Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
10 wordt 10N
Aan het begin van de avond ben ik even per auto naar 'SAA' gegaan. Op de A1 zag ik al dat er iets met mast 10 is gebeurd. Dus daarheen gereden. Mast 10 is mast 10 N geworden. Van circuit Wit zijn twee van de drie geleiderbundels al definitief gemonteerd. Morgen zal ongetwijfeld eerst de derde geleiderbundel worden gemonteerd, zodat snel daarna de vrijgave door Tennet kan worden opgeheven.
Dus nu wat snelle en van nature rommelige plaatjes. Het oude mastbord is al gemonteerd, maar kan wel een sopje gebruiken. De oude en nieuwe poeren zijn te zien. De mast is in zijn geheel een stukje richting Diemen verplaatst. Als ik het goed heb gezien hangt in de boventraverse een hva met omgekeerde stijgbeugel. Zoals het was, dus.
Het ligt voor de hand dat ergens volgende week circuit Zwart definitief wordt opgehangen, zodat de noodmast plus tuien en ballastblokken kan worden verwijderd.
Aan het begin van de avond ben ik even per auto naar 'SAA' gegaan. Op de A1 zag ik al dat er iets met mast 10 is gebeurd. Dus daarheen gereden. Mast 10 is mast 10 N geworden. Van circuit Wit zijn twee van de drie geleiderbundels al definitief gemonteerd. Morgen zal ongetwijfeld eerst de derde geleiderbundel worden gemonteerd, zodat snel daarna de vrijgave door Tennet kan worden opgeheven.
Dus nu wat snelle en van nature rommelige plaatjes. Het oude mastbord is al gemonteerd, maar kan wel een sopje gebruiken. De oude en nieuwe poeren zijn te zien. De mast is in zijn geheel een stukje richting Diemen verplaatst. Als ik het goed heb gezien hangt in de boventraverse een hva met omgekeerde stijgbeugel. Zoals het was, dus.
Het ligt voor de hand dat ergens volgende week circuit Zwart definitief wordt opgehangen, zodat de noodmast plus tuien en ballastblokken kan worden verwijderd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Bedankt voor de foto update ET! Mast 10N ziet er toch wel behoorlijk afwijkend uit met m'n kleine broekstuk t.o.v. een "normale" S+9 Mooi ook dat de half-verankering gewoon weer terug komt en dat hier geen v-ophanging wordt toegepast. Zo blijft het oorspronkelijke lijnbeeld toch grotendeels behouden. Wel apart om de oude poeren nog tussen het nieuwe broekstuk te zien staan...
Zijn er ook nog vorderingen tussen mast 5N en 7N?
Zijn er ook nog vorderingen tussen mast 5N en 7N?
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Zo, DAT is pas een broek op half zeven...
Vergeleken daarmee zijn de masten bij Bleiswijk en de hoekmasten van Zwolle-Meeden nog heilig. Verder is het inconsistent dat de verspringende kruisverbanden in de oorspronkelijke toren niet zijn doorgezet in het nieuwe, hogere gedeelte. M.i. niet echt een reconstructie om over naar huis te schrijven. Wel weer fraai in beeld gebracht.
Vergeleken daarmee zijn de masten bij Bleiswijk en de hoekmasten van Zwolle-Meeden nog heilig. Verder is het inconsistent dat de verspringende kruisverbanden in de oorspronkelijke toren niet zijn doorgezet in het nieuwe, hogere gedeelte. M.i. niet echt een reconstructie om over naar huis te schrijven. Wel weer fraai in beeld gebracht.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Euh, wacht eventjes, ze hebben dus bij mast 10 eerst de randstaven één voor één vervangen, dan nog wat met de isolatoren gechipoteerd en nu een nieuw broekstuk?
Wat het niet veel gemakkelijker om gewoon mast 10N meteen helemaal nieuw te bouwen en dan enkel kabels in te hangen?
Wat het niet veel gemakkelijker om gewoon mast 10N meteen helemaal nieuw te bouwen en dan enkel kabels in te hangen?
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Ik zie nu ook voor het eerst dat 10N precies boven de oude positie staat.
Als ik het goed begrijp is dus eerst de oude toren losgemaakt van het broekstuk, en opgehesen met aan één zijde kabels??
Daarna is het broekstuk met de snijbrander afgesneden en weggetild.
Vervolgens is het nieuwe broekstuk met stukje toren geplaatst op de nieuwe poeren.
Als laatste is de oude mast op het nieuwe broekstuk gezet?.
Poeh, wat een klus .
Ik vind het nog niet zo gek wat ze nu hebben gedaan met dat kleine broekstuk, al had ik liever gezien dat ze een meer "Duitse" variant hadden gekozen met een broekstuk met een paar diagonaalkruisen erin zonder een knik in de randstaven, zoals bij de hogere versies van de steunmasten in Eems-Mee ook het geval is.
Als ik het goed begrijp is dus eerst de oude toren losgemaakt van het broekstuk, en opgehesen met aan één zijde kabels??
Daarna is het broekstuk met de snijbrander afgesneden en weggetild.
Vervolgens is het nieuwe broekstuk met stukje toren geplaatst op de nieuwe poeren.
Als laatste is de oude mast op het nieuwe broekstuk gezet?.
Poeh, wat een klus .
Ik vind het nog niet zo gek wat ze nu hebben gedaan met dat kleine broekstuk, al had ik liever gezien dat ze een meer "Duitse" variant hadden gekozen met een broekstuk met een paar diagonaalkruisen erin zonder een knik in de randstaven, zoals bij de hogere versies van de steunmasten in Eems-Mee ook het geval is.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Circuit Wit (gemonteerd aan 10N) is weer van Tennet
Vandaag ben ik begonnen met de situatie bij 4, 5N, 6N en 7N. (Dus Peter, daar was ik gisteravond niet).
Bij mast 4 worden reuzegrote betonijzerconstructies gemonteerd. Mast 4 krijgt dus zijn eigen Atlantikwall, in het kader van het project 4kA (4000 ampère dus). Mast 10N is met circuit Wit weer in the picture.
Alle geleiders, op de aardraad boven circuit Zwart na (die is inclusief glasvezels), zijn getrokken. Bij 5N wordt de laatste geleiderbundel van Wit gemonteerd (ondertraverse, binnen). In 6N is iemand bezig met de latchways. Vermoedelijk zijn deze mensen eerder vandaag nog bij 10N bezig geweest. In ieder geval staan beide 380 kV-circuits onder spanning. Van mast 10N heb ik twee foto's vanuit oostelijke richting in de bijdrage opgenomen.
Vandaag ben ik begonnen met de situatie bij 4, 5N, 6N en 7N. (Dus Peter, daar was ik gisteravond niet).
Bij mast 4 worden reuzegrote betonijzerconstructies gemonteerd. Mast 4 krijgt dus zijn eigen Atlantikwall, in het kader van het project 4kA (4000 ampère dus). Mast 10N is met circuit Wit weer in the picture.
Alle geleiders, op de aardraad boven circuit Zwart na (die is inclusief glasvezels), zijn getrokken. Bij 5N wordt de laatste geleiderbundel van Wit gemonteerd (ondertraverse, binnen). In 6N is iemand bezig met de latchways. Vermoedelijk zijn deze mensen eerder vandaag nog bij 10N bezig geweest. In ieder geval staan beide 380 kV-circuits onder spanning. Van mast 10N heb ik twee foto's vanuit oostelijke richting in de bijdrage opgenomen.
- Bijlagen
-
- 13 juni 2014.
- IMG_0281B_800.jpg (159.9 KiB) 4655 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 13 jun 2014 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Wederom een mooie update! Zo te zien was het een heel stuk zonniger in het westen...
Wat een enorme hoeveelheid wapening onderaan het broekstuk van mast 10! Het doet me denken aan de duo-tonmasten bij Helmond die ook enorme betonblokken rondom hebben gekregen. Eigenlijk wel logisch dat de bliksemdraad waar de glaszevel inkomt nog niet is getrokken, die zal men wel zoveel mogelijk uit één stuk willen hebben. Als alle geleiders tussen 5N en 7N gemonteerd zijn kan de definitieve isolatorophanging in mast 6N ook worden aangebracht. Wel een mooie foto trouwens van mast 6N met de geleiders in de katrollen.
Als ik naar de foto van mast 8N kijk lijkt het erop dat er inmiddels al verlaagde lichtmasten zijn geplaatst aan één kant van de A1 en moeten de hoge lichtmasten nog worden verwijderd. Dan kunnen de netten worden gespannen boven de A1. Mooi dat circuit wit weer in bedrijf is. Ik mis alleen nog de hondenbotjes in de half-verankering (of die zijn net niet zichtbaar op de foto). Circuit zwart kan nu ook weer teruggeplaatst worden.
Wat een enorme hoeveelheid wapening onderaan het broekstuk van mast 10! Het doet me denken aan de duo-tonmasten bij Helmond die ook enorme betonblokken rondom hebben gekregen. Eigenlijk wel logisch dat de bliksemdraad waar de glaszevel inkomt nog niet is getrokken, die zal men wel zoveel mogelijk uit één stuk willen hebben. Als alle geleiders tussen 5N en 7N gemonteerd zijn kan de definitieve isolatorophanging in mast 6N ook worden aangebracht. Wel een mooie foto trouwens van mast 6N met de geleiders in de katrollen.
Als ik naar de foto van mast 8N kijk lijkt het erop dat er inmiddels al verlaagde lichtmasten zijn geplaatst aan één kant van de A1 en moeten de hoge lichtmasten nog worden verwijderd. Dan kunnen de netten worden gespannen boven de A1. Mooi dat circuit wit weer in bedrijf is. Ik mis alleen nog de hondenbotjes in de half-verankering (of die zijn net niet zichtbaar op de foto). Circuit zwart kan nu ook weer teruggeplaatst worden.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Ik was er niet bij; voor mij was het dus ook een verrassing. Wat ik wél vrijwel zeker weet is dat circuit Wit net als eerder, bij de randstijlenupgrade, op een aantal houten portalen rustte. Met een hoge kraan is het nieuw te gebruiken deel onder tilspanning geplaatst. Vervolgens is dit deel van het oude broekstuk losgemaakt, waarna het tot iets boven de toekomstige positie is opgehesen. Met een tweede, een stuk lagere kraan is (a) het oude broekstuk verwijderd; (b) het nieuwe broekstuk op de nieuwe poeren gemonteerd; (c) hierop een nieuw torenstuk geplaatst; (d) daarop, met de hogere kraan, het oude deel geplaatst en (e) circuit Wit afgehangen.TomBorger schreef:Poeh, wat een klus .
Er waren heel wat mensen bij betrokken, met naar ik veronderstel een strakke regie van een wittehelmer.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Update mast 10N
Na de verhoging van vorige week hangt circuit Zwart nu weer in de mast, zij het dat de donaupunt in de boventraverse nog definitief moet worden afgehangen. Circuit Zwart is overigens niet in gebruik, getuige een vlag en aardlitzes bij mast 12 (westelijke kruising Vecht) en drie katrollen bij de oostelijke kruisingsmast 13. De tijdelijke tui plus ballastblokken bij mast 11 is weg. Ook de noodmast is weg. Verder zag ik vanaf de A1 al mastconstructiewerkzaamheden zuidelijk van de A1. Het betreft mast 16N.
Na de verhoging van vorige week hangt circuit Zwart nu weer in de mast, zij het dat de donaupunt in de boventraverse nog definitief moet worden afgehangen. Circuit Zwart is overigens niet in gebruik, getuige een vlag en aardlitzes bij mast 12 (westelijke kruising Vecht) en drie katrollen bij de oostelijke kruisingsmast 13. De tijdelijke tui plus ballastblokken bij mast 11 is weg. Ook de noodmast is weg. Verder zag ik vanaf de A1 al mastconstructiewerkzaamheden zuidelijk van de A1. Het betreft mast 16N.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Mast 10N is dus zo goed als af. Is toch wel een aparte mast geworden met het afwijkende broekstuk. Circuit zwart is als ik het goed zie in hoekmast 9 ook geaard. Mooi doorkijkje trouwens richting mast 8N, 7N en 6N Blijf het vreemd vinden dat mast 8N nog geen isolatorkettingen heeft. Ik vermoed toch een (tijdelijke?) verhoogde afspan/isolatorophanging i.v.m. de A1 die er voorlopig nog onderdoor loopt.
Wel apart dat mast 13 aan de kant van circuit zwart katrollen heeft gekregen. Gaat hier dan toch een v-ophanging in komen? Het lijkt wel alsof de isolatorkettingen van mast 13 circuit zwart een stuk dunner en korter zijn maar dat kan ook komen doordat je er nu recht tegenaan kijkt.
Wel apart dat mast 13 aan de kant van circuit zwart katrollen heeft gekregen. Gaat hier dan toch een v-ophanging in komen? Het lijkt wel alsof de isolatorkettingen van mast 13 circuit zwart een stuk dunner en korter zijn maar dat kan ook komen doordat je er nu recht tegenaan kijkt.