaire ombouw worden.
Vanaf deze plek heb ik ook nog even een overzichtsfoto gemaakt van de 380kV masten in Brandevoort.
Via de Stepekolkshoeve ben ik naar de andere kant van het project gelopen (straks te zien in deel 4). Natuurlijk mag een plaatje van de te slopen 150kV lijn ook hier niet ontbreken. Als de 150kV lijn hier verdwenen is kan men verder bouwen aan de woonwijk.
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Zijn weer mooie foto`s Peter. Ben benieuwd naar deel 4.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Een dijk van een verslag is het weer. Zodanig dat ondergetekende niet meer dat grote eind hoeft te reizen om te zien hoe de zaken erbij staan (sorry Ot, we gaan Duitsland wel eens in ). Het duo-tonproject maakt maar weer eens duidelijk dat de rol van lattenmasten nog kwestie van uitsterven is.
De portaalmast bij de onderdoorgeleiding is ergens in de eerste helft van de jaren 00 aangereden door een vrachtauto. Eén van de twee circuits klapte daarbij. Maar op de foto is niets meer te zien van de reparatiewerkzaamheden die men uitgevoerd moet hebben.
De portaalmast bij de onderdoorgeleiding is ergens in de eerste helft van de jaren 00 aangereden door een vrachtauto. Eén van de twee circuits klapte daarbij. Maar op de foto is niets meer te zien van de reparatiewerkzaamheden die men uitgevoerd moet hebben.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Op de laatste foto zie je wel dat de isolatoren aan 1 kant van de 150kV vervangen zijn geweest. Misschien heeft dat er mee te maken?Hans schreef:De portaalmast bij de onderdoorgeleiding is ergens in de eerste helft van de jaren 00 aangereden door een vrachtauto. Eén van de twee circuits klapte daarbij. Maar op de foto is niets meer te zien van de reparatiewerkzaamheden die men uitgevoerd moet hebben.
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
ik kan die 150kv masten nog herinneren in de vakantie van 2009, ze geven nogal een zeeuwse indruk.
is er iemand trouwens opgevallen dat die 380kv mast die oliver gefotografeert heeft (paar keer op achtergrond van peters fotos) zwolle meeden traversen aan de onderkant heeft?
is er iemand trouwens opgevallen dat die 380kv mast die oliver gefotografeert heeft (paar keer op achtergrond van peters fotos) zwolle meeden traversen aan de onderkant heeft?
- Bijlagen
-
- mast2.jpg (30.47 KiB) 8940 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Zo iets was me al een keer opgevallen.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Leuk die reportage!!!
Om eerlijk te zijn vind ik over het algemeen de HS masten met V isolator-ophanging er veel "stoerder" en mooier uitzien dan de oude ophangingen die we gewend waren.
Tegenwoordig zie je deze ophanging bij nieuwe verbindingen steeds meer. Ik vind het mooi !!!'
Als ik kijk naar de nog aan te leggen nieuwe 380kV verbindingen (zuid-west en noord-west380, D'chem-Wesel), snap ik niet dat deze worden uitgevoerd met de Wintrack-bonenstaken. Vakwerkmasten/verbinding met bijvoorbeeld een tonrond profiel zoals in Helmond zou veel goedkoper zijn in een dun bevolkt of landelijk gebied. Men bevestigd toch wel dat dit type mast ook een behoorlijke reducering heeft van het magnetisch veld ten opzichte van een donau-constructie waar het allemaal om te doen is. Laten we hopen dat het tij nog keert voor bovengenoemde verbindingen met de keuze van type masten.
Om eerlijk te zijn vind ik over het algemeen de HS masten met V isolator-ophanging er veel "stoerder" en mooier uitzien dan de oude ophangingen die we gewend waren.
Tegenwoordig zie je deze ophanging bij nieuwe verbindingen steeds meer. Ik vind het mooi !!!'
Als ik kijk naar de nog aan te leggen nieuwe 380kV verbindingen (zuid-west en noord-west380, D'chem-Wesel), snap ik niet dat deze worden uitgevoerd met de Wintrack-bonenstaken. Vakwerkmasten/verbinding met bijvoorbeeld een tonrond profiel zoals in Helmond zou veel goedkoper zijn in een dun bevolkt of landelijk gebied. Men bevestigd toch wel dat dit type mast ook een behoorlijke reducering heeft van het magnetisch veld ten opzichte van een donau-constructie waar het allemaal om te doen is. Laten we hopen dat het tij nog keert voor bovengenoemde verbindingen met de keuze van type masten.