Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door voltron » 03 jul 2014 13:28

lijkt wel een beetje op die mast bij wateringen.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 03 jul 2014 19:21

Aan het begin van de avond moest ik toch in de buurt zijn, dus tijd voor de veldafstandhouderswagentjes!
Tevens heb ik een vermoeden dat de extra ijzerwaren bij 6N betrekking hebben op extra versterking van de 2x2 onderranden van beide traversen nabij de toren. Er is verschil met de foto's van gisteren van 6N. Graag nodig ik (bijvoorbeeld) Peter en Tom uit om de verschillen boven water te krijgen. (Er is vanavond toch geen bal op tv.) Ik heb ook twee gisteren gemaakte foto's van de op te hijsen onderdelen geplaatst.
IMG_0347B_800.jpg
2 juli 2014. Nieuwe onderdelen voor mast 6N zijn hijsbereid.
IMG_0347B_800.jpg (183.25 KiB) 5124 keer bekeken
IMG_0348B_800.jpg
2 juli 2014. Nieuwe onderdelen voor mast 6N zijn hijsbereid.
IMG_0348B_800.jpg (727.95 KiB) 5124 keer bekeken
IMG_0355B_800.jpg
3 juli 2014. Detail van mast 6N.
IMG_0355B_800.jpg (688.93 KiB) 5124 keer bekeken
IMG_0356B_800.jpg
3 juli 2014. Detail van mast 6N.
IMG_0356B_800.jpg (830.64 KiB) 5124 keer bekeken
IMG_0358B_800.jpg
3 juli 2014. Detail van mast 6N.
IMG_0358B_800.jpg (913.41 KiB) 5124 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Hans » 03 jul 2014 20:54

Waarschijnlijk bedoel je bundelafstandhouders in plaats van veldafstandhouders. Die laatste zijn immers de masten zelf, als we het heel strikt bekijken.

Hoe dan ook: hoewel het niet de bedoeling is dat iedere foto nu in knalgroot formaat en á 800 kB per stuk op het forum verschijnt (size does matter werkt ook de andere kant op!) moet ik bij de foto van de kabelkarretjes toch bekennen dat het een toevoeging is om de foto te kunnen vergroten. Hou echter wel rekening met jatwerk, voor wat het waard is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 03 jul 2014 21:13

Nee, het is toch echt zoals ik het omschrijf: veldafstandhouder. En neem nou maar aan dat ik dat niet van mijzelf heb. Een veld is het gebied tussen twee opeenvolgende masten, met doorgaans zes geleiders, elk ongeveer een kettinglijn vormend. Als iedere geleider uit twee of meer deelgeleiders bestaat heb je het over een bundel, en dan zijn veldafstandhouders automatisch relevant. Morgen ga ik eens uitzoeken hoeveel veldafstandhouders er per geleider per veld worden geplaatst.
Verder: ik heb me positief uitgelaten over de nieuwe zoomopties. Levert dat echter problemen op voor het bestandsbeheer, dan maak ik een nieuw emailadres aan via welke iedereen de dikke bestanden gratis en voor niks kan krijgen. (Ik heb glasvezel 50 MB symmetrisch.)
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Hans » 03 jul 2014 21:48

Ik geloof je, maar de term heb ik nooit eerder gehoord.
ElektroThriller schreef:Verder: ik heb me positief uitgelaten over de nieuwe zoomopties. Levert dat echter problemen op voor het bestandsbeheer, dan maak ik een nieuw emailadres aan via welke iedereen de dikke bestanden gratis en voor niks kan krijgen. (Ik heb glasvezel 50 MB symmetrisch.)
Het probleem zit hem niet in de uitdijende database van het forum. Daar zijn inmiddels enkele maatregelen voor getroffen.
Het heeft eerder te maken met laadtijden van grote bestanden. Dat is niet oplosbaar voor degene die de foto's plaatst. Denkend aan het pittoreske Holsloot met zijn tweeaderige koperen telefoonkabels, dan duurt het gerust twintig seconden voordat een forumpagina met een stuk of tien van dit soort kanjers volledig geladen is.

Maar ik denk vooral richting de steeds grotere groep mobiele gebruikers die aan een databundel vastzitten. Voor hen is het een item. Als het telefoontje 8 MB moet binnenhalen voor een forumpagina, dan zijn er mensen die denken 'pfff, nou lekker wel.' Daarom is het goed om maat te houden. Klein wanneer het kan, groot wanneer het moet. Waarbij 'moet' uiteraard slaat op de letterlijk grote toegevoegde waarde die het soms heeft om de foto in volle wasdom te kunnen tonen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Ot » 04 jul 2014 11:20

ElektroThriller schreef:Aan het begin van de avond moest ik toch in de buurt zijn, dus tijd voor de veldafstandhouderswagentjes!
hoe drijven ze die karretjes eigenlijk aan? zit er een accu met motortje in of moeten ze fietsen?
dat laatste was vroeger wel zo. Ik vraag me wel eens af hoe ze dat dan bij kruisingsmasten deden want daar hangen de draden zo steil omhoog dat je daar nooit tegen op kan en dat omlaag fietsen levensgevaarlijk moet zijn geweest.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 04 jul 2014 12:45

Bij de werkzaamheden rond mast 4 worden hoekijzers vervangen. Alleen de bouten die daarvoor moeten worden losgedraaid worden door nieuwe exemplaren vervangen.
Bij 5N en 6N betreft het vooral correcties als gevolg van onjuiste/ontbrekende leveringen van staal door de leverancier. Ik heb één zo'n geval gevonden, namelijk het ondervlak van de boventraverse in de toren. In plaats daarvan komen vier hoekijzers plus vier schetsplaten. Zie de twee fotodetails.

Edit. Aandrijving van de lijnwagens: dieselmotor. Via hydraulisch systeem worden de wielen aangedreven. Voor aarddraden wordt er nog wel eens echt gefietst. Bij de veldlengtes 5N-6N en 6N-7N worden zes afstandhouders per fase geplaatst. Dus per veld 2 x 3 x 6 = 36 veldafstandhouders.
IMG_0346BB.JPG
2 juli 2014.
IMG_0346BB.JPG (251.66 KiB) 5067 keer bekeken
IMG_0355BB.JPG
3 juli 2014. Leuk detail, maar wél logisch: ter hoogte van de vooruitstekende hoekijzers bij beide traversen zijn de klimbouten langer.
IMG_0355BB.JPG (161.17 KiB) 5067 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 06 jul 2014 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Ot » 06 jul 2014 13:34

Een dieselmotor. lekker dan als je zonder brandstof zit in zo'n karretje.
'ja sorry Kees, we kijken maandag ochtend wel weer verder, je vermaakt je wel even he?'

zijn die nieuwe hoekijzers in de traversebodems in de toren trouwens niet veel te lang? Ze zitten al op hun plek maar ze steken helemaal uit. hebben de mensen van Spie niet per ongeluk de ijzers van de onderste verdieping bovenin vastgemaakt?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 06 jul 2014 13:41

Ot, dat was nou juist de situatie die moest worden gecorrigeerd. Nieuwe foto's hebben een hoger nummer dan oudere. Er zijn heel wat oudere foto's van 6F waarop die letterlijk uitstekende ijzers staan. Misschien waren dit wel improvisaties ter plaatse met handgeboorde gaten.

Edit: overigens is er ter plaatse van het vooruitstekend stuk hoekijzer (traverse-ondervlakken in toren) een langere klimbout* gemonteerd.

* In de jargonhoek van de hoofdsite klimhaak genoemd.

Edit beheer: dank, is aangepast
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 10 jul 2014 15:42

Draagmasten 6N en 8N zouden worden uitgerust met de ontbrekende knikverkorters. Er zijn veel foto's van 6F. Vergelijk het met oudere foto's en oordeel zelf.
Van de foto's zijn de echte bestanden verkrijgbaar via elektrothrillerShift-2xmsnet.nl. Het gevraagde wordt via WeTransfer verstuurd.
Waarom pas nu een aantal knikverkorters. Door een aantal ervan voorlopig weg te laten heeft de mast (vooral het broekstuk) nog een zekere 'souplesse' om bij het oprichten van de mast via trekken en drukken boutverbindingen te maken (gatspeling 1 mm).
IMG_0360B_800.jpg
Foto 10 juli 2014. Mast 6N, genomen vanaf de dijk.
IMG_0360B_800.jpg (236.98 KiB) 4929 keer bekeken
IMG_0361B_800.jpg
Foto 10 juli 2014. Mast 6N, genomen vanaf de dijk (detail).
IMG_0361B_800.jpg (107.74 KiB) 4929 keer bekeken
IMG_0363B_800.jpg
Foto 10 juli 2014. Mast 6N, genomen vafa de dijk (detail).
IMG_0363B_800.jpg (170.23 KiB) 4929 keer bekeken
IMG_0364B_800.jpg
Foto 10 juli 2014. Mast 6N, genomen vanaf de dijk (detail).
IMG_0364B_800.jpg (259.42 KiB) 4929 keer bekeken
IMG_0365B_800.jpg
Foto 10 juli 2014. Mast 5N, genomen vanaf het fietspad bij de Maxisweg.
IMG_0365B_800.jpg (259.95 KiB) 4929 keer bekeken
IMG_0366B_800.jpg
Foto 10 juli 2014. Mast 6N, genomen vanaf het fietspad bij de Maxisweg.
IMG_0366B_800.jpg (197.89 KiB) 4929 keer bekeken
IMG_0367B_800.jpg
Foto 10 juli 2014. Mast 6N, genomen vanaf het fietspad bij de Maxisweg.
IMG_0367B_800.jpg (196.18 KiB) 4929 keer bekeken
IMG_0368B_800.jpg
Foto 10 juli 2014. Noodmast nabij de locatie van 14N. Circuit Wit is al ingehangen. Een tweede noodmast gaat circuit Zwart voeren. Pas dan kan na voormontage 14N worden opgericht.
IMG_0368B_800.jpg (163.07 KiB) 4929 keer bekeken
IMG_0369B_800.jpg
Foto 10 juli 2014. Mast 14, met provisorische v-fixatie.
IMG_0369B_800.jpg (116.91 KiB) 4929 keer bekeken
IMG_0370B_800.jpg
Foto 10 juli 2014. De bouwlocatie van mast 14N (hoekmast type HA). Mast 14N kan worden opgericht zodra ook circuit via een noodmast is verhangen. 14N bevindt zich veel dichter bij 13 (een dikke honderd meter maar) vanwege de hoekmastfunctie, richting draagmast 15N nabij Fata Morgana.
IMG_0370B_800.jpg (133.38 KiB) 4929 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie