De vraag is natuurlijk wat ze juist bedoelen met wegnemen. Misschien blijven ze wel gewoon rusten op de houten portieken?Peter schreef:Dat is wel apart. Je zou juist verwachten dat men m.b.v. de bestaande geleiders de nieuwe gaat trekken. Zo is de 220kV verbinding Hessenweg - Vierverlaten in Nederland ook opgewaardeerd. Tenzij er veel aan de masten verbouwd moet worden om de zwaardere geleiders te kunnen dragen.
Het land van Stevin
Re: Het land van Stevin
Re: Het land van Stevin
2 weken terug ben ik nog eens terplaatse geweest, hier volgen een 60-tal fotootjes (maar niet allemaal vandaag )
Als eerste zien we mast 25 van Horta-Eeklo Noord. Deze mast wordt over een maandje afgebroken en vervangen door een steviger exemplaar. Masten 27 en 28 krijgen enkel een versteviging aan de funderingen. Links de 150kV lijn naar Aalter. Eeklo-Noord: hoogspanningspost èn opslagplaats voor het project. Wapeningen, boren, profielen, portieken,... alles wat je nodig hebt om een hoogspanningslijn te bouwen. De ringweg van Eeklo loopt vlak langs de hoogspanningspost. Elia heeft de verkeerssituatie aangepast om toegang voor het werfverkeer mogelijk te maken. In Eeklo-Noord stond tot nu toe enkel een 380/150kV transfo. Nu komen er ook 2 150/36kV exemplaren bij. Daarom werd een nieuw 36kV-GIS opgericht, in het bruine gebouw. De 150kV-post moet een stukje uitgebreid worden om de nieuwe transfos aan te sluiten. Als afsluiter voor vandaag een blik op de 380kV aardingsscheiders. De lijn naar Horta staat afgeschakeld, klaar voor de gedeeltelijke ontmanteling.
Als eerste zien we mast 25 van Horta-Eeklo Noord. Deze mast wordt over een maandje afgebroken en vervangen door een steviger exemplaar. Masten 27 en 28 krijgen enkel een versteviging aan de funderingen. Links de 150kV lijn naar Aalter. Eeklo-Noord: hoogspanningspost èn opslagplaats voor het project. Wapeningen, boren, profielen, portieken,... alles wat je nodig hebt om een hoogspanningslijn te bouwen. De ringweg van Eeklo loopt vlak langs de hoogspanningspost. Elia heeft de verkeerssituatie aangepast om toegang voor het werfverkeer mogelijk te maken. In Eeklo-Noord stond tot nu toe enkel een 380/150kV transfo. Nu komen er ook 2 150/36kV exemplaren bij. Daarom werd een nieuw 36kV-GIS opgericht, in het bruine gebouw. De 150kV-post moet een stukje uitgebreid worden om de nieuwe transfos aan te sluiten. Als afsluiter voor vandaag een blik op de 380kV aardingsscheiders. De lijn naar Horta staat afgeschakeld, klaar voor de gedeeltelijke ontmanteling.
Re: Het land van Stevin
Ik ben niet zo bekend met de regio rond Eeklo, dan is het natuurlijk handig als de masten in aanbouw duidelijk aangegeven staan.
De fundering van mast 30 is nog volop in aanbouw.
Overzichtje van Eeklo-Noord gezien vanaf het noordwesten. De 380kV-eindmast is mast 29, van daaruit zal de lijn richting Brugge dus vertrekken.
Ook bij mast 31 worden er al palen de grond in geheid.
Bij de moeilijker bereikbare masten heeft men tijdelijke wegen aangelegd met steengruis, netjes op een laagje plastiek zodat de landbouwgrond ongeschonden blijft. Hier zien we de plek waar de werken voor mast 33 binnenkort gaan beginnen.
Een vergezicht met de 150kV Eeklo-Noord - Brugge Waggelwater. Hier komt binnenkort dus de 380kV-lijn mooi parallel te liggen. Van die mooie parallel zullen we helaas maar een jaartje of 2 kunnen genieten, daarna verdwijnt de 150kV-lijn ondergronds.
Ook deze leuke mastjes zijn met uitsterven bedreigd. Wanneer de 150kV ondergronds verdwijnt is er geen aansluiting meer aan Belgische zijde. De eindmast van deze lijn staat trouwens ook fysiek in de weg voor de 380kV.
Elia heeft blijkbaar op het laatste nippertje nog een wijziging in de plannen doorgevoerd.
En nog 2 beelden van de 150kV-lijn, momenteel nog alleen in het landschap.
Laatst gewijzigd door Shrek op 18 sep 2015 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het land van Stevin
deel 3, deze behoeft niet veel uitleg denk ik.
De laatste is de eindmast 77
Re: Het land van Stevin
het onderste deel van die zware hoekmasten is net mozaïek
Re: Het land van Stevin
Mooie reportage! Erg leuk om te volgen. Zo te zien zal het niet lang meer duren voordat de eerste masten gebouwd gaan worden. Aan de funderingen is al goed te zien wat een steunmast en wat een hoekmast wordt
Re: Het land van Stevin
Jacob Van Maerlant was een middelnederlandse dichter die in Damme woonde. Hij was belangrijk genoeg om meer dan 700 jaar na zijn overlijden bekroond te worden met een eigen hoogspanningsstation.
Van Maerlant wordt een 380kV GIS, dat de 2 draadstellen van de luchtlijn verdeeld over de 4 grondkabelstellen. Elia betrouwt de 380kV-grondkabels niet helemaal, dus installeren ze er dubbel zoveel, je weet maar nooit. In totaal zullen er dus 12 enkelvoudige 380kV-kabels vertekken vanuit Van Maerlant. Van de kabels zelf was nog niets te zien. Maar de tunnel onder het kanaal Brugge-Zeebrugge is al wel in aanbouw. Vermits een tunnel doorgaans onder de grond gebouwd wordt is er boven het maaiveld niet veel te bekijken. We komen al aan de tweede dichter in deze bijdrage (en dat op een hoogspanningsforum ). Guido Gezelle leefde van 1830 tot 1899 en was zonder meer de meest invloedrijke vlaamse dichter ooit. Daarnaast was hij ook taalwetenschapper en bestudeerde hij vele andere nederlandstalige gedichten. Elia vindt het allemaal best impressionant en vernoemt het 380kV-GIS nabij Blauwe Toren naar hem.
Net als bij de post Van Maerlant worden 2 draadstellen bovengronds hier verschakeld naar de 4 ondergrondse kabelstellen. Bovendien wordt in de post Gezelle voorzien om de verbinding met de Nemo-kabel aan te sluiten. De oorspronkelijke locatie in Zeebrugge bleek immers niet geschikt (vonden de buren toch).
De post Gezelle is helaas heel moeilijk te fotograferen, maar ik heb toch één ietwat gelukt foto. Eindmast 1 ligt al klaar voor montage. Rond Zeebrugge worden er niet alleen hoogspanningslijnen gebouwd, ook spoorwegen en een autosnelweg zijn in aanbouw. Op de voorgrond zie je het 36kV tractie-onderstation van Infrabel. De 150kV-lijn Blauwe Toren-Zeebrugge is al een tijdje afgeschakeld. Precies onder deze lijn komt mast 3 van de lijn Gezelle-Stevin. Verder richting Zeebrugge kan je zien dat de 150kV-lijn al deels afgebroken is. Het lichtgrijs is duidelijk een perfecte kleurkeuze om een mast quasi onzichtbaar te maken.
Van Maerlant wordt een 380kV GIS, dat de 2 draadstellen van de luchtlijn verdeeld over de 4 grondkabelstellen. Elia betrouwt de 380kV-grondkabels niet helemaal, dus installeren ze er dubbel zoveel, je weet maar nooit. In totaal zullen er dus 12 enkelvoudige 380kV-kabels vertekken vanuit Van Maerlant. Van de kabels zelf was nog niets te zien. Maar de tunnel onder het kanaal Brugge-Zeebrugge is al wel in aanbouw. Vermits een tunnel doorgaans onder de grond gebouwd wordt is er boven het maaiveld niet veel te bekijken. We komen al aan de tweede dichter in deze bijdrage (en dat op een hoogspanningsforum ). Guido Gezelle leefde van 1830 tot 1899 en was zonder meer de meest invloedrijke vlaamse dichter ooit. Daarnaast was hij ook taalwetenschapper en bestudeerde hij vele andere nederlandstalige gedichten. Elia vindt het allemaal best impressionant en vernoemt het 380kV-GIS nabij Blauwe Toren naar hem.
Net als bij de post Van Maerlant worden 2 draadstellen bovengronds hier verschakeld naar de 4 ondergrondse kabelstellen. Bovendien wordt in de post Gezelle voorzien om de verbinding met de Nemo-kabel aan te sluiten. De oorspronkelijke locatie in Zeebrugge bleek immers niet geschikt (vonden de buren toch).
De post Gezelle is helaas heel moeilijk te fotograferen, maar ik heb toch één ietwat gelukt foto. Eindmast 1 ligt al klaar voor montage. Rond Zeebrugge worden er niet alleen hoogspanningslijnen gebouwd, ook spoorwegen en een autosnelweg zijn in aanbouw. Op de voorgrond zie je het 36kV tractie-onderstation van Infrabel. De 150kV-lijn Blauwe Toren-Zeebrugge is al een tijdje afgeschakeld. Precies onder deze lijn komt mast 3 van de lijn Gezelle-Stevin. Verder richting Zeebrugge kan je zien dat de 150kV-lijn al deels afgebroken is. Het lichtgrijs is duidelijk een perfecte kleurkeuze om een mast quasi onzichtbaar te maken.
Re: Het land van Stevin
Op de plaatsen waar de 150kV-lijn al afgebroken is wordt er gewerkt aan de fundering van de 380kV-masten.
220kV wordt de spanning waarop het gros van de windparken op zee wordt aangesloten, en meteern de belangrijkste reden voor de bouw van het hele Stevin-project. Tot slot nog een schematje van het toekomstig net rond Zeebrugge.
Vlakbij Stevin bevindt zich het 150kV-booster station. Dit zorgt ervoor dat de elektriciteit van het windpark op zee netjes in fase loopt met de rest van het hoogspanningsnet.
In de omgeving van Zeebrugge zitten heel wat kabels in de grond. Hier zien we meerdere 36kV-lijnen, wat MS en nog wat ondergrondse rommel.
Dan komen we aan Stevin zelf, dit wordt een zeer groot hoogspanningsstation met meerdere onderdelen.
Links komt het aankomstportaal van de 380kV-luchtlijn. Midden enkele transfos (ik vermoed 380-150) en rechts het 380kV-GIS.
Links: 380kV-GIS, midden nog meer transfos (380-220 denk ik) samen met enkele reactanties, rechts het 220-kV-GIS.220kV wordt de spanning waarop het gros van de windparken op zee wordt aangesloten, en meteern de belangrijkste reden voor de bouw van het hele Stevin-project. Tot slot nog een schematje van het toekomstig net rond Zeebrugge.
Re: Het land van Stevin
Fijne update hoor, rond Zeebrugge is inderdaad veel activiteit ook door de A11 .
Re: Het land van Stevin
Als laatste deel van mijn reportage van eind augustus, een voorwerpje dat op de grond neerlag, ergens op het tracé van de voormalige 150kV-lijn Blauwe toren - Zeebrugge.