Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2952
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door ElektroThriller » 20 jun 2014 16:03

IMG_0321B_800.jpg
20 juni 2014. Vandaag worden de vier bekistingen bij mast 4 verwijderd. Indrukwekkend! Om niet te zeggen: verpletterend!
IMG_0321B_800.jpg (229.87 KiB) 677 keer geschouwd
IMG_0322B_800.jpg
20 juni 2014. Een blik in oostelijke richting vanuit de schapenlocatie.
IMG_0322B_800.jpg (139.48 KiB) 677 keer geschouwd
IMG_0323B_800.jpg
20 juni 2014. Mast 10N. Circuit Zwart is compleet afgehangen, maar nog steeds spanningsloos in verband met het van katrollen voorzien van Zwart bij mast 15.
IMG_0323B_800.jpg (241.93 KiB) 677 keer geschouwd
IMG_0324B_800.jpg
20 juni 2014. De traversen van mast 10N.
IMG_0324B_800.jpg (117.49 KiB) 677 keer geschouwd
IMG_0325B_800.jpg
20 juni 2014. Blik in oostelijke richting. Op de voorgrond mast 11.
IMG_0325B_800.jpg (244.87 KiB) 677 keer geschouwd
IMG_0331B_800.jpg
20 juni 2014. Blik in westelijke richting. Op de voorgrond mast 11, waar de tui plus ballastblokken zijn verwijderd.
IMG_0331B_800.jpg (222.7 KiB) 677 keer geschouwd
IMG_0332B_800.jpg
20 juni 2014. Blik in oostelijke richting. Op de voorgrond mast 14.
IMG_0332B_800.jpg (201.14 KiB) 677 keer geschouwd
IMG_0335B_800.jpg
20 juni 2014. Detail van mast 15.
IMG_0335B_800.jpg (107.59 KiB) 677 keer geschouwd
IMG_0336B_800.jpg
20 juni 2014. De locatie van mast 15N, schuin achter parenclub Fata Morgana. De vrachtwagen heeft zojuist een partij hoogwaardig staal afgeleverd.
IMG_0336B_800.jpg (118 KiB) 677 keer geschouwd
IMG_0337B_800.jpg
20 juni 2014. Mast 15, nu gezien vanuit noordelijke richting. De telescoopkraan is betrokken bij de voormontage van mast 16N.
IMG_0337B_800.jpg (116.95 KiB) 677 keer geschouwd
IMG_0338B_800.jpg
20 juni 2014. De voormontage van mast 17N. De mast zelf komt achter de eerste rij bomen te staan.
IMG_0338B_800.jpg (181.16 KiB) 677 keer geschouwd
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3069
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door Peter » 20 jun 2014 17:08

Interessante update. Nu is het me ook wel duidelijk waarom mast 13 gedeeltelijk katrollen heeft gekregen. Als ik nog even naar de SAA plannen kijk komt daar vlak achter hoekmast 14N te staan en de andere masten waar men circuit zwart nu ook in de katrollen hangt worden gesloopt.

Wederom mooi dat je foto's hebt kunnen maken tijdens de werkzaamheden zoals nu met de monteurs in mast 15

De onderdelen van de nieuw te bouwen masten beginnen ook al vorm te krijgen!

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2952
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door ElektroThriller » 20 jun 2014 19:20

Proefje met 1200 pixels (anderhalf keer zo breed, en dus ook hoog)
IMG_0321B_1200.jpg
20 juni 2014.
IMG_0321B_1200.jpg (505.04 KiB) 638 keer geschouwd
En dat mastenoverzicht met 1600 pixels:
IMG_0322B_1600.jpg
20 juni 2014.
IMG_0322B_1600.jpg (514.16 KiB) 638 keer geschouwd
Deze blijkt bij mij naar 1048 x 784 te zijn geschaald. Heeft kennelijk met mijn beeldschermresolutie te maken.
Edit: in de vergrote weergave is er een optie - én een optie +. Nog een keer vergroten levert schermvullend beeld!
HIER WORD IK BLIJ VAN! (Leuker dan Italië - Costa Rica.)
Dank; hartelijk dank.
Edit 2: details van de werkers in mast 15. Resolutie 1507 x 1111 pixels.
IMG_0335BB.JPG
20 juni 2014.
IMG_0335BB.JPG (343.56 KiB) 593 keer geschouwd
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 21 jun 2014 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1687
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door Shrek » 21 jun 2014 00:14

ElektroThriller voegde de load toe: Deze blijkt bij mij naar 1048 x 784 te zijn geschaald. Heeft kennelijk met mijn beeldschermresolutie te maken.
Edit: in de vergrote weergave is er een optie - én een optie +. Nog een keer vergroten levert schermvullend beeld!
HIER WORD IK BLIJ VAN! (Leuker dan Italië - Costa Rica.)
Dank; hartelijk dank.
Je bent niet de enige
Eindelijk fotos die echt het gevoel geven dat ik zelf nabij Amsterdam sta

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3069
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door Peter » 21 jun 2014 09:15

Het werkt inderdaad erg goed en op deze manier zijn dit soort reportages nog beter te volgen

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2952
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door ElektroThriller » 26 jun 2014 19:40

Vandaag niet zo veel nieuws. Bij 6N worden de halfverankeringen gemonteerd. De masten 13 en 14 krijgen tijdelijke aftuiingen.
IMG_0340B_LR.jpg
26 juni 2014.
IMG_0340B_LR.jpg (674.62 KiB) 539 keer geschouwd
IMG_0341B_LR.jpg
26 juni 2014.
IMG_0341B_LR.jpg (404.02 KiB) 539 keer geschouwd
IMG_0343B_LR.jpg
26 juni 2014.
IMG_0343B_LR.jpg (792.48 KiB) 539 keer geschouwd
IMG_0344B_LR.jpg
26 juni 2014.
IMG_0344B_LR.jpg (712.41 KiB) 539 keer geschouwd
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3069
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door Peter » 26 jun 2014 20:42

Toch wel interessante foto's, ET! Vooral de tijdelijke aftuiingen zien er merkwaardig uit en gezien de isolatorkettingen aan de aftuiigen moet alles toch zoveel mogelijk in bedrijf blijven. Nu begin ik me toch af te vragen waar dit goed voor is.

Verder vind ik het mooi dat mast 6N inderdaad een half-verankering krijgt met dezelfde wijde hoek zoals in de eerste generatie 380kV verbindingen. Zo past het mooi bij het bestaande mastbeeld. Wel lijken me deze isolatorkettingen van de half-verankering korter dan die van de originele eerste generatie steunmasten, maar dat zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat hier isolatoren van een verbeterd type toepast waardoor er minder nodig zijn, of het heeft te maken met (eventueel) het gebruik van lichtere AMS geleiders i.p.v. ACSR.

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2952
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door ElektroThriller » 02 jul 2014 19:23

Bij de bestaande hoekmast 4, met circuit Wit uitgeschakeld, zijn twee man naar het er uitziet iedere bout daar bovenin aan het vervangen door een nieuw exemplaar. Bij mast 10N is zo'n beetje alle troep weg. Er ontbreekt nog een fatsoenlijk mastbord en boven circuit zwart heeft de aarddraad nog geen doorlussing (parallelklemmen).
Bij mast 6N verraden details dat er nog wordt gebouwd. Wat, is mij onduidelijk. Er wordt het een en ander omhoog gehesen. De zes halfverankeringen zijn voltooid. Niet op de foto maar wel gezien: wagentjes voor het aanbrengen van de veldafstandshouders in de velden 5N-6N en 6N-7N.
IMG_0345B_800.jpg
2 juli 2014. Hoekmast 4.
IMG_0345B_800.jpg (881.06 KiB) 481 keer geschouwd
IMG_0346B_800.jpg
2 juli 2014.
IMG_0346B_800.jpg (405.25 KiB) 481 keer geschouwd
IMG_0350B_800.jpg
2 juli 2014.
IMG_0350B_800.jpg (578.96 KiB) 481 keer geschouwd
IMG_0352B_800.jpg
2 juli 2014.
IMG_0352B_800.jpg (987.81 KiB) 481 keer geschouwd
IMG_0353B_800.jpg
2 juli 2014.
IMG_0353B_800.jpg (519.06 KiB) 481 keer geschouwd
IMG_0354B_800.jpg
2 juli 2014. Ter hoogte van de twee schetsplaten op de voorgrond is de grens tussen het nieuwe onderste gedeelte van mast 10N en het oude, maar versterkte bovenste gedeelte.
IMG_0354B_800.jpg (479.7 KiB) 481 keer geschouwd
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3069
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door Peter » 02 jul 2014 20:17

Blijkbaar veranderen de krachten op hoekmast 4 dusdanig dat zelfs de bouten nog moeten worden verzwaard. Dat een verschil van richting nog zoveel uitmaakt voor een mast...

Ik dacht eerst dat men bij mast 6N alleen bezig was met het aanbrengen van de hondenbotjes, die zie ik er bij de twee onderste fasen van circuit wit er al in zitten. Zo te zien wordt het mastlichaam van mast 6N toch nog met enkele latten verder verstevigd. Verder ontbreekt natuurlijk nog de glasvezel/bliksemdraad boven circuit zwart. Tot slot valt het me op dat van de drie aansluitpunten per fase men niet de middelste heeft gebruikt zoals bij de originele masten en de isolatorketting is duidelijk korter. Verder ziet mast 6N er prima uit, toch lijkt hij met kortere isolatorkettingen en railing meer op de oostring masten

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 1992
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Load door Tom » 02 jul 2014 21:06

ja, die korte isolatorkettingen zijn dan wel weer een afwijking in het ljinbeeld, die later toch verraden dat er hier een wijziging heeft plaatsgevonden.

Interessant dat ze alle bouten door nieuwe vervangen. Het is een vrij simpele methode om de sterkte te verhogen. de bouten van nu zijn een stukje beter dan de exemplaren uit 1969.

Plaats reactie