Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3832
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 18 mei 2015 21:02

Aha, een soort van look-a-like kruisprofiel. Dank!

Hoewel het meer vragen oproept dan het beantwoordt. Als ze denken dat ze daar de toren sterk genoeg mee gaan krijgen zal het wel kloppen, maar de trekschoren in de traversen zullen ze ook wel gaan vervangen.
Het huidige type geleider zou ik niet weten, maar de nieuwe draden worden met enige waarschijnlijkheid AMS-620, gelijk aan wat er aan de meelifters onder Zwolle-Meeden hangt. Een klein rekenpartijtje met de gegevens van een AMS-620 (ongeveer 2,75 kilo per strekkende meter) laat vrij schokkende dingen zien. Bij een veldlengte van circa 350 meter moeten de Duits type IJsselmijtjes dan ieder circa 5,75 ton dragen. Tellen we daar de isolators bij op die ook aan de meelifters van Zwolle-Meeden hangen (type Sediver T210), dan halen we ruim zes ton. Dat is puur de statische last, zodra het gaat ijzelen en waaien komt daar nog wat extra gewicht bij. Dat is reeds gelijk aan het uiterste van wat de kleine mastjes nog verdragen op de top van hun kunnen. Of alleen een kruisprofiel voldoende zal zijn - ik vraag het me af.

In ieder geval, afgelopen zaterdagmiddag ging de route via Deventer (bijeenkomst andere hobby) via Zwolle richting Hardenberg en Coevorden. Inderdaad wordt er op beide trafostations gewerkt aan uitbreidingen. Het (110 kV)-net sluit zich in het Drents-Sallandse grensgebied steeds verder, en daarmee ook het lot van 110 kV Hoogeveen-Veenoord.
De beraamde windparken komen in dat opzicht te laat en te noordoostelijk.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
coevorden stroom
middenspanning
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 apr 2014 16:16

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door coevorden stroom » 27 mei 2015 17:54

vanmorgen net weer een hele delegatie aannemers in ons land gespot die graag willen inschrijven om de klus tussen coevorden en mast 97 willen verzwaren
en zoals ik dat nu kan inschatten gaan ze in het najaar al beginnen met ombouwen
alleen nog niet vernomen hoe ze het gaan doen
wel dat ze de rare uitbouw bij mast 97 ook weer gaan veranderen in deze klus
als er nog behoefte is aan extra beeldmateriaal kan ik nog foto's plaatsen
we hebben een fotoreportage gemaakt van de vele veranderingen

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Shrek » 27 mei 2015 18:52

Sowieso dat we die graag willen zien !

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Peter » 27 mei 2015 22:57

Dat soort foto's zijn altijd welkom. Weet nog dat ik mast 97 een paar jaar geleden met hulp van bas380 heb nagebouwd voor de 3D gebouwenlaag in Google Earth, daar is hij nog steeds in te zien. Mast 97 is wel een hele bijzondere mast geworden waarbij het eigenlijk al te zien is dat de huidige situatie een tijdelijke situatie is.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3832
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 09 sep 2015 10:52

Het is begin september en de laatste hand wordt momenteel gelegd aan de nieuwe redundante 110 kV-grondkabel tussen Hardenberg en Coevorden. Voor de jaarwisseling zal deze waarschijnlijk in gebruik worden gesteld.

Inmiddels is ie dan maar ingetekend voor op de volgende release van de netkaart. Meestal is het traceren van een kabel wel mooi werk, maar in dit geval voelt het een beetje aan alsof ik eigenhandig meehelp aan het vermoorden van Hoogeveen-Veenoord. Tsja, ook het leven van netkaartenmakers heeft zo zijn mindere momenten.
Grondkabel Coevorden-Hardenberg.jpg
Grondkabel Coevorden-Hardenberg.jpg (175.39 KiB) 7516 keer bekeken
110 kV CVD-HDB.kmz
KMZ grondkabeltracé Coevorden-Hardenberg
(2.65 KiB) 350 keer gedownload
Nadat de stroom erop staat kan de verbinding tussen Veenhuizen ZL-MEE 98 en Coevorden worden afgeschakeld, zodat de werkzaamheden daaraan wellicht spoedig zullen aanvangen. Op zich is die klus voor de mastengekken niet zo erg: Duits-type IJsselmij-donaumastjes zijn er gelukkig nogal was, zodat er niks unieks verdwijnt wanneer Sugar Lee Hooper op de Shetlandpony wordt gezet (ik handhaaf die term maar even, want 270 MVA aan een IJsselmijtje hangen, dat wordt vast eh.. heel mooi).

Door het gesteggel rondom windparken in de regio (waar nog enige jaren overheen zal gaan), de locatie ervan (net wat te noordoostelijk) en door de NEN-50341-1 (ja ja, 'doorhangknelpunten' ) kunnen we concluderen dat het net rondom de oude verbinding Hoogeveen-Veenoord zich sluit, zowel elektrisch als spreekwoordelijk. De kans dat die nu nog blijft staan is inmiddels nihil geworden. Ik zou me nog kunnen voorstellen dat Tennet met het oog op groei en leveringszekerheid in de regio Hoogeveen liever zou zien dat er een verbinding rechtstreeks het inmiddels zeer degelijke station Veenoord zou blijven bestaan, in plaats van de huidige 110 kV-omweg via Beilen of de nog grotere omweg vanaf Hessenweg via Ommen-Dante en Hardenberg. Maar niets wijst erop dat dit een optie is.
Het verdwijnen van Hoogeveen-Veenoord kan ook duiden op de serieusheid van het plan om bij Sluis 7 een nieuw station te stichten.
Zie voor al dat soort dingen ook het KCD13 Samenvattingsdocument.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Mark » 09 sep 2015 11:35

Hoe is de status rond de Veenoordse bokjes en deze Duitse IJsselmij masten?

http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... 541#p11541

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Peter » 09 sep 2015 15:22

Het blijft natuurlijk jammer dat Hoogeveen - Veenoord gaat sneuvelen, ook al vind ik het zelf niet bijzonder mooie mastjes, maar het zijn wel unieke masten die gaan verdwijnen. Het is wel mooi dat de grondkabel straks heel gedetailleerd op de netkaart staat. Zag al dat deze voor een deel parallel aan de N34 komt te liggen. Ben wel benieuwd hoe het verzwaren van de IJsselmij donaumastjes er straks uit gaat zien tussen Veenhuizen en Coevorden. Ik dacht trouwens dat ponypletten strafbaar is?

Ik neem aan dat de resterende IJsselmijtjes en Veenoordse bokjes er nog staan en de sloop inclusief Hoogeveen - Veenoord wellicht Europees aanbesteed wordt?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3832
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 09 sep 2015 16:06

Mark schreef:Hoe is de status rond de Veenoordse bokjes en deze Duitse IJsselmij masten?
Sinds de kerstvakantie van 2013 is er niets meer aan de situatie veranderd. Ik kijk al een paar jaar tegen acht IJsselmij-lijken, negen geblinddoekte bokjes en een letterlijke death row van 93 donaumasten aan. Nu heb je zelden teveel hoogspanningsmasten in je blikveld, maar met de kennis van wat er komen gaat is het toch een beetje een naar gezicht. Of diezelfde situatie er nog zal zijn tegen de tijd dat de bomen opnieuw blad krijgen (lees: fotografieweer) is sterk de vraag. Het zou zomaar kunnen dat men de hele zaak voor aanvang van het volgend agrarisch seizoen vlak wil hebben. Geen idee wat de precieze planning is.
Peter schreef:Ik dacht trouwens dat ponypletten strafbaar is?
Verhip, da's waar ook. Dat was er ook nog, een paar jaar geleden.
Bedankt Peter, we hebben er nu een vakterm voor het inhangen van veel te dikke geleiders in ijle hoogspanningsmastjes. Dus.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
coevorden stroom
middenspanning
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 apr 2014 16:16

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door coevorden stroom » 10 sep 2015 16:54

er is verder nog niets bekend over de aanpak of sloop van veenoord naar hoogeveen
of coevorden
als landeigenaar zal ik dat wel te horen krijgen toch
wanneer ze beginnen met de verzwaring
hoorde wel dat er vertraging in de voorbereiding zat

Gebruikersavatar
coevorden stroom
middenspanning
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 apr 2014 16:16

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door coevorden stroom » 08 okt 2015 13:25

bij deze wil ik even melden dat ze vanaf deze week weer zijn begonnen met de sloop van de masten tussen coevorden en zwinderen

Plaats reactie