Verhogingen Herfte

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Verhogingen Herfte

Bericht door ElektroThriller » 09 sep 2015 19:15

Verhoogde masten 26 en 29 van de Weteringkadelijn
In het beperkt toegankelijke deel van dit forum
http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... 753#p16677
is aangekondigd dat deze masten zouden worden verhoogd.
De locaties zijn lastig bereikbaar, via vrij smalle wegen. Vóór mij reden drie kranen op weg naar de locatie van mast 29. Het bleek dat deze werden opgesteld en afgestempeld, maar dat pas morgenochtend het echte hijswerk zou plaatsvinden. Een dag te vroeg gepiekt dus.
Mast 26 is al klaar. De enige foto die ik heb kunnen maken is vanaf het paadje langs de spoorlijn. Onveilig en hartstikke fout, maar ja...
IMG_1763B_800.jpg
9 september 2015. Overzicht van het terrein rond mast 29.
IMG_1763B_800.jpg (890.99 KiB) 7931 keer bekeken
IMG_1764B_800.jpg
9 september 2015. Detail van mast 29.
IMG_1764B_800.jpg (600.01 KiB) 7931 keer bekeken
IMG_1768B_800.jpg
9 september 2015. Blik richting Zwolle Weteringkade.
IMG_1768B_800.jpg (798.09 KiB) 7931 keer bekeken
IMG_1769B_800.jpg
9 september 2015. Van circuit Wit mast 11. De donaudriehoeken van dit masttype zijn niet gelijkbenig.
IMG_1769B_800.jpg (939.55 KiB) 7931 keer bekeken
IMG_1770B_800.jpg
9 september 2015. Blik in de richting Hessenweg.
IMG_1770B_800.jpg (870.12 KiB) 7931 keer bekeken
IMG_1771B_800.jpg
9 september 2015. Mast 30 (oud nummer 11) is de laatste Overijsselse hamerkop. Verderop ET-masten (en natuurlijk de Lelijke Eendjes). Is het ooit iemand opgevallen dat zo'n Overijsselse hamerkop in wezen een ET-mast met alleen de boventraverse is?
IMG_1771B_800.jpg (900.89 KiB) 7931 keer bekeken
IMG_1773B_800.jpg
9 september 2015. Nieuw en hoger broekstuk van mast 29 (oud nummer 10).
IMG_1773B_800.jpg (971.18 KiB) 7931 keer bekeken
IMG_1774B_800.jpg
9 september 2015. Verhoogde mast 26 (oud nummer 7).
IMG_1774B_800.jpg (989.98 KiB) 7931 keer bekeken
IMG_1776B_800.jpg
9 september 2015. Mast 25 (oud nummer 6).
IMG_1776B_800.jpg (1012.23 KiB) 7931 keer bekeken
Edit beheer: apart topic van gemaakt (HN).
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1561
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Namen en rugnummers

Bericht door Ruben » 09 sep 2015 21:21

Pracht plaatjes weer ET!

Mast 30 is inderdaad de laatste ET-gerelateerde hamerkopmast die er nog is. Bij Weideweg stonden er 3!

Mooie foto's van de parapluvormige hamerkoppen daar! Vanuit de trein van Zwolle naar Meppel kun je deze masten altijd mooi zien!

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Namen en rugnummers

Bericht door Peter » 09 sep 2015 23:50

Er wordt dus al druk gewerkt aan de mastverhogingen! Mooi dat je het voor ons hebt vastgelegd, ET! Wel grappig dat die kranen van de firma Mammoet zijn. Zou deze firma in 1995 ook betrokken zijn geweest bij de bouw van Robbenplaat - Meeden?

Ik ben blij dat mast 30 overigens in tact blijft, dit is de laatste parapluvormige IJsselmij hamerkop die nog vrijwel origineel is, de andere bij de Ceintuurbaan is helaas verpest met een GSM-ontvanger. Dat de IJsselmij hamerkoppen ook in "ET-stijl" zijn gebouwd is me al jaren geleden opgevallen. De IJsselmij hamerkoppen en ET-masten zijn duidelijk in dezelfde stijl gebouwd.

De niet gelijkbenige donaudriekhoek is kenmerkend voor IJsselmij donaumasten, de IJsselmij ET-masten hebben het ook en natuurlijk de donaumasten van het Duitse type plus de masten van de 110kV omleiding bij Almelo van begin jaren '80 t.h.v. het ziekenhuis en de Windmolenbroek. Opvallend is dat de recent gebouwde lelijke eenden bij de Hessenweg wél een gelijkbenige donaudriehoek hebben!

Aan het kleurverschil is bij mast 26 goed te zien wat nieuw is. Gelukkig houdt men het hier wel in dezelfde stijl en worden de masten niet vervangen voor dezelfde lelijke masten die we nu bij de Hessenweg zien.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Namen en rugnummers

Bericht door ElektroThriller » 10 sep 2015 10:56

Nog even mast 26
@Peter. Ook de ET-masten bezitten geen gelijkbenige driehoeken. De geleiderophangingen zitten ter plaatse van een punt waar schuine verbindingen bij elkaar komen.

Peter, altijd weer knap hoe jij bij mast 26 kleurverschillen ziet. In ieder geval zeker niet bij de randstaven, maar wel enigszins bij de overige staven. Hieronder zie je het nieuwe deel van mast 26. Op het broekstuk zit een tussenstuk. In het tussenstuk bevindt zich een vierkant.
IMG_1774BB.JPG
9 september 2015. Het nieuwe gedeelte van mast 26.
IMG_1774BB.JPG (301.39 KiB) 7886 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Namen en rugnummers

Bericht door Tom » 10 sep 2015 12:38

Ik ben ook blij dat slechts de broekstukken worden opgehoogd / veranderd.

Dat tussenstuk van mast 26 ziet er wel vreemd uit met een toenemende helling van de diagonalen. In België hadden ze voor zo'n geval misschien een K-verband broekstuk eronder gezet (tafeltje). Dan zou de diagonaalhelling wel constant zijn gebleven.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Namen en rugnummers

Bericht door Tom » 10 sep 2015 13:11

Er wordt dus al druk gewerkt aan de mastverhogingen! Mooi dat je het voor ons hebt vastgelegd, ET! Wel grappig dat die kranen van de firma Mammoet zijn. Zou deze firma in 1995 ook betrokken zijn geweest bij de bouw van Robbenplaat - Meeden?
Het kraanbedrijf Van Santen uit Haarlem heeft de montage verzorgd van de gehele lijn Zwolle-Meeden en Eems Meeden. Als ik me niet vergis ook de hele oostring.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Namen en rugnummers

Bericht door Ot » 10 sep 2015 13:31

dan woon je er bijna naast en weet je dat niet eens, dom van me.
Ik ga zo snel mogelijk ook eens kijken, dank je wel ET

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Namen en rugnummers

Bericht door ElektroThriller » 10 sep 2015 18:41

Correctie
Het tussenstuk in mast 26 is veel hoger dan ik eerder vandaag aangaf.
Het nieuwe broekstuk van mast 26 is 8 meter hoog; het extra tussenstuk 8,40 meter. Totaal 16,4 meter. De mast wordt 6 meter hoger, dus het oude broekstuk was 10,4 meter hoog.
Van mast 29 wordt alleen het broekstuk met 4 meter verhoogd, tot 14,4 meter.
Het torenstuk van mast 26 en 29 bestaat uit 2,5 ruit en wordt op het nieuwe ijzerwerk geplaatst.
In het tussenstuk van mast 26 wordt de bestaande diagonaalhoek gebruikt. De onderste twee diagonalen lopen minder steil.
Voor een ruwe schatting van de hoogte zou het fijn zijn als de afstand tussen twee opeenvolgende klimijzers bekend is. Iemand die daar meer vanaf weet?

Edit. Er is een rij klimbouten voor de ene voet en eentje voor de andere. Een stap met een bepaalde voet naar de aansluitende klimbout lager of hoger is circa 60 cm. Er is dus een hoogteverschil van ca. 30 cm tussen een klimbout en de eerstvolgende klimbout op de andere zijde. Met deze info kun je dus hoogtes schatten. Bijvoorbeeld die van dat tussenstuk.
IMG_1774BBB.JPG
IMG_1774BBB.JPG (205.94 KiB) 7854 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Namen en rugnummers

Bericht door Peter » 12 sep 2015 00:42

Ik zou net zeggen, aan het kleurverschil zag ik dat het nieuwe deel hoger was dan op de eerste uitsnede van de foto. Op de bovenstaande foto klopt het wel. Het kleurverschil zit hem puur in een geschilderd deel van de mast en het nieuwe ongeschilderde deel van de mast. Een dergelijk kleurverschil was tot vorig jaar ook te zien bij Zl-Hgl mast 118 vlak bij me in de buurt totdat dit deel van de oostring een schilderbeurt kreeg.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Namen en rugnummers

Bericht door ElektroThriller » 12 sep 2015 11:25

Het tussenstuk van mast 26 was ook in de vorige versie nog niet compleet. In de versie in deze bijdrage is dat wél het geval:
TussenstukMast26NuCompleet.png
9 september 2015.
TussenstukMast26NuCompleet.png (775.19 KiB) 7856 keer bekeken
Boven het horizontale vlak steken namelijk de vier randstaven (poten in gewoon Nederlands) een paar decimeter uit.
Bedenk dat de masten 26 en 29 er pakweg een week geleden exact hetzelfde uitzagen. Ga ervan uit dat in beide gevallen het 2,5 ruit grote torendeel (met uiteraard traverse) wordt losgemaakt, een stukje opgehesen en herplaatst. De nieuwe broek van mast 29 heeft eveneens vier, een stukje uitstekende poten. Dat moet dus ook gelden voor het tussenstuk (plus broek) van mast 26!
Ik vind deze beredenering overtuigender dan het uitgaan van kleurverschillen.
Inmiddels kan mast 29 (zeer goed van dichtbij benaderbaar) worden gefotografeerd. Voor mast 26 geldt dat ook - na passage van heel wat lastig struikgewas.

Edit. Als je twee keer de + indrukt linksboven in 1774B_800.jpg zie bij de rechterpoot duidelijk een kleurverschil bij de overgang van oud naar nieuw.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie