Grote storing Olsterpad met vlambogen
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Het is wel duidelijk dat de kortsluiting in het circuit Lelystad-Olsterpad een samenloop van verschillende fouten waren, zowel in de montage als niet juiste afstemming van de werkzaamheden onderling.
Wat ook duidelijk is dat er normaal twee beveiligingen voor overbelasting en kortsluiting van het circuit zijn.
Wat ik niet begrijp is de werking van de lokaal schakelaar. Waarom schakelt die één van de beveiligingen uit? Is er dan één lokaal schakelaar per circuit? Weet iemand hier meer van?
De lokaal schakelaar in mijn bekende middenspanningsstations werkte duidelijk anders. Er was één schakelaar aanwezig die de bediening van het gehele station wisselde tussen bediening door het BVC en lokaal in het station.
Er was dus door deze schakelaar geen beïnvloeding van de beveiliging.
Door de vele voedingen in Leystad bleef in eerste instantie de stroom in de meeste voedingen te laag om deze als overbelasting uit te schakelen. De koppeling tussen de rails stond in waardoor de kortsluitstroom verdeeld werd tussen de twee 380/150kV trafo’s samen met twee zware windmolenparken. De laatste zijn wel uitgeschakeld. Pas toen er korsluiting ontstond met de bovenleiding van het spoor werd de kortsluitstroom zo hoog dat de twee trafo’s aan de 150kV zijde zijn uitgeschakeld.
Johan
Wat ook duidelijk is dat er normaal twee beveiligingen voor overbelasting en kortsluiting van het circuit zijn.
Wat ik niet begrijp is de werking van de lokaal schakelaar. Waarom schakelt die één van de beveiligingen uit? Is er dan één lokaal schakelaar per circuit? Weet iemand hier meer van?
De lokaal schakelaar in mijn bekende middenspanningsstations werkte duidelijk anders. Er was één schakelaar aanwezig die de bediening van het gehele station wisselde tussen bediening door het BVC en lokaal in het station.
Er was dus door deze schakelaar geen beïnvloeding van de beveiliging.
Door de vele voedingen in Leystad bleef in eerste instantie de stroom in de meeste voedingen te laag om deze als overbelasting uit te schakelen. De koppeling tussen de rails stond in waardoor de kortsluitstroom verdeeld werd tussen de twee 380/150kV trafo’s samen met twee zware windmolenparken. De laatste zijn wel uitgeschakeld. Pas toen er korsluiting ontstond met de bovenleiding van het spoor werd de kortsluitstroom zo hoog dat de twee trafo’s aan de 150kV zijde zijn uitgeschakeld.
Johan
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Dat waren inderdaad wel een paar opmerkelijke punten.
Wat me verder nog opviel:
- Er heeft dus langere tijd "een kortsluitstroom van circa 8.500 Ampère" door de geleiders gestroomd. Dat was niet genoeg om de afzonderlijke voedende velden in Lelystad af te schakelen. Ook de centrale niet. Pas door de kortsluiting bij de Hanzelijn liep dat nog verder op tot 15.0000 Ampère. Dat zijn wel indrukwekkende cijfers.
- Dit vond ik ook wel een interessante nieuwe bevinding:
Overigens: We weten nu dus ook dat er wel degelijk brand was ontstaan in Lelystad. Dus dit waren wel degelijk brandplekken.
Wat me verder nog opviel:
- Er heeft dus langere tijd "een kortsluitstroom van circa 8.500 Ampère" door de geleiders gestroomd. Dat was niet genoeg om de afzonderlijke voedende velden in Lelystad af te schakelen. Ook de centrale niet. Pas door de kortsluiting bij de Hanzelijn liep dat nog verder op tot 15.0000 Ampère. Dat zijn wel indrukwekkende cijfers.
- Dit vond ik ook wel een interessante nieuwe bevinding:
- En ook bleken enkele veldbeveiligingen niet eerder in te grijpen omdat ze niet 'conform het instelbeleid waren ingesteld':Tevens valt op dat er twee keer een kortsluiting is ontstaan bij de kruising tussen het 150kV-net en de Hanzelijn. Deze
kortsluitingen zijn in de tijdslijn weergegeven als kortsluiting (II), omdat na elkaar hebben plaatsgevonden op dezelfde
locatie. DNV heeft vastgesteld dat de eerste kortsluiting (II) bij deze kruising (startend op 15:09:33 uur) spontaan is
gedoofd en dat direct daarna om 15:09:58 een tweede kortsluiting (II) op dezelfde locatie is ontstaan. Vermoedelijk is het spontane doven van de eerste kortsluiting (II) bij de kruising het gevolg van het breken van de bovenleiding van de Hanzelijn.
Dat zal vast betekenen dat er inmiddels heel wat beveiligingen worden nagelopen in Nederland...De beveiligingen van voedende velden zagen de kortsluiting niet binnen de beveiligde zone, pas nadat de
kortsluiting met de bovenleiding van de Hanzelijn was ontstaan zijn de beveiligingen van de voedende velden
actief geworden. DNV concludeert dat enkele beveiligingsrelais niet conform het instelbeleid waren ingesteld.
Overigens: We weten nu dus ook dat er wel degelijk brand was ontstaan in Lelystad. Dus dit waren wel degelijk brandplekken.
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Dus er was toch geen aanbieding met potgrond? 

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Als het een bovenleiding was met een aparte extra 15 kV feeder (zo'n extra dikke dinges bovenop, bij Zwolle zit dat ding er ook op) dan kan het logisch zijn. Die grote dikke draad hield het dan nog tien of vijftien seconden vol voordat hij was doorgebrand, waarna de 150 kV fasedraden vrolijk verder zakten en op hun weg omlaag een tijdje later de daadwerkelijke bovenleiding zelf tegenkwamen (of de feeder aan de andere zijde van het tracé) waarna de volgende sluiting en doorbrandoperatie begon.
Eigenlijk een lomp gevalletje van slash and burn, onderweg alles wat ze tegenkwamen stuk voor stuk uit de weg brandend.
Eigenlijk een lomp gevalletje van slash and burn, onderweg alles wat ze tegenkwamen stuk voor stuk uit de weg brandend.

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Die bovenste geleiders ("versterkingsleidingen") dragen ook nog 1,5kV gelijkspanning, net als de rijdraden zelf. Op dit moment dienen ze alleen ter verlaging van de impedantie. Wel zijn ze voorbereid op 25 kV ac. In dat geval worden ze in tegenfase gezet t.o.v. de rijdraden, en staat er af en toe een autotransformator om de boel te verbinden. Zo kan die "negative feeder" dan de impedantie verlagen, maar ook het magneetveld verkleinen.Hans schreef: ↑06 feb 2023 16:53Als het een bovenleiding was met een aparte extra 15 kV feeder (zo'n extra dikke dinges bovenop, bij Zwolle zit dat ding er ook op) dan kan het logisch zijn. Die grote dikke draad hield het dan nog tien of vijftien seconden vol voordat hij was doorgebrand, waarna de 150 kV fasedraden vrolijk verder zakten en op hun weg omlaag een tijdje later de daadwerkelijke bovenleiding zelf tegenkwamen (of de feeder aan de andere zijde van het tracé) waarna de volgende sluiting en doorbrandoperatie begon.
Eigenlijk een lomp gevalletje van slash and burn, onderweg alles wat ze tegenkwamen stuk voor stuk uit de weg brandend.![]()
Verder heb je helemaal gelijk hoor, meer wat achtergrond.
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Die versterkingsleidingen hangen onder die masten overigens wel bijna op dezelfde hoogte als de draagkabel.
Zie: https://goo.gl/maps/Wxft5EJmNFvWww8s6
Zie: https://goo.gl/maps/Wxft5EJmNFvWww8s6
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Het is een klein verschil, maar toch kan het genoeg zijn om als eerste de vlamboog te doen ontstaan naar de voedingsdraad in plaats van de rijdraad denk ik.
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Ik was gisteren bij het Olsterpad, dus meteen maar even wat foto's gemaakt van de huidige situatie.
- Coinoperator
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01 dec 2022 09:04
- Dichtstbijzijnde trafo: Ulft
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Zijn ze inmiddels al nieuwe kabels aan het trekken?