Boucle du Hainaut

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Boucle du Hainaut

Bericht door Shrek » 04 sep 2020 12:50

Stevin, Ventilus, Brabo waren al mooie 380kV-projecten, maar er komt nog:
Om alle op zee geproduceerde elektriciteit uit West-Vlaanderen weg te krijgen komt er tussen Avelgem en Courcelles een 80km lange 380kV-lijn, genaamd Boucle du Hainaut (vertaald: de lus van Henegouwen).

Het is net als Stevin vrij ver weg voor mij, maar ik ga toch proberen af en toe eens te gaan kijken.
Er is in ieder geval al een mooie projectsite: https://www.boucleduhainaut.be/?locale=nl

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Boucle du Hainaut

Bericht door Shrek » 29 sep 2020 21:25

Het 90km lange traject van dit gigantische 380kV-project is inmiddels bekend. Elia voorziet wel 3 jaar van procedures, de bouw zou tegen 2025 moeten starten.
Hierbij alvast de .kmz van het beoogde tracé. Het is alvast duidelijk dat er redelijk wat 150kV gaat sneuvelen.
Bijlagen
boucleduhainaut.kmz
(5.61 KiB) 275 keer gedownload

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Boucle du Hainaut

Bericht door pietje » 30 sep 2020 12:04

Ik vraag mij vooral af of ze er niet weer een groot stuk van de nieuwe lijn ondergronds willen brengen.
Ik heb wel het idee dat het een heel erg bochtig parcours geworden is, voor een 380kV lijn dan toch, maar dat is niet onverwacht in die regio.

Nu nog een paar strevige HVDC verbindingen bijleggen naar plaatsen waar het waait wanneer er bij ons geen wind is en we gaan effectief kerncentrales kunnen sluiten zonder bakken CO2 in de plaats te moeten uitstoten :lol:

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Boucle du Hainaut

Bericht door Shrek » 30 sep 2020 13:02

Ondergronds brengen zie ik niet meteen gebeuren. Voor Stevin lukte het net omdat daar maar 3GVA doorheen moet. Hier wil men effectief 6GVA hebben, wat ondergronds bij mijn weten nog nergens bestaat.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Boucle du Hainaut

Bericht door pietje » 30 sep 2020 14:50

hmm nu ben ik niet volledig meer mee
Bij Stevin is het toch 3GW + 3GW redundant, waardoor de totale verbinding max 3 GW belast mag worden?
Of is het ondergrondse deel slechts 4 GW (1GW per kabel)?
Ik was in de (mss foute) veronderstelling dat zodra Ventilus klaar is, er 6GW redundant beschikbaar zou zijn tussen de kust en het binnenland, maar als het ondergronds tracé minder vermogen aankan, is dat wel een serieuze operationele beperking.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Boucle du Hainaut

Bericht door Shrek » 30 sep 2020 15:27

Het ondergrondse gedeelte van Stevin is inderdaad slechts 4x1000MVA. Op de boucle du Hainaut zou dat dus 6x1000MVA moeten zijn.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Boucle du Hainaut

Bericht door arie » 30 sep 2020 17:46

In de randstad ring is het ook 2*2*2000A dus 2 x 4000 A

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Boucle du Hainaut

Bericht door kevelek » 30 sep 2020 19:16

Ondergrondse verbindingen op dergelijk verbindingen worden zo weinig mogelijk toegepast.

- De kans op een beschadiging is véél te groot, en de risico´s voor derden die hierbij zouden ontstaan zijn zeer hoog.
- Het transportvermogen ligt drastisch lager voor dezelfde sectie als bij een luchtlijn (voornamelijk koeling is hier belangrijk)
- Onmogelijk om de staat van de kabel periodiek te controleren over zijn volledig traject.
- hersteltijd bij een defect is veel moeilijker, net als het bepalen van de fout locatie
- Complexe aardingssystemen met cross bounding om de zoveel afstand
- veel duurder en complexer in aanleg
- kabeltechnologie bied geen garanties op lange termijn qua bedrjfszekerheid aangezien het een relatief nieuwe ontwikkeling is op dergelijke spanningsniveau´s die nog maar weinig is toegepast.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Boucle du Hainaut

Bericht door Shrek » 30 sep 2020 19:30

kevelek schreef:
30 sep 2020 19:16
- hersteltijd bij een defect is veel moeilijker, net als het bepalen van de fout locatie
Tenzij het natuurlijk de eindsluiting is die ontploft zoals ze in NL hebben laten zien. Ook die eindsluitingen zijn gevaarlijke dingen op zo'n spanningen en moeten heel precies gebouwd worden.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Boucle du Hainaut

Bericht door pietje » 30 sep 2020 21:38

Shrek schreef:
30 sep 2020 15:27
Het ondergrondse gedeelte van Stevin is inderdaad slechts 4x1000MVA. Op de boucle du Hainaut zou dat dus 6x1000MVA moeten zijn.
Eigenlijk had dat ondergrondse gedeelte dus nooit mogen gebouwd worden.
Een ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel en hier heeft men in een superbelangrijke verbinding er moedwillig een zwakke schakel ingestoken... die dan nog eens zo duur is dat je bijna denkt dat er goud in de grond zit.
Op technisch vlak is dit toch onbegrijpelijk.

Plaats reactie