Hoogspanningsmasten in Gelderland

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 06 okt 2012 20:59

Wederom prachtige foto's Ruben! Die 50kV masten net buiten Wageningen lijken me ook weer unieke exemplaren. De lijn zal daar wel om een of andere reden opgehoogd zijn.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Mark » 06 okt 2012 22:46

Pareltjes van masten daar toch in de regio!

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Hans » 07 okt 2012 13:06

Opnieuw leuk om eens naar foto's van mijn tweede thuisstreek te zien die nu eens niet door mezelf gemaakt zijn. Jij bent zowaar bijna net zoveel in Wageningen als ik.
Ruben schreef:Deze masten zijn nog nooit hier op een foto gezien. Het zijn de masten 25 & 26 net buiten Wageningen.
De twee masten die verhoogd zijn heb ik altijd bewust vermeden te fotograferen. Eigenlijk een schande, maar ze pasten niet bij de rest van de verbinding. Ze zijn lang geleden opgehoogd toen er een universiteitsgebouw van de Wageningen Universiteit onder werd gebouwd. Inmiddels is het gebouw reeds lang weer gesloopt. Maar de verhoogde masten staan er daarom nog steeds.

Trouwens, heb je de modder er vlakbij ook gezien? Die hebben we achtergelaten na het grondboorkampioenschap van woensdagavond. Dat is altijd keurig naast of onder deze verhoogde masten.
Ruben schreef:Wat je zei Hans klopt de hoekmasten zijn hier smaller dan bij Zevenaar. Er zit maar 1 jaar verschil tussen de 2 lijnen.
Over de reden ervan weet ik ook niets. Misschien is er een sterkere staalsoort of een andere architect gebruikt? Of hij is iets hoger zonder dat het ons opviel? Geen idee eigenlijk. Misschien moeten we eens uitzoeken welk van de twee lijnen het oudste is.
Ruben schreef:AfbeeldingIk heb steeds het gevoel dat iemand deze foto precies het zelfde heeft gemaakt.
Afbeelding

Joh.

Er zit op die exacte plek net een gat in de bosjes. Je kan ook moeilijk anders. Maar zo te zien hebben we minder dan een halve meter bij dezelfde plek vandaan gestaan. De foto van mij wordt ergens op de main site gebruikt, waarschijnlijk ken je hem daarvan.

Maar merk wel het kwaliteitsverschil in de foto's op. Ik heb twee problemen: A) talent voor fotografie is mij gewoonweg niet gegeven (laat mij maar schrijven) en B) ik heb alleen een oude Nikon 3.2 megapixel uit 2004. Optimaal spul dus voor onscherpe foto's. Alle foto's van de Zwarte Giraf die je hebt gemaakt zijn scherper en mooier dan mijn eigen exemplaren. Klasse! Een lust om naar te kijken. Je kan bij jouw foto's zelfs de behoorlijk dunne geleiders goed zien.
Ruben schreef:De laatste foto van de dag. De verschillen tussen de 3 masten die er staan. Voorste uit 1929 de middelste uit 1955 & de achterste uit 1952.
Slechts drie jaar verschil in leeftijd tussen de twee 150 kV-crossings. Dat wist ik niet. Maar hieruit kunnen we wel de conclusie trekken dat de tonmast zijn intrede eerder deed dan de jaren 60. Er blijft nu een gat over van een jaar of drie waarin de PGEM drie-evenmast werd opgevolgd door de eerste tonmasten en dat is behoorlijk nauwkeurig.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 07 okt 2012 15:18

De oudste van de 2 is die van Nijmegen - Zevenaar - Doetinchem die is opgeleverd in 1954 en de lijn van Dodewaard naar Ede in 1955.
Ik stond zelf ook van te kijken van dat er maar 3 jaar verschil tussen zit bij de 3-evenmasten en de tonmasten van de PGEM.

Ik zag wel veel modder liggen bij de masten daar.

We hebben gewoon de zelfde foto genomen vanaf de zelfde plek Hans.
Misschien kunnen we een keer samen gaan kijken in Wageningen ik hoef toch niet zo ver te reizen vanuit Zevenaar.
Het viel me echt op dat het bij de Zwarte Giraf schoon was ik had het eerst erger verwacht.
Ik hoop dat het in de herfstvakantie mooi weer is en dan wil ik weer naar Wageningen.

Ik heb ook maar een Kodak met 6.1 megapixels met 10x optimale zoom. Maar ik ben blij dat je de foto mooi vindt.

Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door Ruben op 08 okt 2012 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door ElektroThriller » 07 okt 2012 21:03

Alweer goed bezig Ruben!
Die kruisingsmasten van het type Zwarte Giraf doen mij sterk denken aan het klassieke Coca Colaflesje.
Goed om te zien dat Gelderland anno nu fotografisch goed op de kaart wordt gezet. (Ik reken mijzelf delen van Flevoland en Noord-Holland als fototaak toe.)
Maar met zijn 5000 vierkante kilometer is Gelderland wel heel groot. Als wij vanuit Almere richting Arnhem en verder rijden zijn er een paar fotogeschikte dingen die vanaf (de vluchtstrook van de) snelweg zichtbaar. Op de A1 en A30 kom je het lijntje naar Nijkerk tegen. Grappig om te zien hoe een van die mastjes met een heuse gsm-antenne is uitgerust. Bij de A12 onder Ede zie je het opstijgpunt van de aloude 50 kV-lijn, en voorbij Zevenaar het opstijgpunt van een 150 kV-lijn die ondergronds gaat. Even stoppen op de vluchtstrook, foto maken en weer weg.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Hans » 09 okt 2012 13:23

Ruben schreef:We hebben gewoon de zelfde foto genomen vanaf de zelfde plek Hans.
Misschien kunnen we een keer samen gaan kijken in Wageningen ik hoef toch niet zo ver te reizen vanuit Zevenaar.

Ik hoop dat het in de herfstvakantie mooi weer is en dan wil ik weer naar Wageningen.
Dat kan best eens leuk zijn. Dodewaard (met de grote 380 kV-crossing) is om de hoek en Ede ook. Pontje over bij Zetten en dan is er nog heel wat te zien. Ik zit hier ook in de herfstvakantie en de tentamenweek erna, dus met twee man een blik werpen kan prima een keer.

Afbeelding

De twee crossingsmasten van de Binnenhaven staan altijd in de schaduw van de Zwarte Giraf. Terwijl ook deze kleine crossing een fraai stuk historie is. Inderdaad zouden die twee eens wat meer aandacht mogen krijgen.

Jij hebt trouwens ook veel geluk met je vader. Ik had het de mijne niet eens durven vragen. Hij zou waarschijnlijk toch wel gezegd hebben "Wat vind je daar nou aan." en dan was de kous af. Zover heb ik het dus nooit laten komen. Gelukkig staat er nu een onweerchasemobiel op de parkeerplaats, dus dat probleem is al sinds jaren opgelost.
Ruben schreef:Het viel me echt op dat het bij de Zwarte Giraf schoon was ik had het eerst erger verwacht.
Blijkbaar heb ik de overdadige graffiti nog net op tijd vereeuwigd. Hoewel hij er zonder graffiti (of in elk geval met veel minder) er een stuk beter uitziet. Nog beter is het gegeven dat hij überhaupt is schoongemaakt. Dat zou men niet zo snel meer laten doen wanneer er plannen tot sloop zouden zijn. Een tamelijk zeker teken dat we tot nader order onbezorgd naar het ding kunnen kijken zonder het zwaard van Damocles genaamd op handen zijnde verkabeling boven ons hoofd.
Ruben schreef:Ik heb ook maar een Kodak met 6.1 megapixels met 10x optimale zoom. Maar ik ben blij dat je de foto mooi vindt.
Waaruit blijkt dat het verschil waarschijnlijk werkelijk in fototalent (of een gebrek eraan) te zoeken is. De meeste foto's op de site en in de galerijen zijn van ondergetekende, en niet zelden zit er een exemplaar tussen waarvan de kwaliteit zo bedroevend is dat ik wenste dat Jacob of Ot hem gemaakt zou hebben, want dan was de foto waarschijnlijk veel beter geweest.
Daarom zijn de goede foto's van de Zwarte Giraf ook zo waardevol: ik heb zelf alleen matig materiaal en dat doet niet genoeg recht aan dit stukje nethistorie. Dus dank dat we een aantal foto's in de galerijen en op de main site mogen gebruiken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 09 okt 2012 13:34

Ik ga in de herfstvakantie toch weer naar Wageningen. Dan krijgt de crossing over de Binnenhaven aandacht van mij & sowiso de Zwarte Giraf. Maar als je zin hebt om te gaan met mij dan moet je het maar zeggen.

En ik vind het leuk als mijn foto`s gebruikt worden voor de main site.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 22 dec 2012 12:12

Afgelopen oktober weer een dag in Wageningen geweest. Lekker weer tussen de masten geweest.

Eerst richting de crossing van de Binnenhaven gelopen om die eens goed op de foto te zetten.

Afbeelding
Even voor die crossing kun je deze mooie foto maken van de draagmast, hoekmast & de Zwarte Giraf.

Afbeelding
Even ingezoomed om deze foto te maken.

Afbeelding
Het zij-profiel van de crossingmast van de Binnenhaven.

Afbeelding
En de mast aan de kant van Wageningen

Daarna richting de Zwarte Giraf gelopen. Toen ik die kant op ging begonnen de wolken te verdwijnen voor de zon.

Afbeelding
En gelijk deze foto gemaakt. Met een mooie achtergrond.

Afbeelding
De zijkant van de hoekmast is bijna gelijk aan die van de Zwarte Giraf.

Afbeelding
Hier zie je bijzondere onderkant van de Zwarte Giraf. Het blijft een mooie constructie.

Afbeelding
Een mooie close-up van de traversen.

Afbeelding
Weer een mooie plaat van de Zwarte Giraf. De mast is gekleurd door de zon.

Afbeelding
Even een stuk door gelopen achter de bomen om de mast erop te zetten.

Afbeelding
Een mooie plaat van de crossingmast.

Afbeelding
Deze foto gemaakt vanaf de zelfde punt als de vorige.

Afbeelding
Het blijft een mooie mast.

Toen begon de zon te verswijnen achter de wolken.

Afbeelding
Weer een mooie close-up. En op de linker bovenste traverse zit ook een vogelnest gebouwd.

Afbeelding
Toen door de weiland gelopen om dichter bij de hoekmast te komen. En hier zit ook een vogelnest op.

Afbeelding
Een mooie overzicht van de hele crossing.

Afbeelding
De andere masten richting Ede.

Op de eind van de dag nog even op het fundament gestaan. Je hebt wel een mooi uitzicht

Afbeelding
Een mooi detail hoe de poot opgaat in de betonblok.

Dit was weer een foto serie van Wageningen ik hoop dat jullie weer kunnen genieten. En Hans deze foto`s mogen ook in de fotogedeelte van de main site.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door ElektroThriller » 22 dec 2012 12:18

Ruben, sommige masten zijn niet gewoon masten, maar kunst. En dat bedoel ik dus positief.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 22 dec 2012 12:22

Klopt die masten daar zijn allemaal kunst. :p

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie