Het land van Stevin

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het land van Stevin

Bericht door Peter » 20 apr 2016 20:50

Dit wordt inderdaad 380kV! De masten zijn ongeveer net zo hoog als de 150kV masten maar duidelijk veel zwaarder uitgevoerd. Kan ook niet anders aangezien men vierbundels gaat toepassen.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Het land van Stevin

Bericht door voltron » 20 apr 2016 21:23

Peter schreef:Dit wordt inderdaad 380kV! De masten zijn ongeveer net zo hoog als de 150kV masten maar duidelijk veel zwaarder uitgevoerd. Kan ook niet anders aangezien men vierbundels gaat toepassen.
Ik heb het nu ook indd gelezen in zo'n infobrochure, 51 meter hoog voor een mast in die configuratie! Een standaard 380 kv donau mast in NL is toch zo'n 50 meter hoog?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het land van Stevin

Bericht door Peter » 20 apr 2016 23:07

Een standaard 380kV donaumast in Nederland zit inderdaad zo rond de 50 meter.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 20 apr 2016 23:48

Lage masten waren een absolute vereiste in dit project. Ze moesten immers zo "onzichtbaar" mogelijk zijn. Op één van de fotos zie je inderdaad dat de masten achter een gewone bomenrij al bijna verdwijnen. Het opzet van Elia is daarmee geslaagd.
De keerzijde van de medaille is natuurlijk dat de magnetische velden recht onder de lijn veel hoger zijn dan anders. Daarom zijn alle woningen onder het traject uitgekocht.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 28 apr 2016 16:25

Van de site van Elia: "Het nieuwe type zijn innovatieve hoge performantie geleiders die meer stroom kunnen vervoeren dan de klassieke, waardoor er maar 2 stuks per fase nodig zijn. De visuele veranderingen aan de hoogspanningslijn blijven dus beperkt."

De stoere vierbundels lijken dus definitief uit het beeld...

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Het land van Stevin

Bericht door voltron » 28 apr 2016 17:37

Shrek schreef:Lage masten waren een absolute vereiste in dit project. Ze moesten immers zo "onzichtbaar" mogelijk zijn. Op één van de fotos zie je inderdaad dat de masten achter een gewone bomenrij al bijna verdwijnen. Het opzet van Elia is daarmee geslaagd.
De keerzijde van de medaille is natuurlijk dat de magnetische velden recht onder de lijn veel hoger zijn dan anders. Daarom zijn alle woningen onder het traject uitgekocht.
een prima mast dan voor het landschap in west Nederland. Windtracks in wat meer stedelijk gebied, die dan overgaan op de Belgische masten in het platteland.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 10 jun 2016 09:10

Een eerste indienstname !
http://www.stevin.be/eerste-verbinding- ... -en-eeklo/

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het land van Stevin

Bericht door Hans » 10 jun 2016 11:43

Zo gebeurt er niets en zo heb je twee berichten op één dag.
Er is nog heel wat werk te verzetten bij Stevin zo te lezen, maar dat het eerste ding tot een succesvol resultaat is gebracht is wel een feestje waard.
Vandaag zit ik door de tijd heen, maar morgen zet ik er wel iets over op de voorpagina.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Het land van Stevin

Bericht door Knarvel » 11 jun 2016 11:53

Op deze informatiepagina van Elia staat ook een verwijzing naar een Google-maps-kaart van alle onderdelen van dit projekt. Geeft o.m. alle mast-hoogtes naast andere info. Deze informatie kan je ook zelf lokaal opslaan.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het land van Stevin

Bericht door Shrek » 01 aug 2016 11:24

Gisteren was ik in de buurt en zag ik dat inmiddels al 50% van de masten tussen Zeebrugge en Blauwe Toren gebouwd zijn. Ook van de eindmast aan het station Gezelle is de staalconstructie afgewerkt.
Helaas zat ik met wat kinderen van het jeugdkamp op de achterbank waardoor ik geen fotos kon maken. Plannen voor een volgend bezoek kon ik gelukkig wel maken

Plaats reactie