Hoogspanningsmasten in Gelderland

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ot » 14 jan 2014 11:25

Mooie foto's hoor!
Mark schreef:De verhoogde ophanging op de laatste foto is me niet geheel duidelijk, vanwege het boerenbedrijf eronder wellicht?
dat verhoogde ophangen zien we meer en het is gedaan omdat de vrije ruimte onder de draden te klein werd. niet omdat de landbouw machines groter worden maar omdat de verbinding dan zwaarder belast kan worden dan waar hij eerst op ontworpen was.
Dan worden de draden heter en gaan ze dieper doorhangen. De onderste draad komt dan dichter bij de grond dan mag en door hem strakker af te spannen en hoger te hangen lossen ze dat op. de bovenste draad hoeft niet, maar de middelste doen ze weer wel omdat anders de onderste een duidelijk te zien andere zeeg heeft dan de andere twee, dus die middelste is alleen maar gedaan om het verschil tussen de bovenste en de onderste geleidelijk te maken.

maar wat we op de laatste foto zien is echt walgelijk, dan zijn dus de onderste fasedraden van verhoogde afspan ophanging voorzien en de bovenste niet. Als ze die ook gewoon gedaan hadden voor de vorm of voor het idee dan was het al een stuk beter geweest.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door captain007 » 19 jan 2014 15:45

Vandaag waren er weer een paar mooie uurtjes, dus weer wat foto's gemaakt van bekende masten in het land van Maas en Waal.

Eerst een stukje historie met de voormalige Kerncentrale Dodewaard. Oorspronkelijk stond het trafostation rechts op de foto naast het gebouw:
Afbeelding

Waalcrossing 380 kV Dodewaard - Maasbracht bij Afferden:
Afbeelding

De "tussenmast" naar de crossing toe:
Afbeelding

De mast voor de speciale crossingmasten ten zuiden van de crossing:
Afbeelding

Typische 150 kV lijn pal langs de N322 bij Afferden. De mast rechts heeft dubbele kettingen vanwege het oversteken van de weg waar ik op stond tijdens het maken van de foto:
Afbeelding

Hier zien we de onderdoorgang van de 150 kV lijn Nijmegen - Druten - Tiel onder de 380 kV leiding Dodewaard - Maasbracht:
Afbeelding

Hier zien we de onderdoorgang beter in beeld gebracht:
Afbeelding

Nogmaals, maar dan met de mast van de 380 kV erbij ter referentie:
Afbeelding

En dan nog eens gecombineerd met op de achtergrond nog net de Waalcrossing zichtbaar:
Afbeelding

Dan nog de 380 kV leiding ter hoogte van Bergharen richting Wijchen / Balgoij:
Afbeelding

Tenslotte nog een vraagje. Is dit het gevolg van een reparatie van wat schade aan de 150 kV leiding of hebben deze moffen (tenminste zo lijkt het) een andere reden?:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 19 jan 2014 20:25

Prachtige platen! Volgens mij was er iets dat er 40 jaar moest worden gewacht voordat men de voormalige kerncentrale van Dodewaard kan of mag ontmantelen.

De Waalcrossing is ook altijd mooi om te zien. Je hebt de tussenmast ook mooi in beeld gebracht! Is weer eens een andere blik op de crossing dan vanuit Dodewaard. Ook de onderdoorgang bij de N322 vond ik leuk om te zien. De 380kV verbinding is ouder dan de 150kV verbinding. Met die portaaltjes hebben ze er een nette onderdoorgang van gemaakt. De klassieke 380kV donaumasten blijf ik mooi vinden om te zien, zeker als ze er hier nog mooi ongeschonden uitzien

Die moffen neigen inderdaad naar een reparatie. Bij Almelo Tusveld zijn ze ook te vinden na een reparatie van een x aantal jaar geleden.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 19 jan 2014 20:28

Inderdaad mooie platen daar ten zuiden van de Waal.

De Waalcrossing blijft imposant om te zien hij is van veraf al te zien. Leuk dat er nu ook foto's zijn vanaf de zuidkant van de crossing. Die onderdoorgang heb ik zelf al een keer gezien ik vind dat ze het netjes uitgevoerd hebben doordat inderdaad de 380kv-lijn ouder is dan de 150kv-lijn.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Mark » 19 jan 2014 21:06

Mooie foto's! Je had duidelijk beter weer dan het westen vandaag!

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Paullus » 23 jan 2014 19:08

Echt mooie plaatjes, ik heb er van genoten. Vooral de onderdoorgang van de 150 kV is echt geweldig om te zien.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Hans » 23 jan 2014 23:09

Een mooie fotoserie, waarvan we trouwens graag twee of drie foto's op de mainsite zouden willen gebruiken.
Die gerepareerde fasedraad zou niet misstaan op deze pagina.

De foto van de overkruising met de 380 kV-lijn is prachtig gelukt. Maar toch blijven deze Maaswaaltjes een apart gezicht.
Donders, wat een agressie dingen lijken het op die foto.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door captain007 » 23 jan 2014 23:26

Ja, vond de foto's zelf ook bijzonder goed gelukt. Hans, je mag ze van mij gerust gebruiken voor de site.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door bas380 » 25 jan 2014 21:59

ja, die onderdoorgang ziet er inderdaad bijzonder uit.

ik vind die agressieve uiterlijk van de Maaswaalmasten wel wat hebben.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 25 jan 2014 22:41

Idd, de MaasWaaltjes hebben zeker pit! Ik vond ze vroeger al leuk om te zien toen we via de N27/Stichtse brug naar Almere reden in de eerste helft van de jaren '90.

Plaats reactie