Grote storing Olsterpad met vlambogen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 581
Aangesloten op: 12 sep 2014 20:15

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Load door Johan » 27 okt 2022 11:29

Volgens jk-5 zijn de twee zuidelijke circuits in mast 57 losgenomen. Dan is er in mast 42 niets gebeurt. Situatie in mast 48 is onduidelijk!

We weten nu dat de twee noordelijke circuits niet vervangen worden. Alleen het zuidelijke circuit is niet meer inzetbaar en moet vervangen worden.
Ook is duidelijk dat Olsterpad niet in bedrijf kan voor februari volgend jaar. Blijkbaar meer schade in het station dan we dachten.
Vermoedelijk hebben de aardverbindingen in het station ook schade opgelopen.

Normaal schakelt bij een storing de vermogensschakelaar drie fases gelijk af, maar dit was geen normale afschakeling maar losbranden van de draden.
Dat gebeurende natuurlijk niet gelijk, waar ik in eerste instantie niet aan hebt gedacht. Als er twee fases zijn losgebrand ontstaat de situatie
dat er bij de laatste fase de korsluiting in een aardsluiting overgaat. We weten niet hoe lang die aardsluiting heeft gestaan maar het gehele aardsysteem is niet gemaakt om langere tijd zo’n hoge stroom af te voeren.

Johan

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3737
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Load door Hans » 27 okt 2022 15:21

Goed, nu het slechte nieuws, ook de vorige analyse klopt niet.

Ook mastpositie 19 pal oost van de A28 bij Hattem heeft geknipte bretels in circuits paars en zwart. Gisteren kwam ik daar langs en ik had al eerder uit een ooghoek gezien dat er iets moest zijn daar, maar de vorige passage had ik natuurlijk de verkeerde kant van de verbinding op gekeken en zodoende was die observatie beperkt tot slechts een 'what the...' uit een ooghoek. Onvoldoende voor uitsluitsel. Gisteren kwam dat er alsnog.

Hoewel... Je hebt van die dagen dat alle apparatuur je in de steek laat. Ik zat niet in mijn eigen auto en had dus geen dashcam voorhanden. Ook het besluit om met een gare bouwvakkersmartphone de passage te filmen in plaats van te fotograferen (uit angst voor een onbruikbaar bewogen beeld) en dan een still uit de film te pakken bleek niet zo uit te werken als gehoopt. Eens een aardappel, altijd een aardappel. :roll:

Los bretel in Zwart (aardappel blijft aardappel).png
Aardappelpuree
Los bretel in Zwart (aardappel blijft aardappel).png (628.04 KiB) 2939 keer geschouwd

Met een klein beetje beeldverbetering (contrast, helderheid) is nog nét te zien dat er een wel erg lang bretel hangt in paars, en ook in zwart. Met de eigen ogen was een en ander beter te zien, zodat de bevestiging an sich wel rond is, ook zonder de beelden. Zwart en paars zijn dus bij mast 19 ook geknipt. Geel liep gewoon door.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

jk-5
36 kV
Loads: 42
Aangesloten op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Load door jk-5 » 27 okt 2022 19:01

Interessante aanvulling. Deze lijn is voor mij om de hoek, dus ik zal dit weekend eens gewapend met camera kijken hoe de boel er bij hangt. Nog verzoekjes voor uitzoekwerk bij bepaalde masten? Het zou mooi zijn dat we met wat veldwerk de actuele situatie in beeld kunnen krijgen.
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Mastbeeld van deze aansluiting
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 581
Aangesloten op: 12 sep 2014 20:15

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Load door Johan » 28 okt 2022 10:09

Prima idee jk-5, het zou heel fijn zijn om de juiste situaties in de masten 19-29-48-57-81 te zien.
Misschien extra opletten op de hoekmasten op losgemaakte bretels.

Johan

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3737
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Load door Hans » 28 okt 2022 10:14

Vroeger hadden we een vaste correspondent in Zwolle (ooit zelfs twee), maar die is inmiddels uit huis, dus we zullen het sterker van forensen moeten hebben. Of iemand anders die er woont dus.

De grootste open vraag is de bretellenspaghetti, want de knip die bij positie 19 te zien is niet logisch uit te leggen als er bij positie 29 in precies dezelfde twee circuits ook al een knip zit. Voor mij is de grootste vraag dan ook of beide mastposities inderdaad op identieke wijze een knip hebben in zwart en paars.
De losgeknipte bretels in zwart waren vanaf de westelijke zijde van de mast losgemaakt, zodat het ook vanaf de oostzijde niet mogelijk lijkt om er een dood uiteinde van te maken dat nog spanning voert, aangezien extra lange bungelende bretels die tijdelijk aan de mastconstructie zijn vastgemaakt dan direct een probleem zouden geven. Maar wanneer dat stuk spanningsloos staat, klopt het weer niet met de doorverbinding vlak ten noorden van Apeldoorn Zuidbroek.

Als je de kans hebt, mogelijk is er in de buurt van station Hattem dan ook wel wat te zien of doorgeknipt. Het zou denkbaar zijn dat op positie 02 (Hezenberg, de splitsing) de bretels ook zijn geknipt vanaf de noordzijde, waarna het tijdelijk parallel gezette circuit vanuit Zuidbroek hard verbonden is met het uiteinde van Paars, zodat Hattem nog over redundantie beschikt als er iets met de oude tonlijn vanuit Woudhuis gebeurt. Maar we willen je niet overladen met een dagtaak aan veldwerk. :engel:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

ds23man
380 kV
Loads: 1216
Aangesloten op: 11 okt 2020 12:29

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Load door ds23man » 28 okt 2022 10:34

Ach, het wordt schitterend weer de komende dagen.

Mastbeeld van deze aansluiting
serial
laagspanning
Loads: 8
Aangesloten op: 07 sep 2022 10:05

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Load door serial » 08 dec 2022 23:03

Inmiddels is ProRail klaar met het herstel en wordt zeer waarschijnlijk a.s. zondag de dienstregeling hervat

https://www.nu.nl/binnenland/6240793/dr ... onten.html

Vanavond was er een korte stroomstoring / dip in het gebied.

Mastbeeld van deze aansluiting
reinoudhorstink
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Loads: 1
Aangesloten op: 21 okt 2022 00:52
Dichtstbijzijnde trafo: Amersfoort 4

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Load door reinoudhorstink » 12 dec 2022 22:12

Een aardig inkijkje van een EV-beheerder van ProRail:

https://www.linkedin.com/posts/rob-de-j ... 60320-wMNx

PJK
380 kV
Loads: 608
Aangesloten op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Load door PJK » 22 dec 2022 10:08

Vanmiddag komt Tennet met onderzoeksresultaten naar de oorza(a/k/en) van de stroomstoring op 2 september.
(bron op 19m10s)

PJK
380 kV
Loads: 608
Aangesloten op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Load door PJK » 22 dec 2022 15:02

De NOS heeft de voorlopige uitkomst van het onderzoek:

Volgens het persbericht van Tennet over de voorlopige conclusies van het onderzoek is dit in het kort wat is gebeurd op 2 september jl.:

- Station Olsterpad was een dag eerder opgeleverd en er vonden nog wat restwerkzaamheden plaats. Daar werd een handeling verricht om een veilige situatie te creëren. (Dat lijkt het aarden van het inkomende circuit uit Lelystad te zijn.) De werknemers in Olsterpad waren niet op de hoogte dat daar spanning op stond en ze creëerden daarmee een kortsluiting.

- De installatie in Lelystad die die kortsluiting had moeten afschakelen, greep niet in omdat die kort daarvoor op ‘lokaal’ was gezet tijdens andere (reparatie)werkzaamheden. Kennelijk echt heel kort daarvoor.

- De backup-installatie greep niet in als gevolg van een bedradingsfout tijdens een ombouwproject. (Soortgelijke back-upystemen worden extra gecontroleerd.)

- Uiteindelijk duurde het vier minuten voordat beveiligingssystemen in omliggende hoogspanningsstations ervoor zorgen dat de stroomtoevoer werd stopgezet.

Al de rest is bekend; heet wordende 150kV-geleiders die op de bovenleiding van de spoorverbinding kwam etc. etc.
Geleiders hebben de grond nergens geraakt, behalve dus bij de spoorverbinding.

Er is ook behoorlijke schade aan het station in Lelystad; daar schijnt toch ook brand te zijn geweest.
Laatst gewijzigd door 1 op PJK, in totaal 22 keer gewijzigd.

Plaats reactie