Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens
Van de vier 220 kV-verbindingen van Vierverlaten naar Robbenplaat & Eemshaven is er eentje niet in gebruik. Hieronder staat het 220/380 kV-overzicht van het KCD 2013 van Tennet.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens
Ja klopt. Maar dat is vlot oplosbaar.
Voor de berekening die inmiddels op de vorige pagina is beland heb ik voor het gemak dit vierde circuit wel meegerekend. Hoewel (en dat bedenk ik nu pas) het netkaartje uit het nieuwe KCD inderdaad nog ja zo duidelijk is bij de uitleg dan de Google Earth netkaart, omdat de knoop van draden en stations in de Eemshaven er wat ruimtelijker op staat..
Voor de berekening die inmiddels op de vorige pagina is beland heb ik voor het gemak dit vierde circuit wel meegerekend. Hoewel (en dat bedenk ik nu pas) het netkaartje uit het nieuwe KCD inderdaad nog ja zo duidelijk is bij de uitleg dan de Google Earth netkaart, omdat de knoop van draden en stations in de Eemshaven er wat ruimtelijker op staat..
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens
Is er trouwens behoefte aan als ik van alle netkaarten 110/150 kV van KCD 2013 een schermafdrukje maak?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens
dat is een grote verrassing. Maar niet slecht, de 220 kV ring is gered, hiep hoi!
Ja met die rekenpartij van hans op de vorige pagina lijkt het opeesn wel heel logisch nu die centrale en de tweede Norned er niet komen, maar als ik het goed snap is dit nu weer het andere uiterste zodat het net helemaal vol blijft zitten. Dat is wel zo goed mogelijk gebruik maken van wat er is maar de eemshaven is nu dus wel mooi op slot gezet voor nieuwe plannen.
Is het nu trouwens ook zo dat het bijna afzeggen van noordwest 380 ervoor zorgt dat juist zuidwest 380 meer prioriteit krijgt zodat een eventuele nieuwe producent toch nog een kust locatie kan krijgen? Of de Maasvlakte of velsen misschien?
Ja met die rekenpartij van hans op de vorige pagina lijkt het opeesn wel heel logisch nu die centrale en de tweede Norned er niet komen, maar als ik het goed snap is dit nu weer het andere uiterste zodat het net helemaal vol blijft zitten. Dat is wel zo goed mogelijk gebruik maken van wat er is maar de eemshaven is nu dus wel mooi op slot gezet voor nieuwe plannen.
Is het nu trouwens ook zo dat het bijna afzeggen van noordwest 380 ervoor zorgt dat juist zuidwest 380 meer prioriteit krijgt zodat een eventuele nieuwe producent toch nog een kust locatie kan krijgen? Of de Maasvlakte of velsen misschien?
we moeten toch nog een paar netkaarten van de jaren nul online zetten maar ik weet niet of het wel handig is om de nieuwste netkaart in losse stukken aan te bieden want dat past niet goed bij de opmaak van de pagina's met netkaarten. ik denk dat we liever eerst alle stukken aan elkaar plakken en ook het onderliggende net erbij hebben op 1 kaart samen.ElektroThriller schreef:Is er trouwens behoefte aan als ik van alle netkaarten 110/150 kV van KCD 2013 een schermafdrukje maak?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens
Ik krijg zo langzamerhand ook m'n twijfels of Zuidwest 380 wel door moet gaan. Men kan ook de bestaande lijn van Geertruidenberg naar Borssele opwaarderen naar 2635 MVA, inclusief de zijtak naar Zandvliet.
Voor Eemshaven - Vierverlaten lijkt mij een opwaardering naar vier circuits met hoge temperatuurgeleiders de beste oplossing. Daarmee heb je dan ook 2x953=1906 MVA beschikbaar. De FGO lijn zo eventueel uitgevoerd kunnen worden met een vierbundel. Dit scheelt bovendien nieuwe dure 380kV transformatoren te Vierverlaten.
Ik heb me altijd wel afgevraagd of de 220kV verbinding tussen Vierverlaten en Zwolle niet geschikt zou kunnen zijn voor een vierbundel omdat tussen de Hessenweg en Harculo dezelfde IJsselmij 220kV masten ook met vierbundel voorkwamen. Alleen gezien het krom trekken van de hoekmasten tussen Vierverlaten en Hoogeveen lijkt me dit geen optie tenzij men de hoekmasten zou vervangen door zwaardere exemplaren.
Voor Eemshaven - Vierverlaten lijkt mij een opwaardering naar vier circuits met hoge temperatuurgeleiders de beste oplossing. Daarmee heb je dan ook 2x953=1906 MVA beschikbaar. De FGO lijn zo eventueel uitgevoerd kunnen worden met een vierbundel. Dit scheelt bovendien nieuwe dure 380kV transformatoren te Vierverlaten.
Ik heb me altijd wel afgevraagd of de 220kV verbinding tussen Vierverlaten en Zwolle niet geschikt zou kunnen zijn voor een vierbundel omdat tussen de Hessenweg en Harculo dezelfde IJsselmij 220kV masten ook met vierbundel voorkwamen. Alleen gezien het krom trekken van de hoekmasten tussen Vierverlaten en Hoogeveen lijkt me dit geen optie tenzij men de hoekmasten zou vervangen door zwaardere exemplaren.
Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens
Daar zal wel meer moeten bijkomen hoor. Elia is bezig (project Brabo) met Zandvliet veel beter aan te sluiten op de rest van het Belgische net, met het oog meer te kunnen invoeren.Peter schreef:Ik krijg zo langzamerhand ook m'n twijfels of Zuidwest 380 wel door moet gaan. Men kan ook de bestaande lijn van Geertruidenberg naar Borssele opwaarderen naar 2635 MVA, inclusief de zijtak naar Zandvliet.
Er zal daar zelfs een 2e faseschuiver komen zodat er dubbel zoveel vermogen kan in-/uitgevoerd worden. Tel dus maar 2500MVA enkel richting Zandvliet, dan schiet er amper nog iets over voor Zeeland.
Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens
Een in mijn ogen best aardige mogelijkheid zou zijn om de ondertraverse van Zwolle - Meeden in te richten voor 220kV. Een tweebundel kabel zou mogelijk moeten zijn. 110 kV kan meelopen in een ondergronds tracé in dat geval. Dan is Drenthe ook bediend.
De 220 kV had in de oude situatie 520 MVA, met een virbundel zou dat 1040 MVA zijn geweest. Weinig meer dis dan 953. Je mag ervan uitgaan dat Hessenweg-Vierverlaten volledig uitgenut is.
Dan de FGO-lijn, ik vraag me af hoeveel extra belasting die masten kunnen hebben. Stel met betere geleiders circa 1500 MVA. Als dat ook over de vier circuits tussen Eems en vierverlaten kan, heb je daar 3000 MVA over de viercircuitlijn. Genoeg om de twee 220 kV-lijnen te bedienen naar Ens en Hessenweg.
Maar met 800 MVA over Zwolle-Meeden erbij zou dat misschien niet hoeven.
De 220 kV had in de oude situatie 520 MVA, met een virbundel zou dat 1040 MVA zijn geweest. Weinig meer dis dan 953. Je mag ervan uitgaan dat Hessenweg-Vierverlaten volledig uitgenut is.
Dan de FGO-lijn, ik vraag me af hoeveel extra belasting die masten kunnen hebben. Stel met betere geleiders circa 1500 MVA. Als dat ook over de vier circuits tussen Eems en vierverlaten kan, heb je daar 3000 MVA over de viercircuitlijn. Genoeg om de twee 220 kV-lijnen te bedienen naar Ens en Hessenweg.
Maar met 800 MVA over Zwolle-Meeden erbij zou dat misschien niet hoeven.
Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens
Een interessante gedachte, maar het lijkt me in die vorm niet erg realistisch. Het ingraven van 107 kilometer 110 kV-kabel zal jaren duren en ook moeten er dan negen masten gereconstrueerd worden. Maar het idee achter het toch nog eens kritisch kijken naar Zwolle-Meeden is bij nader inzien zo raar nog niet.TomBorger schreef:Een in mijn ogen best aardige mogelijkheid zou zijn om de ondertraverse van Zwolle - Meeden in te richten voor 220kV. Een tweebundel kabel zou mogelijk moeten zijn. 110 kV kan meelopen in een ondergronds tracé in dat geval. Dan is Drenthe ook bediend.
Mogelijk is het handiger en goedkoper dan het ingraven van de 110 kV-meelifters om de 220 kV-opwaardering te doen zónder ondergrondse vervanging. Door gewoon op een aantal strategische plekken een flinke 220/110 kV-trafo bij te plaatsen is eel wat te bereiken. Het lokale 110 kV-net wordt dan rechtstreeks ingevoed vanuit de 220 kV-meelifters, zodat we hetzelfde idee krijgen als wat we vandaag in Friesland zien. Wanneer er door de opwaardering naar tweebundels hogetemperatuurgeleiders voor 220 kV (analoog aan Hessenweg-Vierverlaten) dan 953 MVA beschikbare ruimte verschijnt is dat ten opzichte van de huidige situatie (270 MVA op 110 kV) een netto winst van bijna 700 MVA. Dat biedt soelaas voor heel wat windvermogen, zonder dat de 107 kilometer graafwerk nodig is.
Maargoed, dit zijn allemaal maar wat hersenspinsels. Overigens laten die wel zien dat er zonder Noordwest-380 inderdaad nog heel wat mogelijkheden zijn met het noordelijke net.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens
Ik weet niet hoe concreet Tennet dit onderzoekt, maar ik zie alvast ook heil in een HVDC-zeekabel Eemshaven-Maasvlakte.
Het HVDC-supergrid zal er ooit toch moeten komen, en de zeebodem is de ideale plek om het aan te leggen.
Het HVDC-supergrid zal er ooit toch moeten komen, en de zeebodem is de ideale plek om het aan te leggen.
Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens
Er zijn talloze varianten denkbaar.
De variant met een 220 kV-traverse fascineert voor mij persoonlijk het meest. Al vanaf de bouw in 1995 is dit weleens in mijn gedachten geweest, gezien de absurd brede ondertraverse lijkt er genoeg ruimte voor een 220 kV kabel te zijn. Met een uurtje knutselen kom ik nu in photoshop tot dit resultaat: Ik heb gekozen voor een driehoekvormige ophanging, zodat de geleideruitslag wat beperkt wordt, de binnenste 110 kV-geleider hangt namelijk erg dichtbij het mastlichaam. Ik neem aan dat de huidige traverse in het geval van de 220 kV-variant wordt vervangen door een nieuwe zwaardere. Omdat de kabels vrij laag in de mast hangen is het best denkbaar dat de mast zelf verder niet zoveel verzwaringen behoeft.
raadplaatje: welke mast is dit (makkie)
De variant met een 220 kV-traverse fascineert voor mij persoonlijk het meest. Al vanaf de bouw in 1995 is dit weleens in mijn gedachten geweest, gezien de absurd brede ondertraverse lijkt er genoeg ruimte voor een 220 kV kabel te zijn. Met een uurtje knutselen kom ik nu in photoshop tot dit resultaat: Ik heb gekozen voor een driehoekvormige ophanging, zodat de geleideruitslag wat beperkt wordt, de binnenste 110 kV-geleider hangt namelijk erg dichtbij het mastlichaam. Ik neem aan dat de huidige traverse in het geval van de 220 kV-variant wordt vervangen door een nieuwe zwaardere. Omdat de kabels vrij laag in de mast hangen is het best denkbaar dat de mast zelf verder niet zoveel verzwaringen behoeft.
raadplaatje: welke mast is dit (makkie)