André Dumont en de Limburgse mijnen
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Geeft niks dat je achterop bent geraakt met de foto's, dan moeten we nog maar wat langer geduld hebben... In elk geval weer bedankt voor deze want er is rondom Genk toch van alles te zien
Viercircuits masten komen me wel bekend voor in België. Aan het eind van de E34/A21 vlak voor Ranst kom je ze ook tegen, en dan hebben we natuurlijk nog de bekende 380kV verbinding Mercator - Lint.
Langerlo - Bilzen ziet er wel eigenaardig uit met isolatoren van ongelijke lengte aan beide kanten. Je hebt het over gebruikt geweest dus er zijn geen plannen voor 150kV op deze verbinding?
Bij de laatste foto heb ik even op Google Streetview gekeken en wat schetst mijn verbazing Een draadstel is afgespannen op een betonnen mast. Dat heb ik nog nooit eerder gezien! Het beeld is niet heel geweldig maar wel duidelijk. Het zal alles te maken hebben met de anders eenzijdige krachten op de hoekmast van dit draadstel.
Viercircuits masten komen me wel bekend voor in België. Aan het eind van de E34/A21 vlak voor Ranst kom je ze ook tegen, en dan hebben we natuurlijk nog de bekende 380kV verbinding Mercator - Lint.
Langerlo - Bilzen ziet er wel eigenaardig uit met isolatoren van ongelijke lengte aan beide kanten. Je hebt het over gebruikt geweest dus er zijn geen plannen voor 150kV op deze verbinding?
Bij de laatste foto heb ik even op Google Streetview gekeken en wat schetst mijn verbazing Een draadstel is afgespannen op een betonnen mast. Dat heb ik nog nooit eerder gezien! Het beeld is niet heel geweldig maar wel duidelijk. Het zal alles te maken hebben met de anders eenzijdige krachten op de hoekmast van dit draadstel.
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Op heel lange termijn zal Bilzen misschien wel op 150kV komen, maar momenteel zit dat in een stevige 70kv-ring die veel meer kan voeden dan er vandaag verbruikt wordt, dus nood aan upgrade is er niet.Peter schreef:Geeft niks dat je achterop bent geraakt met de foto's, dan moeten we nog maar wat langer geduld hebben... In elk geval weer bedankt voor deze want er is rondom Genk toch van alles te zien
Viercircuits masten komen me wel bekend voor in België. Aan het eind van de E34/A21 vlak voor Ranst kom je ze ook tegen, en dan hebben we natuurlijk nog de bekende 380kV verbinding Mercator - Lint.
Langerlo - Bilzen ziet er wel eigenaardig uit met isolatoren van ongelijke lengte aan beide kanten. Je hebt het over gebruikt geweest dus er zijn geen plannen voor 150kV op deze verbinding?
Bij de laatste foto heb ik even op Google Streetview gekeken en wat schetst mijn verbazing Een draadstel is afgespannen op een betonnen mast. Dat heb ik nog nooit eerder gezien! Het beeld is niet heel geweldig maar wel duidelijk. Het zal alles te maken hebben met de anders eenzijdige krachten op de hoekmast van dit draadstel.
Over die afspanning van de 380kV-lijn meer in de volgende fotoreeks
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Het zuidelijke gedeelte van Van Eyck-Gramme is reeds uitgerust met 2 draadstellen. Het andere wordt uitgebaat op 150kV en takt af van de 380kV-lijn ter hoogte van Zutendaal. Deze aftak is echter gebouwd aan een draagmast (heb ik nog geen foto's van). Omdat een lijn niet gewoon kan eindigen aan een draagmast ivm mechanische krachten, is het 150kV-draadstel nog wat verder gebouwd. Op de plaats waar het eindigt is, om de mechanische spanningen op te vangen, een tijdelijke buismast gebouwd.
Deze zal uiteraard verdwijnen wanneer de lijn wordt doorgetrokken naar het noorden.
Zoals bij elke goede buismast staat ook deze een klein beetje scheef. De volgende foto toont de laatste 380kV-mast (vanuit het zuiden gezien) die al 2 draadstellen had, de rechtse kabels van deze mast gaan naar de buismast. Rechts zien we de 150kV-lijnen uit SAPPI en Lixhe die samen verder gaan naar Langerlo. De lijn naar SAPPI is nog niet heel oud, ze is halfweg de jaren '80 aangelegd. Deze masten hebben een uniek ontwerp in België doordat het bliksembok in de bovenste traverse is geïntegreerd. Het design was blijkbaar geen succes, want alle latere lijnen werden weer met een apart bliksembok gebouwd. De funderingen van de 380kV-lijn zijn onlangs allemaal verstevigd met het oog op de verdubbeling. Niet alleen de funderingen zijn verstevigd, ook in de masten zelf zijn verstevigingen aangebracht dmv extra dwarslatten. Met deze verstevigingen is de lijn helemaal klaar voor de uitbreiding. Maar de werf gaat van noord naar zuid, het gedeelte in Genk moet dus nog even wachten.
Deze zal uiteraard verdwijnen wanneer de lijn wordt doorgetrokken naar het noorden.
Zoals bij elke goede buismast staat ook deze een klein beetje scheef. De volgende foto toont de laatste 380kV-mast (vanuit het zuiden gezien) die al 2 draadstellen had, de rechtse kabels van deze mast gaan naar de buismast. Rechts zien we de 150kV-lijnen uit SAPPI en Lixhe die samen verder gaan naar Langerlo. De lijn naar SAPPI is nog niet heel oud, ze is halfweg de jaren '80 aangelegd. Deze masten hebben een uniek ontwerp in België doordat het bliksembok in de bovenste traverse is geïntegreerd. Het design was blijkbaar geen succes, want alle latere lijnen werden weer met een apart bliksembok gebouwd. De funderingen van de 380kV-lijn zijn onlangs allemaal verstevigd met het oog op de verdubbeling. Niet alleen de funderingen zijn verstevigd, ook in de masten zelf zijn verstevigingen aangebracht dmv extra dwarslatten. Met deze verstevigingen is de lijn helemaal klaar voor de uitbreiding. Maar de werf gaat van noord naar zuid, het gedeelte in Genk moet dus nog even wachten.
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Mooie reportage. Nu hebben we in elk geval een wat duidelijker beeld van de buismast Aangezien men inmiddels met de uitbreiding tussen Van Eyck en Zutendaal bezig is heb je deze bijzondere situatie nog mooi op tijd vast gelegd.
De masten van de lijn naar SAPPI zien er wel apart uit met de geïntegreerde bliksembok. Wel mis ik een topstuk op de masten. Hetzelfde geldt voor de 380kV masten van de verbinding Massenhoven - Meerhout - Van Eyck. De draagmasten van de lijn naar SAPPI doen me daar wel een beetje aan denken. Misschien zijn deze masten van een vergelijkbare leeftijd?
Ik vind het wel apart dat de 380kV masten toch nog verstevigingen krijgen voor het tweede circuit. Ik had wel verwacht dat de masten al bij de bouw geschikt waren voor twee circuits. Misschien heeft dit te maken met strengere eisen aan de masten?
Tot slot steekt de obstructie beschildering mooi af tegen de blauwe lucht
De masten van de lijn naar SAPPI zien er wel apart uit met de geïntegreerde bliksembok. Wel mis ik een topstuk op de masten. Hetzelfde geldt voor de 380kV masten van de verbinding Massenhoven - Meerhout - Van Eyck. De draagmasten van de lijn naar SAPPI doen me daar wel een beetje aan denken. Misschien zijn deze masten van een vergelijkbare leeftijd?
Ik vind het wel apart dat de 380kV masten toch nog verstevigingen krijgen voor het tweede circuit. Ik had wel verwacht dat de masten al bij de bouw geschikt waren voor twee circuits. Misschien heeft dit te maken met strengere eisen aan de masten?
Tot slot steekt de obstructie beschildering mooi af tegen de blauwe lucht
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Persoonlijk vindt ik deze Belgische masten een veel "fragielere" indruk maken dan de "stevige" vakwerkmasten die we hier in NL gewent zijn. Als ik het zo bekijk zijn de staven flink dunner.
Ik vermoed dat we ook op dit gebied in NL weer heel voorzichtig/veilig willen zijn (zoals op meer gebieden).
Ik vermoed dat we ook op dit gebied in NL weer heel voorzichtig/veilig willen zijn (zoals op meer gebieden).
KML-generator generator
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Het zijn dit soort vakwerkconstructies die in Lint en Achêne tegen de grond gegaan zijn. Ook alle nieuwe masten zijn een stuk steviger dan deze oude 380kV-masten. Ze zullen waarschijnlijk niet meer voldoen aan de huidige eisen zonder extra versteviging.Peter schreef: Ik vind het wel apart dat de 380kV masten toch nog verstevigingen krijgen voor het tweede circuit. Ik had wel verwacht dat de masten al bij de bouw geschikt waren voor twee circuits. Misschien heeft dit te maken met strengere eisen aan de masten?
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Het volgende deel gaat over Genk-As.
Om te beginnen 2 foto's van de zeer stoere masten in Genk. Ik vind de Belgische masten een stuk mannelijker dan de fijne Duitse Donaumasten of de dikke Franse Beaubourgs. Maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijkere smaak. Ze zijn in ieder geval bij deze vereeuwigd in hun oude toestand. De 2e mast heeft op de traversen kleine uitsteeksels waaraan verticale isolatoren bevestigd zullen worden zodat de bretellen op hun plaats blijven. Op grondgebied As loopt de 380kV-lijn een stuk parallel met de oude 150kV-lijn. Deze dateert uit begin jaren '50 en maakte deel uit van de eerste 150/220kV-ring, die een stukje door Nederland liep. Ter hoogte van het stationnetje van As kruist de 380kV de oude lijn. Zoals jullie kunnen zien loopt Gramme-Van Eyck hier door heel bosrijk gebied, wat de bouw zeker niet eenvoudiger maakt. Rond elke mast moet er een stuk gekapt worden om te kunnen werken, ook tussen de masten wordt een hele corridor ontbost. Dit laat toch wel een grote impact na op de lokale fauna en flora (maar nog steeds minder dan een grondkabel uiteraard). Naarmate we dichter bij Dilsen komen worden de aanwijzingen voor naderende hoogspanningswerken steeds duidelijker. Het fietspas As-Dilsen is afgesloten. Waarom? Dat zien jullie in de volgende aflevering van "André Dumont" Als uitsmijter nog een experimentje:
Om te beginnen 2 foto's van de zeer stoere masten in Genk. Ik vind de Belgische masten een stuk mannelijker dan de fijne Duitse Donaumasten of de dikke Franse Beaubourgs. Maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijkere smaak. Ze zijn in ieder geval bij deze vereeuwigd in hun oude toestand. De 2e mast heeft op de traversen kleine uitsteeksels waaraan verticale isolatoren bevestigd zullen worden zodat de bretellen op hun plaats blijven. Op grondgebied As loopt de 380kV-lijn een stuk parallel met de oude 150kV-lijn. Deze dateert uit begin jaren '50 en maakte deel uit van de eerste 150/220kV-ring, die een stukje door Nederland liep. Ter hoogte van het stationnetje van As kruist de 380kV de oude lijn. Zoals jullie kunnen zien loopt Gramme-Van Eyck hier door heel bosrijk gebied, wat de bouw zeker niet eenvoudiger maakt. Rond elke mast moet er een stuk gekapt worden om te kunnen werken, ook tussen de masten wordt een hele corridor ontbost. Dit laat toch wel een grote impact na op de lokale fauna en flora (maar nog steeds minder dan een grondkabel uiteraard). Naarmate we dichter bij Dilsen komen worden de aanwijzingen voor naderende hoogspanningswerken steeds duidelijker. Het fietspas As-Dilsen is afgesloten. Waarom? Dat zien jullie in de volgende aflevering van "André Dumont" Als uitsmijter nog een experimentje:
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
leuke foto die laatste
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Mooie fotoserie! Gramme - Van Eyck loopt in de buurt van Genk door een fraai bosrijk gebied. Ondanks dat ik onze donaumasten erg mooi vind, vind ik deze masten ook zeker mooi. Daarnaast hebben deze masten het voordeel dat ze ook een smallere magneetveldzone hebben, misschien niet zo smal als onze wintracks maar wel een stuk kleiner dan bij onze 380kV verbindingen met donaumasten. Het zou een prima alternatief zijn voor onze wintracks
De foto's vanuit de uitkijktoren bij het stationnetje zijn ook erg fraai. Logisch dat er gesnoeid en gekapt wordt rondom de hoogspanningslijn. Dat is onlangs bij ons in Oost-Nederland ook nog gedaan onder de 380kV ring, daar werden op een aantal plaatsen de bomen ook te hoog onder de hoogspanningslijn. Gelukkig maar dat er geen grondkabel komt, in Nederland hebben we dat al wel gedaan bij de verdubbeling van een enkelcircuits lijn terwijl de masten ontworpen zijn voor twee circuits, ook al ging het in dat geval om 110 kV
Die laatste foto heeft een leuk effect en ziet er wel heel industrieel uit
De foto's vanuit de uitkijktoren bij het stationnetje zijn ook erg fraai. Logisch dat er gesnoeid en gekapt wordt rondom de hoogspanningslijn. Dat is onlangs bij ons in Oost-Nederland ook nog gedaan onder de 380kV ring, daar werden op een aantal plaatsen de bomen ook te hoog onder de hoogspanningslijn. Gelukkig maar dat er geen grondkabel komt, in Nederland hebben we dat al wel gedaan bij de verdubbeling van een enkelcircuits lijn terwijl de masten ontworpen zijn voor twee circuits, ook al ging het in dat geval om 110 kV
Die laatste foto heeft een leuk effect en ziet er wel heel industrieel uit
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
We vervolgen richting Dilsen. De eerste fotos laten de ontboste corridor zien. Het fietspad was afgesloten omdat het rechtstreeks toegang gaf tot de werf. Ideaal dus op een rustige zondag
Elia speelt er in ieder geval al op in en heeft 2 nieuwe spanmasten gebouwd zodat een hoogspanningspost voor de moglijke centrale makkelijk aangesloten kan worden. Het terrein van de centrale. Voor de achterste rij bomen ligt het kempisch kanaal, dat voor koelwater moet zorgen. De nieuwe masten zijn duidelijk een stuk "voller" dan de oudere 380kV-exemplaren. Een nieuwe fundering maken en zorgen dat de poer van de eerste keer goed staat, het kan wèl Mast 175 is de meest zuidelijke die al een tweede draadstel gekregen heeft. Als laatste uit dit deel een zicht binnenin de nieuwe mast 174, de 12-benige ster is iets nieuw van de laatste jaren. Dit zagen we eerder ook al bij station Dumont.
In Dilsen is wat aan de masten gewijzigd. Mast 173 heeft enkele nieuwe isolatoren gekregen, zoals je kan zien is er op 30 jaar weinig veranderd, enkel de kleur is tegenwoordig wit in plaats van groen.
In Dilsen zijn er zeer concrete plannen om een grote STEG-centrale te bouwen. De kandidaat-investeerder wacht enkel nog op duidelijkheid rond de elektriciteitswetgeving om de werken te beginnen.Elia speelt er in ieder geval al op in en heeft 2 nieuwe spanmasten gebouwd zodat een hoogspanningspost voor de moglijke centrale makkelijk aangesloten kan worden. Het terrein van de centrale. Voor de achterste rij bomen ligt het kempisch kanaal, dat voor koelwater moet zorgen. De nieuwe masten zijn duidelijk een stuk "voller" dan de oudere 380kV-exemplaren. Een nieuwe fundering maken en zorgen dat de poer van de eerste keer goed staat, het kan wèl Mast 175 is de meest zuidelijke die al een tweede draadstel gekregen heeft. Als laatste uit dit deel een zicht binnenin de nieuwe mast 174, de 12-benige ster is iets nieuw van de laatste jaren. Dit zagen we eerder ook al bij station Dumont.