Namen en rugnummers
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
De kruising van de Diem bij Diemen.
Deze kruising is niet zo bekend, en ook niet zo spectaculair. De Diem is een langwerpig meer dat door spoorlijn, snelweg en het Amsterdam - Rijnkanaal wordt gekruist. Zowel de 380 kV-lijn naar Oostzaan als de 150 kV-lijn naar Venserpolder kruisen de Diem.
Op een paar foto's is links ook iets van de 150 kV-lijn naar Venserpolder te zien.
Deze kruising is niet zo bekend, en ook niet zo spectaculair. De Diem is een langwerpig meer dat door spoorlijn, snelweg en het Amsterdam - Rijnkanaal wordt gekruist. Zowel de 380 kV-lijn naar Oostzaan als de 150 kV-lijn naar Venserpolder kruisen de Diem.
Op een paar foto's is links ook iets van de 150 kV-lijn naar Venserpolder te zien.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Namen en rugnummers
Mooi in beeld gebracht deze kruising! Leuk om steeds te zien dat deze 380kV masten weer net anders zijn dan die in het grootste deel van de ring
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Die plateautjes vielen mij ook al meteen op.
@Tom: het zal jou wel behagen dat het vakwerk voor alle vier torenvlakken identiek is.
Ik wilde gisteren ook nog het rijtje masten langs de Diemerzeedijk fotograferen, maar toegang voor auto's was formeel niet verboden, maar niet handig. Op deze Hemelvaartsdag fietste zo'n beetje heel IJburg naar een grote rommelmarkt op het parkeerterrein van de Maxis.
De Diemerzeedijk was overigens heel berucht vanwege de vuilstortplaats. De sanering was lang en moeizaam. Het is nu natuurgebied, met een fietsbrug (Nesciobrug).
Ik vond zojuist nogal wat foto's waarop ook nog de 150 kV-deltamastenlijn richting Oterleek is te zien. Die is nu tot aan het Blauwe hoofd verkabeld. Zie daarvoor het geschiedenistopic, later vandaag.
Een en ander is goed te zien op een luchtfoto uit 1989, waarvan hieronder een detail is te zien.
@Knarvel: ook het PEN-eiland is te zien. Inmiddels Diemer Vijfhoek genaamd.
@Tom: het zal jou wel behagen dat het vakwerk voor alle vier torenvlakken identiek is.
Ik wilde gisteren ook nog het rijtje masten langs de Diemerzeedijk fotograferen, maar toegang voor auto's was formeel niet verboden, maar niet handig. Op deze Hemelvaartsdag fietste zo'n beetje heel IJburg naar een grote rommelmarkt op het parkeerterrein van de Maxis.
De Diemerzeedijk was overigens heel berucht vanwege de vuilstortplaats. De sanering was lang en moeizaam. Het is nu natuurgebied, met een fietsbrug (Nesciobrug).
Ik vond zojuist nogal wat foto's waarop ook nog de 150 kV-deltamastenlijn richting Oterleek is te zien. Die is nu tot aan het Blauwe hoofd verkabeld. Zie daarvoor het geschiedenistopic, later vandaag.
Een en ander is goed te zien op een luchtfoto uit 1989, waarvan hieronder een detail is te zien.
@Knarvel: ook het PEN-eiland is te zien. Inmiddels Diemer Vijfhoek genaamd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Namen en rugnummers
Nou ET, inderdaad een pluspunt gelijke monniken, gelijke zijvlakken . Maar het wel erg steile broekstuk in combinatie met de vrijwel rechte toren is weer een minpunt bij deze mast. Zouden de verschillen tussen deze masten en de masten in het deel tussen Oostzaan en Velsen komen door het kleine leeftijdsverschil tussen de twee lijnvakken?
Inderdaad nu je het zegt, ik kan me nog herinneren dat ergens in de jaren 2000 ik vanuit de trein heb gezien dat de lijn ondergronds is gebracht. Net zoals dat ik ineens de schoorsteen bij de centrale Diemen miste .
Bij de nabijgelegen woonwarenhuis vind ik het erg spectaculair hoe de lijnen in de richting Almere weglopen.
Inderdaad nu je het zegt, ik kan me nog herinneren dat ergens in de jaren 2000 ik vanuit de trein heb gezien dat de lijn ondergronds is gebracht. Net zoals dat ik ineens de schoorsteen bij de centrale Diemen miste .
Bij de nabijgelegen woonwarenhuis vind ik het erg spectaculair hoe de lijnen in de richting Almere weglopen.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Er gaat van alles boven Groningen: knooppunt Schildmeer 1
Persoonlijk vind ik dit tot nu toe het interessantste knooppunt. Twee vanuit het noordelijke Robbenplaat afkomstige 220 kV-circuits buigen in oostelijke richting af, naar het 220 kV-station Weiwerd. Van daaruit vertrekken twee 220 kV-circuits die hier in zuidelijke richting afbuigen, naar Meeden.
Voor ieder afbuigend circuit zijn twee horizontale portaaldelen nodig. In totaal dus acht stuks.
Er volgen foto's, genomen uit achtereenvolgens westelijke, zuidelijke en oostelijke richting.
Het wordt er niet overzichtelijker op als ook nog eens de 110 kV-lijn van station Dellerweerden naar station Delfzijl Weiwerd (de aloude Heveskes-lijn naar de aluminiumfabriek) er doorheen fietst. Als je het van boven bekijkt, is het doorluskarakter duidelijk zichtbaar: Een leuk detail is dat je rechts een doorgaande lijn over een voormalige hoekmast loopt. Dat heeft te maken met de oude situatie van vóór de combimasten. Hierboven: Mast 37 richting Meeden. Op de achtergrond de lijn richting Weiwerd. Hierboven: Overzicht in oostelijke richting. Richting Weiwerd is er sprake van een portaalconstructie met vier horizontale portaaldelen. Het rechter deel is hoger dan het linker deel. Links staat mast 36.
Persoonlijk vind ik dit tot nu toe het interessantste knooppunt. Twee vanuit het noordelijke Robbenplaat afkomstige 220 kV-circuits buigen in oostelijke richting af, naar het 220 kV-station Weiwerd. Van daaruit vertrekken twee 220 kV-circuits die hier in zuidelijke richting afbuigen, naar Meeden.
Voor ieder afbuigend circuit zijn twee horizontale portaaldelen nodig. In totaal dus acht stuks.
Er volgen foto's, genomen uit achtereenvolgens westelijke, zuidelijke en oostelijke richting.
Het wordt er niet overzichtelijker op als ook nog eens de 110 kV-lijn van station Dellerweerden naar station Delfzijl Weiwerd (de aloude Heveskes-lijn naar de aluminiumfabriek) er doorheen fietst. Als je het van boven bekijkt, is het doorluskarakter duidelijk zichtbaar: Een leuk detail is dat je rechts een doorgaande lijn over een voormalige hoekmast loopt. Dat heeft te maken met de oude situatie van vóór de combimasten. Hierboven: Mast 37 richting Meeden. Op de achtergrond de lijn richting Weiwerd. Hierboven: Overzicht in oostelijke richting. Richting Weiwerd is er sprake van een portaalconstructie met vier horizontale portaaldelen. Het rechter deel is hoger dan het linker deel. Links staat mast 36.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 23 mei 2013 09:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Namen en rugnummers
Het zwaardere werk. Van opzij is toch goed te zien dat deze mammoethoekmasten (en dan ook nog eens een lucht verhoogde variant) zo zwaar zijn uitgevoerd dat de torens eerder op piramides met wat traversen lijken dan op een sierlijke dennenboommast.
Wat een portalenfeest is het daar. Ik denk niet dat de landbouwer er zo blij mee is.
Wat een portalenfeest is het daar. Ik denk niet dat de landbouwer er zo blij mee is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Hans, en dan heb je nog lang niet alles gezien! Ook de beide Weiwerds komen aan bod! Aber bitte Geduld.
Edit. Misschien moeten we die combimasten van Hessenweg - Robbenplaat voortaan maar machomasten gaan noemen?
Edit. Misschien moeten we die combimasten van Hessenweg - Robbenplaat voortaan maar machomasten gaan noemen?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
VERVALLEN
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 21 mei 2013 13:12, 13 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Namen en rugnummers
De mammoetlijn (tsja, machomasten kan ook, lijkt toch ook redelijk op mastodonten) blijft een indrukwekkend stuk koppelnet. Ondanks dat het nut van de verbinding in deze vorm twijfelachtig is (overkill heeft een naam: MEE-RBP) en dat een dergelijke verbinding nooit meer gebouwd zal worden vanwege de gewijzigde netstrategische inzichten ben ik toch blij dat er in ieder geval eentje is neergezet. Ze zijn dan misschien plomper dan Zwolle-Meeden of minder elegant dan de Belgische dubbelvlaglijn die eveneens vier keer 380 kV dragen kan, maar in dit geval maakt brute kracht ook heel wat goed.
De overkruising van het Eemskanaal heeft me al eens eerder verbaasd: zó hoog was toch ook weer niet nodig? Maar die grote platte kattenoren op de hoekmasten die de masten hetzelfde aanzicht geven als wanneer je een echte kat een tikje op zijn kop geeft:
De overkruising van het Eemskanaal heeft me al eens eerder verbaasd: zó hoog was toch ook weer niet nodig? Maar die grote platte kattenoren op de hoekmasten die de masten hetzelfde aanzicht geven als wanneer je een echte kat een tikje op zijn kop geeft:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd