Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
lijkt wel een beetje op die mast bij wateringen.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Aan het begin van de avond moest ik toch in de buurt zijn, dus tijd voor de veldafstandhouderswagentjes!
Tevens heb ik een vermoeden dat de extra ijzerwaren bij 6N betrekking hebben op extra versterking van de 2x2 onderranden van beide traversen nabij de toren. Er is verschil met de foto's van gisteren van 6N. Graag nodig ik (bijvoorbeeld) Peter en Tom uit om de verschillen boven water te krijgen. (Er is vanavond toch geen bal op tv.) Ik heb ook twee gisteren gemaakte foto's van de op te hijsen onderdelen geplaatst.
Tevens heb ik een vermoeden dat de extra ijzerwaren bij 6N betrekking hebben op extra versterking van de 2x2 onderranden van beide traversen nabij de toren. Er is verschil met de foto's van gisteren van 6N. Graag nodig ik (bijvoorbeeld) Peter en Tom uit om de verschillen boven water te krijgen. (Er is vanavond toch geen bal op tv.) Ik heb ook twee gisteren gemaakte foto's van de op te hijsen onderdelen geplaatst.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Waarschijnlijk bedoel je bundelafstandhouders in plaats van veldafstandhouders. Die laatste zijn immers de masten zelf, als we het heel strikt bekijken.
Hoe dan ook: hoewel het niet de bedoeling is dat iedere foto nu in knalgroot formaat en á 800 kB per stuk op het forum verschijnt (size does matter werkt ook de andere kant op!) moet ik bij de foto van de kabelkarretjes toch bekennen dat het een toevoeging is om de foto te kunnen vergroten. Hou echter wel rekening met jatwerk, voor wat het waard is.
Hoe dan ook: hoewel het niet de bedoeling is dat iedere foto nu in knalgroot formaat en á 800 kB per stuk op het forum verschijnt (size does matter werkt ook de andere kant op!) moet ik bij de foto van de kabelkarretjes toch bekennen dat het een toevoeging is om de foto te kunnen vergroten. Hou echter wel rekening met jatwerk, voor wat het waard is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Nee, het is toch echt zoals ik het omschrijf: veldafstandhouder. En neem nou maar aan dat ik dat niet van mijzelf heb. Een veld is het gebied tussen twee opeenvolgende masten, met doorgaans zes geleiders, elk ongeveer een kettinglijn vormend. Als iedere geleider uit twee of meer deelgeleiders bestaat heb je het over een bundel, en dan zijn veldafstandhouders automatisch relevant. Morgen ga ik eens uitzoeken hoeveel veldafstandhouders er per geleider per veld worden geplaatst.
Verder: ik heb me positief uitgelaten over de nieuwe zoomopties. Levert dat echter problemen op voor het bestandsbeheer, dan maak ik een nieuw emailadres aan via welke iedereen de dikke bestanden gratis en voor niks kan krijgen. (Ik heb glasvezel 50 MB symmetrisch.)
Verder: ik heb me positief uitgelaten over de nieuwe zoomopties. Levert dat echter problemen op voor het bestandsbeheer, dan maak ik een nieuw emailadres aan via welke iedereen de dikke bestanden gratis en voor niks kan krijgen. (Ik heb glasvezel 50 MB symmetrisch.)
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Ik geloof je, maar de term heb ik nooit eerder gehoord.
Het heeft eerder te maken met laadtijden van grote bestanden. Dat is niet oplosbaar voor degene die de foto's plaatst. Denkend aan het pittoreske Holsloot met zijn tweeaderige koperen telefoonkabels, dan duurt het gerust twintig seconden voordat een forumpagina met een stuk of tien van dit soort kanjers volledig geladen is.
Maar ik denk vooral richting de steeds grotere groep mobiele gebruikers die aan een databundel vastzitten. Voor hen is het een item. Als het telefoontje 8 MB moet binnenhalen voor een forumpagina, dan zijn er mensen die denken 'pfff, nou lekker wel.' Daarom is het goed om maat te houden. Klein wanneer het kan, groot wanneer het moet. Waarbij 'moet' uiteraard slaat op de letterlijk grote toegevoegde waarde die het soms heeft om de foto in volle wasdom te kunnen tonen.
Het probleem zit hem niet in de uitdijende database van het forum. Daar zijn inmiddels enkele maatregelen voor getroffen.ElektroThriller schreef:Verder: ik heb me positief uitgelaten over de nieuwe zoomopties. Levert dat echter problemen op voor het bestandsbeheer, dan maak ik een nieuw emailadres aan via welke iedereen de dikke bestanden gratis en voor niks kan krijgen. (Ik heb glasvezel 50 MB symmetrisch.)
Het heeft eerder te maken met laadtijden van grote bestanden. Dat is niet oplosbaar voor degene die de foto's plaatst. Denkend aan het pittoreske Holsloot met zijn tweeaderige koperen telefoonkabels, dan duurt het gerust twintig seconden voordat een forumpagina met een stuk of tien van dit soort kanjers volledig geladen is.
Maar ik denk vooral richting de steeds grotere groep mobiele gebruikers die aan een databundel vastzitten. Voor hen is het een item. Als het telefoontje 8 MB moet binnenhalen voor een forumpagina, dan zijn er mensen die denken 'pfff, nou lekker wel.' Daarom is het goed om maat te houden. Klein wanneer het kan, groot wanneer het moet. Waarbij 'moet' uiteraard slaat op de letterlijk grote toegevoegde waarde die het soms heeft om de foto in volle wasdom te kunnen tonen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
hoe drijven ze die karretjes eigenlijk aan? zit er een accu met motortje in of moeten ze fietsen?ElektroThriller schreef:Aan het begin van de avond moest ik toch in de buurt zijn, dus tijd voor de veldafstandhouderswagentjes!
dat laatste was vroeger wel zo. Ik vraag me wel eens af hoe ze dat dan bij kruisingsmasten deden want daar hangen de draden zo steil omhoog dat je daar nooit tegen op kan en dat omlaag fietsen levensgevaarlijk moet zijn geweest.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Bij de werkzaamheden rond mast 4 worden hoekijzers vervangen. Alleen de bouten die daarvoor moeten worden losgedraaid worden door nieuwe exemplaren vervangen.
Bij 5N en 6N betreft het vooral correcties als gevolg van onjuiste/ontbrekende leveringen van staal door de leverancier. Ik heb één zo'n geval gevonden, namelijk het ondervlak van de boventraverse in de toren. In plaats daarvan komen vier hoekijzers plus vier schetsplaten. Zie de twee fotodetails.
Edit. Aandrijving van de lijnwagens: dieselmotor. Via hydraulisch systeem worden de wielen aangedreven. Voor aarddraden wordt er nog wel eens echt gefietst. Bij de veldlengtes 5N-6N en 6N-7N worden zes afstandhouders per fase geplaatst. Dus per veld 2 x 3 x 6 = 36 veldafstandhouders.
Bij 5N en 6N betreft het vooral correcties als gevolg van onjuiste/ontbrekende leveringen van staal door de leverancier. Ik heb één zo'n geval gevonden, namelijk het ondervlak van de boventraverse in de toren. In plaats daarvan komen vier hoekijzers plus vier schetsplaten. Zie de twee fotodetails.
Edit. Aandrijving van de lijnwagens: dieselmotor. Via hydraulisch systeem worden de wielen aangedreven. Voor aarddraden wordt er nog wel eens echt gefietst. Bij de veldlengtes 5N-6N en 6N-7N worden zes afstandhouders per fase geplaatst. Dus per veld 2 x 3 x 6 = 36 veldafstandhouders.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 06 jul 2014 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Een dieselmotor. lekker dan als je zonder brandstof zit in zo'n karretje.
'ja sorry Kees, we kijken maandag ochtend wel weer verder, je vermaakt je wel even he?'
zijn die nieuwe hoekijzers in de traversebodems in de toren trouwens niet veel te lang? Ze zitten al op hun plek maar ze steken helemaal uit. hebben de mensen van Spie niet per ongeluk de ijzers van de onderste verdieping bovenin vastgemaakt?
'ja sorry Kees, we kijken maandag ochtend wel weer verder, je vermaakt je wel even he?'
zijn die nieuwe hoekijzers in de traversebodems in de toren trouwens niet veel te lang? Ze zitten al op hun plek maar ze steken helemaal uit. hebben de mensen van Spie niet per ongeluk de ijzers van de onderste verdieping bovenin vastgemaakt?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Ot, dat was nou juist de situatie die moest worden gecorrigeerd. Nieuwe foto's hebben een hoger nummer dan oudere. Er zijn heel wat oudere foto's van 6F waarop die letterlijk uitstekende ijzers staan. Misschien waren dit wel improvisaties ter plaatse met handgeboorde gaten.
Edit: overigens is er ter plaatse van het vooruitstekend stuk hoekijzer (traverse-ondervlakken in toren) een langere klimbout* gemonteerd.
* In de jargonhoek van de hoofdsite klimhaak genoemd.
Edit beheer: dank, is aangepast
Edit: overigens is er ter plaatse van het vooruitstekend stuk hoekijzer (traverse-ondervlakken in toren) een langere klimbout* gemonteerd.
* In de jargonhoek van de hoofdsite klimhaak genoemd.
Edit beheer: dank, is aangepast
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Draagmasten 6N en 8N zouden worden uitgerust met de ontbrekende knikverkorters. Er zijn veel foto's van 6F. Vergelijk het met oudere foto's en oordeel zelf.
Van de foto's zijn de echte bestanden verkrijgbaar via elektrothrillerShift-2xmsnet.nl. Het gevraagde wordt via WeTransfer verstuurd.
Waarom pas nu een aantal knikverkorters. Door een aantal ervan voorlopig weg te laten heeft de mast (vooral het broekstuk) nog een zekere 'souplesse' om bij het oprichten van de mast via trekken en drukken boutverbindingen te maken (gatspeling 1 mm).
Van de foto's zijn de echte bestanden verkrijgbaar via elektrothrillerShift-2xmsnet.nl. Het gevraagde wordt via WeTransfer verstuurd.
Waarom pas nu een aantal knikverkorters. Door een aantal ervan voorlopig weg te laten heeft de mast (vooral het broekstuk) nog een zekere 'souplesse' om bij het oprichten van de mast via trekken en drukken boutverbindingen te maken (gatspeling 1 mm).
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013