Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Mooie fotoupdate! Bij mast 18 heeft men natuurlijk al wat bos gekapt voor de te bouwen nieuwe mast. Mast 10 ziet er nu wat vreemd uit met aan één kant die isolatorkettingen op 150kV lengte. Verder vind ik de isolatorkettingen van de noodmast wel erg kort voor 380kV maar blijkbaar is het voldoende.
Heb je ook ergens kunnen zien dat men bezig was met funderingen voor de nieuwe masten?
Heb je ook ergens kunnen zien dat men bezig was met funderingen voor de nieuwe masten?
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Mast 10N
Net als bij de Rijdende Rechter is een onderzoek ter plaatse relevant, dus ik ben erheen gefietst. Mast 10 hing aan een telescoopkraan. Circuit Zwart is gewoon in bedrijf, via de noodmast. Van circuit Wit hing alleen de bovenste geleider nog; de onderste twee waren losgemaakt en liggen op houten portalen. Ik heb me niet in het echte werkgebied begeven (geen hesje, helm et cetera, dus dat doe ik gewoon niet). Hoe dan ook, ik kwam in contact met iemand die me desgevraagd goede antwoorden gaf.
Welnu, de mast krijgt vanaf de knik bij het broekstuk sterkere randstaven. Verder wordt het broekstuk vervangen door een circa 6 meter hoger broekstuk. De vier nieuwe poeren hiervoor zijn al aanwezig. Ook de fundering van 8N is al aanwezig.
Ook aan de masten 11 en 12 & 13 (Vechtkruising) wordt het een en ander gesleuteld. V-ophanging is erg populair en wordt ook hier toegepast, net als bij de masten 154 en 155.
Net als bij de Rijdende Rechter is een onderzoek ter plaatse relevant, dus ik ben erheen gefietst. Mast 10 hing aan een telescoopkraan. Circuit Zwart is gewoon in bedrijf, via de noodmast. Van circuit Wit hing alleen de bovenste geleider nog; de onderste twee waren losgemaakt en liggen op houten portalen. Ik heb me niet in het echte werkgebied begeven (geen hesje, helm et cetera, dus dat doe ik gewoon niet). Hoe dan ook, ik kwam in contact met iemand die me desgevraagd goede antwoorden gaf.
Welnu, de mast krijgt vanaf de knik bij het broekstuk sterkere randstaven. Verder wordt het broekstuk vervangen door een circa 6 meter hoger broekstuk. De vier nieuwe poeren hiervoor zijn al aanwezig. Ook de fundering van 8N is al aanwezig.
Ook aan de masten 11 en 12 & 13 (Vechtkruising) wordt het een en ander gesleuteld. V-ophanging is erg populair en wordt ook hier toegepast, net als bij de masten 154 en 155.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
mooie fotoso die mast ziet er wel grappig uit met die afgekapte isolatoren.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Mast 10N (vervolgje)
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Mooie fotoreportage! Mast 10 wordt dus grondig verbouwd en 6 meter hoger, dan is dat ook duidelijk Ik had verwacht dat het andere circuit dan ook in een noodmast gehangen zou worden. Dit maakt in elk geval wel duidelijk dat in principe één circuit voldoende is in de landelijke ring voor het vermogenstransport, aangezien momenteel in de oostring ook één circuit buiten bedrijf is i.v.m. de schilderwerkzaamheden en er ook het nodige vermogen vanuit het noorden via Zwolle - Meeden naar de landelijke ring gaat.
Wel jammer dat ook hier v-ophangingen worden toegepast. De originele half-verankeringen vind ik zelf mooier, al ziet een schuin hangende half-verankering vanwege een lijnhoek er wat minder fraai uit.
Wel jammer dat ook hier v-ophangingen worden toegepast. De originele half-verankeringen vind ik zelf mooier, al ziet een schuin hangende half-verankering vanwege een lijnhoek er wat minder fraai uit.
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Graag sluit ik aan bij Peter: mooie fotorapportage!
Een randstaafvervanging... We hebben veel gekke dingen gezien in de laatste jaren en daar kan nu opnieuw een fenomeen aan toegevoegd worden. Randstaafverzwaring of versterking door er een gemodificeerd kruisprofiel van te maken is vrij gangbaar, maar het verwijderen en vervangen van een randstaaf in zijn geheel heb ik nog nooit gezien.
Ik ga er dan ook vanuit dat Zwolle-Meeden op dit moment niet de volledige, brute 2635 MVA waartoe hij in staat is loslaat op Hessenweg. Dat zal ook niet worden aangeleverd op dit moment, maar dat terzijde. Verder is het voorjaar: niet te koud en niet te warm, dus voor temperatuurregeling is maar weinig elektriciteit benodigd deze maand.
Toch valt het inderdaad wel op dat men de landelijke ring op dit moment vrijwillig op twee plekken tegelijk tijdelijk van zijn redundantie berooft. Zegt toch wel iets over hoe robuust de zaak ontworpen en uitgebaat wordt. Goed teken.
Een randstaafvervanging... We hebben veel gekke dingen gezien in de laatste jaren en daar kan nu opnieuw een fenomeen aan toegevoegd worden. Randstaafverzwaring of versterking door er een gemodificeerd kruisprofiel van te maken is vrij gangbaar, maar het verwijderen en vervangen van een randstaaf in zijn geheel heb ik nog nooit gezien.
Daar hebben we netstrategen voor. De hele zaak is N-1 redundant en blijkbaar is op dit moment de situatie zodanig dat de storingsreserve nog niet in gevaar komt bij afschakeling van twee redundante circuits in de landelijke ring.Peter schreef:Dit maakt in elk geval wel duidelijk dat in principe één circuit voldoende is in de landelijke ring voor het vermogenstransport, aangezien momenteel in de oostring ook één circuit buiten bedrijf is i.v.m. de schilderwerkzaamheden en er ook het nodige vermogen vanuit het noorden via Zwolle - Meeden naar de landelijke ring gaat.
Ik ga er dan ook vanuit dat Zwolle-Meeden op dit moment niet de volledige, brute 2635 MVA waartoe hij in staat is loslaat op Hessenweg. Dat zal ook niet worden aangeleverd op dit moment, maar dat terzijde. Verder is het voorjaar: niet te koud en niet te warm, dus voor temperatuurregeling is maar weinig elektriciteit benodigd deze maand.
Toch valt het inderdaad wel op dat men de landelijke ring op dit moment vrijwillig op twee plekken tegelijk tijdelijk van zijn redundantie berooft. Zegt toch wel iets over hoe robuust de zaak ontworpen en uitgebaat wordt. Goed teken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Uit mijn gesprek vanochtend nabij mast 10(N) bleek dat vanuit Tennet richting Spie toch sprake is van een sense of urgency, dus dat alles op ASAP-basis moet, dus misschien wel doorwerken op paaszaterdag. Op een redelijke short notice kunnen de twee onderste geleiders van circuit Wit weer (tijdelijk) worden ingehangen. De telescoopkraan is er al.
Verder vermoed ik dat een groot deel van het nieuwe en hogere broekstuk al kan worden gebouwd terwijl het oude broekstuk nog in functie is.
Persoonlijk vind ik die laterale V-ophangingen (lateraal = in de richting van de traverse) wel mooi. Vroeger zag je dat alleen in buitenbochten, nu dus ook in andere situaties. Halfverankering vind ik vlees noch vis. Met een sterke wind in de buurt van loodrecht op de lijnrichting (in West Nederland overheerst zw-wind) krijg je lange longitudinale trillingen. Door zijdelingse verankering gaat dat niet gebeuren (knopen, dus staande golven).
Verder vermoed ik dat een groot deel van het nieuwe en hogere broekstuk al kan worden gebouwd terwijl het oude broekstuk nog in functie is.
Persoonlijk vind ik die laterale V-ophangingen (lateraal = in de richting van de traverse) wel mooi. Vroeger zag je dat alleen in buitenbochten, nu dus ook in andere situaties. Halfverankering vind ik vlees noch vis. Met een sterke wind in de buurt van loodrecht op de lijnrichting (in West Nederland overheerst zw-wind) krijg je lange longitudinale trillingen. Door zijdelingse verankering gaat dat niet gebeuren (knopen, dus staande golven).
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Wow, dat is inderdaad nieuw een gehele randstaaf vervangen! De kraan ontlast de mast zodat de staaf in de onbelaste toestand gemonteerd kan worden. Hoewel op zich de mast wel vormvast blijft als er een staaf mist. Alle belasting komt dan op de twee tegen over elkaar staande randstaven. De derde krijgt niets.
Bedankt voor de info maar weer.
Bedankt voor de info maar weer.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Masten 5N, 6N en 7N
Aan het eind van de morgen kreeg ik de tip dat er naast mast 10N ook noordelijk van de A1 activiteiten zijn. Terstond de fiets gepakt.
Aan het eind van de morgen kreeg ik de tip dat er naast mast 10N ook noordelijk van de A1 activiteiten zijn. Terstond de fiets gepakt.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Ja, de fijne leuningen zitten er al subtiel op.
Wat me opvalt is dat de mastdelen al geschilderd zijn. Het lijken me geen bestaande onderdelen.
Wat me opvalt is dat de mastdelen al geschilderd zijn. Het lijken me geen bestaande onderdelen.