Grote storing Olsterpad met vlambogen
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
In de hoogspanning zijn de beveiligingsrelais dubbel uitgevoerd. Bij mij bekend altijd van verschillende merken.
Er wordt gemeten of per fase er de zelfde stroom ingaat en uitgaat, zoals een aardlekschakelaar thuis.
Deze is niet 100% gelijk in verband met de capacitieve stroom van de verbinding.
Ook wordt op overbelasting gemeten "I>", bij ± 120% a 130% schakelt de verbinding uit in ongeveer een seconde of vijf.
En ook op kortsluiting "I>>", dan schakelt de verbinding binnen één seconde uit.
De meeste vermogensschakelaars werken met een in en een uitschakelveer.
Voor het inschakelen wordt eerst de uitschakelveer gespannen en daarna de inschakelveer. Inschakelen kan dus alleen met gespannen uitschakelveer.
De uitschakelveer moet het vermogen hebben om twee keer een goede uitschakeling te kunnen uitvoeren.
Dus helemaal zoals Gert aangeeft.
Johan
Er wordt gemeten of per fase er de zelfde stroom ingaat en uitgaat, zoals een aardlekschakelaar thuis.
Deze is niet 100% gelijk in verband met de capacitieve stroom van de verbinding.
Ook wordt op overbelasting gemeten "I>", bij ± 120% a 130% schakelt de verbinding uit in ongeveer een seconde of vijf.
En ook op kortsluiting "I>>", dan schakelt de verbinding binnen één seconde uit.
De meeste vermogensschakelaars werken met een in en een uitschakelveer.
Voor het inschakelen wordt eerst de uitschakelveer gespannen en daarna de inschakelveer. Inschakelen kan dus alleen met gespannen uitschakelveer.
De uitschakelveer moet het vermogen hebben om twee keer een goede uitschakeling te kunnen uitvoeren.
Dus helemaal zoals Gert aangeeft.
Johan
-
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
- Dichtstbijzijnde trafo: treebeek
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Hi Johan,
Dank voor de duidelijke uitleg!
Differentieel meting daar kan ik me nog voorstellen dat die niet gewerkt heeft, simpelweg omdat je in principe een ster maakt in Olsterpad door de fases te aarden.
Maar waarom de stroom beveiliging van 2 systemen niet gewerkt heeft zal het onderzoek moeten uitwijzen.
Lijkt erop dat de systemen bewust zijn uitgeschakeld, maar ook dat kan ik me niet voorstellen.
Dank voor de duidelijke uitleg!
Differentieel meting daar kan ik me nog voorstellen dat die niet gewerkt heeft, simpelweg omdat je in principe een ster maakt in Olsterpad door de fases te aarden.
Maar waarom de stroom beveiliging van 2 systemen niet gewerkt heeft zal het onderzoek moeten uitwijzen.
Lijkt erop dat de systemen bewust zijn uitgeschakeld, maar ook dat kan ik me niet voorstellen.
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
In het NOS journaal een aantal mooie foto van Stefan Verkerk. https://nos.nl/artikel/2443136-in-beeld ... -miljoenen
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Zo makkelijk is dat niet. Schakeltuinen en hun beveiligingen werk per fase en ook de vermogensschakelaars/ lastscheiders en aardschakelaars.r_hellenbrand schreef: ↑03 sep 2022 18:39Hi Johan,
Dank voor de duidelijke uitleg!
Differentieel meting daar kan ik me nog voorstellen dat die niet gewerkt heeft, simpelweg omdat je in principe een ster maakt in Olsterpad door de fases te aarden.
Maar waarom de stroom beveiliging van 2 systemen niet gewerkt heeft zal het onderzoek moeten uitwijzen.
Lijkt erop dat de systemen bewust zijn uitgeschakeld, maar ook dat kan ik me niet voorstellen.
- Paullus
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
- Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Ik snap dat als alle 3 de geleiders van een circuit op het zelfde punt geaard zijn, de differentiaalbeveiliging niet ingrijpt.
Bij de spoorlijn kan ik me niet voorstellen dat de 3 geleiders allemaal op hetzelfde moment contact met de bovenleiding gekregen hebben, alleen al omdat ze niet op dezelfde hoogte hangen. Dan zou je toch verwachten dat de differentiaalbeveiliging in Lelystad wel had ingegrepen door de asymmetrische belasting van de kortsluiting naar de bovenleiding en de systemen van Prorail.
Bij de spoorlijn kan ik me niet voorstellen dat de 3 geleiders allemaal op hetzelfde moment contact met de bovenleiding gekregen hebben, alleen al omdat ze niet op dezelfde hoogte hangen. Dan zou je toch verwachten dat de differentiaalbeveiliging in Lelystad wel had ingegrepen door de asymmetrische belasting van de kortsluiting naar de bovenleiding en de systemen van Prorail.
-
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
- Dichtstbijzijnde trafo: treebeek
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Dat zie ik ook zo.
De beveiligingen moeten uitgeschakeld geweest zijn.
Maar waarom er geschakeld kan worden als de beveiligingen uitgeschakeld zijn en waarom dit op een lijn waaraan gewekt wordt kan gebeuren, is me volkomen onduidelijk.
Is het mogelijk dat iemand manueel geschakeld heeft?
De beveiligingen moeten uitgeschakeld geweest zijn.
Maar waarom er geschakeld kan worden als de beveiligingen uitgeschakeld zijn en waarom dit op een lijn waaraan gewekt wordt kan gebeuren, is me volkomen onduidelijk.
Is het mogelijk dat iemand manueel geschakeld heeft?
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
De differentiaalbeveiliging van een hoogspanningsverbinding werkt anders dan een aardlekbeveiliging in de meterkast thuis. Die laatste kijkt of de som van de stromen op 1 punt lager is dan een drempelwaarde (meestel 30 mA). Als dat niet zo is, dan 'lekt' er ergens stroom en schakelt hij af. Dat kan, omdat het circuit waar stroom loopt (fase en nul) achter de aardlekschakelaar geïsoleerd is van aarde.Paullus schreef: ↑04 sep 2022 08:45Ik snap dat als alle 3 de geleiders van een circuit op het zelfde punt geaard zijn, de differentiaalbeveiliging niet ingrijpt.
Bij de spoorlijn kan ik me niet voorstellen dat de 3 geleiders allemaal op hetzelfde moment contact met de bovenleiding gekregen hebben, alleen al omdat ze niet op dezelfde hoogte hangen. Dan zou je toch verwachten dat de differentiaalbeveiliging in Lelystad wel had ingegrepen door de asymmetrische belasting van de kortsluiting naar de bovenleiding en de systemen van Prorail.
Bij een hoogspanningsverbinding werkt dat niet, omdat de nul (het sterpunt van de transformatoren) op verschillende plekken in het net met aarde is verbonden en je de stroom door aarde niet kunt meten.
Een differentiaalbeveiliging in een hoogspanningsverbindng meet de stroom aan het begin en einde van de verbinding. Wat er aan de ene kant in gaat, moet er aan de andere kant ook weer uitkomen (op een klein verschil na, veroorzaakt door de parasitaire capaciteit van de geleider naar aarde en naar de andere fasen). Als er toch een verschil is (boven een drempelwaarde), dan klopt er iets niet en wordt de verbinding uitgeschakeld. Hiervoor is dus ook een communicatie-verbinding nodig, want het beveiligingsrelais moet real-time weten wat er aan de andere kant van de verbinding aan stroom loopt.
Wat ik begrepen heb is dat de beveiliging wel een uit-commando heeft verstuurd, maar dat de vermogensschakelaar niet uitschakelde. En dan kun je nog zoveel verschillende beveiligingen hebben die allemaal de schakelaar willen uitsturen, als de schakelaar het niet doet dan gebeurt er niets. Ook handmatig uitschakelen heeft wellicht om dezelfde reden niet gewerkt.
Laatst gewijzigd door maurice op 04 sep 2022 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Sorry, maar dat slaat echt helemaal nergens op. No way dat men een hoogspanningsverbinding inschakelt zonder beveiliging.r_hellenbrand schreef: ↑04 sep 2022 09:06Dat zie ik ook zo.
De beveiligingen moeten uitgeschakeld geweest zijn.
Ik denk niet dat iemand iets heeft aan dit soort speculatieve uitspraken.
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Weet iemand waarom de andere verbindingen naar Lelystad niet zijn afgeschakeld? Daar moet toch ook behoorlijk wat stroom door hebben gelopen. Of hebben die genoeg capaciteit?
-
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
- Dichtstbijzijnde trafo: treebeek
Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen
Ok, thanks voor de uitleg hoe die beveiliging werkt!
Loopt die communicatie over de HS kabel zelf, zitten in die kabel extra draden daarvoor verwerkt?
Of is dat een straalverbinding tussen de stations?
Verbinding neem ik aan moet iets zijn losgekoppeld van het net (of batterij gevoed), dus neem aan geen simpele internet verbinding.
Grote vraag is hoe een lijn waaraan gewerkt wordt (stond een kruiwagen onder en was geaard) onder spanning kan komen.
Dat was de eerste fout die gemaakt is geworden.
Kan me ook voorstellen dat ze in een van de 2 stations bezig waren aan de beveiliging en die voor de betreffende lijn uit stond.
Dus zo speculatief is die gedachte niet.
Laten we het onderzoek afwachten, dan weten we meer.
Loopt die communicatie over de HS kabel zelf, zitten in die kabel extra draden daarvoor verwerkt?
Of is dat een straalverbinding tussen de stations?
Verbinding neem ik aan moet iets zijn losgekoppeld van het net (of batterij gevoed), dus neem aan geen simpele internet verbinding.
Grote vraag is hoe een lijn waaraan gewerkt wordt (stond een kruiwagen onder en was geaard) onder spanning kan komen.
Dat was de eerste fout die gemaakt is geworden.
Kan me ook voorstellen dat ze in een van de 2 stations bezig waren aan de beveiliging en die voor de betreffende lijn uit stond.
Dus zo speculatief is die gedachte niet.
Laten we het onderzoek afwachten, dan weten we meer.