Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen
Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen
Naast de westelijke hoekmast van de IJsselkruising bij Zupthen werd vandaag een nieuwe hoekmast geplaatst. Ik vermoed dat we ook hier te maken hebben met het ruimte voor de rivier project. Vanochtend zag ik dit vanuit de trein.
De bocht wordt een beetje afgesneden, zodat de kabels op de masten aan weerszijden van de hoekmast een lijnhoek gaan maken. Ik heb gezien dat ze de westelijke hoge kruisingsmast hebben verstevigd om die krachten op te kunnen vangen. Waarschijnlijk zullen ze huidige isolatorkettingen wel vervangen door de nieuwe glasvezelexemplaren in V-vorm. Heel jammer dit project, want dan verdwijnt ook hier het originele lijnbeeld van de rivierkruising, die bij Zevenaar is een paar jaar geleden al veranderd en de kruising bij Hattem is al een tijdje weg.
De nieuwe hoekmast is er waarschijnlijk een met stompe traverses, ook niet echt een vooruitgang lijkt me. Ik zal kijken of ik er binnenkort dichterbij kan komen.
Op de terugweg, was de gehele mast geplaatst. Hij staat zeer dichtbij de oude en is opmerkelijk genoeg precies even hoog, maar zal op een tafeltje staan als bij Heerde.
En nog een uitsnede. Verder inzoomen zat er niet in.
Omdat het gaat om een hoekmast, met krachten haaks op de lijnrichting, zal het niet eenvoudig zijn om de mast op te tillen en op een platform te plaatsen. Daarom zal men een nieuwe mast ernaast bouwen.De bocht wordt een beetje afgesneden, zodat de kabels op de masten aan weerszijden van de hoekmast een lijnhoek gaan maken. Ik heb gezien dat ze de westelijke hoge kruisingsmast hebben verstevigd om die krachten op te kunnen vangen. Waarschijnlijk zullen ze huidige isolatorkettingen wel vervangen door de nieuwe glasvezelexemplaren in V-vorm. Heel jammer dit project, want dan verdwijnt ook hier het originele lijnbeeld van de rivierkruising, die bij Zevenaar is een paar jaar geleden al veranderd en de kruising bij Hattem is al een tijdje weg.
De nieuwe hoekmast is er waarschijnlijk een met stompe traverses, ook niet echt een vooruitgang lijkt me. Ik zal kijken of ik er binnenkort dichterbij kan komen.
Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen
Ga die mensen van Tennet eens uitleggen dat een gewichtje van een paar honderd kilo in zo'n situatie wonderen kan doenTomBorger schreef: Waarschijnlijk zullen ze huidige isolatorkettingen wel vervangen door de nieuwe glasvezelexemplaren in V-vorm.
Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen
Ook wel apart dat de 150kV IJsselkruising bij Zutphen wordt aangepast. Jammer dat het originele lijnbeeld hierdoor verloren gaat. Het zou me niets verbazen als beide kruisingsmasten v-ophangingen gaan krijgen. Het is niet gezegd dat het met kunststof isolatoren gedaan wordt. Is volgens mij bij Zevenaar ook niet gebeurd.
Gewichten onderaan isolatorkettingen zijn in Nederland een zeldzaamheid. Heb het op een paar plekken in Noord-Brabant gezien. In Duitsland wordt het vaker toegepast.
Gewichten onderaan isolatorkettingen zijn in Nederland een zeldzaamheid. Heb het op een paar plekken in Noord-Brabant gezien. In Duitsland wordt het vaker toegepast.
Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen
Goed dat je dit hebt weten vast te leggen Tom. Apart dat het lijnbeeld daar wordt aangepast. Het zou zo kunnen dat de isolatoren zo worden opgehangen als bij Zevenaar.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen
Vandaag was ik in de gelegenheid er even poolshoogte te nemen. De mast is vrijwel gelijk aan de oorspronkelijke versie met uitzondering dan van de leuningen en het onderstuk. De mast staat dicht naast de oude, en staat op een verzwaard fundament, het heeft hier dus ook met het verleggen van de dijken van de IJssel te maken. Wat me te binnen schoot is waarom er niet gewoon een klomp beton om de poten is gestort, dat hebben ze bij die masten in Helmond ook uitgevoerd. Dan had je geen nieuwe mast hoeven maken en de kabels moeten over zetten.
Een staande, met een klein zonnetje, later deze dag zou het wel helder worden . Het is duidelijk dat de nieuwe mast qua uiterlijk natuurlijk nooit het ontwerp van de oorspronkelijke kan evenaren.
Ook hier was de sloper al bezig om de boel af te breken, een triest gezicht.
In de andere richting biedt de lijn het vertrouwde beeld.
En nog een detail van de traverse. Op zich snap ik dat een leuning veiliger werken is, maar ik kan met niet voorstellen dat dit nou de bedoeling moet zijn, met iets meer aandacht voor vormgeving was er een veel betere oplossing mogelijk geweest, zonder verlies van functionaliteit. Was het niet mogelijk om een soort kattenoor te maken als bij de oostring? Aan de andere kant is het altijd nog beter dan die stompe traverses, zoals ze bij Tiel hebben gedaan.
Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen
Er gaat niets boven veldwerk. Dank voor de genomen moeite - hoewel dat altijd moeilijk zo genoemd kan worden wanneer de interesse ook bij degene zelf primair de aanleiding is.
Nee. Hier ben ik niet van onder de indruk.
Wat we dadelijk krijgen is een bedorven IJsselkruising met V-ophanging en een flauwe aanloophoek (daar zijn die kruisingsmasten trouwens ook niet op ontworpen!), een cosmetisch sneue hoekmast die uit de toon en uit de lijn valt, gevolgd door een normale steunmast die ook weer V-ophanging krijgen zal en een lichte hoekfunctie gaat vervullen. Oftewel, weer een typisch voorbeeld van de reconstructies van de jaren 10. Chapeau.
Die nieuwe mast heeft trouwens wel redelijk afwijkend lattenwerk als je het mij vraagt. Geen kniksteunen meer in de torenwanden. En dat voor een hoekmast? Hmm... Het zal toch niet dezelfde ontwerper zijn als bij Zwartsluis?
Edit: ik zet er eentje op de voorpagina. Toch wat teveel komkommers deze week met die zendpiraten, tijd voor echte dingen.
Nee. Hier ben ik niet van onder de indruk.
Wat we dadelijk krijgen is een bedorven IJsselkruising met V-ophanging en een flauwe aanloophoek (daar zijn die kruisingsmasten trouwens ook niet op ontworpen!), een cosmetisch sneue hoekmast die uit de toon en uit de lijn valt, gevolgd door een normale steunmast die ook weer V-ophanging krijgen zal en een lichte hoekfunctie gaat vervullen. Oftewel, weer een typisch voorbeeld van de reconstructies van de jaren 10. Chapeau.
Die nieuwe mast heeft trouwens wel redelijk afwijkend lattenwerk als je het mij vraagt. Geen kniksteunen meer in de torenwanden. En dat voor een hoekmast? Hmm... Het zal toch niet dezelfde ontwerper zijn als bij Zwartsluis?
Edit: ik zet er eentje op de voorpagina. Toch wat teveel komkommers deze week met die zendpiraten, tijd voor echte dingen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen
Mooie foto's! Hebben we meteen een duidelijk beeld van de nieuwe hoekmast. Ben het helemaal met Hans eens dat reconstructies op deze manier het lijnbeeld niet ten goede komen. Het broekstuk van de bestaande hoekmast had inderdaad ook in verstevigd beton gegoten kunnen worden. Dat had er beter uitgezien dan wat het nu wordt.
Ik zie dat men vandaag ook aan het werk was in één van de kruisingsmasten. Kon je nog zien waar ze mee bezig waren?
Ik zie dat men vandaag ook aan het werk was in één van de kruisingsmasten. Kon je nog zien waar ze mee bezig waren?
Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen
Ja Hans, die missende knikverkorters viel mij ook op, ook zitten er veel minder bouten in de diagonalen, waarbij ook geen knoopplaten zijn toegepast. Bijvoorbeeld tussen de onder- en middentraverse. Misschien dat met huidig hogesterkte staal er op dit gebied wat meer mogelijk is, maar het is wel opvallend zo.
Bij de kruisingsmast waren ze daarentegen juist bezig om knikverkorters aan te brengen, zie deze 100% uitsnede.
Bij de kruisingsmast waren ze daarentegen juist bezig om knikverkorters aan te brengen, zie deze 100% uitsnede.
Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen
Aha, we vroegen ons al af wat de objecten in de toren van de kruisingsmast waren. Maar het blijken dus mensen te zijn.
Alleen het aanbrengen van extra kniksteuntjes.. nou moe, dan krijgen we dadelijk dus ook nog twee verschillend ogende kruisingsmasten. Zal je zien dat dit exemplaar V-ophanging krijgt en dat ze de oostelijke mast ongemoeid laten. Plus dat je je kan afvragen of de extra kniksteuntjes wel opwegen tegen de verzwakking van de randstaaf door twee boorgaten vlakbij elkaar.
Vroeger hadden we gezegd: het zal wel. De dames en heren ingenieurs weten waar ze mee bezig zijn. Maar de laatste tijd ben ik daar eigenlijk toch ietsje minder zeker van geworden.
Enerzijds enkelvoudige boutverbindingen (Zwartsluis, één falende bout en de zaak verandert met een vaartje van 9.81 m/sec in een letterlijke grondkabel), hoekmakende kruisingsmasten, ontbrekende knoopplaten en kromtrekkende wintracks, maar anderzijds zelfs railings op plekken waar geen enkel mens normaliter zonder dubbele zekering komt. Ergens raken we de weg kwijt heb ik het idee.
Alleen het aanbrengen van extra kniksteuntjes.. nou moe, dan krijgen we dadelijk dus ook nog twee verschillend ogende kruisingsmasten. Zal je zien dat dit exemplaar V-ophanging krijgt en dat ze de oostelijke mast ongemoeid laten. Plus dat je je kan afvragen of de extra kniksteuntjes wel opwegen tegen de verzwakking van de randstaaf door twee boorgaten vlakbij elkaar.
Vroeger hadden we gezegd: het zal wel. De dames en heren ingenieurs weten waar ze mee bezig zijn. Maar de laatste tijd ben ik daar eigenlijk toch ietsje minder zeker van geworden.
Enerzijds enkelvoudige boutverbindingen (Zwartsluis, één falende bout en de zaak verandert met een vaartje van 9.81 m/sec in een letterlijke grondkabel), hoekmakende kruisingsmasten, ontbrekende knoopplaten en kromtrekkende wintracks, maar anderzijds zelfs railings op plekken waar geen enkel mens normaliter zonder dubbele zekering komt. Ergens raken we de weg kwijt heb ik het idee.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen
In België hebben we wel eens wat oudere masten die het begeven, maar de nieuwe zijn beduidend steviger (dikkere betonpalen of een steviger vakwerk, dikkere randstaven, betere funderingen,...).
Bij jullie is het net andersom
Bij jullie is het net andersom