Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Peter » 17 sep 2012 22:57

@ Hans: Het verbaast me niks dat de portaalmast al eens een keer is aangereden door een vrachtauto. Deze staat vlak langs de weg en als je goed kijkt zie je dat de weg eigenlijk door het portaal is ontworpen. Men heeft dus al rekening gehouden met het verdwijnen van de 150kV lijn.

@ Shrek: Het verschil in isolatoren is in de hele 150kV lijn terug te vinden.

@ bas380: De 150kV masten lijken inderdaad sterk op die in Zeeland, daar kom ik in deel 4 nog op terug. De Zwolle-Meedenstijl traversen aan de onderkant van mast 121n waren mij ook opgevallen. Kom ik ook nog op terug

@ Harm: Die v-ophanging heeft inderdaad wel wat. De 380kV lijn Hengelo - Gronau is er ook (zelfs tot voorbij de grens) mee uitgerust. Toch vind ik de halfverankering op de een of andere manier ook mooi...

Wat betreft wintrack vs lattenmasten heb ik het al eerder gezegd, de projecten NoordWest380 en Doetinchem-Wesel kunnen volgens mij makkelijk met lattenmasten worden gebouwd aangezien ze toch grotendeels via dunbevolkt gebied lopen. Zeker nu overal flink op moet worden bezuinigd kan dit ook nog eens een aanzienlijke besparing opleveren.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Peter » 19 sep 2012 14:14

Maar goed, terug naar Helmond voor deel 4 en tevens het laatste deel

Via de Stepekolk en de Broekstraat ben ik naar de andere kant van het project gelopen waar aan de Heiderschoor ook een nieuwe 150kV hoekmast staat.

Afbeelding
Deze mast hebben we ook al gezien in de fotoreportage van Oliver. Het ontwerp van deze mast lijkt inderdaad veel op die van de afspanmasten bij Kruiningen. Naast de nieuwe mast ligt de oude draagmast in twee delen in het gras te wachten op verdere sloop.

Afbeelding
Mast 122n hebben we ook al eerder gezien. Nogmaals een foto van de mast vanaf de Heiderschoor tijdens een minuscule opklaring. Het broekstuk van de oude mast staat er nog, de rest van de mast ligt in twee delen op de grond. Toch wel een bijzonder gezicht met die schuine 150kV traversen met kattenoren. Draagmasten met schuine afspantraversen eronder voor meeliftende circuits kenden we natuurlijk al van Zwolle-Meeden.

Afbeelding
Mast 122n vanaf de Vaarleseweg gezien. De oude mast 122 (genomen vanaf ongeveer dezelfde plek begin juni) is mijn avatar

Afbeelding
Mast 121n is inmiddels ook klaar en is meteen een bijzonder exemplaar. Zoals Bas al zei zijn de traversen voor 150kV in Zwolle-Meeden stijl i.t.t. de rest van de mast. Best wel een bijzondere combinatie De mast op de achtergrond wordt binnenkort de eerste duo-tonmast aan de Eindhovense kant.

Afbeelding
Mast 121n nogmaals maar dan vanaf dezelfde plek waar Oliver de ombouw heeft gefotografeerd. Dit kunnen we dan een "duo-donaumast" noemen

Tot zover mijn uitgebreide fotoreportage van het duo-ton project bij Helmond Brandevoort volgens de stand van zaken op zaterdag 15 september 2012. We zijn in elk geval al een paar unieke masten rijker in dit land. Jammer genoeg was men ondanks dat de lijn afgeschakeld was niet bezig met een spectaculaire ombouw zoals we op de foto's van Oliver hebben kunnen zien. Ik ben razend benieuwd naar het vervolg van dit project en hoe de nog niet verbouwde masten er uit gaan zien. Voor foto's houden we ons van harte aanbevolen
Bijlagen
EHVO-HMZ-150-14A.jpg
Nogmaals mast 14A bij Mierlo.
EHVO-HMZ-150-14A.jpg (248.89 KiB) 8524 keer bekeken
EHVO-HMZ-150-13.jpg
Kijkend in de richting van Eindhoven staan twee 150kV draagmasten met halfverankering en deze lijken inderdaad als twee druppels water op de Zeeuwse donaumasten. Ook hier weer kleurverschil in de isolatorkettingen van beide circuits.
EHVO-HMZ-150-13.jpg (218.57 KiB) 8524 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 20 feb 2017 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

oliver
laagspanning
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 sep 2012 12:22

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door oliver » 19 sep 2012 16:31

Ze hingen vanmorgen alweer hoog in de 'eerste duo-on toren' aan de eindhovense kant, gister ook al, maar zag nog niets. 121n volgens mij is niet een duo-ton!

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Ruben » 19 sep 2012 19:35

Weer mooie foto`s Peter. Die masten met die 150kv traversen met kattenoren zien er ook leuk uit.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Peter » 19 sep 2012 21:28

Mast 121n is een duo-donaumast, mast 120 wordt de eerste duo-tonmast aan de Eindhovense kant. Mast 119 wordt de meest interessante, de duo-ton hoekmast.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door bas380 » 31 okt 2012 22:16

heb nog een filmpje gevonden van de verbouwing
Link

de hoekmast ziet er in dit filmpje nu nogal apart uit.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Peter » 31 okt 2012 23:01

Mooie vondst Bas! Die hoekmast ziet er zeker apart uit Dat lijkt me de lastigste klus van dit project. Maar goed, ik zie dat men al weer een heel stuk verder is sinds dat ik er een week of zes geleden zelf ben geweest. Toen was men bezig met de eerste tonmast en die zelfde mast zie ik in dit filmpje al compleet met traversen voor de 150kV lijn eronder. Mocht iemand daar in de buurt zijn en de gelegenheid hebben om foto's te maken zou ik ze graag willen zien!

hugo
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2012 21:20

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door hugo » 10 nov 2012 20:36

Mooie foto's super!
Voor wie het interessant vind. Morgen (zondag 11/10 ) zijn er weer volop werkzaamheden

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Peter » 10 nov 2012 21:52

Het is jammer dat het voor mij zo'n eind uit de buurt is, anders ging ik wel vaker kijken. Mocht je in de gelegenheid zijn om foto's te maken en te plaatsen op het forum zouden we dat geweldig vinden

oliver
laagspanning
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 sep 2012 12:22

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door oliver » 14 nov 2012 10:56

Nou, ik heb in de afgelopen weken wat foto's gemaakt en heb er 16 geupload in mijn gallerij. Hier wat snapshots. Klik op een foto om in de gallerij terecht te komen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geniet! En let wel, soms gaat het om een klein detail

Plaats reactie