Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Mooie reportage, je had een stuk vrolijker weer als toen ik had bij de sloop van Delft - Rijswijk.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Ja, hoewel het als mastenliefhebber natuurlijk niet echt vrolijk stemt. Zo'n zondagochtend vind ik nog steeds verreweg favoriet om foto's te nemen, weinig mensen op straat zodat je lekker overal de tijd voor kunt nemen.
@Badu, ik denk ook dat de meerderheid van de mensen de masten liever kwijt is dan rijk. Toch heb ik het idee, misschien een illusie dat een klein percentage mensen, zeker onder kinderen, de masten boven een speeltuin wel bijzonder of op een bepaalde manier fascinerend vindt. Je moet ook interesse voor techniek wekken, als alles weggestopt is kom je er ook niet mee in aanraking.
@Badu, ik denk ook dat de meerderheid van de mensen de masten liever kwijt is dan rijk. Toch heb ik het idee, misschien een illusie dat een klein percentage mensen, zeker onder kinderen, de masten boven een speeltuin wel bijzonder of op een bepaalde manier fascinerend vindt. Je moet ook interesse voor techniek wekken, als alles weggestopt is kom je er ook niet mee in aanraking.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Een interessante constatering, Tom. Ik herken hem en dan heb ik het inderdaad niet over de gebruikers hier maar over kinderen in het algemeen.TomBorger schreef: Toch heb ik het idee, misschien een illusie dat een klein percentage mensen, zeker onder kinderen, de masten boven een speeltuin wel bijzonder of op een bepaalde manier fascinerend vindt.
Het percentage kinderen dat grote objecten zoals bruggen, schoorstenen of ook hoogspanningsmasten waardeert of interesseert is zonder twijfel hoger dan het percentage volwassenen die dat doen. Het lijkt wel of de voorkeur voor grote dingen bij kinderen anders in elkaar zit dan bij volwassenen. Kinderen verbazen zich nog en nemen wat ze zien aan als een gegeven. Volwassenen moeten altijd maar weer nadenken over wat ze zien, daartoe gedwongen doordat ze zich realiseren dat het geen vanzelfsprekend gegeven is. Waarschijnlijk is datzelfde nadenken de reden dat het percentage "gefascineerden" krimpt zodra men volwassen wordt. Overigens moeilijk voor te stellen dat je een fascinatie kan verliezen in het leven. Maar dat zal onze blinde vlek zijn omdat we dat zelf op hoogspanningsgebied niet gedaan hebben - of beter, omdat het om niet meer te achterhalen redenen nooit gebeurd is bij ons.
Het is preken voor eigen parochie, maar de mensen hier zijn de fascinatie die zij als kind hadden voor de grote stalen figuren die wel een beetje op personen lijken (benen, armen, verticale bouw) blijkbaar nooit verloren. Daarmee wil ik een interesse in hoogspanning of hoogspanningsmasten zeker niet terugvoeren op een ontaarde kinderlijke fascinatie, maar het is wel een feit dat we blijkbaar nog beschikken over iets dat normaler is voor kinderen dan voor volwassenen. Niet meer onbevangen (want heden ten dage altijd hongerig naar kennis), maar nog steeds in essentie even geboeid.
Verder heb ik gisteren de virtuele sloop van de twee tracédelen ook maar doorgevoerd op V4.4 bèta.
Zelfs dat is enigszins treurig werk: ik krijg altijd de zenuwen van het inkorten van zwarte en donkerblauwe lijnen. Afhankelijk van wanneer V4.4 live gaat kunnen we nog kiezen tussen het in wit aangeven van het tracédeel naar Woudhuis of net niet meer. Maar dat zien we tegen die tijd wel.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Lees nu de updates op https://www.facebook.com/hoogspanning.zuid?fref=ts Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Hmm, herinnert me aan dat die twee lijnen ook in openstreetmap moeten worden geslopen (ja, ik herken wel wat van mijn werk in die twee kaartjes )Nico uit Gouda schreef:Lees nu de updates op https://www.facebook.com/hoogspanning.zuid?fref=ts Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Afgelopen zondag heb ik weer eens gekeken. De werkzaamheden waren minder ver dan ik had verwacht. Het was passend weer met motregen en een gure wind.
De masten bij het zuiderpark. De hoekmast langs de weg staat er onttakeld bij. De hoge mast bij de vijver heeft al minder isolatorkettingen, deze week zullen ze kabels laten zakken naar het station toe.
De masten bij het zuiderpark. De hoekmast langs de weg staat er onttakeld bij. De hoge mast bij de vijver heeft al minder isolatorkettingen, deze week zullen ze kabels laten zakken naar het station toe.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Het gaat zo te zien inderdaad nog niet zo snel. Wel een trieste aanblik die masten zonder isolatoren en geleiders, zeker met dit weer.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
De sloop van de masten is vandaag begonnen. Mast 140 van de Kattenberg-lijn was als eerste aan de beurt rond het middaguur was deze klus geklaard. Morgen is mast 2 van de Woudhuis-lijn aan de beurt.
Vanavond komt er weer een reportage van mijn kant want deze middag bevindt ik mij weer in Apeldoorn-Zuid.
Cheers Ruben
Vanavond komt er weer een reportage van mijn kant want deze middag bevindt ik mij weer in Apeldoorn-Zuid.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
...maar zie nu alvast https://www.facebook.com/hoogspanning.zuid?fref=ts Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Het vervolg van mijn verslag vanaf medio oktober is wat later gekomen dan gepland.
21 oktober
We zijn nog even in oktober 2014 toen ze nog bezig waren met het verwijderen van de geleiders van de Kattenberg-lijn.
Mast 5 van de Woudhuis-lijn is nog rustig aangesloten op het bovengrondse net. Terwijl mast 142 al een aantal geleiders is verloren. De isolator van mast 144 ligt er verslagen bij. Hier wordt de geleider door de katrollen doorgetrokken. Het dikkere deel is de geleider.
23 oktober
Op 21 oktober nadat ik Apeldoorn had verlaten en naar Amersfoort was gegaan werden de geleiders tussen mast 144 en 145 nog weggehaald in een recordtijd. Nadat ik dit zag begon het eind resultaat zich langzaam maar zeker werkelijkheid te worden. Mast 144 ziet er nu nog zelfs een stuk kaler uit ten opzichte van de 21e maar twee dagen ervoor. Mast 144 blijft een bijzonder geval door zijn historie maar door zijn constructie. Het bijzondere is dat er 3 betonblokken van de 4 maar zichtbaar zijn. Keek ik de andere kant op zag ik dat twee mannen van Liandon druk bezig waren in mast 142 met het verwijderen van de geleiders. Een detailfoto van de werkzaamheden in mast 142. Soms kwam er even wat metaal naar beneden die bij de geleiders vandaan kwam. Mast 142 in het geheel met de werkzaamheden volop in gang. Later teruggelopen naar mast 145 en het trafostation. Mast 145 staat er hier maar zielig bij. Mast 145 met op de achtergrond masten 144 en de rest richting Arnhem. Masten 145 en 3 bij elkaar een verschil hoe het eigenlijk zou moeten zijn.
2 november
Op de zonnige 2 november voordat ik gauw een bezoek bracht een Groningen gauw naar Apeldoorn geweest om een blik te nemen van hoe de werkzaamheden er nu voorstonden. In die dagen tussen 23 oktober en 2 november zijn de laatste geleiders tussen de masten 145 en het juk 140a verwijderd. Alleen de bliksemkabel met glasvezel hing er toen nog in.
Mast 6 staat er nog volop in glorie nog in de wijk maar helaas was de stroom er al vanaf geschakeld en liep alles nu onder de grond. Mast 142 waarvan op 23 oktober nog volop werd aan gewerkt staat er nu leeg bij. De lijn naar Woudhuis staat er nog compleet bij. De lijn naar Kattenberg heeft alleen nog de bliksemkabel met glasvezel nog. Dit geeft toch een zielig beeld zo zonder kabels en isolatoren. Kijkend richting de masten 3 en 145. Het zonnetje straalt toch op de masten. Bij het trafostation staan de masten 147 en 1 nog volop in glorie met alles erop en eraan. Het trafostation is nu volledig ondergronds verbonden in de richtingen van Woudhuis en Kattenberg. De geleiders van de Woudhuis-lijn zouden vanaf medio november tot begin december verwijderd worden in fases.
In het volgende deel de situatie op 6 januari 2015.
Cheers Ruben
21 oktober
We zijn nog even in oktober 2014 toen ze nog bezig waren met het verwijderen van de geleiders van de Kattenberg-lijn.
Mast 5 van de Woudhuis-lijn is nog rustig aangesloten op het bovengrondse net. Terwijl mast 142 al een aantal geleiders is verloren. De isolator van mast 144 ligt er verslagen bij. Hier wordt de geleider door de katrollen doorgetrokken. Het dikkere deel is de geleider.
23 oktober
Op 21 oktober nadat ik Apeldoorn had verlaten en naar Amersfoort was gegaan werden de geleiders tussen mast 144 en 145 nog weggehaald in een recordtijd. Nadat ik dit zag begon het eind resultaat zich langzaam maar zeker werkelijkheid te worden. Mast 144 ziet er nu nog zelfs een stuk kaler uit ten opzichte van de 21e maar twee dagen ervoor. Mast 144 blijft een bijzonder geval door zijn historie maar door zijn constructie. Het bijzondere is dat er 3 betonblokken van de 4 maar zichtbaar zijn. Keek ik de andere kant op zag ik dat twee mannen van Liandon druk bezig waren in mast 142 met het verwijderen van de geleiders. Een detailfoto van de werkzaamheden in mast 142. Soms kwam er even wat metaal naar beneden die bij de geleiders vandaan kwam. Mast 142 in het geheel met de werkzaamheden volop in gang. Later teruggelopen naar mast 145 en het trafostation. Mast 145 staat er hier maar zielig bij. Mast 145 met op de achtergrond masten 144 en de rest richting Arnhem. Masten 145 en 3 bij elkaar een verschil hoe het eigenlijk zou moeten zijn.
2 november
Op de zonnige 2 november voordat ik gauw een bezoek bracht een Groningen gauw naar Apeldoorn geweest om een blik te nemen van hoe de werkzaamheden er nu voorstonden. In die dagen tussen 23 oktober en 2 november zijn de laatste geleiders tussen de masten 145 en het juk 140a verwijderd. Alleen de bliksemkabel met glasvezel hing er toen nog in.
Mast 6 staat er nog volop in glorie nog in de wijk maar helaas was de stroom er al vanaf geschakeld en liep alles nu onder de grond. Mast 142 waarvan op 23 oktober nog volop werd aan gewerkt staat er nu leeg bij. De lijn naar Woudhuis staat er nog compleet bij. De lijn naar Kattenberg heeft alleen nog de bliksemkabel met glasvezel nog. Dit geeft toch een zielig beeld zo zonder kabels en isolatoren. Kijkend richting de masten 3 en 145. Het zonnetje straalt toch op de masten. Bij het trafostation staan de masten 147 en 1 nog volop in glorie met alles erop en eraan. Het trafostation is nu volledig ondergronds verbonden in de richtingen van Woudhuis en Kattenberg. De geleiders van de Woudhuis-lijn zouden vanaf medio november tot begin december verwijderd worden in fases.
In het volgende deel de situatie op 6 januari 2015.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.