Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 30 aug 2014 17:11

Zaterdagse update
Ik wist dat er ook in het weekend aan circuit Zwart wordt gewerkt. Vandaar.
Circuit Zwart van 9 en 5N (7N was al klaar) hebben hun bretels ontvangen. Morgen gebeurt dat denk ik bij mast 4.
Peter, wat ik al verwachtte: gewone halfverankering bij mast 8N. Er wordt gewerkt aan de punt van de donaudriehoek. Alles boven de A1 is trouwens weg.
Ook een foto van mast 5, met Zwart onttakeld.
Dan mast 14N. Het ziet er weer net zo uit als vorige week zaterdag - met dat zeikweer, weet je nog wel. Zwart wordt vanaf maandag van zijn noodmast afgehaald en aan 14N gemonteerd. Gelet op de materialen ter plaatse wordt er aan beide lijnzijden volledig verankerd, dus meteen de definitieve oplossing. Mast 14 krijgt dan ook zijn halfverankeringen weer terug.
IMG_0495B_800.jpg
30 augustus 2014.
IMG_0495B_800.jpg (536.26 KiB) 7228 keer bekeken
IMG_0496B_800.jpg
30 augustus 2014.
IMG_0496B_800.jpg (583.51 KiB) 7228 keer bekeken
IMG_0497B_800.jpg
30 augustus 2014.
IMG_0497B_800.jpg (657.7 KiB) 7228 keer bekeken
IMG_0498B_800.jpg
30 augustus 2014.
IMG_0498B_800.jpg (824.38 KiB) 7228 keer bekeken
IMG_0500B_800.jpg
30 augustus 2014.
IMG_0500B_800.jpg (460.42 KiB) 7228 keer bekeken
IMG_0501B_800.jpg
30 augustus 2014.
IMG_0501B_800.jpg (870.15 KiB) 7228 keer bekeken
IMG_0502B_800.jpg
30 augustus 2014.
IMG_0502B_800.jpg (1015.86 KiB) 7228 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Peter » 30 aug 2014 19:05

Ondanks het grauwe weer toch weer een interessante reportage!

Duidelijk dat mast 8N toch gewoon een half-verankering krijgt, desondanks vind ik het apart dat ze niet net als bij 8N de katrollen aan een isolatorketting hebben gemonteerd maar rechtstreeks aan de traverse. Dat heb ik bij steunmasten nog niet eerder gezien. Theoretisch kan de ondertraverse nog wel een verhoogde ophanging krijgen maar daar ga ik niet meer van uit Maakt mast 8N nou een kleine lijnhoek of lijkt dat zo?

Mast 5 ziet er wel apart uit met die gedeeltelijk onttakelde geleiders. Ik zie dat circuit zwart ook al uit de oude masten 6 t/m 9 is verwijderd.

Wat ik ook opvallend vind is dat mast 14N weer gedeeltelijk uit elkaar is gehaald De afgelopen week zag ik een foto voorbij komen met een volledig gemonteerde mast 14N Wel begrijpelijk gezien het verhaal dat de noodmast van circuit zwart z.s.m. moet verdwijnen. Leuk die pallets met nieuwe glaskap isolatoren en kant en klare geleiderklemmen, bruggen etc

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 31 aug 2014 21:22

Vandaag geen nieuwe foto's, maar op weg naar en van familie heb ik gezien dat 8N klaar is, inclusief dat apparaat voor het invaren van veldafstandhouders. (In een bepaalde fase hangt de operateur boven de A1!) Van 7N zijn ook de drie bretels voor Wit gemonteerd. Van 4 kon ik niet goed zien (avondschemering) welke bretels voltooid zijn.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Tom » 01 sep 2014 22:14

Gisteren reed ik over de A1 en heb onderweg wat plaatjes geschoten. Het valt niet mee om op de weg te blijven letten er is zoveel te zien! Eerst bij Diemen:
P1030998 b.jpg
P1030998 b.jpg (128.45 KiB) 7123 keer bekeken
De steunmast met de te korte isolatorkettingen.
P1040001 b.jpg
P1040001 b.jpg (126.78 KiB) 7123 keer bekeken
De kruising met de A1.
P1040003 b.jpg
P1040003 b.jpg (143.86 KiB) 7123 keer bekeken
De hoekmast staat één circuit af.
P1040005 b.jpg
P1040005 b.jpg (156.33 KiB) 7123 keer bekeken
De kruising met de Vecht blijft in de nieuwe situatie wel.
P1040007 b.jpg
P1040007 b.jpg (145.81 KiB) 7123 keer bekeken
Van deze hoekmast staat de toren en een ondertraverse.
P1040009 b.jpg
P1040009 b.jpg (134.56 KiB) 7123 keer bekeken
Vervolgens staan er wat masten zonder kabels. Op de achtergrond de masten die zullen verdwijnen.
P1040010 b.jpg
P1040010 b.jpg (151.74 KiB) 7123 keer bekeken
Bij het tankstation aan de zuidzijde.
P1040012 b.jpg
P1040012 b.jpg (151.31 KiB) 7123 keer bekeken
En aan de noordzijde bij de shellpomp.
P1040014 b.jpg
P1040014 b.jpg (153.08 KiB) 7123 keer bekeken
Als laatste nog een close-up van de mast met de scherpe hoek.
P1040015 b.jpg
P1040015 b.jpg (179.21 KiB) 7123 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Peter » 01 sep 2014 23:42

Ook leuk om eens foto's vanaf de A1 te zien

Wel een apart gezicht bij de oude mast 5 waarbij het oude circuit zwart nu loodrecht naar beneden gaat. Een tijd geleden viel mij vanuit de auto ook al op dat de isolatorkettingen van mast 6N erg kort zijn voor 380kV. Hetzelfde zien we bij de onlangs opgewaardeerde verbinding Westerlee - Wateringen. Mast 8N lijkt wel degelijk een lijnhoek te krijgen. Blijkbaar was het niet mogelijk de verbinding in een rechte lijn door te laten lopen. Verder vind ik het jammer dat hoekmast 9 in de verkeerde hoek staat als alles klaar is. Het zal toch altijd zichtbaar blijven dat de lijn is verplaatst.

Gelukkig blijft de Vechtkruising wel behouden. De foto van de masten zonder kabels deed me meteen weer denken aan 1988 toen men hier de masten van de oostring aan het bouwen was. De masten zien er zonder kabels een beetje "levenloos" uit. De laatste foto van de mast met de scherpe hoek laat goed zien waarom de traversen voor circuit wit nog niet gemonteerd zijn.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Hans » 02 sep 2014 08:38

Het is wel een mastenwoud op dit moment. Waarschijnlijk zijn deze paar weken het moment met het grootste aantal masten in totaal, want zodra de geleiders zijn omgeleid over de nieuwe masten, zal sloop vast niet lang op zich laten wachten.

Je hebt nog best acceptabele foto's gemaakt vanaf de snelweg, Tom. Zelf ben ik in het algemeen aanzienlijk slechter in het maken van foto's in een rijdend voertuig...
dennenboom-mast....JPG
Censuur.
dennenboom-mast....JPG (92.46 KiB) 7103 keer bekeken

Peter schreef:De masten zien er zonder kabels een beetje "levenloos" uit.
Interessante observatie, Peter. Ik denk dat die bijna universeel is. Tom zei hetzelfde al eerder in het topic over de verbouwingen in de aftak Coevorden. Het klopt gewoon niet en er gaat onheil vanuit, zelfs niet bij nieuwe masten. Het is trouwens bij draagmasten wel deels oplosbaar door de isolators er alvast gewoon aan te hangen, want dan verandert de indruk opeens van doods in wachtend. Zelfs schaalmodellen hebben dit, vandaar ook de keuze voor draagmasten bij ondergetekende.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 02 sep 2014 09:08

Hans schreef:Het is wel een mastenwoud op dit moment. Waarschijnlijk zijn deze paar weken het moment met het grootste aantal masten in totaal, want zodra de geleiders zijn omgeleid over de nieuwe masten, zal sloop vast niet lang op zich laten wachten.
De masten 5, 6, 7 en 8 bevinden zich na het zeer binnenkort omzetten van Wit in death row. Het slopen van mast 5 is sowieso geen kattep**. Er is geen ruimte voor een plateau voor de kraan. Waarschijnlijk wordt dit ff geen fietspad en een halve Maxisweg met verkeersregelaars. Ook voor het vieren en strategisch knippen van zes bundels ter plaatse van de A1 zal een opeenvolging van kortstondige verkeersonderbrekingen nodig zijn. Ik heb daarbij het beeld van een massa Egyptische piramidewerkers die in in het ochtendgloren van een zaterdag snel zware stukken kabel (ik heb ze recent kunnen aanraken) naar de kant van de weg slepen.
Lege masten leveren kennelijk visuele irritaties op. Mijn visuele irritatie betreft mast 6N, waar zelfs de hondenbotjes al in zitten maar waar in ieder geval afgelopen zaterdag beide GW's nog in katrollen hingen. Ik ga er vanuit dat in ieder geval voor Zwart niet meer zo is. Over een paar uur weet ik meer.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 02 sep 2014 15:55

Dinsdag 2 september 2014
Oh wat een wondermooie V-fixaties plus bretels bij mast 4. Het verwijderen van de oude fixaties ging niet echt vanzelf. Pas vanochtend was die superhoogwerker klaar. Denk de aarddraden maar even weg.
De niet verticaal staande halfverankeringen van mast 8N waren dezen & genen al opgevallen. De vraag is welke mast verkeerd staat. Ikzelf denk aan 7N, maar YMMV.
Dan 14N. Ik heb inmiddels definitieve bevestiging dat de circuits van de noodmasten niet alleen naar 14N worden verplaatst, maar dat ze inderdaad - zoals ik afgelopen zaterdag al suggereerde - definitief worden gemonteerd, dus 6 x 2 volledige verankeringen plus zes bretels. Ook mast 13 (oostelijke Vechtkruising) krijgt zijn 6 halfverankeringen. Dan is plotseling alles tot en met de Diemenzijde van 14N klaar, en is er 'alleen nog maar' 14N-15N-16N-A1-17N-18N!
IMG_0503B_800.jpg
2 september 2014. Detail mast 4.
IMG_0503B_800.jpg (616.09 KiB) 7081 keer bekeken
IMG_0504B_800.jpg
2 september 2014. Detail mast 4.
IMG_0504B_800.jpg (630.36 KiB) 7081 keer bekeken
IMG_0509B_800.jpg
2 september 2014. Detail mast 7N.
IMG_0509B_800.jpg (561.22 KiB) 7081 keer bekeken
IMG_0510B_800.jpg
2 september 2014. Blik vanaf de locatie van mast 10N in westelijke richting. Als ik het zo bekijk moet 7N een stukkie naar links worden verplaatst - ervan uitgaand dat bij draagmasten de lijnrichting altijd loodrecht op de traversen staat.
IMG_0510B_800.jpg (589.28 KiB) 7081 keer bekeken
IMG_0512B_800.jpg
2 september 2014. Detail van mast 8N.
IMG_0512B_800.jpg (657.09 KiB) 7081 keer bekeken
IMG_0514B_800.jpg
2 september 2014. Overzicht van de noodmasten, mast 14N en de Vechtkruisingsmasten 12 en 13.
IMG_0514B_800.jpg (692.51 KiB) 7081 keer bekeken
IMG_0515B_800.jpg
2 september 2014. Detail van mast 14N. Er worden volledige verankeringen gemonteerd. Daarna volgen de bretels.
IMG_0515B_800.jpg (499.7 KiB) 7081 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door BaDu » 02 sep 2014 16:08

ElektroThriller schreef:Dinsdag 2 september 2014
IMG_0515B_800.jpg
Grappig dat men gelijktijdig een traverse inhijst en eronder bretels en verankeringen monteert.
Lijkt me ARBO-technisch niet een gewenste situatie.
Zit de aannemer in tijdnood?
KML-generator generator

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 02 sep 2014 16:33

BaDu schreef:Grappig dat men gelijktijdig een traverse inhijst en eronder bretels en verankeringen monteert.
Lijkt me ARBO-technisch niet een gewenste situatie.
Zit de aannemer in tijdnood?
Ik heb nog nooit een aannemer meegemaakt die NIET in tijdnood verkeert! Concreet: in het weekend is tijd ingehaald, waardoor er nu extra mankracht voor het project noodmasten beschikbaar is. Ik neem aan dat direct nadat Zwart klaar is (dus 6 bretels 14N), getest en goed bevonden is, de sap van Wit ervan afgaat. Daarna gaat Wit over naar 14N, waarna de 200-tons kraan niet meer nodig is. Voor het verwijderen en afvoeren van de noodmasten is ook de nodige mankracht nodig, direct waarna oplevering van het terrein aan SAA plaatsvindt. (Voor de bretels wss superhoogwerkers. Verder geen oude V-fixaties meer weghalen!!!))
[theorietje]Zoals bekend is de traverseafstand een dikke 11 meter. Misschien is de impact van een vallende M24x60 dan nog draaglijk...[/theorietje]
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie