Hoogspanningsmasten in Gelderland

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 15 jul 2013 22:31

Mooie foto's Ruben! De verhoogde 50kV mast ziet er grappig uit. Ook zijn de hoekmasten vrij stevig uitgevoerd voor 50kV masten. Je kan duidelijk zien dat deze masten al wat nieuwer zijn dan de andere 50kV lijnen die nog over zijn.

De afspanmast op de laatste foto lijkt me een ongebruikte wisselmast.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 15 jul 2013 22:34

@Peter inderdaad deze mast is een ongebruikte want ik zag geen restanten zitten namelijk. En bedankt voor de reactie.
@Bas het is een afspanmast.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Tom » 15 jul 2013 22:50

Mooie foto's Ruben, een leuk lijntje is dit.

De steunmasten zijn goed vergelijkbaar met de lijn Harderwijk - Nijkerk. Alleen de hoekmasten zijn een stuk breder. Ze behoren denk ik tot de laatste 50 kV masten van de PGEM.

De "verbouwde" mast zal een ex-wisselmast zijn.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Mark » 16 jul 2013 11:12

Lieflijk lijntje, leuke foto's. Rustige loop in het landschap, word ik wel blij van .

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Hans » 16 jul 2013 21:41

Mooie fotoserie Ruben. Eindelijk beeldmateriaal van een hoogspanningslijn die iedereen kent maar niemand op de foto had. Nouja, behalve Tom misschien en zoals die al zegt, een leuk lijntje. Zo ziu 50 kV bedoeld moeten zijn.
TomBorger schreef: De steunmasten zijn goed vergelijkbaar met de lijn Harderwijk - Nijkerk. Alleen de hoekmasten zijn een stuk breder. Ze behoren denk ik tot de laatste 50 kV masten van de PGEM.
Die hoekmasten waren me drie weken terug ook al opgevallen op de rit richting Vianen. Nu weet ik niet meer uit het hoofd hoe de hoekmasten van Harderwijk-Nijkerk eruitzien maar ik meen me te herinneren dat die inderdaad minder zwaar zijn. Verder lijken ook de steunmasten net een slagje zwaarder te zijn.

Even graven in het fotobestand op de main site (die wel een update van de namen kan gebruiken, maar dat terzijde) levert deze foto van Ot op.

Afbeelding

We zien een net iets kortere isolatorafstand. Zoe de afstand van de bovenste fasedraad tot de trekschoor van de onderste traverse maar eens. Het lijkt me sterk dat dit alleen gezichtsbedrog is.

Even wroeten in het KCD van Continuon laat zien dat de verbinding Tiel-Culemborg 56 MVA per circuit doet, terwijl Nijkerk-Harderwijk het moet doen met 37 MVA per circuit. Geleiderdikten inschatten is altijd lastig (zeker omdat ook de glaskappen van doorsnee verschillen kunnen), maar mogelijk zit daar een deel van de oorzaak in.

Overigens is het dan wel een relatief zware 50 kV-lijn, maar we hebben ze ook als luchtlijnen nog een slag zwaarder beschikbaar. De oude lijn langs Bemmel kan 74 MVA per circuit aan en Harderwijk-Nunspeet zelfs 84 MVA. Ze verslaan daarmee met gemak een aantal lichte 110 kV-lijnen zoals de exemplaren bij mij in zuidoost-Drenthe.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Tom » 16 jul 2013 22:01

Ze zijn exact gelijk Hans, een overlay paste nog nooit zo goed . Alleen inderdaad de isolatorlengte is afwijkend. Het verbaast me ook wel een beetje dat het ene schaaltje zoveel verschil maakt. Op de achtergrond zie je het veel slankere hoekmastje van de Veluwse lijn (zie overigens ook de flickr-site).
50 kV mast vergelijkingkopie kl.jpg
50 kV mast vergelijkingkopie kl.jpg (64.34 KiB) 6181 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 28 jul 2013 00:07

Ik ben vandaag met de trein naar Apeldoorn geweest om de masten bij het verdeelstation Woudhuis te fotograferen.
Bij Apeldoorn Woudhuis komen vier 150kV verbindingen bij elkaar. Het gaat om de volgende lijnen. Woudhuis-Zutphen, Woudhuis-Hattem, Woudhuis-Apeldoorn en Woudhuis-Vaassen-Hattem.

De lijnen naar Hattem en Zutphen zijn met tonmasten uitgevoerd. De lijn naar Hattem is een zwaarde variant. De lijn naar Vaassen-Hattem ging eerst naar Deventer in 1961 is die verlegd naar Hattem. De lijn naar Apeldoorn is net als de lijn naar Vaassen is met de bekende PGEM 150kV 3-evenmasten uitgevoerd.

Apeldoorn Woudhuis

Afbeelding
De zware 150kV verbinding naar Hattem. De hoekmast is zo hoog omdat hij de A50 moet overspannen.

Afbeelding
De verbinding heeft dubbelgeleiders. In dit rijtje staan de masten 204 t/m 201.

Afbeelding
De eindmast heeft als nummer 201. De hoekmast die je op de eerste foto zag heeft als nummer 206.

Afbeelding
Nou krijgen we een bijzondere mast. Mast 25 van de lijn naar Vaassen-Hattem heeft 9 traversen. Het lijkt wel een ex splitsingmast. De mast rechts is eindmast 1 van de lijn naar Zutphen.

Afbeelding
Mast 25 van onderen gezien.

Afbeelding
Mast 25 en mast 1 dichterbij.

Afbeelding
Arriva GTW 369 rijdt voorbij Woudhuis met mast 24 uit Apeldoorn op de achtergrond.

Afbeelding
Mast 25 van de zijkant. Het lijkt zo echt op een splitsingmast.

Afbeelding
Een overzichtsfoto van het verdeelstation.

Afbeelding
Mast 26 in de richting van Hattem. Het blijven mooie masten zo simpel uitgevoerd maar ze komen zo vriendelijk over.

Afbeelding
Mast 25 vanaf de andere kant gezien. Het blijft een bijzondere mast.

Afbeelding
En als laatste een mooie foto van de zware tonmasten toen ik terug aan het lopen was naar het station.

Dit waren de foto`s vanuit Apeldoorn.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 28 jul 2013 08:14

Mooie fotoserie van deze prachtige PGEM-masten

Volgens mij is de splitsingsmast dat in het verleden ook geweest totdat trafostation Woudhuis werd gebouwd. Toch wel apart dat de 150kV verbinding met de zwaardere tonmasten helemaal uit Lelystad komt. Dat is voor een 150kV verbinding toch een behoorlijke afstand.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Hans » 28 jul 2013 12:59

Het begint zo onderhand een ongeschreven traditie te worden dat in iedere fotoserie van enig formaat een 'treinmomentje' is inbegrepen.
Peter schreef:Toch wel apart dat de 150kV verbinding met de zwaardere tonmasten helemaal uit Lelystad komt. Dat is voor een 150kV verbinding toch een behoorlijke afstand.
Er zijn meer aparte dingen aan die verbindingen vanuit Lelystad. Het kan aan mij liggen, maar ik heb het idee dat de netstrategen van de late jaren 60 zich hier deerlijk hebben vergist in de opkomst van 380 kV.

De noordelijke verbinding vanuit Lelystad (driemaal 420 MVA, ooit N-2 redundant) maakte oorspronkelijk zijn eerste stop op Hattem om daarna zijn weg te vervolgen richting Harculo (koppel) en Woudhuis. Inmiddels komt het wel van pas dat deze verbinding redelijk zwaar is want Apeldoorn is redelijk zijn bol uit gegaan als het gaat om stroomverbruik. Maar of men dat veertig, vijftig jaar geleden had voorzien vraag ik me af.

De andere verbinding (ook driemaal 420 MVA) maakte na een inlussing van Zeewolde verder geen tussenstoppen en deze grote zware lijn loopt "dood in de woestijn" van Harderwijk. Het enige wat er op de andere kant zit aangesloten is de lijn naar Ede, de stad Harderwijk en omgeving zelf en twee 50 kV-verbindingen die destijds samen slechts 100 MVA konden doen. In principe is alles na Zeewolde dus in te voeden met één circuit in plaats van drie.
Naar de gedachten achter deze veel te zware verbinding kunnen we momenteel slechts raden.

Overigens vind ik deze zware versie van de PGEM-tonmast een fraaie mast. Alles zit erop en eraan wat een tonmast tot een tonmast maakt en ook de tonvorm zelf benadert het ideaal (een zeshoek) heel goed.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Tom » 28 jul 2013 15:25

mooie foto's Ruben, was dit na het slechte weer?
De aftakmast staat er mooi op. In de jaren zestig heeft hier de leiding naar Zutphen op aangesloten.

Interessante analyse Hans, de 150 kV 3-circuitleidingen dateren uit de jaren zestig, dus dat was ten tijde van het plannen van het koppelnet. Ik zie het echt als een PGEM project, waarbij men vanaf de centrale Flevoland energie ging transporteren naar Harderwijk en Hattem / Apeldoorn.

Plaats reactie