Leveringszekerheid Tennet na 2025

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Leveringszekerheid Tennet na 2025

Bericht door BaDu » 24 jan 2020 18:09

kevelek schreef:
23 jan 2020 19:21
Fijn, ik heb een deel van mijn visie bijgesteld dankzij jouw uitleg gebaseerd op feiten en cijfers.
Waarvoor dank ;)
Dank, zoals je zelf zegt Meten is weten, Gissen is missen.
Maar mocht Duitsland zijn jongste kernreactoren terug opstarten/ in dienst houden en in ruil wat bruinkoolcentrales sluiten. dan waren er tegen 2025 minder bevoorradingsproblemen en was het klimaat toch wat beter geholpen.
De stelling gaat in algemen zin wel op, maar het aandeel kernenergie in DLD wordt wel eens wat overschat.
Screenshot from 2020-01-24 17-48-17.png
Screenshot from 2020-01-24 17-48-17.png (69.63 KiB) 3181 keer bekeken
Hierboven zie je dat DLD ca 75TWh aan kerncapciteit heeft verloren tov 1990.
Een groot deel daarvan zijn de voormalige oost-duitse (soviet makelij) relatief onveilige centrales. Waarvan ik persoonlijk van mening ben dat het goed is dat ze dicht zijn. Het overgebleven areaal (ook goed voor 75TWh) is modern en kan idd veelal nog jaren mee.
Er wordt inmiddels in DLD wel serieus gekeken naar het openhouden en eerder de stein/braunkohle ausstieg te doen.
Maar er zijn afspraken gemaakt met de industrie dus openhouden en kolen eerder sluiten is een contractueel en arbeidsplaatsen discussie.
Ik heb geen idee waar dat heen gaat, maar de geludien worden ijg sterker (ik dacht ook in Belgie) en dat is denk ik goed.

In de bovenstaande figuur zijn twee duidelijke winnaars en twee duidelijke verliezers:
Winnaars: Renewables (wind,zon en in mindere mate biomassa) en Gas
Verliezers: Steenkool en Bruinkool.
De winnaars met een uitstoot die duidelijk minder is dan die van de verliezers, dat is altijd beter dan doorgaan met kolen.

Verder is het franse energiebedrijf EDF recent door de overheid gevraagd plannen te maken voor de nieuwbouw van 6 centrales in 15 jaar.
Of dat ook gaat gebeuren is nog niet besloten, maar de plannen worden weer gemaakt (na jaren van stilstand) ook dat is positief denk ik.

ps:
De bovenstaande plaat komt uit deze publicatie:
https://www.agora-energiewende.de/filea ... 19_WEB.pdf
Een mooi overzicht van het duitse energie systeem en vollop goede recente data.
@BaDu, ik krijg de indruk dat we een boek aan het schrijven zijn :lol:
Zeker, maar wat mij betreft wel een interessant boek :DD
KML-generator generator

Plaats reactie