380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door geomario » 21 feb 2021 18:03

Veenoord gaat er waarschijnlijk een nieuw hoogspanningsstation bij krijgen.
Zie: https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... -boerdijk/

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door Shrek » 21 feb 2021 18:22

Gezien de locatie verwacht ik nu eigenlijk wel wekelijkse updates van de bouw :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door Hans » 21 feb 2021 19:46

Kijk, dit is nou mooi. De enige hier op het forum die er nóg dichterbij woont. :grin:
Een en ander staat overigens al dagen op onze voorpagina.

Op 02 maart is er een digitale inloopavond (uiteraard vanwege coronaverschijnselen) en als je de animaties ziet zijn er nogal wat dingen die vragen opwerpen. Het gespleten bovengronds aansluiten van de beide circuits uit de richting Meeden bijvoorbeeld. Of de noodzaak van een 110 kV opstijgpunt onder positie 121 terwijl je daar vrij makkelijk bovengronds de 110 kan afspannen op de nieuwe schakeltuin. En zo nog wel een paar.
Dit gaat m.a.w. zeker interessant worden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door Tom » 22 feb 2021 20:15

Interessante kaart, het is een zonder meer een behoorlijk groot station te noemen als je het zo ziet op de kaart. De richting haaks op de lijn is logisch in de verkaveling, wat betreft aansluiting niet erg gemakkelijk. In Ter Apel ziet dat er logischer uit.
Een mastpositie verdwijnt zo te zien en een andere moet worden omgebouwd tot een hoekmast.
Apart is inderdaad de dubbele invoer aan de oostelijke kant. Daardoor komen er aardig wat masten bij. Ik ben benieuwd hoe dat gedacht is en of het enkelcircuitmasten zullen zijn of masten voor dubbelcircuit.
Het masttype in de animatie is wel frappant, het lijkt op een koppelnethoekmast waarvan de kattenoren zijn verwijderd en een v-ketting is aangebracht :grin:

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door Peter » 22 feb 2021 20:40

Zo wordt Holsloot-380 toch nog bijna werkelijkheid ;)

Ik denk dat we voor wat betreft de masten weinig waarde kunnen hechten aan de visualisatie. Ik ben ook heel benieuwd hoe de masten er rondom het station uit gaan zien en of we echte enkelcircuits 380kV masten gaan zien, vrijwel uniek in Nederland. Het kunnen ook nog donaumasten kunnen worden met wellicht de eerste kattenoren in Drenthe :lol: Het wordt in elk geval een interessant project.

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door Dave » 23 feb 2021 06:48

Ben ook benieuwd waar we heen gaan. Gaan Drenthe en Groningen nou PNEM masten krijgen, of word het design toch nog gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door Hans » 23 feb 2021 09:36

Wat die aansluitingen betreft, ik ga er zeker vanuit dat we weinig waarde moeten hechten aan die animatie.
Alles dat niet tot het uiterlijk van de schakeltuin behoort hangt er een beetje bij. Kijk maar eens hoe brak de kabels zijn aangesloten op mast 121 (twee circuits naar vier circuits), de wijze waarop de nieuwe 'hoekmasten' zijn vormgegeven (hoekmasten met verticaal hangende isolators, uhuh) en details rond het opstijgpunt waar in de nieuwe situatie iets ontstaat dat eerder lijkt op mast 02 van ZL-MEE dan op mast 116 op een steenworp afstand in Holsloot.

En dan is er nog de strategische overweging achter de gespleten aansluiting. Het zal wel een ingeving zijn om te allen tijde de trafo's van prik te kunnen voorzien, ook als er een langskoppelveld wordt aangelegd en er een calamiteit ontstaat. Maar anderzijds, dat zien we op andere stations ook niet. Pak de ontwerpschetsen voor Rilland, Tilburg en Bleiswijk (of luchtfoto's van na de realisatie) er maar eens bij. Daar zit de zaak ook mooi gezigzagd zonder zo'n elleboog.

Of, samengevat, waarom niet gewoon zo:

Veenoord Boerdijk (alternatief voor aansluiting).jpg
Veenoord Boerdijk (alternatief voor aansluiting).jpg (188.04 KiB) 7672 keer bekeken

Afspanportalen voor tweemaal wit en tweemaal zwart aan de noordzijde van de nieuwe 380 kV schakeltuin. Rest van het station (trafo's, koppelveld) aan de zuidkant. Omdat het een dubbel- of drierail betreft zou dat geen kritiek probleem moeten opleveren als een hele rail eruit moet of als er een langskoppelveld halverwege in zou moeten. Verder scheelt het je een mastpositie extra aan de zuidoostkant en als je de 110 kV bovengronds laat binnenlopen uit de richting van Weerdinge, ben je ook nog eens een opstijgpunt kwijt. Minder ontsiering, goedkoper ook. Vanaf de kant van Veenoord Bestaand kan je dan de twee andere 110 kV-circuits alsnog met een grondkabel aansluiten. Daar is dat logischer omdat je vanaf die kant om de 380 kV-tuin heen moet.

Alternatief is Veenoord Bestaand aansluiten met twee nieuwe grondkabels rechtstreeks tussen de beide schakeltuinen, zo ongeveer over het voormalig tracé van de bokmastjes. In dat geval kunnen de meelifters onder mastpositie 117, 118 en 119N verdwijnen en ontstaat iets wat we ook tot 2010 hadden op dat tracédeel: hoogwatermasten. :phew:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door ds23man » 23 feb 2021 11:32

Dat ze dit station niet direct onder bestaande lijn bouwen is wel slim, kunnen ze rustig bouwen zonder trukendozen te moeten uit halen met de bestaande lijn. In Ter Apelkanaal is dat niet mogelijk vanwege ruimtegebrek en ik zag op visualisatie dat mastpositie 185 ook nog eens verplaats moet worden.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door Tom » 23 feb 2021 15:41

Mooie figuur Hans, Ik zou mast 119N nog iets dichter bij het station plaatsen, anders heb je nog een extra eindmast nodig omdat het veld naar het portaal te lang wordt. Dan kan de grondkabel aan het andere kant van het weiland. Het veld tussen 118 en 119 is vrij kort, dat kan wel wat langer, zeker als je 119N niet als 2 m verlaagde mast hebt.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door Hans » 23 feb 2021 16:50

Tom schreef:
23 feb 2021 15:41
Mooie figuur Hans, Ik zou mast 119N nog iets dichter bij het station plaatsen, anders heb je nog een extra eindmast nodig omdat het veld naar het portaal te lang wordt. Dan kan de grondkabel aan het andere kant van het weiland. Het veld tussen 118 en 119 is vrij kort, dat kan wel wat langer, zeker als je 119N niet als 2 m verlaagde mast hebt.

Op zich goed punt, ook i.v.m. de werkzaamheden zelf. Als positie 119 in zijn huidige vorm even kan blijven staan zodat daar een noodlijn aan kan takken, dan kan er een stukje achter in het verlengde makkelijker worden gebouwd aan 119N als hoekpositie.

Vraag is dan natuurlijk wel hoeveel extra afstand mogelijk is. Op de onderstaande schets is het veld opgerekt tot bijna 450 meter, iets wat normaal alleen bij een straat S+4 of soortgelijk te zien is. Positie 118 is gelukkig een S+2 vanwege de overkruising met de snelweg, maar ik denk dat we niet noordoostelijker kunnen gaan met 119N (als HB+0) dan de rand van de weide en het bosje. Het hele station vijftig meter het bos in duwen zou alles oplossen, maar dat zal wel onbespreekbaar zijn.

Toegegeven, die vervelende net-te-grote afstand is wel een achilleshiel van dit alternatief, maar gelukkig speelt dit aan de westelijke zijde, waar men sowieso nog wat te overwegen heeft. Het verzwakt de case voor eliminatie van de lus aan de oostzijde en het bovengronds aansluiten van de 110 kV-meelifters niet.

Veenoord Boerdijk (tweede alternatief voor aansluiting).jpg
Veenoord Boerdijk (tweede alternatief voor aansluiting).jpg (168.37 KiB) 7624 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie