Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Re: Spannend, high-porn!
De titel deed me ook even vermoeden dat we een nieuwe Russische spammer hadden binnengehaald, maar dat blijkt gelukkig niet het geval. Toch heeft het beheer er even wat aan gedaan om de lading van het topic beter te omschrijven. Dat is tenslotte het doel van een topictitel.
Het werk vordert daar in Brandevoort blijkbaar goed. Mooi ook dat er nu iemand in de buurt is die de stand van zaken kan volgen! We houden ons van harte aanbevolen en de fotokwaliteit is prima.
Allicht heeft jouw telefoon overigens meer megapixels dan de camera waarmee 80% van de foto's op de main site mee gemaakt zijn (3.2 megapixels), dus de kwaliteit is geen enkel probleem.
Het werk vordert daar in Brandevoort blijkbaar goed. Mooi ook dat er nu iemand in de buurt is die de stand van zaken kan volgen! We houden ons van harte aanbevolen en de fotokwaliteit is prima.
Allicht heeft jouw telefoon overigens meer megapixels dan de camera waarmee 80% van de foto's op de main site mee gemaakt zijn (3.2 megapixels), dus de kwaliteit is geen enkel probleem.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Deze topictitel is in ieder geval een stuk duidelijker
Hoe dan ook, ik moet nodig weer eens die kant op want dit ziet er wel erg interessant uit. Ik heb nog een Blokker-treinkaart liggen die ik voor 23 september op moet maken, dus wellicht maak ik nog een tussenstop te Helmond Brandevoort. Het is in elk geval per OV goed bereikbaar en ik kom er wel eens om treinen te fotograferen als goederentreinen worden omgeleid via de Brabantroute. Nu alleen nog hopen dat het weer mee wil werken.
Hoe dan ook, ik moet nodig weer eens die kant op want dit ziet er wel erg interessant uit. Ik heb nog een Blokker-treinkaart liggen die ik voor 23 september op moet maken, dus wellicht maak ik nog een tussenstop te Helmond Brandevoort. Het is in elk geval per OV goed bereikbaar en ik kom er wel eens om treinen te fotograferen als goederentreinen worden omgeleid via de Brabantroute. Nu alleen nog hopen dat het weer mee wil werken.
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Jeetje dat is opeens hard gegaan, bedankt voor de foto's!
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Brandevoort omgeving is goed te bereiken met de trein. Volgens mij is het met wat loop werk en een uurtje heel wat te zien.
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
En dat is precies wat ik vandaag gedaan heb
Ben vandaag met m'n laatste Blokkerkaart met de trein op stap geweest en ben naar Helmond Brandevoort gegaan. De foto's van Olivier hebben me erg nieuwsgierig gemaakt en ik wou het graag even met eigen ogen zien
Vanuit de trein zag ik al de nieuwe combinatiemasten die Olivier gefotografeerd had maar ik zag dat men verderop in de wijk Brandevoort ook een aantal masten al gedeeltelijk had verbouwd. Ben daar als eerste naartoe gelopen. De wijk Brandevoort zelf is trouwens ook erg leuk met huizen in historische stijl.
Ik kwam uit bij mast 118. Vanaf een afstand was er nog niets aan deze mast niets te zien maar toen ik omhoog keek zag ik dat op alle fasedraden van beide circuits aarddraden waren neergelaten, keurig netjes op het hondenbotje. Ondanks dat de 380kV verbinding Maasbracht - Eindhoven was afgeschakeld was er vandaag niemand aan het werk.
Men is al wel bezig geweest met het versterken van de fundering en het broekstuk van de mast. Ook hing onderaan een zwart/groene veiligheidsvlag om aan te geven dat het circuit is afgeschakeld.
Mast 117 en 116 zijn al een heel stuk interessanter, en bij mast 117 wordt de ton-configuratie al gedeeltelijk zichtbaar
Aan één kant is de ton-configuratie al klaar en met de andere kant is men nog bezig. De bovenste fasedraad heeft al wel de v-ophanging terwijl daaronder de oude halfverankeringen nog zichtbaar zijn. Hier wordt de oude mast dus wel hergebruikt, zij het dat de mast een complete make-over krijgt Let ook op de speciale constructie onder de bovenste traversen waardoor de bovenste fasedraden lager komen te hangen. De 150kV traversen lagen er nog niet, de andere korte 380kV traverse lag al wel klaar voor montage (niet zichtbaar op de foto).
Na mast 116 ben ik doorgelopen richting mast 115 waar inmiddels ook van alles te zien was, maar deze foto's volgen nog. Ik heb wel meer dan een uur in Helmond en omgeving rondgelopen en heb een enorme lading foto's genomen dus er volgen nog veel meer foto's
Ben vandaag met m'n laatste Blokkerkaart met de trein op stap geweest en ben naar Helmond Brandevoort gegaan. De foto's van Olivier hebben me erg nieuwsgierig gemaakt en ik wou het graag even met eigen ogen zien
Vanuit de trein zag ik al de nieuwe combinatiemasten die Olivier gefotografeerd had maar ik zag dat men verderop in de wijk Brandevoort ook een aantal masten al gedeeltelijk had verbouwd. Ben daar als eerste naartoe gelopen. De wijk Brandevoort zelf is trouwens ook erg leuk met huizen in historische stijl.
Ik kwam uit bij mast 118. Vanaf een afstand was er nog niets aan deze mast niets te zien maar toen ik omhoog keek zag ik dat op alle fasedraden van beide circuits aarddraden waren neergelaten, keurig netjes op het hondenbotje. Ondanks dat de 380kV verbinding Maasbracht - Eindhoven was afgeschakeld was er vandaag niemand aan het werk.
Men is al wel bezig geweest met het versterken van de fundering en het broekstuk van de mast. Ook hing onderaan een zwart/groene veiligheidsvlag om aan te geven dat het circuit is afgeschakeld.
Mast 117 en 116 zijn al een heel stuk interessanter, en bij mast 117 wordt de ton-configuratie al gedeeltelijk zichtbaar
Aan één kant is de ton-configuratie al klaar en met de andere kant is men nog bezig. De bovenste fasedraad heeft al wel de v-ophanging terwijl daaronder de oude halfverankeringen nog zichtbaar zijn. Hier wordt de oude mast dus wel hergebruikt, zij het dat de mast een complete make-over krijgt Let ook op de speciale constructie onder de bovenste traversen waardoor de bovenste fasedraden lager komen te hangen. De 150kV traversen lagen er nog niet, de andere korte 380kV traverse lag al wel klaar voor montage (niet zichtbaar op de foto).
Na mast 116 ben ik doorgelopen richting mast 115 waar inmiddels ook van alles te zien was, maar deze foto's volgen nog. Ik heb wel meer dan een uur in Helmond en omgeving rondgelopen en heb een enorme lading foto's genomen dus er volgen nog veel meer foto's
- Bijlagen
-
- Het 380kV gedeelte van mast 116 blijft wel de donau-configuratie houden al is hier nu ook de v-ophanging toegepast. Ook hier hangen de bovenste fasedraden aan een speciale constructie onder de traverse.
- MBT-EHV-380-116.jpg (233.69 KiB) 7528 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 20 feb 2017 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
ik vind die donaumast erg mooi uitzien en die tonmast ziet er ook nog niet zo slecht uit dan ik aanvankelijk gedacht had.
en das mede te danken aan de forse uitstraling en die opvallende bovenste traversen.
die ouderwetse donaumast op foto 1 is ook mooi geworden naar mijn mening. (wacht, die word ook vervangen)
trouwens, die hoekmast van die 150kv lijn (op de achtergrond te zien in de laatste twee fotos) komen mij nogal bekend voor. in zeeland staan er tussen hansweert en kruiningen twee indentieke masten. alleen heeft die nieuwe mast stompere traversen.
en das mede te danken aan de forse uitstraling en die opvallende bovenste traversen.
die ouderwetse donaumast op foto 1 is ook mooi geworden naar mijn mening. (wacht, die word ook vervangen)
trouwens, die hoekmast van die 150kv lijn (op de achtergrond te zien in de laatste twee fotos) komen mij nogal bekend voor. in zeeland staan er tussen hansweert en kruiningen twee indentieke masten. alleen heeft die nieuwe mast stompere traversen.
Laatst gewijzigd door bas380 op 15 sep 2012 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Hele mooie foto`s Peter. Ze zien er wel heel mooi uit precies wat je zag in de animatie video op Youtube.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Dat verlengstuk van die isolatoren op de bovenste traversen zorgt er een beetje voor dat die masten lijken op de lantaarnpalen op de straat.
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Dat gaat hard daar.
Om eerlijk te zijn: veel harder dan ik dacht. Opmerkelijk is dat Tennet er in het geheel geen aandacht aan besteedt op hun website. In het nieuws staat daar nog steeds dat er ergens een mast is verhoogd langs de A2, nota bene vorig jaar al. Gelukkig dat we nu iemand in de buurt kennen en ook dat Peter een blik geworpen heeft.
De voorheen betrekkelijk anonieme 380 kV-verbinding Maasbracht-Eindhoven verandert op deze manier dadelijk gedurende een paar kilometers in een van de blikvangers op lattenmastengebied.
Heel aparte constructies worden het. Die verlagingsstukken waren niet berekend in de oorspronkelijke schetsen voor de masten, maar ze staan wel leuk. Blijkbaar zijn er dus toch nog aanpassingen gedaan om de tonvorm zo zeshoekig mogelijk te krijgen - wat in mijn ogen toch weer een argument vóór de veronderstelling is dat de zeshoekvorm inderdaad het gunstigst is voor magneetvelden. Immers, dat speelt hier de doorslaggevende rol in dit hele project.
@Peter: ik roof even een foto voor een item op de main site.
We zijn benieuwd naar de rest van de foto's.
Om eerlijk te zijn: veel harder dan ik dacht. Opmerkelijk is dat Tennet er in het geheel geen aandacht aan besteedt op hun website. In het nieuws staat daar nog steeds dat er ergens een mast is verhoogd langs de A2, nota bene vorig jaar al. Gelukkig dat we nu iemand in de buurt kennen en ook dat Peter een blik geworpen heeft.
De voorheen betrekkelijk anonieme 380 kV-verbinding Maasbracht-Eindhoven verandert op deze manier dadelijk gedurende een paar kilometers in een van de blikvangers op lattenmastengebied.
Heel aparte constructies worden het. Die verlagingsstukken waren niet berekend in de oorspronkelijke schetsen voor de masten, maar ze staan wel leuk. Blijkbaar zijn er dus toch nog aanpassingen gedaan om de tonvorm zo zeshoekig mogelijk te krijgen - wat in mijn ogen toch weer een argument vóór de veronderstelling is dat de zeshoekvorm inderdaad het gunstigst is voor magneetvelden. Immers, dat speelt hier de doorslaggevende rol in dit hele project.
@Peter: ik roof even een foto voor een item op de main site.
We zijn benieuwd naar de rest van de foto's.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
@ Ruben: Toch klopt de animatievideo niet helemaal meer. Er zijn daarna nog een paar kleine wijzigingen in het ontwerp gekomen, in dit document staat alles inclusief tekeningen zoals het nu gebouwd wordt.
@ Hans: Ik vind het ook vreemd dat TenneT geen aandacht aan deze ombouw besteedt, vooral ook omdat de 380kV lijn Maasbracht - Eindhoven hiervoor langdurig buiten bedrijf is. De 380kV ring is daardoor nu onderbroken. Aparte constructies worden het zeker en voor de mastenliefhebber wordt bijna elke mast uniek. Wat betreft de zeshoekvorm, was de eerste versie van de Wintrack (die is afgekeurd) ook niet in ton-configuratie ontworpen?
Maar goed, verder met de fotoserie
Een plaatje van de 150kV portaalmast in de wijk Brandevoort mag natuurlijk ook niet ontbreken. Volgend jaar is deze verdwenen.
Via de Kaldersedijk ben ik doorgelopen richting mast 115 omdat ik in de verte al iets interessants zag
Iets verder dan de bestaande mast 115 stond al een nieuw broekstuk overeind voor mast 115n. Deze mast wordt identiek aan mast 122n, dus met schuin 150kV gedeelte. Op de achtergrond is al te zien dat er ook aan deze kant inmiddels een nieuwe hoekmast in de 150kV lijn is geplaatst.
Naast het broekstuk lag de nieuwe mast al in enkele delen klaar voor montage, inclusief isolatoren! Deze foto heb ik gemaakt door m'n lens door het bouwhek te steken.
Ook de toren en de 150kV traversen (met kattenoren) lagen klaar om gemonteerd te worden. Het zou me niets verbazen als dit de komende week al gaat gebeuren.
Aan de andere kant van het weggetje staat nu nog de bestaande mast 115. Deze bijklussende mast zal worden gesloopt.
De kabels van de GSM-ontvangers waren al doorgezaagd. Op de achtergrond krijgt de plaatselijke jeugd voetballes terwijl dit sportveld dus ook in de magneetveldzone ligt!
Donkere wolken pakken zich samen boven de roestige 150kV wisselmast. Deze mast zal na de oplevering van dit project ook tegen de vlakte worden gerost...
Tot zover deel 2.
@ Hans: Ik vind het ook vreemd dat TenneT geen aandacht aan deze ombouw besteedt, vooral ook omdat de 380kV lijn Maasbracht - Eindhoven hiervoor langdurig buiten bedrijf is. De 380kV ring is daardoor nu onderbroken. Aparte constructies worden het zeker en voor de mastenliefhebber wordt bijna elke mast uniek. Wat betreft de zeshoekvorm, was de eerste versie van de Wintrack (die is afgekeurd) ook niet in ton-configuratie ontworpen?
Maar goed, verder met de fotoserie
Een plaatje van de 150kV portaalmast in de wijk Brandevoort mag natuurlijk ook niet ontbreken. Volgend jaar is deze verdwenen.
Via de Kaldersedijk ben ik doorgelopen richting mast 115 omdat ik in de verte al iets interessants zag
Iets verder dan de bestaande mast 115 stond al een nieuw broekstuk overeind voor mast 115n. Deze mast wordt identiek aan mast 122n, dus met schuin 150kV gedeelte. Op de achtergrond is al te zien dat er ook aan deze kant inmiddels een nieuwe hoekmast in de 150kV lijn is geplaatst.
Naast het broekstuk lag de nieuwe mast al in enkele delen klaar voor montage, inclusief isolatoren! Deze foto heb ik gemaakt door m'n lens door het bouwhek te steken.
Ook de toren en de 150kV traversen (met kattenoren) lagen klaar om gemonteerd te worden. Het zou me niets verbazen als dit de komende week al gaat gebeuren.
Aan de andere kant van het weggetje staat nu nog de bestaande mast 115. Deze bijklussende mast zal worden gesloopt.
De kabels van de GSM-ontvangers waren al doorgezaagd. Op de achtergrond krijgt de plaatselijke jeugd voetballes terwijl dit sportveld dus ook in de magneetveldzone ligt!
Donkere wolken pakken zich samen boven de roestige 150kV wisselmast. Deze mast zal na de oplevering van dit project ook tegen de vlakte worden gerost...
Tot zover deel 2.