Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
https://www.facebook.com/video.php?v=10 ... =2&theater
In dit filmpje is te zien hoe mast 2 van de Woudhuis-lijn van zijn plek wordt opgetild en op straat wordt gezet en langzaam wordt afgebroken.
6 januari
Gisterenmorgen was de sloop van de masten zelf begonnen met mast 140 van de Kattenberg-lijn. Vanmorgen is mast 2 van de Woudhuis-lijn weggehaald.
Gisterenmiddag aangekomen in Apeldoorn-Zuid met de bus vanaf het station was het even slikken om al die kale masten te zien. Dit beeld is straks compleet verdwenen in het Rivierenkwartier. Links steunmast 141 en rechts boven de huizen hoekmast 6. De voeten van mast 140 stonden gisterenmiddag er nog nadat de rest van de mast was afgevoerd. Doorgelopen naar mast 9 om daar het eindresultaat te zien. De mast is een beetje geworden als de tonmasten in Zutphen dat de bovenste geleiders een hoek van 90 graden maken en voor de mast naar beneden gaan. Het is een bijzondere mast geworden mast 9 ze hebben de mast in een paar maanden tijd omgebouwd van normale hoekmast naar een eindmast. Mast 8 staat nu nog midden in het sportveld. Ben heel benieuwd hoe ze die gaan verwijderen. Hoekmast 7 van onderen gezien. Het blijft een apart gezicht deze masten zonder kabels. Hoekmast 6 en 142 samen op de foto. Het verschil tussen de steunmasten en hoekmasten is hier duidelijk te zien. Steunmast 141 met een bijzondere lucht op de achtergrond. Kijkend richting mast 3 de schemering nadert langzaam. Ook een foto van steunmast 142 met de constructies van de GSM-antennes nog aanwezig. Toen ik hier was in september, oktober en november zag het er heel anders uit dan nu. De plek waar vroeger de Woudhuis-lijn de 50kV-lijnen naar Arnhem en Kootwijk passeerde. De andere kant opkijkend zien we mast 4 en masten 144 en 143. Mast 145 en mast 2 die vandaag gesloopt is. Het blijft een mooie constructie jammer dat het binnenkort weg is uit de Vogelbuurt. Inmiddels een historische foto van een mast die vandaag spectaculair gesloopt is. Masten 1 en 147 steken nu nog boven de huizen uit. Het begon toch aardig donker te worden toen ik aankwam bij het trafostation. Hier zien we masten 2, 3 146 en 145 samen op één foto. Een laatste blik op de masten voordat ik 10 min later weer in de bus stapte richting het station.
Nu is het fotoverslag weer helemaal up to date. Misschien ga ik dit weekend weer gauw langs Apeldoorn om te kijken wat er in die tussenliggende dagen gesloopt is of nog gesloopt wordt.
Cheers Ruben
In dit filmpje is te zien hoe mast 2 van de Woudhuis-lijn van zijn plek wordt opgetild en op straat wordt gezet en langzaam wordt afgebroken.
6 januari
Gisterenmorgen was de sloop van de masten zelf begonnen met mast 140 van de Kattenberg-lijn. Vanmorgen is mast 2 van de Woudhuis-lijn weggehaald.
Gisterenmiddag aangekomen in Apeldoorn-Zuid met de bus vanaf het station was het even slikken om al die kale masten te zien. Dit beeld is straks compleet verdwenen in het Rivierenkwartier. Links steunmast 141 en rechts boven de huizen hoekmast 6. De voeten van mast 140 stonden gisterenmiddag er nog nadat de rest van de mast was afgevoerd. Doorgelopen naar mast 9 om daar het eindresultaat te zien. De mast is een beetje geworden als de tonmasten in Zutphen dat de bovenste geleiders een hoek van 90 graden maken en voor de mast naar beneden gaan. Het is een bijzondere mast geworden mast 9 ze hebben de mast in een paar maanden tijd omgebouwd van normale hoekmast naar een eindmast. Mast 8 staat nu nog midden in het sportveld. Ben heel benieuwd hoe ze die gaan verwijderen. Hoekmast 7 van onderen gezien. Het blijft een apart gezicht deze masten zonder kabels. Hoekmast 6 en 142 samen op de foto. Het verschil tussen de steunmasten en hoekmasten is hier duidelijk te zien. Steunmast 141 met een bijzondere lucht op de achtergrond. Kijkend richting mast 3 de schemering nadert langzaam. Ook een foto van steunmast 142 met de constructies van de GSM-antennes nog aanwezig. Toen ik hier was in september, oktober en november zag het er heel anders uit dan nu. De plek waar vroeger de Woudhuis-lijn de 50kV-lijnen naar Arnhem en Kootwijk passeerde. De andere kant opkijkend zien we mast 4 en masten 144 en 143. Mast 145 en mast 2 die vandaag gesloopt is. Het blijft een mooie constructie jammer dat het binnenkort weg is uit de Vogelbuurt. Inmiddels een historische foto van een mast die vandaag spectaculair gesloopt is. Masten 1 en 147 steken nu nog boven de huizen uit. Het begon toch aardig donker te worden toen ik aankwam bij het trafostation. Hier zien we masten 2, 3 146 en 145 samen op één foto. Een laatste blik op de masten voordat ik 10 min later weer in de bus stapte richting het station.
Nu is het fotoverslag weer helemaal up to date. Misschien ga ik dit weekend weer gauw langs Apeldoorn om te kijken wat er in die tussenliggende dagen gesloopt is of nog gesloopt wordt.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
dat filmpje werkt niet als je geen facebook hebt.
Maar het is vast zo'n filmpje waarop de laatste momenten van een mast te zien zijn voordat ze hem doodmartelen met snijbranders of van die enorme knipdingen op oliekracht die je op een graafmachine kan zetten. Dat was ook te zien bij het slopen van de masten bij heerhugwaard en ik haat dat. Het maakt eigenlijk niet eens uit wat ermee wordt afgebroken want het ziet er altijd naar uit.
Bedankt voor de foto's en het werk dat je ervoor doet.
misschien vinden anderen het maar niks maar ik vind de omgebouwde hoekmast naar eindmast eigenlijk best wel goed gelukt. Dat de grondkabels in een soort vertakking naar boven komen en een soort van uit waaieren is heel veel mooier dan wat er bij Zwartsluis is gedaan.
Ze hadden heel veel manieren van opstijgpunten kunnen verzinnen maar dit is denk ik echt wel de beste!
Maar het is vast zo'n filmpje waarop de laatste momenten van een mast te zien zijn voordat ze hem doodmartelen met snijbranders of van die enorme knipdingen op oliekracht die je op een graafmachine kan zetten. Dat was ook te zien bij het slopen van de masten bij heerhugwaard en ik haat dat. Het maakt eigenlijk niet eens uit wat ermee wordt afgebroken want het ziet er altijd naar uit.
Bedankt voor de foto's en het werk dat je ervoor doet.
misschien vinden anderen het maar niks maar ik vind de omgebouwde hoekmast naar eindmast eigenlijk best wel goed gelukt. Dat de grondkabels in een soort vertakking naar boven komen en een soort van uit waaieren is heel veel mooier dan wat er bij Zwartsluis is gedaan.
Ze hadden heel veel manieren van opstijgpunten kunnen verzinnen maar dit is denk ik echt wel de beste!
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Mooie fotoseries! Het is inderdaad een trieste aanblik, die lege masten zonder geleiders. Zag ik ook ergens op de foto's van vorig jaar een aparte GSM-mast naast de hoogspanningsmasten staan? Er zullen er ongetwijfeld een aantal overgezet zijn op iets anders. Ook wel lelijk dat bij veel masten nog precies te zien is waar de GSM-ontvangers zaten.
De eindmast van de lijn uit Woudhuis vind ik er vrij standaard uitzien, alleen de constructie bij de bovenste geleiders deed me idd denken aan de typische PGEM-eindmasten. De dubbele isolatorkettingen bij de onderste geleiders waar de middelste geleiders tussendoor gaan zie ik hier ook bij diverse eindmasten van verkabelingen. Het is ook nog goed te zien dat de lijn bij deze mast een scherpe hoek maakte. Het is in elk geval beter dan de eindmasten bij Nijmegen
We zijn in elk geval weer mooi op de hoogte van de stand van zaken in Apeldoorn. Bedankt Ruben!
De eindmast van de lijn uit Woudhuis vind ik er vrij standaard uitzien, alleen de constructie bij de bovenste geleiders deed me idd denken aan de typische PGEM-eindmasten. De dubbele isolatorkettingen bij de onderste geleiders waar de middelste geleiders tussendoor gaan zie ik hier ook bij diverse eindmasten van verkabelingen. Het is ook nog goed te zien dat de lijn bij deze mast een scherpe hoek maakte. Het is in elk geval beter dan de eindmasten bij Nijmegen
We zijn in elk geval weer mooi op de hoogte van de stand van zaken in Apeldoorn. Bedankt Ruben!
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Nou, dat van die eindmast is dan ook het enige positieve dat hieruit valt op te maken.
Trieste aanblik, blij dat ik geen facebook heb.
Wel duidelijk beeld, en de steunmasten zijn zonder isolator wel heel verschillend van de hoekmasten.
Trieste aanblik, blij dat ik geen facebook heb.
Wel duidelijk beeld, en de steunmasten zijn zonder isolator wel heel verschillend van de hoekmasten.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Herinneringen aan de sloop van Delft - Rijswijk. Een lege mast blijft altijd een doodse aanblik geven. Net zoiets als een verlaten fabriek of een auto/locomotief op een schroothoop. Desondanks mooi in beeld gebracht!
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Dank jullie wel heren voor alle reacties.
@Ot: Graag gedaan voor het werk wat ik geleverd heb. Heb dit met plezier tot nu toe gedaan. Vindt mast 9 ook heel geslaagd eruit desondanks wat te voor gedaan is. Als ik de filmpjes zie van mast 140 en 2 die nu al gesloopt zijn vind ik het ook moeilijk om te zien hoe ze dat doen. Hopelijk als ze van het weekend er eentje slopen ga ik dit zeker fotograferen want het is toch interessant om dat te zien zeker op deze manier.
@Peter: Over de GSM-mast klopt bij mast 143 en 144 staat een compleet nieuwe GSM-mast ongeveer op het pad waar de lijn naar Kootwijk vroeger stond. De eindmast is inderdaad een beetje standaard maar ook weer een bijzonder stukje vakmanschap als je de constructie bekijkt bij de traversen en de randstaven. Ik ga mijn uiterste best doen om de verslagen sowieso tot maart bij te houden dan moeten als het goed als alle masten + fundamenten verdwenen zijn en dan is er helaas een belangrijk stukje PGEM-historie verdwenen.
@Tom: Over de trieste aanblik ben ik het helemaal met jou eens. Toen ik uit de bus stapte moest ik even een mentale klap ik t gezicht geven van "wakker worden this is real" want het is nooit leuk om masten gesloopt te zien worden.
@Mark: Ben ik volkomen eens. Dit bracht ook weer bij mij herinneringen op van de sloop bij Zevenaar in begin 2008. De schade daar viel mee toen. In Zevenaar zijn toen vier steunmasten, één splitsingmast en één eindmast gesloopt. Hier zijn het er 16 stuks: 7 hoekmasten en 9 draagmasten maar gelukkig zijn er nog veel van type te vinden op de Veluwe en in de Betuwe.
@Hans misschien kun je een soort verslag maken op de mainsite hierover toch een stukje historie wat verloren gaat?
Cheers Ruben
@Ot: Graag gedaan voor het werk wat ik geleverd heb. Heb dit met plezier tot nu toe gedaan. Vindt mast 9 ook heel geslaagd eruit desondanks wat te voor gedaan is. Als ik de filmpjes zie van mast 140 en 2 die nu al gesloopt zijn vind ik het ook moeilijk om te zien hoe ze dat doen. Hopelijk als ze van het weekend er eentje slopen ga ik dit zeker fotograferen want het is toch interessant om dat te zien zeker op deze manier.
@Peter: Over de GSM-mast klopt bij mast 143 en 144 staat een compleet nieuwe GSM-mast ongeveer op het pad waar de lijn naar Kootwijk vroeger stond. De eindmast is inderdaad een beetje standaard maar ook weer een bijzonder stukje vakmanschap als je de constructie bekijkt bij de traversen en de randstaven. Ik ga mijn uiterste best doen om de verslagen sowieso tot maart bij te houden dan moeten als het goed als alle masten + fundamenten verdwenen zijn en dan is er helaas een belangrijk stukje PGEM-historie verdwenen.
@Tom: Over de trieste aanblik ben ik het helemaal met jou eens. Toen ik uit de bus stapte moest ik even een mentale klap ik t gezicht geven van "wakker worden this is real" want het is nooit leuk om masten gesloopt te zien worden.
@Mark: Ben ik volkomen eens. Dit bracht ook weer bij mij herinneringen op van de sloop bij Zevenaar in begin 2008. De schade daar viel mee toen. In Zevenaar zijn toen vier steunmasten, één splitsingmast en één eindmast gesloopt. Hier zijn het er 16 stuks: 7 hoekmasten en 9 draagmasten maar gelukkig zijn er nog veel van type te vinden op de Veluwe en in de Betuwe.
@Hans misschien kun je een soort verslag maken op de mainsite hierover toch een stukje historie wat verloren gaat?
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Ook al komt het masttype dat in Apeldoorn gesloopt wordt nog genoeg voor, het was wel de enige plek waar twee lijnen met dit mastmodel naast elkaar te bewonderen waren en gaat er toch iets unieks verloren.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Erg triest beeld zo inderdaad. Wij krijgen er toch een vieze smaak van in de mond.
'your personal grid modeler'
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
@Peter klopt Apeldoorn was de enige plek nog waar dit masttype naast elkaar te zien was nadat in Nijmegen in 2005 toen de masten naar Elst toen zijn vervangen door die foeilelijke donaumasten met katteoren. Helaas gaat er weer een PGEM-historie nu de boeken in.
@Max ik vond het zelf ook een heel triest beeld want dit zijn toch mijn favoriete denneboommasten die er zijn in Nederland. Maar helaas kunnen wij als liefhebbers de politiek niet stoppen.
Cheers Ruben
@Max ik vond het zelf ook een heel triest beeld want dit zijn toch mijn favoriete denneboommasten die er zijn in Nederland. Maar helaas kunnen wij als liefhebbers de politiek niet stoppen.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Als iemand die iets minder begeestert is met het masten-virus, is het ook voor mij een kaal gezicht.
Wel verbaas ik me over de dalende draadloop bij de eindmast 9. Op de foto lijkt er vrij weinig afstand te zitten tussen de dalende leidingen en de aankomende lijnen op de traverse. Metname bij de middelste traverse naar beneden lijkt het alsof er nog een afstandhoudende isolator ontbreekt. Of vergis ik me nu?
Wel verbaas ik me over de dalende draadloop bij de eindmast 9. Op de foto lijkt er vrij weinig afstand te zitten tussen de dalende leidingen en de aankomende lijnen op de traverse. Metname bij de middelste traverse naar beneden lijkt het alsof er nog een afstandhoudende isolator ontbreekt. Of vergis ik me nu?
KML-generator generator