Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2919
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door ElektroThriller » 26 jul 2014 13:29

Masten 16N en 17N in aanbouw (vervolgje)
Stand van zaken zaterdagochtend ergens tussen 11:00 uur en 12:00 uur. Bij 16N ontbreekt nog een halve traverse. Bij 17N is er ten opzichte van 24 uur geleden niets, nada veranderd, afgezien van auto's die de werkplek hebben verlaten. Zo te zien gaat men bij 16N en 17N maandag gewoon verder, anders (bouwvak) hadden ze beide telescoopkranen wel weggehaald.
IMG_0394B_800.jpg
26 juli 2014.
IMG_0394B_800.jpg (445.92 KiB) 581 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2014:07:26 11:24:51
Image taken on:
26 jul 2014 09:24
Focus length:
23.576 mm
Shutter speed:
1/1000 Sec
F-number:
f/5
ISO speed rating:
125
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon PowerShot SX270 HS
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_0395B_800.jpg
26 juli 2014.
IMG_0395B_800.jpg (703.37 KiB) 581 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2014:07:26 11:24:56
Image taken on:
26 jul 2014 09:24
Focus length:
23.576 mm
Shutter speed:
1/640 Sec
F-number:
f/5
ISO speed rating:
80
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon PowerShot SX270 HS
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_0397B_800.jpg
26 juli 2014.
IMG_0397B_800.jpg (199.83 KiB) 581 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2014:07:26 11:40:36
Image taken on:
26 jul 2014 09:40
Focus length:
9.874 mm
Shutter speed:
1/1000 Sec
F-number:
f/4
ISO speed rating:
80
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon PowerShot SX270 HS
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_0398B_800.jpg
26 juli 2014.
IMG_0398B_800.jpg (640.65 KiB) 581 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2014:07:26 11:41:34
Image taken on:
26 jul 2014 09:41
Focus length:
9.235 mm
Shutter speed:
1/1250 Sec
F-number:
f/4
ISO speed rating:
80
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon PowerShot SX270 HS
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1375
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door Ruben » 26 jul 2014 14:08

Het begint al aardig op te schieten daar rond de A1. De updates blijven leuk om te volgen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

captain007
110 kV
Loads: 127
Aangesloten op: 23 apr 2013 22:31
Favoriete mastsoort: donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door captain007 » 26 jul 2014 20:04

Bouwvak gaat niet op voor dit soort projecten. Dit zijn zogenaamde PPS projecten met beschikbaarheidsvergoedingen, etc. Dat betekend dat die snelweg zo snel mogelijk klaar moet zijn, omdat de aannemer anders geld misloopt. Dat heeft dus ook gevolgen voor deze werkzaamheden, omdat die op tijd klaar moeten zijn zodat bepaalde delen van het tracé op tijd aangelegd kunnen worden.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3034
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door Peter » 26 jul 2014 21:31

Mooie fotoupdate! Ik mis behalve een traverse ook nog een topstuk... of zou er meteen al een GSM-antenne in komen?

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2919
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door ElektroThriller » 27 jul 2014 09:06

Masten 16N en 17N in aanbouw (tweede vervolgje)
Met onder meer 17N en 18/18N.
Bij 17N is de telescoopkraan van afgelopen vrijdagochtend weg. Ik neem aan dat ze hier verder gaan als 16N voltooid is.
De locatie van 18N bevindt zich dicht bij die van 18 (standaard S+0-verhaal). 18N wordt een hoekmast +6. Dat betekent dat de ondertraverse van 18N zich ongeveer halverwege de traversen van 18 bevindt. Het is dus mogelijk dat circuit Wit (Edit: Zwart) al op twee halve traversen wordt gemonteerd, terwijl Zwart (Edit:Wit) volgt nadat daarvoor ruimte is gemaakt. Als je de voorgemonteerde delen ziet, kan dit nog lang niet alles zijn.
Bij veel hoekmasten staan aan één zijde de lijnen loodrecht op de traversen. Zie bijvoorbeeld 5N en 7N van het 'schapentracé' 5N-6N-7N. De toren kan ook zodanig zijn verdraaid dat zo'n rechte hoek er niet is. Ik weet nog niet hoe het bij 16N en 17N zit.
Edit: een storende fout van mij. Het noordelijke circuit is Zwart, niet Wit. Mutatis mutandarts is het zuidelijke circuit Wit, dus niet Zwart. Het lijkt me zelfs mogelijk dat Zwart noordelijk van 18 wordt aangesloten op mast 19 (=154).
IMG_0392B_800.jpg
27 juli 2014.
IMG_0392B_800.jpg (265.87 KiB) 539 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2014:07:26 11:20:58
Image taken on:
26 jul 2014 09:20
Focus length:
5.84 mm
Shutter speed:
1/1250 Sec
F-number:
f/4
ISO speed rating:
80
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon PowerShot SX270 HS
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_0393B_800.jpg
27 juli 2014.
IMG_0393B_800.jpg (223.87 KiB) 539 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2014:07:26 11:21:22
Image taken on:
26 jul 2014 09:21
Focus length:
14.969 mm
Shutter speed:
1/500 Sec
F-number:
f/4.5
ISO speed rating:
80
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon PowerShot SX270 HS
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_0396B_800.jpg
27 juli 2014.
IMG_0396B_800.jpg (669.72 KiB) 539 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2014:07:26 11:26:10
Image taken on:
26 jul 2014 09:26
Focus length:
5.639 mm
Shutter speed:
1/800 Sec
F-number:
f/4
ISO speed rating:
80
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon PowerShot SX270 HS
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_0399B_800.jpg
27 juli 2014.
IMG_0399B_800.jpg (258.29 KiB) 539 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2014:07:26 11:42:05
Image taken on:
26 jul 2014 09:42
Focus length:
12.300998573466 mm
Shutter speed:
1/1000 Sec
F-number:
f/4.5
ISO speed rating:
80
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon PowerShot SX270 HS
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 27 jul 2014 16:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 2999
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door Hans » 27 jul 2014 15:52

ElektroThriller voegde de load toe:Dat betekent dat de ondertraverse van 18N zich ongeveer halverwege de traversen van 18 bevindt. Het is dus mogelijk dat circuit Wit al op twee halve traversen wordt gemonteerd, terwijl Zwart volgt nadat daarvoor ruimte is gemaakt. Als je de voorgemonteerde delen ziet, kan dit nog lang niet alles zijn.
Wacht eens even, dat kan best eens gaan kloppen. Op het tracékaartje staan enkele nieuwe mastposities uiterst dicht op de bestaande mastposities. En er staat ergens in het nethistorietopic een foto uit Twente waarbij men de A1 oversteekt met de nieuwe combinatieverbinding. De oude donaumasten die daar stonden zijn op die foto inderdaad half afgezaagd zodat de nieuwe combinatielijn er zo dicht mogelijk tegenaan kon worden geplaatst. Wanneer de redundantie en de arbowet het bij de takelwerkzaamheden toelaat om permanent één circuit onder spanning te houden, dan kan dat hier eveneens worden gedaan. Scheelt weer een extra afwijking in de nieuwe mastpositie.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2919
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door ElektroThriller » 27 jul 2014 17:03

Met inachtneming van mijn foutieve verwisseling van Wit en Zwart is er nog het volgende theorietje:
Aannemend dat het toch niet lang meer kan duren dat er thv 7N-8N netten over de A1 zullen worden gespannen, is het duidelijk dat:
1. eerst de 2x3 lijnen van 7N via 8N naar 9 worden getrokken. Ze worden aan de voet van mast 9 afgespannen.
2. Nu kunnen de Gerüstjongens alles bij de Maxisweg slopen - en kan ik zonder gevaar voor eigen leven aldaar weer gewoon het fietspad gebruiken (16N-17N krijgt daarna de netten).
3. Van 5N worden de 2x3 lijnen naar mast 4 getrokken en aldaar aan de voet afgespannen.
4. Het is nu betrekkelijk eenvoudig en snel dat bij 4 en 9 de draden circuitsgewijs worden opgehesen, aangesloten en doorverbonden. Het nieuwe tracé is dan van 4 t/m 9 in gebruik.
5. Er is een 'maar'. Bij 9 en 4 moeten de oude circuits worden afgekoppeld en ergens aan de voet verankerd. Mast 5 is een draagmast, dus je moet de draden richting 4 verankeren. Het oude circuit 4 kan ergens in de eindfase worden verwijderd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2919
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door ElektroThriller » 30 jul 2014 16:01

Masten 16N, 17N en 18N
Van 18N zijn drie van de vier poeren klaar. Qua voormontage ontbreekt er nog een torendeel.
Bij 17N zijn twee ploegen met de latchways bezig. Een andere ploeg is bezig met de eerste helft van de boventraverse. Naar verwachting hangt eind van de dag de boventraverse er in zijn geheel in.
Het topje van 16N was zaterdag om hijstechnische redenen nog niet aanwezig.
IMG_0403B_800.jpg
30 juli 2014.
IMG_0403B_800.jpg (812.83 KiB) 418 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2014:07:30 13:32:48
Image taken on:
30 jul 2014 11:32
Focus length:
14.575 mm
Shutter speed:
1/400 Sec
F-number:
f/4.5
ISO speed rating:
80
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon PowerShot SX270 HS
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_0405B_800.jpg
30 juli 2014.
IMG_0405B_800.jpg (893 KiB) 418 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2014:07:30 13:37:15
Image taken on:
30 jul 2014 11:37
Focus length:
4.5 mm
Shutter speed:
1/1000 Sec
F-number:
f/4
ISO speed rating:
80
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon PowerShot SX270 HS
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_0407B_800.jpg
30 juli 2014.
IMG_0407B_800.jpg (916.57 KiB) 418 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2014:07:30 13:39:15
Image taken on:
30 jul 2014 11:39
Focus length:
24.12100456621 mm
Shutter speed:
1/640 Sec
F-number:
f/5
ISO speed rating:
80
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon PowerShot SX270 HS
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_0409B_800.jpg
30 juli 2014.
IMG_0409B_800.jpg (936.52 KiB) 418 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2014:07:30 13:40:48
Image taken on:
30 jul 2014 11:40
Focus length:
4.5 mm
Shutter speed:
1/640 Sec
F-number:
f/4
ISO speed rating:
80
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon PowerShot SX270 HS
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_0412B_800.jpg
30 juli 2014.
IMG_0412B_800.jpg (389.12 KiB) 418 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2014:07:30 13:45:20
Image taken on:
30 jul 2014 11:45
Focus length:
7.495 mm
Shutter speed:
1/1000 Sec
F-number:
f/4
ISO speed rating:
80
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon PowerShot SX270 HS
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_0413B_800.jpg
30 juli 2014.
IMG_0413B_800.jpg (953.21 KiB) 418 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2014:07:30 14:04:44
Image taken on:
30 jul 2014 12:04
Focus length:
4.5 mm
Shutter speed:
1/1250 Sec
F-number:
f/4
ISO speed rating:
80
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon PowerShot SX270 HS
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
IMG_0414B_800.jpg
30 juli 2014.
IMG_0414B_800.jpg (815.61 KiB) 418 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2014:07:30 14:05:05
Image taken on:
30 jul 2014 12:05
Focus length:
24.12100456621 mm
Shutter speed:
1/1000 Sec
F-number:
f/5
ISO speed rating:
160
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon PowerShot SX270 HS
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3034
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door Peter » 30 jul 2014 16:07

De montage van een (hoek)mast blijft een prachtig gezicht!!! Het gaat toch allemaal nog wel vrij vlot. Ik neem aan dat er maandag met het noodweer niets is gedaan.

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2919
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door ElektroThriller » 30 jul 2014 16:16

Wij waren die maandag in Veldhoven. Ik heb de hele dag Buienradar gevolgd. Ik zag dat in de middag die buiencurve (druklijn) naar het noorden doorschoof. (Almere had weinig neerslag, hoorden we.) Dus ik denk dat ze weinig last hebben gehad, want behoorlijk opgeschoten! Terug gingen we via A2-A1-A6, omdat dat zo uitkwam Bij 16N waren de ontbrekende halve traverse plus topje gemonteerd. De 200-tons kraan had zijn stempels ingetrokken en was naar 17N, andere kant A1 - dus takken-end omrijden - om zich daar te installeren. Het torenstuk, tot aan de ondertraverse, was al gemonteerd. De handicap bij 17N is het feit dat er twee bouwplaatsen zijn. Op de foto zie je de vierde traversehelft op een trailer staan. Hemelsbreed misschien 40 meter verplaatst.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie