Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Misschien geen Wintracks naar Tilburg?

Bericht door Knarvel » 13 mar 2020 05:13

Peter_S schreef:Yep een Wintrack mast is tot 1,5 maal duurder dan een vakwerkmast. Komt bij dat een vakwerkmast door iedere "smid" te maken is die een zaagmachine heeft en een boormachine om de profielen op lengte te zagen en de gaten erin te boren. Een vakwerkmast, de naam zegt het al, is eigenlijk een simpel ding dat bestaat uit hoeklijnen en daar hoef je geen hogere wiskunde voor gestudeerd te hebben om die te zagen en boren.
Dan heb je het alleen over de zuivere aanschafwaarde, niet over de totale kosten van de komende 100 jaar dat deze masten in het landschap staan... Door een in de fabriek industrieel aangebrachte coating zijn deze masten veel minder onderhoudsgevoelig. De coating houdt tientallen jaren, mogelijk zelfs de gehele nuttige levensduur van de mast. Ook het opstellen gaat veel sneller dan een vakwerkmast, typisch staat zo'n wintrack in minder dan één dag. Als je al deze meer- en minderkosten bij elkaar optelt, zal de wintrack vermoedelijk aan het einde van de rit de goedkopere variant zijn.
Maar er zijn natuurlijk ook andere aspecten, de betere coating zorgt voor minder onderhouds-gerelateerde voorziene-niet-beschikbaarheid van de lijn. Verder kan ik me voorstellen dat deze constructie windvaster is, en ook hufterproof en voor onbevoegden onbeklimbaar is.
Allemaal aspecten die het beheer en gebruik door de netbeheerder rationaliseren.
Onder de streep verwacht ik dat dit alles een geringere "total cost of ownership" zal veroorzaken, en rationeel gezien de betere keuze is.

Dit alles gaat uiteraard volledig voorbij aan de optische indruk (vervuiling?) van het landschap waarin de mast staat. Daar scoort de wintrack behoorlijk slecht, ondanks de lofzangen in de veelkleurige tennet-brochures die de goede inpasbaarheid in het landschap aanprijzen. Dit inzicht heeft zich intussen ook bij de plaatselijke bestuurders doorgezet, en wel zodanig dat ook de minister omgegaan is.
Brabant krijgt dus een nieuw type mast, hulde. Zou mooi zijn als de bestuurders in Groningen en Zeeland ook in beweging komen voor eenzelfde resultaat, dan blijft deze provincies bespaart wat Noord- en Zuid-Holland overkomen is.
Laatst gewijzigd door Knarvel op 13 mar 2020 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Misschien geen Wintracks naar Tilburg?

Bericht door Hans » 13 mar 2020 09:31

Shrek schreef:
12 mar 2020 23:42
Elia vermijdt dan ook zoveel mogelijk in nieuwe lijnen dat een 380kV-lijn boven een 150kV-lijn passeert, op dezelfde masten monteren gebeurt al helemaal niet meer.
Dat is een buitengewoon interessant verschil in netstrategie. Hier had ik geen idee van. :s
Inderdaad levert het wel wat pratische (operationele) problemen om om combilijnen te onderhouden, maar dat Elia dit zoveel gewicht toekent dat de voorkeur uitvalt naar het niet langer streven naar combilijnen verrast me wel. Een andere afweging dan Tennet, die graag zoveel mogelijk lijkt te willen combineren. Al is de motivatie daar waarschijnlijk eerder forcering door het uitruilbeginsel en door de leeftijd van oude lijnen.

Qua onderhoud is niet bekend hoe een wintrack zich gaat houden over een paar decennia. Dat is geen reden om niet eens wat nieuws te proberen, maar het kan wel een reden zijn om voorzichtig te zijn met de vlag opsteken over de kosten tijdens hun levensduur. De kunststof isolators hebben nog niet bewezen of zij na dertig jaar in weer en wind nog altijd voldoen, dus dat is iets om rekening mee te houden in 2050. Verder hebben ronde stalen kokers in een fluïdum zoals bekend last van allerlei aerodynamische ellende zoals vortex shedding en trillingen, waardoor vormen van materiaalstress ontstaan waar vakwerkmasten geen last van hebben. Alles bij elkaar kan het best zijn dat wintracks op de lange duur qua onderhoud gunstiger uitvallen, maar ik zou er nog geen voorschot op durven nemen. (We hebben tenslotte ook al gezien dat de draadbevestiging van de eerste generatie tussen Delf en Bleiswijk niet voldoet: die rare handjes moeten alsnog worden vervangen door hangende jukjes vanaf de punten van de isolators.)

Een van de belangrijkste overwegingen om niet voor wintracks te willen kiezen is de bijpassing bij het bestaande mastenpark. De verbinding vanaf Brossele kan nog tientallen jaren mee en dat geldt ook voor de kleerkasten vanaf Geertruidenberg. Een rij blinkend witte wintracks naast het vakwerk zal onnodig de aandacht trekken en beide ontwerpen negatief tegen elkaar doen afsteken.
In Zeeland zal dit inderdaad alsnog gebeuren, zoals Knarvel al aangeeft. Voor hen komt dit besluit te laat: de leveringscontracten zijn precies deze week getekend en ik vermoed niet dat ze hier nog iets aan durven te veranderen, want de nood is hoog en de tijd raakt op nu Borssele Alpha spoedig zijn eerste windmolen verwacht en Borssele Beta over enkele maanden ook op zijn jacket wordt getakeld.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

CM
36 kV
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 jan 2020 01:08

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door CM » 13 mar 2020 12:02

De visie van Hans vind ik erg goed.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Misschien geen Wintracks naar Tilburg?

Bericht door PJK » 13 mar 2020 21:33

CM schreef:
11 mar 2020 23:36
Wat mij ook verbaasd is dat men niet een masttype gaat gebruiken met 4 x 380 + 2 x 150 kV.
In Duitsland staan tig lijnen met zes en acht circuit combimasten. Maar goed, de oosterburen zijn meesters in
hoogspanningsmasten bouwen.
Dit is zoals het letterlijk in de MER ZW380kv West staat:
De belangrijkste voorwaarde is dat een 4 x 380kV-verbinding niet de enige mag zijn die een gebied
voedt (de additionele lijn mag ook een 150kV zijn). De complete lijn moet uit bedrijf kunnen, zonder dat gebieden moeten worden afgeschakeld. Deze voorwaarde geldt voor de landelijke ring in het elektriciteitsnetwerk en voor de interconnectoren en verbindingen tussen de landelijke ring en interconnectoren.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door PJK » 24 jun 2020 23:11

Er is weer nieuws. Deze keer over station Tilburg. Daar - zo is vandaag aangekondigd - worden vier nieuwe vakwerkmasten gebouwd om twee van de drie circuits van de Kleerkastenlijn in te lussen. Op de tekening is daartoe een soort parallelle kleerkastenlijn getekend met - wat lijkt - ook één tonmast.

Dit alles nog voordat de nieuwe verbinding er is. Daarom komt er ook een aparte procedure voor dit station, zo maak ik op:
43DC0AA5-E801-4A6F-BFEA-C872D35EF55B.png
Tekening zoals op projectsite Zuidwest380
43DC0AA5-E801-4A6F-BFEA-C872D35EF55B.png (240.02 KiB) 9508 keer bekeken
Verder komen er 3 trafo’s op station Tilburg.
Meer hier in dit nieuwsbericht:
https://www.zuid-west380kv.nl/oost/meer ... on-tilburg

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Peter » 28 jun 2020 13:07

Ziet er interessant uit, ik ben benieuwd naar de definitieve ontwerpen van de nieuwe masten. Gelukkig dus nieuw vakwerk. Ik vroeg me al af hoe men de aansluiting met wintracks zou gaan maken, drie wintrack hoekpylonen naast elkaar? :hamer: Hopelijk sluit e.e.a. visueel straks mooi aan bij de bestaande en nieuw te bouwen lijnen.

Ik zie overigens dat de bestaande kleerkastenlijn richting Geertruidenberg ook over een aantal kilometers een nieuw noordelijker tracé krijgt?

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door PJK » 29 jun 2020 09:30

Peter schreef:
28 jun 2020 13:07
Ik zie overigens dat de bestaande kleerkastenlijn richting Geertruidenberg ook over een aantal kilometers een nieuw noordelijker tracé krijgt?
Dat klopt. Dat worden op dat nieuwe stuk route, inclusief meelifters, dus 7 nieuw te bouwen circuits naast elkaar.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Hans » 29 jun 2020 17:39

Het zal me daarbij benieuwen of ze het mastontwerp werkelijk precies nabouwen. Inmiddels heb ik over die masten geleerd dat er (laat ik het netjes zeggen) enkele technische suboptimaliteiten in zitten waardoor ze minder sterk zijn dan ze eruitzien.

Het zou niet mogen verbazen als de verbindende balktraverse tussen de twee torens niet langer als een volledige balk wordt uitgevoerd, maar meer als een hangend balkblok dat slechts met twee snijlijnen aan de toren vastzit. We gaan het vanzelf zien in elk geval.

Kleerkastenlijn mogelijke aanpassing bij vernieuwbouw.jpg
Kleerkastenlijn mogelijke aanpassing bij vernieuwbouw.jpg (9.89 KiB) 9335 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Tom » 30 jun 2020 09:32

Leuk idee die vrijhangende balktraverse. Je voorkomt daar inderdaad de inklemming mee die onbedoeld krachten kan opwekken.
Merk ook op dat een van de steunmasten nu een lijnhoek voor twee circuits zal komen, om naar de eindmast aan de westkant te komen. De eindmast die later onderdeel zal worden van de nieuwe lijn naar Rilland.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door PJK » 02 jul 2020 12:02

Tom schreef:
30 jun 2020 09:32
Merk ook op dat een van de steunmasten nu een lijnhoek voor twee circuits zal komen, om naar de eindmast aan de westkant te komen. De eindmast die later onderdeel zal worden van de nieuwe lijn naar Rilland.
Dat van die eindmast dat snap ik niet helemaal. Het lijkt mij er meer op dat die eindmast onderdeel wordt van de verplaatste oude lijn vanaf Geertruidenberg, als ik alle kaarten goed bekijk.

Vraag me af of wordt overwogen de kleerkastenlijn terug te brengen tot twee circuits.

Ergens deze maand komt er een uitgebreidere site online over station Tilburg. Dat zal vast opheldering bieden.

Plaats reactie