Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 31 jul 2014 19:16

Vandaag weer eens met de fiets, want ik wilde de schapen zien.
Ik heb maar één foto. Links 16N, Rechts 17N, minus een halve traverse. Mast 15N wordt nu opgericht. Het kan haast niet anders dat er een wezenlijk onderdeel uit de voormontage ontbrak. Kwalijke zaak! Vermoedelijk is die halve traverse daar weggehaald.
IMG_0416B_800.jpg
31 juli 2014. Mast 16N; en 17N met 3/4 traversen. Bij Fata Morgana Pylonica wordt draagmast 15N (gelijk aan 8N) opgericht.
IMG_0416B_800.jpg (783.57 KiB) 4318 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Hans » 31 jul 2014 19:53

ElektroThriller schreef:Mast 15N wordt nu opgericht. Het kan haast niet anders dat er een wezenlijk onderdeel uit de voormontage ontbrak. Kwalijke zaak! Vermoedelijk is die halve traverse daar weggehaald.
Dat meen je niet.
Het zou trouwens best eens kunnen. Ze hebben immers al eerder in dit project een fout gemaakt, met de lengte van de traversebodembalken in de toren. En toen ze drie jaar geleden hier in Holsloot mast 116 van twee aftaktraversen voorzagen hebben ze die er ook eerst aangehangen en er later toch tijdelijk weer afgehaald om blijkbaar iets te verbouwen wat niet klopte.
Maar als het echt zo is zou het wel een afgang zijn. Twee keer in één project geeft toch te denken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Peter » 31 jul 2014 22:10

Vanavond moest ik iets ophalen in Maarssen en dat werd op de terugweg dus een "ommetje" via de A2, A9 en A1

Heb nu e.e.a. eens "live" kunnen bekijken en het zag er wel apart uit naast de bestaande 380kV verbinding één kort veld van niks naar niks met twee hoekmasten en daartussenin een draagmast. Nu ik mast 6N in het echt gezien heb viel het me pas echt op hoe kort de isolatorkettingen van de half-verankering zijn! Wat een enorm verschil met de oudere masten daar in de buurt. De isolatorkettingen zijn nog korter dan die van de oostring half-verankering, een deel van het imposante 380kV uiterlijk wordt hierdoor toch te niet gedaan... Ook met de railingen erbij is het lijnbeeld toch behoorlijk afwijkend geworden.

Aan de andere kant van de A1 zag ik dat de draagmasten 7 en 8 inmiddels ook enkele isolatorkettingen met katrollen hebben gekregen, m.u.v. één half-verankering in de boventraverse van mast 7 van circuit wit.

Verder blijft mast 10N met z'n aparte broekstuk een vreemde eend in de bijt. Tussen Muiden en de verzorgingsplaatsen langs de A1 werd het pas echt interessant met de twee tijdelijke masten die ET onlangs ook al heeft gefotografeerd. In het echt ziet het er toch wel heel spectaculair uit

Het eerste deel van de toren van mast 15N stond er inmiddels. Nu moet het torendeel gemonteerd worden waaraan ook de ondertraversen komen. Verder heb ik natuurlijk mast 16N en 17N gezien waarbij het mij ook al opviel dat er nog een traverse ontbreekt zoals op de foto van ET van vanmiddag. Misschien is de ontbrekende traverse met kattenoor inderdaad wel in z'n geheel afgekeurd voor montage...

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 01 aug 2014 09:24

Goed bezig Peter! Heb je trouwens gezien dat die emmer nog steeds in 6N hangt?
Ik ben vergeten te vertellen dat er rond 7A aanwijzingen zijn dat er binnenkort draden gaan worden getrokken. Zoals: twee motorische trommels en een hijsinrichting op 7N (6 x dubbele isolatorketting omhoog takelen).
Verder ben ik ondanks bij het Gemeentehuis van Muiden geweest. Enige, maar wel buitengewoon relevante info: de nieuwe masten moesten zoveel mogelijk op de oude lijken, dus geen stijl- of trendbreuk. Voor de gemeente Diemen (mast 155N) geldt iets dergelijks. Toen viel het kwartje: mast 14N (HA+0, voor kleine hoeken) is gelijk aan mast 155, waarvan ik heel wat foto's heb gemaakt! Mast 18N is een hoogtevariant +6 van HA. En mast 19 wordt een duplicaat van mast 154.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Peter » 01 aug 2014 09:36

De emmer heb ik niet zien hangen, op dat soort details kon ik helaas niet letten gezien het altijd drukke verkeer op de A1. Ook de installaties rondom mast 7N heb ik niet gezien. Overigens vraag ik me nog altijd af wat de bedoeling is met mast 8N aangezien deze nog geen isolatorkettingen heeft maar wel katrollen. De katrollen in de oude masten 7 en 8 zijn natuurlijk wel een aanwijzing dat de ombouw niet lang meer op zich laat wachten.

Wat mij betreft zit er toch te veel verschil in de oude en nieuwe masten om ze op elkaar te laten lijken, dus het zal altijd blijven opvallen dat dit gedeelte is verbouwd. Het enige wat men nog zou kunnen doen is de masten 9, 10N, 11, 12 en 13 ook een railing en nieuwe kortere isolatorkettingen geven en dan is in elk geval het gedeelte van mast 5N t/m 18N vrijwel gelijk...

Ik neem aan dat van mast 14N alleen de traversen gelijk worden aan 155N en dat we die vreemde afwijkende toren niet nog eens te zien krijgen? Ofwel gewoon HA traversen, idem voor mast 18N.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 01 aug 2014 09:50

Hierbij de meest recente (18 maart 2014) foto van mast 155N (HA+0). Binnenkort (schatting: in de loop van augustus) kunnen we op basis van foto's van 14N eventuele verschillen constateren.
Wél is al te zien de de traversen van een HA zichtbaar korter zijn dan die van een HC, ongeacht hoogtevariant.
(Hoogtevarianten uiten zich trouwens in andere afmetingen van broekstuk plus eerste torendeel.) Gebruik de plus linksboven!
IMG_2784XB_800.jpg
18 maart 2014.
IMG_2784XB_800.jpg (907.21 KiB) 4290 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 01 aug 2014 14:41

En zo, los van gsm - gaat mast 19 er ongeveer uitzien:
IMG_2782XB_800.jpg
18 maart 2014. Mast 154.
IMG_2782XB_800.jpg (890.11 KiB) 4264 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 01 aug 2014 16:20

Aanvulling 17N 30 juli 2014
Die woensdagmiddag was ik er getuige van dat na de middagpauze men weer de mast in klom voor de montage van de boventraverse.
Foto 0409 is genomen op 13:40. Op 13:45 laat foto 0412 zien dat de halve traverse al via de twee trek/drukstangen aan de toren is gefixeerd.
Ik heb nog eens in detail 0409 bekeken. Daarop zie je je ook vierde en laatste traversehelft.
Duidelijk is te zien dat er een trek/drukstang ontbreekt!
IMG_0409BB.JPG
30 juli 2014.
IMG_0409BB.JPG (367.79 KiB) 4251 keer bekeken
Update: door in het bericht 30 07 2014 16:01 bij foto 0405B 2 x op de knop linksboven te klikken, 'zie' je de ontbrekende trekstang van de andere, oostelijke kant.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 05 aug 2014 19:24

Er wordt aan 18N gewerkt
Interessante ontwikkeling, zo vlak naast 18. Het ontbrekend torendeel is voorgemonteerd en staat rechtop. Alles wijst erop dat een en ander eind deze week 32 moet zijn voltooid.
Naast mast 17N is het corpus delicti te zien.
Vanuit vzp Honswijck een aantal foto's in westelijke richting, inclusief de opgerichte draagmast 15N - die exact gelijk is aan 8N, vlakbij de A1.
Vanuit deze vzp lopen ook diverse rijplaten naar bestaande masten, zoals hoekmast 16. Het is de bedoeling dat ik daarvan nog close-ups maak, voordat ze worden gesloopt.
(Dit was overigens zoals jullie zien een fotosessie per auto; overmorgen neem ik weer de fiets.)
IMG_0417B_800.jpg
5 augustus 2014.
IMG_0417B_800.jpg (730.33 KiB) 4183 keer bekeken
IMG_0419B_800.jpg
5 augustus 2014.
IMG_0419B_800.jpg (952.31 KiB) 4183 keer bekeken
IMG_0420B_800.jpg
5 augustus 2014.
IMG_0420B_800.jpg (748.25 KiB) 4183 keer bekeken
IMG_0421B_800.jpg
5 augustus 2014.
IMG_0421B_800.jpg (919.67 KiB) 4183 keer bekeken
IMG_0423B_800.jpg
5 augustus 2014.
IMG_0423B_800.jpg (469.93 KiB) 4183 keer bekeken
IMG_0424B_800.jpg
5 augustus 2014.
IMG_0424B_800.jpg (989.41 KiB) 4183 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Peter » 05 aug 2014 19:59

Er ontbreekt inderdaad nog het nodige aan de beruchte traverse voor mast 17N... Of zou men de onderdelen hebben afgekeurd en verwijderd en wachten op nieuwe staalprofielen om de traverse klaar te maken voor montage?

Verder ziet het er toch wel bijzonder uit met op de achtergrond de oude 380kV verbindingen met al die katrollen, noodmasten en tuidraden. Hoekmast 14N zou men dan nu ook kunnen bouwen nu de 380kV verbinding ter plaatse is omgeleid d.m.v. de noodmasten.

Nogmaals mijn complimenten om de werkzaamheden aan het SAA project zo van dag tot dag te kunnen volgen

Plaats reactie