Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Bericht door Tom » 03 feb 2014 21:27

Naast de westelijke hoekmast van de IJsselkruising bij Zupthen werd vandaag een nieuwe hoekmast geplaatst. Ik vermoed dat we ook hier te maken hebben met het ruimte voor de rivier project. Vanochtend zag ik dit vanuit de trein.
P1030113 bew 800.jpg
P1030113 bew 800.jpg (67.85 KiB) 8922 keer bekeken
Op de terugweg, was de gehele mast geplaatst. Hij staat zeer dichtbij de oude en is opmerkelijk genoeg precies even hoog, maar zal op een tafeltje staan als bij Heerde.
P1030127 bew 800.jpg
P1030127 bew 800.jpg (51.77 KiB) 8922 keer bekeken
En nog een uitsnede. Verder inzoomen zat er niet in.
P1030127 bew crop 800.jpg
P1030127 bew crop 800.jpg (54.03 KiB) 8922 keer bekeken
Omdat het gaat om een hoekmast, met krachten haaks op de lijnrichting, zal het niet eenvoudig zijn om de mast op te tillen en op een platform te plaatsen. Daarom zal men een nieuwe mast ernaast bouwen.

De bocht wordt een beetje afgesneden, zodat de kabels op de masten aan weerszijden van de hoekmast een lijnhoek gaan maken. Ik heb gezien dat ze de westelijke hoge kruisingsmast hebben verstevigd om die krachten op te kunnen vangen. Waarschijnlijk zullen ze huidige isolatorkettingen wel vervangen door de nieuwe glasvezelexemplaren in V-vorm. Heel jammer dit project, want dan verdwijnt ook hier het originele lijnbeeld van de rivierkruising, die bij Zevenaar is een paar jaar geleden al veranderd en de kruising bij Hattem is al een tijdje weg.

De nieuwe hoekmast is er waarschijnlijk een met stompe traverses, ook niet echt een vooruitgang lijkt me. Ik zal kijken of ik er binnenkort dichterbij kan komen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Bericht door Shrek » 03 feb 2014 21:49

TomBorger schreef: Waarschijnlijk zullen ze huidige isolatorkettingen wel vervangen door de nieuwe glasvezelexemplaren in V-vorm.
Ga die mensen van Tennet eens uitleggen dat een gewichtje van een paar honderd kilo in zo'n situatie wonderen kan doen

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Bericht door Peter » 03 feb 2014 22:22

Ook wel apart dat de 150kV IJsselkruising bij Zutphen wordt aangepast. Jammer dat het originele lijnbeeld hierdoor verloren gaat. Het zou me niets verbazen als beide kruisingsmasten v-ophangingen gaan krijgen. Het is niet gezegd dat het met kunststof isolatoren gedaan wordt. Is volgens mij bij Zevenaar ook niet gebeurd.

Gewichten onderaan isolatorkettingen zijn in Nederland een zeldzaamheid. Heb het op een paar plekken in Noord-Brabant gezien. In Duitsland wordt het vaker toegepast.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Bericht door Ruben » 03 feb 2014 22:44

Goed dat je dit hebt weten vast te leggen Tom. Apart dat het lijnbeeld daar wordt aangepast. Het zou zo kunnen dat de isolatoren zo worden opgehangen als bij Zevenaar.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Bericht door Tom » 04 feb 2014 20:10

Vandaag was ik in de gelegenheid er even poolshoogte te nemen. De mast is vrijwel gelijk aan de oorspronkelijke versie met uitzondering dan van de leuningen en het onderstuk. De mast staat dicht naast de oude, en staat op een verzwaard fundament, het heeft hier dus ook met het verleggen van de dijken van de IJssel te maken. Wat me te binnen schoot is waarom er niet gewoon een klomp beton om de poten is gestort, dat hebben ze bij die masten in Helmond ook uitgevoerd. Dan had je geen nieuwe mast hoeven maken en de kabels moeten over zetten.
DSF_1992kopie.jpg
DSF_1992kopie.jpg (211.82 KiB) 8869 keer bekeken
Een staande, met een klein zonnetje, later deze dag zou het wel helder worden . Het is duidelijk dat de nieuwe mast qua uiterlijk natuurlijk nooit het ontwerp van de oorspronkelijke kan evenaren.
DSF_1997kopie.jpg
DSF_1997kopie.jpg (469.99 KiB) 8869 keer bekeken
Ook hier was de sloper al bezig om de boel af te breken, een triest gezicht.
DSF_1998.JPG
DSF_1998.JPG (240.41 KiB) 8869 keer bekeken
In de andere richting biedt de lijn het vertrouwde beeld.
DSF_2001.JPG
DSF_2001.JPG (399.38 KiB) 8869 keer bekeken
En nog een detail van de traverse. Op zich snap ik dat een leuning veiliger werken is, maar ik kan met niet voorstellen dat dit nou de bedoeling moet zijn, met iets meer aandacht voor vormgeving was er een veel betere oplossing mogelijk geweest, zonder verlies van functionaliteit. Was het niet mogelijk om een soort kattenoor te maken als bij de oostring? Aan de andere kant is het altijd nog beter dan die stompe traverses, zoals ze bij Tiel hebben gedaan.
DSF_2016.JPG
DSF_2016.JPG (206.34 KiB) 8869 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Bericht door Hans » 04 feb 2014 20:48

Er gaat niets boven veldwerk. Dank voor de genomen moeite - hoewel dat altijd moeilijk zo genoemd kan worden wanneer de interesse ook bij degene zelf primair de aanleiding is.

Nee. Hier ben ik niet van onder de indruk.
Wat we dadelijk krijgen is een bedorven IJsselkruising met V-ophanging en een flauwe aanloophoek (daar zijn die kruisingsmasten trouwens ook niet op ontworpen!), een cosmetisch sneue hoekmast die uit de toon en uit de lijn valt, gevolgd door een normale steunmast die ook weer V-ophanging krijgen zal en een lichte hoekfunctie gaat vervullen. Oftewel, weer een typisch voorbeeld van de reconstructies van de jaren 10. Chapeau.

Die nieuwe mast heeft trouwens wel redelijk afwijkend lattenwerk als je het mij vraagt. Geen kniksteunen meer in de torenwanden. En dat voor een hoekmast? Hmm... Het zal toch niet dezelfde ontwerper zijn als bij Zwartsluis?

Edit: ik zet er eentje op de voorpagina. Toch wat teveel komkommers deze week met die zendpiraten, tijd voor echte dingen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Bericht door Peter » 04 feb 2014 23:28

Mooie foto's! Hebben we meteen een duidelijk beeld van de nieuwe hoekmast. Ben het helemaal met Hans eens dat reconstructies op deze manier het lijnbeeld niet ten goede komen. Het broekstuk van de bestaande hoekmast had inderdaad ook in verstevigd beton gegoten kunnen worden. Dat had er beter uitgezien dan wat het nu wordt.

Ik zie dat men vandaag ook aan het werk was in één van de kruisingsmasten. Kon je nog zien waar ze mee bezig waren?

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Bericht door Tom » 04 feb 2014 23:50

Ja Hans, die missende knikverkorters viel mij ook op, ook zitten er veel minder bouten in de diagonalen, waarbij ook geen knoopplaten zijn toegepast. Bijvoorbeeld tussen de onder- en middentraverse. Misschien dat met huidig hogesterkte staal er op dit gebied wat meer mogelijk is, maar het is wel opvallend zo.

Bij de kruisingsmast waren ze daarentegen juist bezig om knikverkorters aan te brengen, zie deze 100% uitsnede.
DSF_2006 crop.jpg
DSF_2006 crop.jpg (164.44 KiB) 8843 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Bericht door Hans » 05 feb 2014 11:31

Aha, we vroegen ons al af wat de objecten in de toren van de kruisingsmast waren. Maar het blijken dus mensen te zijn.
Alleen het aanbrengen van extra kniksteuntjes.. nou moe, dan krijgen we dadelijk dus ook nog twee verschillend ogende kruisingsmasten. Zal je zien dat dit exemplaar V-ophanging krijgt en dat ze de oostelijke mast ongemoeid laten. Plus dat je je kan afvragen of de extra kniksteuntjes wel opwegen tegen de verzwakking van de randstaaf door twee boorgaten vlakbij elkaar.

Vroeger hadden we gezegd: het zal wel. De dames en heren ingenieurs weten waar ze mee bezig zijn. Maar de laatste tijd ben ik daar eigenlijk toch ietsje minder zeker van geworden.
Enerzijds enkelvoudige boutverbindingen (Zwartsluis, één falende bout en de zaak verandert met een vaartje van 9.81 m/sec in een letterlijke grondkabel), hoekmakende kruisingsmasten, ontbrekende knoopplaten en kromtrekkende wintracks, maar anderzijds zelfs railings op plekken waar geen enkel mens normaliter zonder dubbele zekering komt. Ergens raken we de weg kwijt heb ik het idee.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Bericht door Shrek » 05 feb 2014 11:40

In België hebben we wel eens wat oudere masten die het begeven, maar de nieuwe zijn beduidend steviger (dikkere betonpalen of een steviger vakwerk, dikkere randstaven, betere funderingen,...).
Bij jullie is het net andersom

Plaats reactie