PGEM project

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 30 okt 2018 19:50

@Hans, deze tonmast vind ik ook heel leuk om te zien! Ook hebben de andere generaties van de PGEM masten hun charme.

Het had inderdaad heel anders af kunnen lopen met de crossing aangezien de gemeente Rossum al bezig was om het originele plan van de PGEM om zeep te helpen. Het is uiteindelijk een fraaie oplossing geworden die eigenlijk tot stand is genomen na de ingebruikname van Teersdijk - Druten.

@Tom, bedankt! Het is inderdaad typisch dat dit type alleen in de uithoeken van het PGEM gebied voorkomen.

De crossingmasten vallen nu goed op doordat ze heel breed zijn. Afelopen zaterdag toen ik bij Wamel was om de MaasWaal masten te fotograferen, zag ik de twee masten al boven uit komen. Dus heb wel een foto kunnen maken met MaasWaal normale mast met MaasWaal crossingmast.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 02 nov 2018 23:37

We gaan verder met het 4e deel van de lijn. In dit deel komt de crossing aan bod.
DSC_9039.jpg
Steunmast 43 samen met steunmast 42. Beide hebben geleiderverhoging gekregen.
DSC_9039.jpg (366.23 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9048.jpg
Duidelijk hier de overgang van de tonmasten naar de MaasWaal masten. Het is een bijzonder stukje in het Gelders net.
DSC_9048.jpg (324.42 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9052.jpg
Mast 44 kijkend naar Tiel.
DSC_9052.jpg (307.49 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9056.jpg
Hoekmast 45 met beide crossingmasten.
DSC_9056.jpg (406.06 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9066.jpg
Staatsieportret van mast 45. Het is een ongelofelijke brede mast!
DSC_9066.jpg (427.22 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9069.jpg
Mast 46 samen met masten 47 & 48 die aan de andere kant van de Waal staan. Op het moment zijn ze bij de crossing bezig met het project Ruimte voor de Rivier.
DSC_9069.jpg (294 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9091.jpg
Beide crossingmasten gezien vanaf de Waalbandijk.
DSC_9091.jpg (255.2 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9096.jpg
Nabij het dorpje Oppijnen had ik fraai zicht op de crossing. Hier de aanloop van mast 45 naar mast 46.
DSC_9096.jpg (268.88 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9099.jpg
De overgang van mast 44 naar mast 45 van de zijkant gezien.
DSC_9099.jpg (334.86 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9102.jpg
En hier de hele verandering van mast 44 naar mast 46.
DSC_9102.jpg (327.1 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9105.jpg
Rechts mast 49 de eerste van de buismasten samen met de crossing.
DSC_9105.jpg (366.13 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9111.jpg
Crossingmast 47 vanaf de zijkant gezien.
DSC_9111.jpg (292.72 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9119.jpg
Staatsieportret van mast 46 samen met mast 45. Hoe zou het toch eruit hebben gezien als de crossing toch met tonmasten was uitgevoerd.
DSC_9119.jpg (294.17 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9129.jpg
Masten 46, 45 & 44 samen op de foto in het fraaie herfstzonnetje.
DSC_9129.jpg (277.17 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9137.jpg
Een staatsieportret van alleen mast 46. De brede traversen blijven indrukwekkend!
DSC_9137.jpg (324.17 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9141.jpg
Mast 47 heeft onderin een aantal ooievaarsnesten zitten. Ook is de mast voorzien van GSM-antennes in de toren. Voor het ongeluk in 2007 was er ook boven het topstuk een antenne.
DSC_9141.jpg (344.94 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9144.jpg
Een vooraanzicht van de 80 meter hoge mast.
DSC_9144.jpg (296.82 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9149.jpg
Aan de zuidkant van de Waal staat wederom een hoekmast en tevens een wisselmast.
DSC_9149.jpg (369.57 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9153.jpg
Mast 49 is de eerste buismasten in het korte stukje vanaf de crossing naar het station van Zaltbommel.
DSC_9153.jpg (254.08 KiB) 10010 keer bekeken
DSC_9155.jpg
Als laatste foto van dit deel nogmaals mast 48. De wisselconstructie van de mast is precies hetzelfde als bij de MaasWaal masten die een 25 kilometer verderop staan bij Druten. Ook zijn de antennes verwijderd in de mast, maar de constructie ervoor is nog aanwezig.
DSC_9155.jpg (311.79 KiB) 10010 keer bekeken
Dit was het 4e deel van de reportage! In het vijfde deel het laatste stukje naar Zaltbommel.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Matthijs
middenspanning
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 sep 2018 15:00

Re: PGEM project

Bericht door Matthijs » 05 nov 2018 11:39

Schitterende reportage! Die crossingmasten hebben wel wat vind ik. Ik vind ze i.i.g. mooier dan de gewone, lage masten van dit type.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: PGEM project

Bericht door Tom » 05 nov 2018 22:01

Fraaie foto's, de vier grote masten staan er van alle hoeken op!
Valt me nu eigenlijk pas op dat ze de isolatoren van binnen naar buiten langer hebben gemaakt om de draden op dezelfde hoogte te hebben, dit in tegenstelling tot de reguliere maas-waaltjes.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 07 nov 2018 09:57

@Mathijs, bedankt! Ik vind het ook mooie crossingmasten om te zien! De normale MaasWaal masten van de PGEM vind ik ook heel leuk om te zien!

@Tom, bedankt! Ik wilde de masten eens goed bekijken, heb ze een keer eerder gezien samen met Michel. Deze zijn inderdaad weer net anders dan de reguliere MaasWaal masten op de manier hoe de isolatoren zijn opgehangen. Zoals je aangeeft hangen de geleiders in één lijn horizontaal in tegenstelling tot de normale MaasWaal masten die een hoekje hebben.

Edit: Hierbij het laatste deel van Tiel - Zaltbommel, hierin komen de buismasten aan bod.
DSC_9160.jpg
Steunmast 52 van de zijkant gezien. Het is een verhoogde mast, maar de reden ervoor is onbekend.
DSC_9160.jpg (300.8 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9164.jpg
Steunmast 54 van de zijkant gezien. Dit is de normale S+0 van de buismasten.
DSC_9164.jpg (338.94 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9166.jpg
Steunmast 55 bij de doorgaande weg tussen Zaltbommel en Kerkdriel. Op de achtergrond eindmast 63 bij het station van Zaltbommel.
DSC_9166.jpg (285.83 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9168.jpg
Staatsieportret van mast 55. Duidelijk zijn de dubbele kettingen zichtbaar.
DSC_9168.jpg (238.79 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9171.jpg
Mast 54 kijkend richting de crossing.
DSC_9171.jpg (348.33 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9176.jpg
Steunmast 57 kijkend richting Zaltbommel.
DSC_9176.jpg (310.09 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9179.jpg
Een inzoomplaatje van mast 58. Op de achtergrond is ook al hoekmast 62 te zien.
DSC_9179.jpg (325.84 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9181.jpg
Staatsieportret van hoekmast 56. In het buismasten deel staan drie hoekmasten.
DSC_9181.jpg (428.39 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9184.jpg
Mast 57 samen met mast 56. Duidelijk zijn de verschillen te zien tussen de twee.
DSC_9184.jpg (286.72 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9188.jpg
Mast 59 kijkend naar mast 62.
DSC_9188.jpg (292.31 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9191.jpg
Staatsieportret van mast 59 samen met mast 63.
DSC_9191.jpg (312.98 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9193.jpg
Nu het hele stuk van mast 59 t/m 63.
DSC_9193.jpg (272.68 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9195.jpg
Mast 61 t/m 63. Duidelijk is de overgang te zien van de buismasten naar de tonmasten.
DSC_9195.jpg (357.74 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9198.jpg
Nogmaals de overgang met op de achtergrond de kerktoren van Zaltbommel.
DSC_9198.jpg (327.73 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9212.jpg
Het hele lijndeel tussen mast 62 & 56 is hier zichtbaar.
DSC_9212.jpg (297.79 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9215.jpg
Mast 63 staat verscholen achter was bos bij het station.
DSC_9215.jpg (343.18 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9219.jpg
Vanaf de andere kant is er goed zicht op het station & de eindmast.
DSC_9219.jpg (406.17 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9222.jpg
Staatsieportret van mast 63, hij is gelijk aan de eindmast bij Borculo.
DSC_9222.jpg (357 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9228.jpg
Een geheel overzicht van het station. Het is een typisch PGEM station gebouwd tussen de jaren '70 & jaren '90.
DSC_9228.jpg (459.16 KiB) 9822 keer bekeken
DSC_9231.jpg
En als laatste plaatje de overgang nu gezien vanaf de eindmast.
DSC_9231.jpg (376.82 KiB) 9822 keer bekeken
Dit was Tiel - Zaltbommel. Een zeer fraaie variërende lijn om te zien! De volgende lijnen die aan bod komen zijn de drie MaasWaal-lijntjes: Teersijk - Druten, Zeewolde - Almere & Druten - Tiel.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: PGEM project

Bericht door Peter » 10 nov 2018 13:39

Mooie reportage van deze bijzondere lijn met ook inmiddels aardig wat geschiedenis... Ik heb de netkaart meteen bijgewerkt. Toch wel grappig als je de nethistorie er op na leest de (vakwerk) eindmast bij Zaltbommel er jaren ongebruikt moet hebben gestaan :)

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: PGEM project

Bericht door Tom » 11 nov 2018 22:31

Mooie foto's!
Helemaal ongebruikt was de eindmast niet, met dank aan ET voor het delen van de PGEM-verslagen is duidelijk geworden dat de 50 kV-lijn vanuit Orthen via deze eindmast werd ingelust in het station. Dat was dus gedurende een behoorlijke tijd in de jaren zeventig.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: PGEM project

Bericht door Hans » 11 nov 2018 22:50

Pylône Muguet blijft voor buismasten toch wel een geslaagd type. Hoewel het eerder een groep ontwerpen is zonder regie of supervisie (kromme traversen in tonvorm en twee bliksemtraversen erop is per definitie een Muguet, lijkt het) zijn ze wereldwijd wel herkenbaar. In Colorado kwam ik ze ook op enkele lijnen tegen. Amerikanen hebben veel meer buismasten dan wij en ze zijn zijn ronduit slecht in het bouwen van elegante masten, misschien m.u.v. de delta-types, maar de Muguets waren een welkome uitzondering. Zelfs de hoekmast staat keurig rechtop en lijkt niet te buigen - of sterker nog, hij lijkt haast wel iets de tegenovergestelde richting in de buigen, maar dat zal ongetwijfeld gezichtsbedrog zijn.

Dat neemt niet weg dat het drammerige willetje van gemeente Rossum er toch een beetje vreemde smaak aan geeft. Het moet en het zal, en uiteindelijk is het nog gebeurd ook. Gelukkig zit die rivier ertussen als een soort semi-natuurlijke discontinuïteit in de verbinding.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 09 mar 2019 17:39

Nu het weer even toe laat om een reportage te schrijven pakken we het gelijk goed aan. Vandaag gaan we een zeer bekende Gelderse lijn is even flink in de spotlights zetten, tevens één van mijn favorieten: Nijmegen - Apeldoorn.

De lijn is in 1949 in dienst genomen als een schakel tussen de Centrale Gelderland en het noordelijke PGEM gebied, maar ook een schakel in het koppelnet wat toen werd aangelegd. In 1951 volgde namelijk de lijn naar Deventer om verbinding te maken met de IJsselmij en gelijk met Noord-Nederland. In 1953 volgde de lijn naar Veenendaal om verbinding te maken met de PUEM en gelijk met West-Nederland.

Het masttype is de befaamde dennenbomen van de PGEM, de grotere broer van de masten in de lijn tussen Nijmegen & Arnhem uit 1935. Maar er komen bij Nijmegen gelijk al een paar bijzondere portalen voor.

De lijn begint bij de Centrale Gelderland wat ligt aan de Waal. Doordat het verdeelstation pal aan de Waal ligt kwamen er portalen te staan i.p.v. masten voor de overspanning van de Waal. Aan iedere oever van de Waal stond een portaal van 73 meter hoog. De derde mast was een afspanmast die langere traversen heeft. Na de overspanning van de Waal was er een kleine rechtstand tot hoekmast 5. Deze hoekmast was aardig verhoogd, vanwege dat de 50kV-lijn van Lent naar Hemmen hier onderdoor moest. Vanaf hoekmast 5 loopt de lijn een stukje parallel aan de oude lijn naar Hemmen. Deze aardig lange rechtstand eindigt bij mast 21 bij de Betuwelijn tussen Elst & Dordrecht. Die spoorlijn wordt op de PGEM-wijze overspannen met twee hoekmasten, hoekmast 22 is tevens een wisselmast. En gelijk de enige in zijn soort doordat het een verhoogde wisselmast is.

Vanaf mast 23 is er een lange rechtstand naar mast 47 met tussen in bij masten 34 & 41 een afspanmast. De meeste masten op dit stuk zijn verhoogd vanwege de boomkwekerijen die rondom Elst te vinden zijn. Hedendaags staan masten 24 t/m 29 in de bebouwing van Elst. Vanaf mast 29 loopt de lijn door het buitengebied tussen Arnhem & Elst. Bij hoekmast 47 begint de tweede crossing van de lijn, tevens een veel gefotografeerde vanwege de spoorlijn die ernaast ligt. Masten 48 & 49 zijn de twee crossingmasten. Aan de kant van Oosterbeek staan masten 50, 51 & 52 in de uiterwaarden van de Rijn op betonnen stiepen. Vanaf mast 53 gaat de lijn klimmen, mast 53 heeft een apart broekstuk wat ook bij mast 108 te zien is. Bij masten 54 & 56 zijn er twee hoekmasten om Landgoed Mariëndaal te ontwijken. Tussen mast 56 & 57 wordt de spoorlijn tussen Utrecht & Arnhem overspannen. Mast 58 is wederom een bijzonder exemplaar. doordat de lijn hier een grote hoek maakt, is hier een brede hoekmast toegepast. Hierna klimt de lijn verder richting de Amsterdamseweg. Deze weg wordt overspannen door masten 61 & 62 wat tevens ook het hoogste punt is in de lijn. Hierna loopt de lijn vlak langs de wijk Hoogkamp.

Bij masten 65 & 66 wordt de Schelmseweg overspannen en verdwijnt de lijn even uit zicht. Bij mast 73 is de tweede wisselmast te vinden die midden in de bossen staat verstopt. Tussen masten 74 & 75 wordt de A12 overspannen. Bij mast 84 wordt het tracé van de oude 50kV-lijn naar Apeldoorn genaderd. Vanaf dit punt loopt de lijn over de Veluwe heen in een noordelijke richting naar Apeldoorn met kleine hoeken bij masten 94, 114, 129 & 134. Deze zéér lange rechtstand stopt uiteindelijk bij mast 144 in Apeldoorn Zuid. Daar maakt de lijn nog een kleine hoek om via hoekmast 145, steunmast 146 bij eindmast 147 te eindigen.

De eerste veranderingen aan de lijn deden zich al aan in 1954 met de bouw van de lijn tussen Nijmegen & Doetinchem. Die lijn ging de portalen gebruiken van de lijn naar Apeldoorn, dus die moest opschuiven naar de portalen van de lijn naar Dodewaard. Voor de lijn naar Dodewaard werden nieuwe portalen gebouwd zodat er drie portalen naast elkaar kwamen te staan. Hierdoor werden tevens masten 3 & 4 verplaatst. Niet vlak hierna werd bij mast 56 een portaal gebouwd voor de voeding van het hoogspanningslaboratoriumbouw van de KEMA. Deze voeding werd in de jaren '80 verwijderd. Begin jaren '60 werd bij het eindpunt in Apeldoorn wat veranderd vanwege nieuwe woningen aldaar. . Hoekmast 145 werd vervangen door een lager exemplaar, mast 146 werd daarin tegen vervangen door een hoger exemplaar. In 1968 werd de lijn tweeën geknipt met de bouw van het station Arnhem Kattenberg. Hierdoor werden masten 69 & 70 vervangen door nieuwere masten. In de jaren '70 werden masten 118, 135 & 136 vervangen door de "snelwegmasten" toen bij mast 118 de A50 werd aangelegd & bij masten 135 & 136 de A1. In 1978 werd de lijn tussen Nijmegen & Arnhem Kattenberg geknipt bij Elst, toen aldaar een nieuw station werd gebouwd. Steunmast 38 werd vervangen door twee eindmasten met de nummers 38A & 38B? In 1980 werden steunmasten 82 & 83 vervangen door hoekmasten van hetzelfde type als bij Kattenberg. Dit was vanwege de aanleg van de A50 tussen Hoenderloo & de A12 bij Arnhem. In eind jaren '90 kwam de volgende verandering. De lijn werd aan één zijde voorzien van een glasvezelkabel. Hierdoor moest ook één van de bliksemtraversen verzwaard worden.

In 2004 werd door de bouw van de wijk Schuytgraaf in Arnhem-Zuid het eerste stukje lijndeel afgebroken. Het stuk vanaf de eindmast bij station Elst t/m 45 werden afgebroken, mast 46 werd vervangen door een portaal. Een jaar later volgde bij Oosterhout de volgende afbraak. Masten 3 t/m 5 werden vervangen door niet passende Donaumasten. Masten 6 t/m 11 werden afgebroken & mast 12 werd ook vervangen door een Donaumast. De Waalportalen bleven ongeschonden! In 2014 werd begonnen met het verkabelen van het eindpunt bij Apeldoorn, dit door maatschappelijke druk op de Gemeente Apeldoorn & Tennet. Van de lijn naar Kattenberg werden masten 147 t/m 141 afgebroken. Mast 140 werd vervangen door een portaal. Ook de lijn naar Deventer moest eraan geloven, hiervan werden masten 1 t/m 8 afgebroken & werd hoekmast 9 verbouwd tot eindmast. Vanaf 2012 zijn er veel masten tussen Kattenberg & Apeldoorn voorzien van afspanverhoging bij de steunmasten, iets wat helaas veel te zien is in het PGEM gebied...

Na vele worden is het tijd voor beelden van deze zeer fraaie masten!
Mast 1.jpg
De portalen met de nummers één bij Centrale Gelderland. De middelste is voor de lijn naar Apeldoorn. De rechter is van de lijn naar Dodewaard & de linker van de lijn naar Doetinchem. De portalen van de lijn naar Doetinchem waren de oorspronkelijke portalen voor de lijn naar Apeldoorn.
Mast 1.jpg (966.59 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 2.jpg
De portalen twee in de uiterwaarden van de Waal.
Mast 2.jpg (845.9 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 3.jpg
Links mast 3 van de lijn naar Apeldoorn en rechts mast 3 van de lijn naar Dodewaard. De lijn naar Apeldoorn had tot medio 2005 precies zo'n mast als de lijn naar Dodewaard nu nog heeft.
Mast 3.jpg (749.14 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 5.jpg
Bij mast 5 gaat de lijn ondergronds. Links mast 5 voor de lijn naar Apeldoorn & rechts mast 5 voor de lijn naar Doetinchem.
Mast 5.jpg (857.67 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 12.jpg
Eindmast 12 bij Oosterhout is in 2005 gebouwd voor de verkabeling aldaar. Een mast die totaal niet past bij de dennenbomen uit 1949!
Mast 12.jpg (633.82 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 13.jpg
Mast 13 is nu de eerste dennenboommast in de lijn naar Apeldoorn.
Mast 13.jpg (565.43 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 14.jpg
Steunmast 14 is voorzien van een enkele ketting. Ook is de lijn naar Doetinchem al duidelijk zichtbaar.
Mast 14.jpg (768.58 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 15.jpg
Mast 15 bij de A15. Duidelijk is het laatste stukje te zien naar mast 12.
Mast 15.jpg (714.73 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 16B.jpg
Mast 16 samen met mast 30 van de 380kV-lijn tussen Dodewaard & Doetinchem. De lijn naar Apeldoorn gaat er hier vloeiend onderdoor zonder portalen.
Mast 16B.jpg (841.36 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 19.jpg
Mast 19 samen met masten 20 & 21. Duidelijk is de zwaai te zien bij de isolatoren. Die dag stond er een beste westen wind.
Mast 19.jpg (573.09 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 20.jpg
Mast 20 van de lijn naar Apeldoorn samen met mast 22 van de lijn naar Dodewaard. Er zit vier jaar verschil tussen deze twee masten.
Mast 20.jpg (487.53 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 21.jpg
Hoekmast 21 bij de spoorlijn Elst - Dordrecht met de rechtstand naar mast 12. Tot medio 2005 ging deze rechtstand helemaal door naar mast 5.
Mast 21.jpg (709.27 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 22A.jpg
Hoekmasten 22 & 21 samen met steunmast 20. Hoekmast 22 is tevens de eerste wisselmast & hij is zelfs verhoogd!
Mast 22A.jpg (794.71 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 24.jpg
Mast 24 die al duidelijk in de wijken van Elst staat. Tevens is duidelijk de verzwaarde bliksemtraverse te zien bij circuit wit voor de glasvezelkabel.
Mast 24.jpg (1.47 MiB) 8850 keer bekeken
Mast 25.jpg
Mast 25 staat voor een deel in een uitlaatveldje in de wijk in Elst.
Mast 25.jpg (583.35 KiB) 8764 keer bekeken
Mast 26.jpg
Mast 26 tussen de huizen in in Elst. Helaas voorzien van antennes.
Mast 26.jpg (791.48 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 28.jpg
Mast 28 is de laatste verhoogde mast in Elst. Hier zien we het stukje richting mast 22 die net boven de daken uitsteekt.
Mast 28.jpg (477.08 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 29A.jpg
Mast 29 staat aan de rand van de bebouwde kom van Elst. Helaas voorzien van een antenne...
Mast 29A.jpg (534.15 KiB) 8764 keer bekeken
Mast 30.jpg
Mast 30 net buiten Elst met dreigende luchten. De fotograaf kreeg die dag nog drie kleine buien over zich heen...
Mast 30.jpg (561.94 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 31.jpg
Mast 31 kijkend richting afspanmast 34. Duidelijk zijn hier de verhoogde masten te zien.
Mast 31.jpg (583.09 KiB) 8764 keer bekeken
Mast 32.jpg
Mast 32 staat bij een landweggetje. De dubbele broekstukken bij de Dennenbomen van de PGEM blijven grappig om te zien.
Mast 32.jpg (754.09 KiB) 8764 keer bekeken
Mast 33.jpg
Duidelijk is de verhoogde steunmast te zien die hier een extra broekstuk erbij heeft.
Mast 33.jpg (617.22 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 35A.jpg
Mast 35 kijkend richting Nijmegen. Achter mast 35 is afspanmast 34 te zien.
Mast 35A.jpg (527.41 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 36.jpg
Mast 36 kijkend richting het station van Elst. Duidelijk is eindmast 38A zichtbaar, tevens ook de crossing bij de Rijn. Hier is dus ook te zien hoe de lijn verliep richting hoekmast 47.
Mast 36.jpg (507.84 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 37.jpg
Steunmast 37 samen met eindmast 38A.
Mast 37.jpg (521.11 KiB) 8850 keer bekeken
Mast 38A.jpg
Eindmast 38A. Duidelijk zijn de meer Duitse invloeden te zien bij deze mast, deze heeft veel weg van de tonmasten van de derde generatie.
Mast 38A.jpg (621.48 KiB) 8850 keer bekeken
Dit was het eerste deel van Nijmegen - Apeldoorn!

Cheers Ruben.
Laatst gewijzigd door Ruben op 10 mar 2019 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: PGEM project

Bericht door Peter » 09 mar 2019 23:31

Mooie foto's ondanks het slechte weer! De typisch dreigende buienluchten hebben ook wel wat. Ik ben benieuwd naar het vervolg :)

Plaats reactie