Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door ds23man » 18 jun 2021 16:31

Bij de buren loopt het ook wat uit de hand:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... -stroomnet

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door pietje » 18 jun 2021 23:48

ds23man schreef:
18 jun 2021 16:31
Bij de buren loopt het ook wat uit de hand:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... -stroomnet
Eigenlijk niet echt: men weet dat er problemen gaan zijn in bepaalde uithoeken van het distributienet, maar men wacht zoveel mogelijk af tot er iemand begint te zeuren.
Vroeger werden de LS netten veel meer "uitgemolken" door bv aan het einde van een LS lijn 1 of meerdere huizen achter een autotransformator te zetten, die de spanning daar een beetje moest opkrikken, zodat een MS/LS transformator kon uitgespaard worden.
Wanneer je daar nu op een zonnige dag begint meerdere KVA terug televeren, kom je in de problemen.

Ook heb ik weet van situaties waarbij een einde van een distributielijn verkeerdelijk is opgebouwd uit kabels met geleiders van een kleinere doorsnede (ik dacht mij 16mm² te herinneren) die dan de aansluiting verzorgen voor meerdere woningen. Vroeger niet echt een probleem: als de buurman een zware verbruiker inschakelde zakte de spanning een beetje en zag je het licht flikkeren, maar als meerdere buren zonnepanelen leggen, kom je ook hier in de problemen.

Dit soort problemen worden ook meer in de hand gewerkt door de lintbebouwing en zeer verspreide bebouwing buiten de steden.
Uiteindelijk lost Fluvius dit wel op, maar ze zoeken er zeker niet proactief naar en het gevolg is dat je als eigenaar van zonnepanelen heel wat productie kunt mislopen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door Shrek » 21 jun 2021 00:43

pietje schreef:
18 jun 2021 23:48
Eigenlijk niet echt: men weet dat er problemen gaan zijn in bepaalde uithoeken van het distributienet, maar men wacht zoveel mogelijk af tot er iemand begint te zeuren.
Vroeger werden de LS netten veel meer "uitgemolken" door bv aan het einde van een LS lijn 1 of meerdere huizen achter een autotransformator te zetten, die de spanning daar een beetje moest opkrikken, zodat een MS/LS transformator kon uitgespaard worden.
Wanneer je daar nu op een zonnige dag begint meerdere KVA terug televeren, kom je in de problemen.

Ook heb ik weet van situaties waarbij een einde van een distributielijn verkeerdelijk is opgebouwd uit kabels met geleiders van een kleinere doorsnede (ik dacht mij 16mm² te herinneren) die dan de aansluiting verzorgen voor meerdere woningen. Vroeger niet echt een probleem: als de buurman een zware verbruiker inschakelde zakte de spanning een beetje en zag je het licht flikkeren, maar als meerdere buren zonnepanelen leggen, kom je ook hier in de problemen.

Dit soort problemen worden ook meer in de hand gewerkt door de lintbebouwing en zeer verspreide bebouwing buiten de steden.
Uiteindelijk lost Fluvius dit wel op, maar ze zoeken er zeker niet proactief naar en het gevolg is dat je als eigenaar van zonnepanelen heel wat productie kunt mislopen.
Dat zijn situaties waar een goed huis-batterij eigenlijk een veel betere oplossing is. Helaas is het dan veel onduidelijker wie de prijs betaalt, voor een klassieke verzwaring is het sowieso fluvius dat betaalt dus is het eenvoudig voor de gebruikers.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door maarten » 21 jun 2021 07:56

Je zou eens met V2G moeten gaan experimenteren.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door ds23man » 21 jun 2021 13:21

Na 3 jaar zijn we nog niet veel opgeschoten:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... -stroomnet

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door BaDu » 22 jun 2021 09:07

ds23man schreef:
21 jun 2021 13:21
Na 3 jaar zijn we nog niet veel opgeschoten:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... -stroomnet
Inderdaad, er is in die 3 jaar ook geen regelwijziging geweest die de business case hiervoor beter kon maken.
Zolang dat niet het geval is zal er ook geen verbetering optreden, mijn verwachting is pas in 2023/2024 enige (lichte) verbetering hierin te gaan zien.
KML-generator generator

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door ds23man » 24 jun 2021 16:57


honda_power
middenspanning
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:43
Dichtstbijzijnde trafo: schagen

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door honda_power » 24 jun 2021 22:57

in pretpark amsterdam lopen ze er nu ook tegenaan

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/287878/m ... -bedrijven
er is maar 1theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door maarten » 25 jun 2021 09:19

Als dat soort capaciteitsproblemen er zijn en als daar het verduurzamen van de energievoorziening bij genoemd wordt, dan kan ik me alleen maar indenken dat dit gaat over elektrisch verwarmen.
Want de rest is gewoon de groeiende economie, daar had je ook last van als er geen zonnepanelen waren.

Westelijk havengebied, dat lijkt mij van onderstation Oostzaan afkomen met Hemweg als verdeler. Tja, dat zul je dan moeten uitbreiden. Oostzaan zit wel wat ingeklemd, weinig ruimte voor uitbreiding.

r_hellenbrand
380 kV
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door r_hellenbrand » 25 jun 2021 20:32

Dat gas loos verwarmen is een ondoordachte beslissing geweest.

Hoe denk je gas te willen vervangen door elektriciteit, elke m3 gas komt overeen met 9.7kWh.
Reken eens uit hoe veel vermogen dit is!
Zo zwaar kun je een netwerk niet uitvoeren.

Warmtepompen om het stroom verbruik te verlagen, zijn ook geen optie.
Op papier hebben die een mooie COP waarde, maar in de winter als het vriest schakelen die over op 100% elektrisch verwarmen.
Kwam dit hier tegen:

https://phasetophase.nl/boek/boek_1_3.html (zie 3.6.1 Warmtepompen)

Hoe moet dit gaan werken, zelfs 150mm2 kabels kunnen dit niet aan.
En waar en hoe moet die stroom dan opgewekt en getransporteerd worden?

Groet,
Ron

Plaats reactie