Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
[huil]
Tsja, het moest er een keer van komen. Zoals we al zeiden is het op deze plek, middenin de stad, nog redelijk te begrijpen en er gaan masten verloren van een type dat vooralsnog niet zeldzaam is. Maar het blijft altijd jammer, ook omdat er nu niets meer zal herinneren aan het volledig verdwenen 50 kV-verleden van de stad. Iets wat Tom overigens ook al aanstipte.
Je hebt er geen best weer bij uitgekozen, maar wel toepasselijk.
Tsja, het moest er een keer van komen. Zoals we al zeiden is het op deze plek, middenin de stad, nog redelijk te begrijpen en er gaan masten verloren van een type dat vooralsnog niet zeldzaam is. Maar het blijft altijd jammer, ook omdat er nu niets meer zal herinneren aan het volledig verdwenen 50 kV-verleden van de stad. Iets wat Tom overigens ook al aanstipte.
Je hebt er geen best weer bij uitgekozen, maar wel toepasselijk.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Vandaag is zolang ik heb gezien de laatste geleider van circuit wit eruit getrokken vanaf de juk tot aan mast 144. Toen ik vanmorgen aankwam in Apeldoorn was het al gebeurd tussen het juk en mast 143. De verbinding tussen mast 143 en 144 hing er nog in maar wel slapjes. Er stond een wagen die de kabel oprolde in een katrol voor mast 142 de kabel ging over een grasveld naar mast 143 toe.
20 oktober dag 1 van de sloop
In de middag rond half 3 ben ik in Apeldoorn aangekomen nadat ik nog ergens anders naar toe moest voor mijn treinenhobby. Tot mijn verbazing waren al twee geleiders verwijderd vanaf het juk 140 tot aan mast 144.
Het eerste wat ik zag was de lijn naar Woudhuis nog niks daarmee aan de hand dus die laten we even rechts liggen.
Ja dan kom je aan bij mast 142 en slik je toch even van "ja het is toch echt begonnen". De oude GSM-antennes hangen er nog maar de kabels onderin zijn al op een brute wijze doorgeknipt.
Doorgelopen naar het juk. Hier mast 140 die vervangen wordt door het typische Gelderse juk. Ja een kale bedoeling bij circuit wit. Circuit zwart hangt er nog in maar daar staat geen spanning meer op.
Portaal 140 van de zijkant gezien. Niks vanaf mast 140 loopt meer door zoals we dat zagen in september naar mast 139. De kabels onder de grond staan onder spanning en de oude kabels bovengronds naar mast 140 niet meer na 65 jaar.
Als ik dit beeld zo zie van de portaalmast en de kabels verder lopend naar de mast die gesloopt moet worden en de bovengrondse kabels zonder spanning doet mij dat gelijk terug denken aan de sloop bij Zevenaar voor zes jaar terug.
Terug lopend richting de woonwijken nog een foto van mast 140 met een beetje blauwe lucht op de achtergrond.
Een totale foto van mast 142 met op de achtergrond mast 143 en 144.
Bij de hoge steunmast 143 ziet het er hetzelfde uit als bij de masten 140 t/m 142.
De straten, fietspaden en wandelpaden worden tijdens de werkzaamheden goed afgezet. Er lopen verkeersleiders rond de straten is mij vanmorgen opgevallen zodat de mannen van Liandon rustige hun werk kunnen doen en natuurlijk voor alle veiligheid vanwege de kabels.
Mast 143 van onderen gezien. Toch een aardige constructie voor een mast die vier jaar na de oorlog is gebouwd.
En dan komen we aan bij mast 144 waar alles aan de kant van mast 145 nog alles hangt en dat aan de kant van mast 143 al wat is verdwenen.
Een apart beeld als je vorige maand nog de mast volledig ongeschonden nog hebt gezien. De geleider rechtsonder in zou een dag later verdwijnen.
Een apart gezicht zo met allerlei touwen in de mast. De ladder voor vandaag hing er al in zodat er vandaag weer snel kon worden begonnen.
Mast 145 staat er nog ongeschonden bij maar die is deze week ook aan de beurt want volgens de planning moet 26 of 28 oktober alle kabels aan de kant van mast 144 zijn verwijderd.
21 oktober
Voordat ik naar Amersfoort ging voor de SpoorParade i.v.m. het 175 Spoor in Nederland gauw een bezoek gebracht in Apeldoorn.
Nu is circuit wit helemaal leeg. De isolatoren en katrollen bungelden maar in de wind. Dit is weer mast 142.
Bij masten 143 en 144 was er activiteit aan de gang omdat tussen die twee masten de geleider nog werd verwijderd.
De heren van Liandon druk aan het werk om de istolatorkettingen los te maken van de mast om hem naar beneden te halen.
Onder wel nog een foto gemaakt van de masten 4 en 3 van de lijn naar Woudhuis. Ook mast 3 is een bijzondere mast die binnenkort wordt leeg gehaald.
Daar gaat hij dan de laatste isolatorketting van mast 144 aan de kant van Arnhem.
Even later was de isolator weg en was de traverse half leeg.
In deel 2 de laatste foto's van 21 oktober.
Cheers Ruben
20 oktober dag 1 van de sloop
In de middag rond half 3 ben ik in Apeldoorn aangekomen nadat ik nog ergens anders naar toe moest voor mijn treinenhobby. Tot mijn verbazing waren al twee geleiders verwijderd vanaf het juk 140 tot aan mast 144.
Het eerste wat ik zag was de lijn naar Woudhuis nog niks daarmee aan de hand dus die laten we even rechts liggen.
Ja dan kom je aan bij mast 142 en slik je toch even van "ja het is toch echt begonnen". De oude GSM-antennes hangen er nog maar de kabels onderin zijn al op een brute wijze doorgeknipt.
Doorgelopen naar het juk. Hier mast 140 die vervangen wordt door het typische Gelderse juk. Ja een kale bedoeling bij circuit wit. Circuit zwart hangt er nog in maar daar staat geen spanning meer op.
Portaal 140 van de zijkant gezien. Niks vanaf mast 140 loopt meer door zoals we dat zagen in september naar mast 139. De kabels onder de grond staan onder spanning en de oude kabels bovengronds naar mast 140 niet meer na 65 jaar.
Als ik dit beeld zo zie van de portaalmast en de kabels verder lopend naar de mast die gesloopt moet worden en de bovengrondse kabels zonder spanning doet mij dat gelijk terug denken aan de sloop bij Zevenaar voor zes jaar terug.
Terug lopend richting de woonwijken nog een foto van mast 140 met een beetje blauwe lucht op de achtergrond.
Een totale foto van mast 142 met op de achtergrond mast 143 en 144.
Bij de hoge steunmast 143 ziet het er hetzelfde uit als bij de masten 140 t/m 142.
De straten, fietspaden en wandelpaden worden tijdens de werkzaamheden goed afgezet. Er lopen verkeersleiders rond de straten is mij vanmorgen opgevallen zodat de mannen van Liandon rustige hun werk kunnen doen en natuurlijk voor alle veiligheid vanwege de kabels.
Mast 143 van onderen gezien. Toch een aardige constructie voor een mast die vier jaar na de oorlog is gebouwd.
En dan komen we aan bij mast 144 waar alles aan de kant van mast 145 nog alles hangt en dat aan de kant van mast 143 al wat is verdwenen.
Een apart beeld als je vorige maand nog de mast volledig ongeschonden nog hebt gezien. De geleider rechtsonder in zou een dag later verdwijnen.
Een apart gezicht zo met allerlei touwen in de mast. De ladder voor vandaag hing er al in zodat er vandaag weer snel kon worden begonnen.
Mast 145 staat er nog ongeschonden bij maar die is deze week ook aan de beurt want volgens de planning moet 26 of 28 oktober alle kabels aan de kant van mast 144 zijn verwijderd.
21 oktober
Voordat ik naar Amersfoort ging voor de SpoorParade i.v.m. het 175 Spoor in Nederland gauw een bezoek gebracht in Apeldoorn.
Nu is circuit wit helemaal leeg. De isolatoren en katrollen bungelden maar in de wind. Dit is weer mast 142.
Bij masten 143 en 144 was er activiteit aan de gang omdat tussen die twee masten de geleider nog werd verwijderd.
De heren van Liandon druk aan het werk om de istolatorkettingen los te maken van de mast om hem naar beneden te halen.
Onder wel nog een foto gemaakt van de masten 4 en 3 van de lijn naar Woudhuis. Ook mast 3 is een bijzondere mast die binnenkort wordt leeg gehaald.
Daar gaat hij dan de laatste isolatorketting van mast 144 aan de kant van Arnhem.
Even later was de isolator weg en was de traverse half leeg.
In deel 2 de laatste foto's van 21 oktober.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Het driedelig grijze weer past perfect bij de treurige aanblik van de sloop van de drievlaksmasten te Apeldoorn...
Hoewel dit masttype inderdaad niet zeldzaam is, is het toch de enige plek waar twee lijnen met dit masttype naast elkaar te zien zijn.
Hoewel dit masttype inderdaad niet zeldzaam is, is het toch de enige plek waar twee lijnen met dit masttype naast elkaar te zien zijn.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Het blijft uiteraard jammer maar voor de bewoners heel begrijpelijk. De mannen van Liandon verrichten goed werk desondanks de herfststorm.
Zeker deze masten niet zeldzaam zijn want er staan nog héél veel onder zowel in de lijnen Apeldoorn-Terwolde, Nijmegen-Apeldoorn en Nijmegen-Veenendaal. Maar we hebben straks niet meer zo'n bijzonder stukje wat we nu nog een paar hebben in Apeldoorn-Zuid.
Cheers Ruben
Zeker deze masten niet zeldzaam zijn want er staan nog héél veel onder zowel in de lijnen Apeldoorn-Terwolde, Nijmegen-Apeldoorn en Nijmegen-Veenendaal. Maar we hebben straks niet meer zo'n bijzonder stukje wat we nu nog een paar hebben in Apeldoorn-Zuid.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Als ik zo vrij mag zijn om ook dit topic te gebruiken voor een fotoreportage van vanochtend.
De toekomstige eindmast in de lijn naar Deventer. Hij is nog niet aangesloten. De werkzaamheden in de lijn naar Arnhem zijn dus verder. Toen verder naar het zuiderpark in Apeldoorn. De hoge hoekmast aan de Marchantweg, van onderaf zonder kabels. En nog een frontaal, zonder kabels is het maar een doods gezicht. Iets verder het parkje in komen we deze herfstige situatie tegen. De isolatoren hingen nog aan de steunmast. Nog een doorkijkje onder een verkleurde boom.
De toekomstige eindmast in de lijn naar Deventer. Hij is nog niet aangesloten. De werkzaamheden in de lijn naar Arnhem zijn dus verder. Toen verder naar het zuiderpark in Apeldoorn. De hoge hoekmast aan de Marchantweg, van onderaf zonder kabels. En nog een frontaal, zonder kabels is het maar een doods gezicht. Iets verder het parkje in komen we deze herfstige situatie tegen. De isolatoren hingen nog aan de steunmast. Nog een doorkijkje onder een verkleurde boom.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Deel twee. De hoge mast twee in de ruimte tussen twee woningblokken.
De bekende foto op de kruising van de Oude Beekbergerweg en de Valkenweg. Het viel me op dat het rechter huizenblok in wel erg deplorabele toestand verkeerde, alsof sloop aanstaande was. Op een foto uit 2013 zag dat er veel beter uit.
Toen kwam ik op een plek waar ik nog niet eerder was geweest en ook niet wist dat je daar kan komen. Dankzij de foto's van Ruben nu wel gedaan. Het blijkt dat er een speelterrein onder de twee eindmasten zit. Helaas nog niet geopend op het tijdstip dat ik er was en mijn camera kan niet door gaas fotograferen, de compact lag nog thuis. Dit is wel een unieke situatie, blij dat ik het nog kan vastleggen.
De lijnhoek is best groot.
Aan de andere kant vanaf de Talingweg, met niet al te handig licht.
Terug naar mast 145 bij het park. Deze staat echt direct aan de weg en is ongelofelijk laag. In Belgie zou zo''n mast veel hoger zijn.
En een voetdetail
Nog een paar details. In al de jaren heeft er geen onderhoud plaatsgevonden.
De kabels eindigden hier vanaf de noordelijke kant. Ik heb nog nergens enige tijdelijke houten beschermingsportalen of steigers gezien die voorkomen dat de kabels zaken beschadigen. Zo te zien hebben ze nu het makkelijkste deel wel gehad, de kabels die over de huizen gaan zullen wel wat meer hulpconstructies vereisen.
En met de afgeknipte kabel besluit ik.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Mooie reportage Tom. Ik ben vanmorgen ook in Apeldoorn geweest. Mijn blog moet nog even aangevuld worden vanaf 21 oktober. Beetje druk geweest met m'n treinenhobby en school.
Vorige week zijn de laatste geleiders tussen portaal 140 en mast 145 verwijderd wat nu een kaal aanzicht geef aan de lijn naar Arnhem. De glasvezelkabel blijft tot medio november zitten dan wordt hij ook weg gehaald. Ben alleen benieuwd wanneer ze de isolatoren gaan weghalen bij de steunmasten.
Cheers Ruben
Vorige week zijn de laatste geleiders tussen portaal 140 en mast 145 verwijderd wat nu een kaal aanzicht geef aan de lijn naar Arnhem. De glasvezelkabel blijft tot medio november zitten dan wordt hij ook weg gehaald. Ben alleen benieuwd wanneer ze de isolatoren gaan weghalen bij de steunmasten.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Gokje: niet?Ruben schreef:Ben alleen benieuwd wanneer ze de isolatoren gaan weghalen bij de steunmasten.
Bij de sloop van de hoogspanningslijn Wilsele-Muizen zijn de masten gewoon met isolatoren en al in de containers gegooid.
Bij het recylclagebedrijf hebben ze die er dan achteraf afgehaald.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
Mooi vastgelegd Tom! Het was prachtig fotoweer
Ben er vandaag nog in de buurt geweest, maar de masten zijn door de begroeiing langs de A1 vrijwel niet te zien Inderdaad opvallend dat de OPGW is blijven zitten. Ik kan me nog herinneren dat ergens in de jaren '90 (waarschijnlijk 1994) de bliksemtraverse aan één kant werd verstevigd daarvoor.
Het zal nog een hele klus worden om de masten tussen de huizen en in de speeltuin te demonteren en ik ben ook wel benieuwd hoe men het gaat doen boven de huizen. Misschien worden de oude huizen nu inderdaad ook wel gesloopt. Voor het slopen van de masten had het natuurlijk weinig zin om daar nieuw te bouwen.
Ben er vandaag nog in de buurt geweest, maar de masten zijn door de begroeiing langs de A1 vrijwel niet te zien Inderdaad opvallend dat de OPGW is blijven zitten. Ik kan me nog herinneren dat ergens in de jaren '90 (waarschijnlijk 1994) de bliksemtraverse aan één kant werd verstevigd daarvoor.
Het zal nog een hele klus worden om de masten tussen de huizen en in de speeltuin te demonteren en ik ben ook wel benieuwd hoe men het gaat doen boven de huizen. Misschien worden de oude huizen nu inderdaad ook wel gesloopt. Voor het slopen van de masten had het natuurlijk weinig zin om daar nieuw te bouwen.
Re: Sloop denneboommasten Apeldoorn-Zuid.
hmmm als ik de situatie van deze masten zie, verbaasd het me niet dat deze masten vervangen worden door kabels.
Ondanks dat het hoogspanningsmasten zijn, zou ik ze niet op ware grootte in m'n tuin of speeltuin willen hebben.
Eea is zeker een verbetering voor de woonsituatie voor de omwonenden, wel jammer van de masten natuurlijk
Ondanks dat het hoogspanningsmasten zijn, zou ik ze niet op ware grootte in m'n tuin of speeltuin willen hebben.
Eea is zeker een verbetering voor de woonsituatie voor de omwonenden, wel jammer van de masten natuurlijk
KML-generator generator