Grote storing Olsterpad met vlambogen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 609
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door Johan » 03 sep 2022 17:05

In de hoogspanning zijn de beveiligingsrelais dubbel uitgevoerd. Bij mij bekend altijd van verschillende merken.
Er wordt gemeten of per fase er de zelfde stroom ingaat en uitgaat, zoals een aardlekschakelaar thuis.
Deze is niet 100% gelijk in verband met de capacitieve stroom van de verbinding.
Ook wordt op overbelasting gemeten "I>", bij ± 120% a 130% schakelt de verbinding uit in ongeveer een seconde of vijf.
En ook op kortsluiting "I>>", dan schakelt de verbinding binnen één seconde uit.

De meeste vermogensschakelaars werken met een in en een uitschakelveer.
Voor het inschakelen wordt eerst de uitschakelveer gespannen en daarna de inschakelveer. Inschakelen kan dus alleen met gespannen uitschakelveer.
De uitschakelveer moet het vermogen hebben om twee keer een goede uitschakeling te kunnen uitvoeren.
Dus helemaal zoals Gert aangeeft.

Johan

r_hellenbrand
380 kV
Berichten: 727
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door r_hellenbrand » 03 sep 2022 18:39

Hi Johan,

Dank voor de duidelijke uitleg!

Differentieel meting daar kan ik me nog voorstellen dat die niet gewerkt heeft, simpelweg omdat je in principe een ster maakt in Olsterpad door de fases te aarden.
Maar waarom de stroom beveiliging van 2 systemen niet gewerkt heeft zal het onderzoek moeten uitwijzen.

Lijkt erop dat de systemen bewust zijn uitgeschakeld, maar ook dat kan ik me niet voorstellen.

Peter_S
110 kV
Berichten: 121
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door Peter_S » 03 sep 2022 20:00

In het NOS journaal een aantal mooie foto van Stefan Verkerk. https://nos.nl/artikel/2443136-in-beeld ... -miljoenen

ds23man
380 kV
Berichten: 1872
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door ds23man » 03 sep 2022 20:14

r_hellenbrand schreef:
03 sep 2022 18:39
Hi Johan,

Dank voor de duidelijke uitleg!

Differentieel meting daar kan ik me nog voorstellen dat die niet gewerkt heeft, simpelweg omdat je in principe een ster maakt in Olsterpad door de fases te aarden.
Maar waarom de stroom beveiliging van 2 systemen niet gewerkt heeft zal het onderzoek moeten uitwijzen.

Lijkt erop dat de systemen bewust zijn uitgeschakeld, maar ook dat kan ik me niet voorstellen.
Zo makkelijk is dat niet. Schakeltuinen en hun beveiligingen werk per fase en ook de vermogensschakelaars/ lastscheiders en aardschakelaars.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door Paullus » 04 sep 2022 08:45

Ik snap dat als alle 3 de geleiders van een circuit op het zelfde punt geaard zijn, de differentiaalbeveiliging niet ingrijpt.
Bij de spoorlijn kan ik me niet voorstellen dat de 3 geleiders allemaal op hetzelfde moment contact met de bovenleiding gekregen hebben, alleen al omdat ze niet op dezelfde hoogte hangen. Dan zou je toch verwachten dat de differentiaalbeveiliging in Lelystad wel had ingegrepen door de asymmetrische belasting van de kortsluiting naar de bovenleiding en de systemen van Prorail.

r_hellenbrand
380 kV
Berichten: 727
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door r_hellenbrand » 04 sep 2022 09:06

Dat zie ik ook zo.

De beveiligingen moeten uitgeschakeld geweest zijn.
Maar waarom er geschakeld kan worden als de beveiligingen uitgeschakeld zijn en waarom dit op een lijn waaraan gewekt wordt kan gebeuren, is me volkomen onduidelijk.

Is het mogelijk dat iemand manueel geschakeld heeft?

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door maurice » 04 sep 2022 09:47

Paullus schreef:
04 sep 2022 08:45
Ik snap dat als alle 3 de geleiders van een circuit op het zelfde punt geaard zijn, de differentiaalbeveiliging niet ingrijpt.
Bij de spoorlijn kan ik me niet voorstellen dat de 3 geleiders allemaal op hetzelfde moment contact met de bovenleiding gekregen hebben, alleen al omdat ze niet op dezelfde hoogte hangen. Dan zou je toch verwachten dat de differentiaalbeveiliging in Lelystad wel had ingegrepen door de asymmetrische belasting van de kortsluiting naar de bovenleiding en de systemen van Prorail.
De differentiaalbeveiliging van een hoogspanningsverbinding werkt anders dan een aardlekbeveiliging in de meterkast thuis. Die laatste kijkt of de som van de stromen op 1 punt lager is dan een drempelwaarde (meestel 30 mA). Als dat niet zo is, dan 'lekt' er ergens stroom en schakelt hij af. Dat kan, omdat het circuit waar stroom loopt (fase en nul) achter de aardlekschakelaar geïsoleerd is van aarde.
Bij een hoogspanningsverbinding werkt dat niet, omdat de nul (het sterpunt van de transformatoren) op verschillende plekken in het net met aarde is verbonden en je de stroom door aarde niet kunt meten.

Een differentiaalbeveiliging in een hoogspanningsverbindng meet de stroom aan het begin en einde van de verbinding. Wat er aan de ene kant in gaat, moet er aan de andere kant ook weer uitkomen (op een klein verschil na, veroorzaakt door de parasitaire capaciteit van de geleider naar aarde en naar de andere fasen). Als er toch een verschil is (boven een drempelwaarde), dan klopt er iets niet en wordt de verbinding uitgeschakeld. Hiervoor is dus ook een communicatie-verbinding nodig, want het beveiligingsrelais moet real-time weten wat er aan de andere kant van de verbinding aan stroom loopt.

Wat ik begrepen heb is dat de beveiliging wel een uit-commando heeft verstuurd, maar dat de vermogensschakelaar niet uitschakelde. En dan kun je nog zoveel verschillende beveiligingen hebben die allemaal de schakelaar willen uitsturen, als de schakelaar het niet doet dan gebeurt er niets. Ook handmatig uitschakelen heeft wellicht om dezelfde reden niet gewerkt.
Laatst gewijzigd door maurice op 04 sep 2022 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door maurice » 04 sep 2022 09:51

r_hellenbrand schreef:
04 sep 2022 09:06
Dat zie ik ook zo.

De beveiligingen moeten uitgeschakeld geweest zijn.
Sorry, maar dat slaat echt helemaal nergens op. No way dat men een hoogspanningsverbinding inschakelt zonder beveiliging.
Ik denk niet dat iemand iets heeft aan dit soort speculatieve uitspraken.

Gebruikersavatar
MH
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 sep 2022 20:57
Dichtstbijzijnde trafo: Ede

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door MH » 04 sep 2022 10:25

Weet iemand waarom de andere verbindingen naar Lelystad niet zijn afgeschakeld? Daar moet toch ook behoorlijk wat stroom door hebben gelopen. Of hebben die genoeg capaciteit?

r_hellenbrand
380 kV
Berichten: 727
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door r_hellenbrand » 04 sep 2022 10:40

Ok, thanks voor de uitleg hoe die beveiliging werkt!

Loopt die communicatie over de HS kabel zelf, zitten in die kabel extra draden daarvoor verwerkt?
Of is dat een straalverbinding tussen de stations?

Verbinding neem ik aan moet iets zijn losgekoppeld van het net (of batterij gevoed), dus neem aan geen simpele internet verbinding.

Grote vraag is hoe een lijn waaraan gewerkt wordt (stond een kruiwagen onder en was geaard) onder spanning kan komen.
Dat was de eerste fout die gemaakt is geworden.

Kan me ook voorstellen dat ze in een van de 2 stations bezig waren aan de beveiliging en die voor de betreffende lijn uit stond.
Dus zo speculatief is die gedachte niet.

Laten we het onderzoek afwachten, dan weten we meer.

Plaats reactie