Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Tom » 02 jul 2020 20:26

De omgeleide lijn GT-Tilburg zal aansluiten op de drie portalen rechts in het station, het tracé zal ten noorden van de nieuwe lijn Rilland - Tilburg komen.
Ik ben ook benieuwd naar de presentatie.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Ruben » 03 jul 2020 08:03

Het is zeker een project die ik wel goed in de gaten ga houden! Zou mij benieuwen wanneer de nieuwe masten voor de lijn bekend gemaakt gaan worden, er moeten een aantal bijzondere exemplaren tussen gaan zitten als ik het verloop van de lijn moet gaan geloven!

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door PJK » 03 jul 2020 08:51

Tom schreef:
02 jul 2020 20:26
De omgeleide lijn GT-Tilburg zal aansluiten op de drie portalen rechts in het station, het tracé zal ten noorden van de nieuwe lijn Rilland - Tilburg komen.
Ik ben ook benieuwd naar de presentatie.
Ah juist, nu zie ik hem. Dan zou die ingetekende eindmast ook al iets kunnen zeggen over het ontwerp van de nieuwe lijn dus...

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Hans » 03 jul 2020 08:55

Toch gaat direct de vraag op waarom men zo moeilijk doet. Is het problematisch of te duur om de kleerkastenlijn gewoon op alle drie de circuits in Tilburg aan te sluiten? Goed, je hebt een aantal meer velden nodig (in totaal acht stuks lijnveld) maar daar staat tegenover dat je alles kan blijven doen met (in essentie) hetzelfde mastontwerp en ook zonder half lege posities. En de schakelflexibiliteit is dan nog groter dan de flexibiliteit van de eerste generatie wintrackhoekmasten.
Er moet een of andere netstrategische voorkeursreden zijn om dat derde circuit niet aan te willen sluiten. Maar ja, welke?

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Tom » 03 jul 2020 10:23

Ik denk dat het te maken heeft met de plaatsing van de nieuwe toekomstige eindmast. Die is slechts geschikt voor 2-circuits. Er is geen ruimte aan de westzijde om nog een extra tijdelijke eindmast neer te zetten. Andere beweegreden kan zijn om altijd één doorlopend circuit te houden zodat minder ingrijpende buiten bedrijfnames benodigd zijn.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Shrek » 03 jul 2020 10:42

En de kortsluitstroom bij werken aan één van de rails zal ook wel meespelen. Als je alle circuits op dezelfde rail hangt wordt deze gigantisch groot, mogelijk te groot voor de schakelaars.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door PJK » 10 aug 2020 14:23

We hebben een mast! Wat een vakwerk van die ontwerpers... :love
Dubbele tonmast, model genaamd “Moldau”.
A2BC89CB-41DB-4519-BE55-6A5B4748454D.jpeg
A2BC89CB-41DB-4519-BE55-6A5B4748454D.jpeg (1.21 MiB) 8211 keer bekeken
78C35E71-7327-4C8C-AE26-2109D31C1918.jpeg
78C35E71-7327-4C8C-AE26-2109D31C1918.jpeg (797.93 KiB) 8216 keer bekeken
Dit en en nog veel meer vandaag in de nieuwsbrief. Webversie hier:

https://zuid-west380kvoostrilland-tilbu ... F08F503B7C

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Shrek » 10 aug 2020 14:51

Amai, chique dinges !
Eindelijk nog eens een echte nieuwe hoogspanningslijn in Nederland 8-)
Wat me opvalt is dat de kleerkasten gewoon nagebouwd worden bij het nieuwe stukje in Tilburg, dat design blijft dus behouden.

Ook speciaal: op de stukjes waar de bestaande 380kV verlegd wordt en parallel komt te liggen aan de nieuwe tonmasten houdt men vast aan de donau. Hier hadden tonmasten op de nieuwe "oude" lijn beter gestaan m.i.
Laatst gewijzigd door Shrek op 10 aug 2020 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door PJK » 10 aug 2020 14:55

Shrek schreef:
10 aug 2020 14:51
Ook speciaal: op de stukjes waar de bestaande 380kV verlegd wordt en parallel komt te liggen aan de nieuwe tonmasten houdt men vast aan de donau. Hier hadden tonmasten op de nieuwe lijn beter gestaan m.i.
Daar waar de nieuwe lijn geen combifunctie heeft (nabij Roosendaal) worden het ook tonmasten:

0E9F0A3E-C851-46B7-8491-2F2CD5988B2E.jpeg
0E9F0A3E-C851-46B7-8491-2F2CD5988B2E.jpeg (780.41 KiB) 8203 keer bekeken


EDIT: Ik zie nu wat je bedoelt. Inderdaad is de gereconstrueerde oude lijn ook Donau. Ben wel benieuwd naar die dubbele isolator aan de binnenste fase onder.

BCDBA6EA-5FF5-4A39-8C6F-8BD52158370D.jpeg
BCDBA6EA-5FF5-4A39-8C6F-8BD52158370D.jpeg (251.88 KiB) 8198 keer bekeken

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door voltron » 10 aug 2020 15:47

wow!! :shock:

Waarom hangt 380 kv aan de buitenzijdes?

Plaats reactie