Zoals bekend is de verkabelingsoperatie inmiddels bezig. Afgelopen maanden is de kabel ingegraven en is er een nieuw afspanportaal verschenen in een weiland
net ten zuiden van mastpositie 31. Inmiddels heeft een en ander vaste vorm gekregen. Sterker nog, het gaat harder dan we dachten. De kabel is al in gebruik!
- IMG_20191117_135226.jpg (122.94 KiB) 11706 keer bekeken
Veldwerk doe ik nog maar weinig. Dat heeft niks met berusting, verzadiging of verbittering te maken. Eerder domweg met praktische problemen.
Ik pas akelig goed in het profielplaatje van iemand die voorverkenning doet voor een koperdiefstal. Steeds in mijn eentje, een busje vol met kaarten, zooi en wat gereedschappen, verrekijker, laarzen, vaak op momenten ver buiten kantoortijden en met een mager uiterlijk met stekeltjeshaar zodat ik zelfs een keer zomaar in het Pools werd aangesproken.
Het is al een paar keer op hals en keel goed gegaan. Dingen als de netkaart op mijn telefoon, de aanwezigheid van een exemplaar van de hoogspanningskalender en een T-shirtje met een Ton Mast printje en ad-hoc geïmproviseerd praten als brugman over capaciteitsknelpunten heeft me al een paar keer op het nippertje gered van twee handboeien en een kop koffie met de sterke arm. Met andere woorden, ken je zwakten en handel ernaar. Doe wat je niet laten kan, maar laat wat je niet doen kan. (De vacature voor een
Lekker Veldwerkwijf m/v/l/h/b/t/i/x/q staat overigens nog steeds open. Interesse? Kijk even
of je het in je hebt en bij een score van
Freileitungsmeister of hoger kunnen we praten.
)
Maar in Wageningen is de situatie anders. Hier kan ik gewoon op een brakke fiets naartoe. En een fiets, Ruben kan het weten, dat is onschuld op twee wielen. In Wageningen kan ik het dus alsnog eh.. wagen. (Jeetje Hans wat slecht.)
De verkabeling is nauwelijks langer dan een kilometer. Dat is makkelijk, want dan kan je gewoon kiezen aan welke kant van de zaak je beginnen wil. In dit geval was dat het nieuwe afspan- en opstijgportaal in een wei op de Veenkampen. De vorige keer werd daar druk gewerkt en ik was benieuwd hoe ver ze nu waren.
- IMG_20191117_135506.jpg (110.62 KiB) 11706 keer bekeken
Dat was schrikken. Qirion is al klaar. De kabels staan zelfs al onder spanning. Er rest qua nieuwbouw nog slechts het netjes dichtmaken van de stalen kasten onder de eindsluiters, het dichtgooien van de sleuven en wat detailwerk zoals het opruimen van de rommel, rijplaten en overgebleven stukjes XLPE.
Het interessante is dat er geen verbodsbord stond. Geen gesloten toegangsverklaring, geen beveiliger, geen lintje, helemaal niets.
Dat geeft je nog steeds niet het recht om privégrond te betreden (het is hier Zweden niet), maar het leek de jaren 90 opeens wel, toen ik als blond jochie met twee Bambi-ogen ook gewoon zomaar overal nog kon komen. Hopla, deze is voor mij, met de kaplaarzen de rijplaten op.
- IMG_20191117_135547.jpg (115.84 KiB) 11706 keer bekeken
- IMG_20191117_135624.jpg (131.04 KiB) 11706 keer bekeken
Die resten XLPE zijn wel interessant. Verdorie, geen enkel ding op zak om de doorsnede van de geleiderkern mee op te meten.
De isolatiewaarde is zo te zien op 66 kV gedimensioneerd (het is te dun allemaal voor 110), maar van de kern kunnen we alleen met zekerheid zeggen dat het een aluminium staaf is. Dat wordt de Prysmian-gids er weer bij pakken.
- IMG_20191117_135712.jpg (135.62 KiB) 11706 keer bekeken
We zullen het moeten gokken. Een diameter van 2,5 cm komt het dichtste bij. Maar op 50 kV lijkt dit toch zeker wel in staat tot 36 MVA, de capaciteit van de luchtlijn. Zelfs met de geleiders in driehoeksvorm tegen elkaar aan.
Daarover gesproken, Liander had er behoorlijk zin in toen ze draad voor de bretels naar de eindsluiters bestelden. Holy schnitzel, wat een loeders van kabels zijn dat.
- IMG_20191117_135934.jpg (105.41 KiB) 11706 keer bekeken
Als Liander deze verbinding nog eens dynamisch wil gaan reeten (vijf reeten, goedzo rooie) hoeven ze het opstijgpunt in elk geval niet als knelpunt aan te duiden tot minimaal 100 MVA. Functioneel en lekker bruut is het opstijgpunt zeker, en het is ook netjes in de stijl van de bestaande opstijgpunten in de 50- en 150 kV-populatie van Liander. Al zijn die dikke bretels wel een beetje raar gezicht met de dunne koperdraden uit 1929. Alsof je een kinderwagen op een Harley Davidson aansluit.
De metalen kappen en de twee installatiekasten aan de noordzijde van de eindsluiters zijn de enige onderdelen die nog wat afwerking vereisen. Waarschijnlijk zit het materiaal daarvoor in de houten lootbox die stond te prijken midden voor het portaal, maar waar ik met een boogje omheen ben gelopen. Stom eigenlijk, misschien had er een interessant etiket op gezeten.
- IMG_20191117_135816.jpg (108.59 KiB) 11706 keer bekeken
De kabels vertrekken vervolgens na een slinger die ongetwijfeld extra kabellengte onder de grond verbergt. Maar de bocht zelf was nog niet dichtgegooid met klei. Dat bood zicht op het kabelbed en de signalering van de kabels. Een brede plastic strip met
Hoogspanning, kiek uut of soortgelijk moet aangeven dat er gevaar loert. In tegenstelling tot het materiaal dat we bij 'echte' hoogspanning aantreffen is dit spul boven 50 kV niet opgewassen tegen schrapen of aantikken met de bak van een kraan. De signalering moet van de kleur alleen komen.
- IMG_20191117_140034.jpg (206.21 KiB) 11706 keer bekeken
Even verderop stonden remtrommelwagens de spanning (mechanisch) op de draden van het te slopen verbindingsdeel te houden. Als het een beetje wil gaan de draden er deze week nog af en halen de masten de kerst niet.
Al moet ik zeggen dat het logo op het trekkertje toch wel heel erg lekker is.
- IMG_20191117_140112.jpg (194.43 KiB) 11706 keer bekeken
- Trekkertje van Qirion met logo.jpg (75.83 KiB) 11706 keer bekeken
Het volgende deel van de operatie is een stuk grondkabel in een kabelbed dat reeds weer opgevuld is. Op zich weinig eer aan te behalen. Verder was de dichtheid van recreanten met honden me ook net wat te groot om er aardigheid aan te hebben onder de verdoemde masten door te lopen. Deels ook omdat hier vreemd genoeg juist weer wel een verbodsbord stond.
Door naar de Haarweg.
- IMG_20191117_141201.jpg (131.95 KiB) 11706 keer bekeken
- IMG_20191117_141530.jpg (109.29 KiB) 11706 keer bekeken
Oh oh... een naar de grond afgespannen geleider. Hier was het zo te zien vrijdagmiddag vijf uur toen ze de handrem van de wagen maar aantrokken en de boel de boel hebben gelaten tot morgenvroeg half negen. Vermoedelijk gaan deze week de draden er nog af, waarna het wachten is op een hijskraan, een container, een knipmachine en een half leger studenten in de woningen eromheen die het wel fijn vinden dat hun buurman verdwijnt.
Aan de andere kant van de Haarweg is het momenteel nog een oase van bedrieglijke rust. Mast 24 staat nog in een driefasen-ontkenningsfase in de akker terwijl de grondkabels zich verstoppen voor het oog van mensen die kennelijk in staat zijn om behalve 400 tot 700 nanometer ook 0,4 microtesla te kunnen waarnemen.
De vraag was alleen wat doet die verdwaalde 20 kV-anaconda hier doet.
- IMG_20191117_141429.jpg (139.31 KiB) 11706 keer bekeken
Dat is overduidelijk geen 50 kV-waardige kabel. Sterker nog, verderop stond ook een schaftkeet met een haspel met soortgelijk draad erop.
We kunnen ervan uitgaan dat Liander, nu ze toch de sleuf open hadden, meteen een paar 10 kV (maar 20 kV-ready) circuits mee in de grond heeft begraven tussen trafostation Wageningen Nude en de rand van de nieuwe woonwijk waar die verkabeling in feite allemaal om te doen is. Tja, geef ze eens ongelijk.
Door naar de woonwijk zelf, de wijk waar het trafostation zijn naam deels aan dankt en waar buitenlandse studenten bij hun aankomst in Wageningen altijd ontzettend lacherig over doen, totdat ze ontdekken dat er helemaal geen studenten-naaktstand aan de Rijn ligt.
Ook voor liefhebbers van hoogspanning valt er met de naakte feiten zoals ze er nu bij liggen weinig te lachen hier in de wijk. Het afspanportaal blijft staan omdat die nog nodig is voor de verbinding vanaf Dodewaard (die vooralsnog gelukkig geen gevaar loopt), maar de afstap van 50 kV vanaf de kant van de fotograaf zal eraf worden gesloopt.
- IMG_20191117_142316.jpg (139.49 KiB) 11706 keer bekeken
- IMG_20191117_142223.jpg (147.41 KiB) 11706 keer bekeken
Het woont hier zeker niet verkeerd voor een pylon geek. Maar ondertussen stond ik op straat chagrijnig om me heen te loeren. Waar de f(___) is nou al die graafschade die te zien had moeten zijn in de twee straten die in het verkabelingsplan van een jaar geleden stonden aangegeven als de kabelroute?
Oh wacht. Ik snap het al. Een lastminute-wijziging van de plannen. Er is ge-HDD'd. Heel leuk.
- IMG_20191117_142509.jpg (213.95 KiB) 11706 keer bekeken
En inderdaad, pal voor de ingang van het trafostation was een kleiige bende te zien die weinig anders kan wezen dan de weggepoetste restanten van het uittredepunt van een HDD-boring onder de Nude door. Dus zover zijn we al, dat HDD nauwkeuriger en goedkoper is dan tweehonderd meter straat opengraven, zelfs in een aftandse studentenwoonwijk. Op zich een triomf voor een mooie techniek, maar wel knap lastig voor ons als netcartografen bij toekomstige projecten. Luchtfoto's kijken was voorheen een prima oplossing. Maar straks moeten we zorgvuldig op zoek naar piepkleine in- en uittredepunten.
Toch bood die bult klei ook voordelen. Anderhalve meter in niveau stijgen en je hebt een eh.. budget-luchtfoto.
- IMG_20191117_142542.jpg (228.01 KiB) 11706 keer bekeken
- IMG_20191117_142531.jpg (236.14 KiB) 11706 keer bekeken
Nieuwe grijze kunststof eindsluitertjes tussen het keramiek. Een tikje aan de grote kant voor 50 kV, maar ja, daar maken de Prysmians, ABB's en Dätwylers van deze wereld immers geen materiaal meer voor. 66 kV kan het ook prima doen. Verder doet het deugd dat de schakeltuin echt maar nauwelijks is aangetast door de aansluiting van de nieuwe grondkabels. Zelfs het grind is netjes terug geharkt. Subtieler dan dit had men het echt niet kunnen doen en dat verdient een dikke pluim.
En hee, zien we daar niet ook een haspel staan voor die luie anaconda?
- IMG_20191117_142600.jpg (235.63 KiB) 11706 keer bekeken
Dat dan weer wel. De theorie dat die is meegeboord is nu zo goed als waterdicht te maken. Al weegt dat stukje kennis lang niet op tegen het verlies van een lijndeel met karakteristieke schaarmasten uit 1929, waaronder positie 23, een type die de enige in zijn soort is.
Binnen nu en enkele weken zal de schaar er wel in gaan en vanuit de flat heb ik er helaas (ja, helaas) rechtstreeks zicht op.
Het al dan niet kunnen horen van krijsend en knappend staal uit 1929 zal bepalen of ik de waarheid onder ogen durf te zien of dat ik de gordijnen maar dichtdoe.