Hoogspanningsmasten in Gelderland

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 02 okt 2013 16:10

Roep dat maar niet te hard, Tom

Ik was zelf in elk geval ook blij verrast om de masten vers in de verf te zien, vandaar dat ik even gestopt ben voor een foto. Ik denk dat we voorlopig nog niet zo bang hoeven te zijn dat het 50kV bolwerk Harderwijk - Nijkerk - Barneveld - Ede - Dodewaard verdwijnt.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 22 okt 2013 21:44

Ik ben vorige week zondag met de trein langs de 50kV stuk van Ede naar Barneveld langs gekomen en dat stuk staat ook strak in de verf. De masten van Ede naar Dodewaard niet.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Rick
66 kV
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 mei 2013 16:37
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Rick » 22 okt 2013 21:55

Volgens mij zegt dat niets. Als zo'n schilderbeurt gepland staat, wordt -ie uitgevoerd. Je hoeft er niet gek van op te kijken als er volgend jaar een schrootkraan bij staat. Bij zulke logge bedrijven/instanties weet de ene afdeling niet wat de ander doet.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 22 okt 2013 23:05

Voordat deze 50kV lijnen worden afgebroken zal dit gebied op een andere manier moeten worden gevoed en dan weten we wel van te voren dat de lijnen worden gesloopt.

Het viel me overigens een paar weken terug wel op dat de 50kV lijn vanaf de A12 richting Wageningen zijn bliksemdraden kwijt was. Koperdiefstal?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Hans » 22 okt 2013 23:09

Peter schreef:Het viel me overigens een paar weken terug wel op dat de 50kV lijn vanaf de A12 richting Wageningen zijn bliksemdraden kwijt was. Koperdiefstal?
Ja, dat klopt. Diefstal inderdaad. Enkele maanden geleden gebeurd (zoek het nieuws maar eens na).
Er is een paar honderd meter gejat en blijkbaar is dat zodanig gebeurd dat ze ermee weg zijn gekomen zonder geëlektrocuteerd of ontdekt te worden. Sneu eigenlijk dat het ze gelukt is. Wie zulke risico's neemt voor een beetje koper zou eigenlijk een harde (op)sluiting verdienen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door captain007 » 12 jan 2014 15:44

Vandaag nog maar eens vanuit het ouderlijk huis in Ewijk een rondje door de Betuwe gefietst en wat hier al lang bekende masten op de foto gezet. Het weer leende er zich uitstekend voor vandaag.

Hoekmast 380 kV leiding naast de Betuweroute ter hoogte van het viaduct in de N836 over de A15 en Betuweroute bij Valburg:
Afbeelding
DSC_0033.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Zoom op V ophanging:
Afbeelding
DSC_0031.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Kijkend richting Elst met de V ophanging. We zien ook het stukje verkabeling van de 150 kV lijn Nijmegen - Dodewaard onder de Betuweroute:
Afbeelding
DSC_0030.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Als we beter kijken zien we dat de lijn niet recht loopt en dat zal dan ook wel de V ophanging verklaren:
Afbeelding
DSC_0034.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Het andere uiteinde van de verkabeling (opvallend is dat de laatste mast voor het einde hoger is dan de rest, zal wel met de situatie van voor de Betuweroute te maken hebben):
Afbeelding
DSC_0039.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Wissel en hoekmast in de 150 kV lijn:
Afbeelding
DSC_0042.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Waar de 150 kV lijn de Betuwelijn (Elst - Tiel) kruist, staan twee hoekmasten kort op elkaar:
Afbeelding
DSC_0087.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Vandaag pas voor het eerst opgevallen dat er nog twee masten staan met andere isolatoren bij de bovenste draden (zag eerder in dit topic dat dit ook al voorbij kwam, wat is de reden daarvoor?):
Afbeelding
DSC_0085.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Mark » 12 jan 2014 16:05

Mooie plaatjes met mooi weer, captain. De verhoogde ophanging op de laatste foto is me niet geheel duidelijk, vanwege het boerenbedrijf eronder wellicht? Fraai is het in ieder geval niet.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 12 jan 2014 16:14

Bekende masten. Die hoge mast voor de Betuweroute komt doordat de 50kv lijn Nijmegen-hemmen.
Die aparte constructie bij zetten snap ik zelf ook nog steeds niks van.

Ik heb zelf ook die masten gefotografeerd in mei 2013 ik ben van Elst naar Dodewaard gefietst.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 12 jan 2014 22:40

Mooie fotoserie! Het weer leende zich er prima voor. De Betuweroute is voor mij ook een bekende plek. Mooi dat je ook de wisselmast bij Valburg hebt gefotografeerd. Daar heb ik nog niet veel foto's van gezien.

Volgens mij was het vroeger standaard om twee afspan- of hoekmasten bij het spoor te zetten. Hetzelfde zie ik bij de oude 50kV lijn tussen Nijkerk en Barneveld.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 12 jan 2014 22:43

Klopt ook bij Elst waar vroeger de lijn uit Tiel splitste naar Arnhem en Nijmegen staan twee 150kV 3-evenhoekmasten achter elkaar. Bij Ede is dat ook met de 50kv lijn uit 1929 en bij Dodewaard precies hetzelfde.

Blijkbaar deed de PGEM dat vaker bij spoorkruisingen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie